PDA

Bekijk Volledige Versie : Slecht nieuws voor Bush-haters



Ramzi
01-07-03, 02:22
Slecht nieuws voor Bush-haters
26-06-2003


Ik heb slecht nieuws voor alle Bush-haters in Nederland. Als de voortekenen niet bedriegen blijft hij nog even de machtigste man ter wereld. Volgend jaar zijn de verkiezingen in Amerika en alles wijst er op dat hij glorieus gaat winnen. Wie stiekem hoopt op een roemloos einde aan zijn omstreden presidentschap moet maar wennen aan dat idee. Zeg niet dat ik niet gewaarschuwd heb!

Hoe kan ik met zo veel zekerheid beweren dat Bush tot 2008 blijft? Dat kan ik niet. Het is een beetje een gok en als ik onverhoopt miskleun zal ik tegen die tijd overtuigend uitleggen waarom Bush toch verloor.

Als bijvoorbeeld nóg een paar miljoen Amerikanen werkloos worden, kan George daar de schuld van krijgen. Of als het een zootje blijft in Irak en Bush de wereld er niet van weet te overtuigen dat de Irak-oorlog een zegen was voor de mensheid. Ook dan heeft Bush heel wat uit te leggen.

Miauwen
Democratische presidentskandidaten, die vorig jaar ontzettend voor de oorlog waren, beginnen te miauwen dat de president de zaak heeft lopen bedotten toen hij ons vertelde dat we elk moment een biologische of chemische raket van Saddam op onze pet konden krijgen. Saddam was een doorgewinterde slechterik maar we kunnen het (nog) niet bewijzen. Vervelend maar waar.

Amerikanen tillen daar overigens niet zo zwaar aan. Geen massavernietigingswapens gevonden? Maar we hebben de oorlog lekker wel gewonnen! Dat telt hier veel meer dan een kluitje onvindbare gifraketten.

Bush zou als presidentskandidaat trouwens kansloos zijn als de rest van de wereld volgend jaar mocht meestemmen. Kun je het je voorstellen? "Holland goes Bush"? Niet dus. De meeste buitenlanders zouden hem 't liefst bij het politiek grof vuil deponeren.

Maar Bush hoeft geen stemmen te trekken in Amsterdam of Amman, Berlijn of Bagdad. En de collectief Bush-hatende Fransen doen ook niet mee. De Amerikanen die wel mogen stemmen (de meesten blijven overigens thuis) zijn in meerderheid vóór George.

Kloof
We filosoferen hier vaak over de kloof tussen Europa en de VS. Die kloof wordt steeds wijder. Voorbeeldje? Tijdens de Irak-oorlog was Europa massaal en vol overgave anti-Bush. Europa was tegen de oorlog. Amerika was voor. Dat was overzichtelijk voor Bush.

Minder fijn voor de president is dat hij nu rechts wordt ingehaald door zijn eigen onderdanen. Zo probeert Bush langs diplomatieke weg de Iraniërs uit hun nucleaire droom te helpen. Bush moet niet aan een tweede Irak denken! Geen Bunker Busters en B52's deze keer. Maar in een opiniepeiling zeggen Amerikanen in meerderheid wél voor gewapend ingrijpen in Iran te zijn.

Je zou voor de gein diezelfde vraag eens aan Nederlanders moeten voorleggen. "Ja, leuk nog een oorlog! Doen!" Er zijn hier in de VS al bumperstickers waar het "Four more years" is vervangen door "Four more wars!".

Ik heb overigens ook goed nieuws voor Bush-haters. Wat is er prettiger dan je eigen (voor)oordeel bevestigd te zien?

Weerzin
Speciaal voor de anti-Bush lobby: hij gaat winnen op een manier die in het zo kritische Nederland diepe weerzin wekt. In de VS gaat het altijd - ook in de politiek - om geld. Bush vliegt op dit moment driftig het land rond om 'Fundraisers' bij te wonen. Per keer bedelt hij een paar miljoen dollar bij elkaar.

Stel je voor: een kolossale zaal vol met republikeinen die allemaal bewonderend opkijken naar George. Ze krijgen een slappe, laffe Hot Dog geserveerd maar dat deert niet. Ze eisen vanwege dat 'lousy food' vast hun geld (minstens 2000 dollar per persoon) niet terug. De herverkiezing van hun Commander in Chief gaat immers voor alles. "Hail to the Chief!"

Als het een beetje meezit voor Bush behoudt zijn partij ook nog eens de meerderheid in het Congres, het Amerikaanse parlement. Dan blijven hij en zijn partijgenoten oppermachtig. De democraten mogen krachteloos tegenstribbelen terwijl Bush de ene na de andere politieke overwinning boekt. 'Winner takes all!'

Harken
De president zal in de komende maanden het recordbedrag van 200 miljoen dollar binnenharken. Is dat veel? Ja heel veel. Het is meer dan de negen democratische presidentskandidaten samen. Die halen met moeite dubbeltjes en kwartjes op terwijl de republikeinen bij rijkaards en grote bedrijven bakken geld weghalen.

Wat een treurig beeld voor die arme democraten! Hun veelal onbekende presidentskandidaten gaan nog rollebollend over straat, terwijl Bush met alle presidentiële grandeur het land doorkruist. Voor hem is er straks helemaal geen tegenkandidaat.

Als ergens in het land een democratische kandidaat iets te populair dreigt te worden, heeft Bush genoeg geld om er een keiharde campagne met anti-democratische TV-reclame tegenaan te gooien. De weg naar het Witte Huis is geplaveid met dollars.

Is dat allemaal een reden om een hekel aan George Bush te hebben? Ach, even nuchter. De meeste Amerikanen winden zich niet op over die politieke geldrace. Het is politiek geen issue.

En ook democraten zijn niet vies van het grote geld. Bill Clinton had een paar talenten: fondswerving was er één van. Een beslissend verschil is alleen dat de republikeinen meer rijke vrienden hebben dan democraten. Ik zei het al: "Winner takes all".

Charles Groenhuijsen
[email protected]

Internet is een paradijs voor Bush-haters en Bush-fans:
Tegen Bush:
www.whitehouse.org (let op de bumperstickers!)
www.presidentmoron.com
www.hated.com
www.gwbush.com

Voor Bush:
www.whitehouse.gov
www.probush.com (let op de traitor list!)
www.famousidiot.com
www.4gwb.com
www.w-04.com

Babyface
01-07-03, 09:45
Gaat goed met die Bush dan, geen woorden meer voor over...

De Rode Roos
01-07-03, 13:04
Dat is democratie!

ps: heb je misschien een bron?

~Panthera~
01-07-03, 13:29
Je wint in Amerika toch altijd al de verkiezingen door het hebben van t meeste geld? of door verkiezingsfraude? :moe:

Ramzi
02-07-03, 09:03
Geplaatst door De Rode Roos
Dat is democratie!

ps: heb je misschien een bron?

Jawel, ergens op de site van nosjournaal.nl... onder het kopje 'Columns'

;)

Pytaghoras
02-07-03, 12:12
Eigenlijk wil ik dat Bush gaat winnen. Wij zien dan wel waar hij Amerika naar toe leidt. Misschien is hij degene die gaat verklaren dat Amerika falliet is.

Go Bush!!!