PDA

Bekijk Volledige Versie : shi'itische leider wil geen grondwet 'made in US' voor Irak



Simon
01-07-03, 15:36
Fatwa groot-ayatollah

Verzet tegen VS-plan voor Iraks bestuur


NAJAF/WASHINGTON, 1 JULI. Groot-ayatollah Ali al-Sistani heeft een fatwa, een officiële uitspraak, uitgevaardigd waarin hij zich verzet tegen Amerikaanse plannen om een Iraakse adviesraad op te richten die een nieuwe grondwet moet opstellen.

De zeer invloedrijke shi'itische leider wil dat er eerst algemene verkiezingen worden gehouden in Irak. Een Iraakse volksvertegenwoordiging kan dan vervolgens een grondwet opstellen. De hoogste Amerikaanse civiele bestuurder in Irak, Paul Bremer, wil vóór half juli een politieke raad van ongeveer dertig leden samenstellen, die de bezettingsmacht moet adviseren in politieke en economische vraagstukken. Ook moet deze raad een referendum voorbereiden over de toekomstige grondwet. De grondwet zelf moet volgens Bremer worden opgesteld door een orgaan van 125 leden, dat eveneens door het Amerikaans-Britse bestuur wordt benoemd.

Sistani zegt in zijn verordening dat het onacceptabel is dat de Amerikaans-Britse coalitie de leden van een politieke raad benoemt die vervolgens een nieuwe grondwet moet maken. ,,Er is geen garantie dat zo'n bijeenkomst een grondwet opstelt die de belangen van het Iraakse volk steunt, en de nationale identiteit uitdrukt en zijn basis heeft in de islam en hoogstaande sociale waarden.''

De fatwa's van de groot-ayatollah, de hoogste religieuze autoriteit in Irak, zijn van belang omdat deze door veel shi'ieten worden gevolgd. De Amerikanen roemden hem totdusver voor zijn gematigde houding. Sistani is in tegenstelling to sommige andere Iraakse shi'itische geestelijken geen voorstander van een islamitische staat die door geestelijken wordt geleid, zoals in het buurland Iran.

Ook doet hij zelden politieke uitspraken. In april bewees hij de Amerikanen nog een dienst door de bevolking op te roepen zich neutraal op te stellen en zich niet in de strijd te mengen.

In de Verenigde Staten neemt ondertussen de steun voor het Amerikaanse optreden van de afgelopen weken in Irak af, zo blijkt uit peilingen. Volgens een gezamenlijke opiniepeiling van het dagblad USA Today, de omroep CNN en onderzoeksbureau Gallup staat 56 procent van de Amerikanen achter het optreden in Irak, een forse daling ten opzichte van de 73 procent die in april de politiek tegen Irak steunde.

Iets meer dan de helft van de ondervraagden, 55 procent, denkt dat er massavernietigingswapens zullen worden aangetroffen. Dat was in april 84 procent. Bijna de helft, 48 procent, verwacht dat de verdreven Iraaks leider Saddam Hussein nog wordt gelokaliseerd. In april dacht 70 procent dat.

In Fallujah, vijftig kilometer ten westen van Bagdad, zijn vanochtend bij een explosie in een moskee zeker zes Irakezen gedood. Er viel een onbekend aantal gewonden. Volgens ooggetuigen werd de moskee door een Amerikaanse raket geraakt. Het Amerikaanse leger ontkent dit, en zegt dat er in de moskee explosieven lagen. Fallujah is al vaker het toneel geweest van botsingen tussen lokale bewoners en Amerikaanse troepen. (AFP, AP, BBC, Reuters)

1 juli 2003

© Op dit artikel berust auteursrecht

Ik kan het geheel met de ayatollah eens zijn

jaja
01-07-03, 15:42
Geplaatst door Simon
Fatwa groot-ayatollah

Verzet tegen VS-plan voor Iraks bestuur


NAJAF/WASHINGTON, 1 JULI. Groot-ayatollah Ali al-Sistani heeft een fatwa, een officiële uitspraak, uitgevaardigd waarin hij zich verzet tegen Amerikaanse plannen om een Iraakse adviesraad op te richten die een nieuwe grondwet moet opstellen.

De zeer invloedrijke shi'itische leider wil dat er eerst algemene verkiezingen worden gehouden in Irak. Een Iraakse volksvertegenwoordiging kan dan vervolgens een grondwet opstellen. De hoogste Amerikaanse civiele bestuurder in Irak, Paul Bremer, wil vóór half juli een politieke raad van ongeveer dertig leden samenstellen, die de bezettingsmacht moet adviseren in politieke en economische vraagstukken. Ook moet deze raad een referendum voorbereiden over de toekomstige grondwet. De grondwet zelf moet volgens Bremer worden opgesteld door een orgaan van 125 leden, dat eveneens door het Amerikaans-Britse bestuur wordt benoemd.

