PDA

Bekijk Volledige Versie : Kwantumeffect overbrugt de Donau



mrz
02-07-03, 18:26
Kwantumeffect overbrugt de Donau

Wenen (A) - Oostenrijkse wetenschappers hebben aangetoond dat fotonen verstrengeld blijven in de atmosfeer over een afstand van 600 meter.

Onderzoekers van de universiteit van Wenen hebben aangetoond dat zogenaamde tweelingfotonen op een afstand van 600 meter nog steeds verstrengeld (entangled) zijn. Het bewijst dat de kwantumeigenschappen van licht ook na een flinke reis door het luchtruim behouden blijven. Binnenkort volgt een publicatie in Science.
Verstrengeling is een van de wonderlijkste fenomen in de kwantumwereld. Twee verstrengelde deeltjes hebben invloed op elkaar ongeacht de afstand tussen die deeltjes. Zodra de eigenschap van het ene deeltje bepaald wordt ligt de eigenschap van het andere deeltje onmiddellijk vast. Volgens Einstein kon dit niet waar zijn, want het zou betekenen dat een vorm van informatie-overdracht tussen de deeltjes mogelijk is met snelheden hoger dan de lichtsnelheid. Einstein zat er echter naast. In de jaren tachtig werd verstrengeling voor het eerst aangetoond met fotonen, dat wil zeggen licht.
Meestal kijken onderzoekers bij verstrengelingsexperimenten naar de polarisatierichting van het licht. Eerst splitst een niet-lineair optisch kristal een moederfoton in tweeën. De Weense onderzoekers splitsten een foton met een golflengte van 405 nanometer in twee fotonen met een golflengte van 810 nanometer. Deze tweelingfotonen zijn met elkaar verstrengeld wat betreft geboortetijd, spectrum, spin en polarisatie. Detectie van bijvoorbeeld de polarisatierichting van het ene foton legt vast wat de polarisatierichting van het andere foton is.

De onderzoekers schoten het ene foton naar een op 150 meter afstand gelegen telescoop. Het andere foton werd naar een telescoop op 500 meter afstand aan de overzijde van de Donau gestuurd. De afstand tussen de telescopen bedroeg 600 meter. Na correctie voor het afstandsverschil en detectie van de polarisatie van de fotonen bleek dat ze nog steeds verstrengeld waren.
Het vorige record voor verstrengeling van fotonen door de lucht bedroeg slechts enkele meters. De experimenten worden vaak 's nachts uitgevoerd omdat je overdag last hebt van zonlicht. In glasvezelkabels, waar je veel minder last hebt van verstoring van de fotonen door achtergrondstraling, is het kwantumfenomeen echter al aangetoond bij zo'n 100 kilometer.
Verstrengelde deeltjes vormen een basisingrediënt voor de kwantumcomputer. Het behouden van verstrengeling over grote afstanden is bovendien belangrijk voor kwantumcryptografie, het met kwantumeffecten beveiligen van boodschappen.

Marcel Crok

mrz
02-07-03, 18:27
Einstein and Newton 'had autism'

Albert Einstein and Isaac Newton may have suffered from a type of autism, according to experts.


Einstein was a notoriously confusing lecturer
Researchers at Cambridge and Oxford universities believe both scientists displayed signs of Asperger's Syndrome.

Many people with Asperger's are often regarded as being eccentric. They sometimes lack social skills, are obsessed with complex topics and can have problems communicating.

This latest research suggests that Einstein, who is credited with developing the theory of relativity, and Newton, who discovered the laws of gravity, had these traits to varying degrees.

According to the researchers, Einstein showed signs of Asperger's from a young age.

As a child, he was a loner and often repeated sentences obsessively until he was seven years old. He was also a notoriously confusing lecturer.

Later in life, the German-born scientist made intimate friends, had numerous affairs and spoke out on political issues.

'Passionate'

However, the researchers insist that he continued to show signs of having Asperger's.

"Passion, falling in love and standing up for justice are all perfectly compatible with Asperger's Syndrome," Professor Simon Baron-Cohen of Cambridge, one of those involved in the study, told New Scientist magazine.

"What most people with Asperger's Syndrome find difficult is casual chatting - they can't do small talk."

The researchers believe that Newton displayed classic signs of the condition.

He hardly spoke, was so-engrossed in his work that he often forgot to eat and was lukewarm or bad-tempered with the few friends he had.

If no one turned up to his lectures he gave them anyway talking to an empty room. At the age of 50, he had a nervous breakdown brought on by depression and paranoia.

However, others believe these traits can be attributed to both men's high intelligence.

'Socially inept'

"One can imagine geniuses who are socially inept and yet not remotely autistic," said Dr Glen Elliott, a psychiatrist at the University of California at San Francisco.

"Impatience with the intellectual slowness of others, narcissism and passion for one's mission in life might combine to make such individuals isolative and difficult."

He told the magazine that Einstein was regarded as having a good sense of humour - a trait not seen in people with severe Asperger's.

Professor Baron-Cohen said the findings suggested that people with the syndrome can excel if they find their niche in life.

"This condition can make people depressed or suicidal, so if we can find out how to make things easier for them, that's worthwhile."

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/2988647.stm

lennart
02-07-03, 21:50
Ben benieuwd hoe snel deze ontwikkeling zal gaan. Het zou in elk geval een revolutie in de ruimtevaartcommunicatie betekenen.

mrz
02-07-03, 22:02
Kun je lachen om een grapje dat je zelf maakt of gemaakt hebt als er niemand anders toevallig op dat moment ook om kan lachen, of is dat toeval? En ben toch geen uitzondering dat ik inwendig meewarig soort verbazing voel als je soulmates/vrienden/partners met mobieltjes bezig ziet om op de hoogte van elkaars emoties en beslommeringen te blijven? Ik bedoel je kunt wel bellen als je voelt dat je soulmate zich te goed voelt om het te kunnen of willen vertrouwen maar je weet dan toch eigenlijk al best wat er aan de hand is? Ik bedoel dat soort dingen is toch al lang aan de hand? Ik bedoel ben toch niet de enige die 24/7 verbonden is met o.a. dit forum enz en plaatsvervangend gaat lachen als er iemand moet lachen om een grapje dat ik maak? Of dat ik me slecht voel als ik boekje weer eens te buiten ben gegaan of niet helemaal eerlijk naar mezelf ben geweest?

Ik denk dat je deze ontwikkeling misschien maar beter onder de noemer "liefde" of "gevoel" moet proberen te blijven klassificeren.

Lol Bouchra A, probeer je mij te versieren? :moe:

mrz
02-07-03, 22:43
Ach flauw zelfspot grapje ik schrijf mezelf autisme/asperger toe terwijl eerder tegendeel geval is misschien. Of dan zou je van ellende autistisch worden als je zo gevoelig bent dat aandacht via forumpje al voldoende is blijkbaar of ach. Waar hebben we het over. :cheefbek:

mrz
02-07-03, 22:43
[...]

mrz
02-07-03, 22:43
oeps...