Sistani zegt in zijn verordening dat het onacceptabel is dat de Amerikaans-Britse coalitie de leden van een politieke raad benoemt die vervolgens een nieuwe grondwet moet maken. ,,Er is geen garantie dat zo'n bijeenkomst een grondwet opstelt die de belangen van het Iraakse volk steunt, en de nationale identiteit uitdrukt en zijn basis heeft in de islam en hoogstaande sociale waarden.''

De fatwa's van de groot-ayatollah, de hoogste religieuze autoriteit in Irak, zijn van belang omdat deze door veel shi'ieten worden gevolgd. De Amerikanen roemden hem totdusver voor zijn gematigde houding. Sistani is in tegenstelling to sommige andere Iraakse shi'itische geestelijken geen voorstander van een islamitische staat die door geestelijken wordt geleid, zoals in het buurland Iran.

Ook doet hij zelden politieke uitspraken. In april bewees hij de Amerikanen nog een dienst door de bevolking op te roepen zich neutraal op te stellen en zich niet in de strijd te mengen.

In de Verenigde Staten neemt ondertussen de steun voor het Amerikaanse optreden van de afgelopen weken in Irak af, zo blijkt uit peilingen. Volgens een gezamenlijke opiniepeiling van het dagblad USA Today, de omroep CNN en onderzoeksbureau Gallup staat 56 procent van de Amerikanen achter het optreden in Irak, een forse daling ten opzichte van de 73 procent die in april de politiek tegen Irak steunde.

Iets meer dan de helft van de ondervraagden, 55 procent, denkt dat er massavernietigingswapens zullen worden aangetroffen. Dat was in april 84 procent. Bijna de helft, 48 procent, verwacht dat de verdreven Iraaks leider Saddam Hussein nog wordt gelokaliseerd. In april dacht 70 procent dat.

In Fallujah, vijftig kilometer ten westen van Bagdad, zijn vanochtend bij een explosie in een moskee zeker zes Irakezen gedood. Er viel een onbekend aantal gewonden. Volgens ooggetuigen werd de moskee door een Amerikaanse raket geraakt. Het Amerikaanse leger ontkent dit, en zegt dat er in de moskee explosieven lagen. Fallujah is al vaker het toneel geweest van botsingen tussen lokale bewoners en Amerikaanse troepen. (AFP, AP, BBC, Reuters)

1 juli 2003

© Op dit artikel berust auteursrecht

Ik kan het geheel met de ayatollah eens zijn hij wil eengrondwet zoals de Shi'ieten onder zijn leiding die willen ....

Ik snap best dat een door de amerikanen geselecteerd gezelschap niet het beste is, maar op dit moment spelen de belangen van de minderheden wel een rol .... Een one man, one vote systeem zou de kleinere minderheden wel eens heel erg buitenspel kunnen zetten. (En ja, er wonnen meer groepen dan alleen Sunni-arabieren, Shi'a-arabieren en sunni-koerden ....)

Victory
01-07-03, 15:47
http://members.lycos.nl/iraniandefence/text.jpg

Simon
01-07-03, 15:50
Geplaatst door jaja
hij wil eengrondwet zoals de Shi'ieten onder zijn leiding die willen ....

Ik snap best dat een door de amerikanen geselecteerd gezelschap niet het beste is, maar op dit moment spelen de belangen van de minderheden wel een rol .... Een one man, one vote systeem zou de kleinere minderheden wel eens heel erg buitenspel kunnen zetten. (En ja, er wonnen meer groepen dan alleen Sunni-arabieren, Shi'a-arabieren en sunni-koerden ....)

Tja dat ligt er aan wat voor democratisch systeem er komt. Maar een grondwet voor een land is van dergelijk groot belang dat ik niet vind dat een bezettende macht daar op deze wijze invloed op mag uitoefenen. Ik had begrepen dat de bezettende macht een overgangsregering zou formeren die algemene verkiezingen zou uitschrijven. Het lijkt mij logisch dat je pas daarna met een grondwet komt. Maar ja, Bremer hoorde ik letterlijk op CNN zeggen dat het steeds beter lukt de Irakezen hun wil (van de VS) op te leggen.

Simon

Victory
01-07-03, 15:56
jaja:

Jij wilt gewoon niet Iraq een islamitisch land word, netzoals de Verenigde Satan/Bitanie en alle door VS gerunde arabische landen dat niet willen.

Sinds wanneer bepaald de minderheid in welke richting een land gaat? Bepalen wij 800.000+ moslims in Nederland iets? Nee, dan zou het hier heel anders uitzien.

Waarom zeg je nou gewoon niet eerlijk dat je tegen islam bent?


Je praat over shia/ahl-al sunnah, alsof je weet wat dat allemaal betekend. Had je maar wat hersennen.


Praat CNN niet na voor het eerst in je leven en ga wat boeken lezen ofzo.

jaja
01-07-03, 16:11
Geplaatst door Victory
jaja:

Jij wilt gewoon niet Iraq een islamitisch land word, netzoals de Verenigde Satan/Bitanie en alle door VS gerunde arabische landen dat niet willen.

Sinds wanneer bepaald de minderheid in welke richting een land gaat? Bepalen wij 800.000+ moslims in Nederland iets? Nee, dan zou het hier heel anders uitzien.

Waarom zeg je nou gewoon niet eerlijk dat je tegen islam bent?


Je praat over shia/ahl-al sunnah, alsof je weet wat dat allemaal betekend. Had je maar wat hersennen.


Praat CNN niet na voor het eerst in je leven en ga wat boeken lezen ofzo. Ik zeg niet dat ik tegen de Islam ben, omdat ik dat niet ben. Het is alleen niet mijn religie ... en ik vind dat iedereen het recht heeft om dat te zeggen. Als ik zie wat sommige moslims van hun religie maken, wordt dat gevoelen, dat de Islam voor mij niet zo aantrekkelijk is, alleen maar sterker ... Maar als iemand anders binnen die religie gelukkig is ... fantastisch!
Het voorbeeld Nederland, dat jij geeft, is precies waar ik naar toe wil ... dus dank ... ik zou graag zien dat in de grondwet van Irak vermeld zou staan dat ook die kleine minderheden - christelijk, islamitisch, joods, mandaeisch en nog een paar - er op kunnen vertrouwen dat hun grote broeders hen niet onderdrukken of hun belangen negeren. Dat staat nu net ook in de Nederlandse grondwet!
Dat wil niet zeggen dat zo'n minderheid een veto krijgt, maar wel dat de meerderheid zich verplicht voor meer dingen oog te hebben dan alleen hun eigen belangen.
En dat zeg ik, juist omdat ik wat boeken gelezen heb ... heel wat boeken gelezen heb (ook arabische teksten uit de tijd van de omayaden en de abasieden - niet de moderne samenvattingen, maar de echte teksten) - op basis van wat ik daar gelezen heb, kom ik tot deze uitspraak. Religieuze gemeenschappen die een grondwet schrijven voor een samenleving (of die nu christelijk, islamitisch of buddhistisch of wat dan ook is) hebben zelden oog voor "anderen". Soms komen ze nog tot een theoretisch betoog dat "tolerant" is, maar als je dan de praktijk bekijkt - ook in hun eigen geschriften - dan valt het allemaal vies tegen. Dan onderdrukt men doodleuk die minderheden (dat deed men in middeleeuws Spanje en Frankrijk en ga zo maar door, maar ook in het abbasidische rijk ... ).
Oh, mijn opmerkingen over Sunni en Shi'a waren algemeen ... dat weet ik ... want binnen Irak zijn verschillende kleinere islamitische minderheden die ook tot die stromingen behoren, maar die door de grotere stromingen soms hard in de tang worden genomen ... Praat me niet over de diversiteit van de Islam ...
Ook deze groepen zouden wat bescherming niet afslaan ...

Kortom, Vic, (ik dacht dat ik door jou geblokt was, dus waarom lees jij mijn bijdrages nog?) ik zou zeggen, ga vooral zelf boeken lezen ... vooral de geschiedenis van de islamitische rijken ... en hoe zij in theorie en in praktijk met hun minderheden omgingen .. (oh, en ik wil best toegeven dat in de middeleeuwen de gemiddelde christelijke staat er slechter mee omging dan de gemiddelde moslim staat ... daarmee is echter niet vastgesteld dat het niet nog stukken beter kan!!)

Victory
01-07-03, 17:00
klopt, jij en simon heb ik op ignore.

Maar heel soms wil ik nogwelis kijken. :p

Pixelshade
01-07-03, 17:25
Geplaatst door Victory
klopt, jij en simon heb ik op ignore.

Maar heel soms wil ik nogwelis kijken. :p

hmmz, jaja heeft zo nu en dan wel goede opmerkingen en simon heb ik helemaal niks tegen, vic je bent verkeerd bezig :hihi:

manc
01-07-03, 17:54
Geplaatst door Pixelshade
hmmz, jaja heeft zo nu en dan wel goede opmerkingen en simon heb ik helemaal niks tegen, vic je bent verkeerd bezig :hihi:

Ik denk dat zodra mensen overduidelijk verstandige (en welbelezen) mensen als Jaja en Simon op de negeerlijst zetten dit eerder een teken van zwakte en een gebrek aan zelfvertrouwen is dan wat anders.

p.s. Jaja, kan jij Arabisch lezen? Dat wil ik al een hele tijd leren....misschien maar eens wat werk van maken.

Victory
01-07-03, 18:33
Geplaatst door Pixelshade
hmmz, jaja heeft zo nu en dan wel goede opmerkingen en simon heb ik helemaal niks tegen, vic je bent verkeerd bezig :hihi:

Ik zet ze niet zo maar op ignore. b.v de zionist hierboven... en de rest van de zionisten heb ik niet op mijn ignore. Ik heb besloten om iedereen die maar een beetje beledigend doet tegenover Islam/geleerden, direct op mijn ignore te zetten. Alles wat tegen mij persoonlijk is gericht kan ik wel tegen, maar niet als het tegen Islam is.

Victory
01-07-03, 18:34
PS: jaja, bewijs dat je arabisch kan, en vertaal een beetje van de arabische text hierboven.

Simon
01-07-03, 19:50
Geplaatst door Victory
klopt, jij en simon heb ik op ignore.


nog steeds ? toch knap dat je dan zo snel reageert op mijn topic

dus je zet ons steeds aan en uit? wat een eer !

Simon

Simon
02-07-03, 07:36
Victory gaat nu ook maar op mijn negeerlijst zolang hij een belediging voor het gezond verstand blijft. Ik kan niet eens op zijn topic reageren genaamd "tering maroc.nl". Maar ik heb nu al op verschillende manieren aan het beheer gevraagd waarom hier topics verdwijnen en er is nog geen enkele reactie. Het lijkt wel Iran hier. De mullahs maken de dienst uit.

Simon

jaja
02-07-03, 09:41
Geplaatst door Victory
PS: jaja, bewijs dat je arabisch kan, en vertaal een beetje van de arabische text hierboven. ik heb niet gezegd dat ik het vloeiend lees ... verre van dat. Ik heb weliswaar een cursus gehad en met een woordenboek en tijd worstel ik mij soms door teksten heen ... Maar ik prefereer de vertalingen van erkende arabisten ..... ABSOLUUT! (Ik wil nog wel eens een keer naar Syrië of zo gaan en een zomercursus doen zodat ik wat "vloeiender" word.

Hier op mijn werk heb ik helaas geen woordenboek, maar die eerste zin kan ik bijna foutloos :)
"in de naam van Allah, de Erbarmer, de Barmhartige" maar dat zal mij wel niet veel bonuspunten opleveren.. :)
Volgens mij begint het dan met een eretitel .. iets van "de gulle/vrijgevige heer en geliefde (mafdiy: na naam van hoogwaardigheidsbekleder) teruggekeerde (?: raja`a terugkeren ... toch????) Dit zal wel een eretitel van een (shi'ietische?) geestelijke zijn ... je snapt het al, zonder woordenboek en veel tijd wordt dit niks ...

Als ik arabische passages heb waar ik op geworsteld heb, neem ik ze vaak mee naar een oud-studiegenote van me in Amsterdam ... die heeft zes jaar Arabisch gestudeerd ... die mag het dan oplossen ..
Maar mocht jij nog wat training van je arabisch willen, heb ik nog een vraagje .. ik heb al jaren een geschiedwerk in de kast liggen dat tot nu toe door niemand vertaald is .. Sawirus Ibn al-Muqaffa` 's boek "Kitab Siyar al-aba' al-batarika" - het is een geschiedenis van de (christelijke) patriarchen van Alexandrië - zeg maar de leiders van de koptische kerk -, geschreven in de 10de eeuw ... er zijn wel andere versies van dat werk bekend en vertaald, maar ik zou nog eens door dat hele werk heen moeten om zicht te krijgen op de verschillen ... als jij het boek nu even voor mij vertaald..??? (Mijn studiegenote vindt dat haar werk voor gaat en dat dit te veel tijd vergt ..... :))