PDA

Bekijk Volledige Versie : Help! Koop onze nieren! We hebben honger! Arme Turken slachtoffer orgaanmaffia.



Zwarte Schaap
05-07-03, 10:51
Zaterdag 5 Juli 2003

Help! Koop onze nieren! We hebben honger!

Arme Turken slachtoffer orgaanmaffia

Door onze correspondente Fidan Ekiz

Turken die in grote armoede leven, verkopen een nier voor meer dan 3000 dollar. Soms niet vrijwillig. Turkije vormt een brug naar Oost-Europese landen waar grote criminele bendes actief zijn in de orgaanhandel.

Istanboel - Het is in Turkije niet moeilijk mensen te vinden die een nier willen verkopen. Er is zelfs een speciale internetsite voor gemaakt, die 'satilik bo¨brek' (nieren te koop) heet. Fatma, Ozgan en Nese hebben samen een advertentie geplaatst: ,,Nieren te koop. Wij zijn drie gezonde jongeren die niet roken. Help ons, want we komen om van de honger.'' Er staat geen telefoonnummer bij, alleen hun bloedgroep en een e- mailadres.

De 52-jarige Fehriye Nine is makkelijker op te sporen. Zij gebruikt het telefoonnummer van de 'minimarkt' in haar wijk Cerrah Pasa in Istanboel, omdat ze thuis geen telefoon heeft. Een kopie van haar advertentie hangt bovendien al weken op de deuren van het ziekenhuis in Cerrah Pasa. ,,Ik verkoop mijn nier voor 35 miljard Turkse ponden (zo'n 20.000 euro). Mijn kinderen en ik hebben honger. Help ons!'' staat op het vergeelde printje.

,,Heeft u belangstelling?'' vraagt Fehriye meteen, als we willen weten of ze haar nier al heeft verkocht. Ze blijkt beide organen nog te hebben. En het lijkt er niet op dat ze snel een 'serieuze' klant vindt. ,,Er is vaak gebeld naar de winkel van Nurettin. We werden vooral in het begin gek gebeld, maar voornamelijk door lui van de pers. Als ik een serieuze klant vind, ben ik wel bereid 10 miljoen van de vraagprijs af te halen.''

De vraag naar donornieren is groot in het Westen. Criminele bendes maken daarom gebruik van het grote aanbod van donornieren. De nieren die ze voor een paar duizend dollar inkopen, verkopen ze voor een veelvoud door. Uit een onlangs aan de Raad van Europa aangeboden rapport van de Zwitserse parlementariër Ruth-Gaby Vermot-Mangold blijkt dat voor deze illegale praktijken ook ziekenhuizen in Turkije worden gebruikt. Complete afdelingen worden afgehuurd om de operaties te verrichten. In veel gevallen zitten hier criminele bendes uit Moldavië achter.

Volgens een woordvoerder van de Turkse politie vormt Turkije een brug tussen landen die handelen in organen. ,,Er zijn bendes uit Moldavië die hier mensen ronselen voor hun handel. Genoeg arme Turken willen zich daar voor lenen. Maar we hebben geen bewijzen dat ook Turken zich met deze handel bezighouden. Turkije is absoluut geen centrum voor orgaanhandel.''


Blindedarm
Hij ontkent ook dat Turkse ziekenhuizen voor deze illegale praktijken worden gebruikt. Maar waar worden de nieren van de honderden Turken die dagelijks adverteren dan verwijderd? Die vraag blijft onbeantwoord.

Handel in organen is verboden in Turkije. Kopers en mensen die de operaties verrichten, kunnen strafrechtelijk worden vervolgd. Organen kunnen alleen na de dood beschikbaar worden gesteld. In Turkije is nog niemand vervolgd wegens orgaandiefstal, zegt de politiewoordvoerder. Maar volgens Yusuf Ahmet Kulca, directeur van de Vereniging voor Straatkinderen in Istanboel, komt het voor dat patiënten na een operatie aan hun blindedarm ineens een nier missen.

,,Achteraf krijgt de patiënt natuurlijk te horen dat de ingreep noodzakelijk was. Maar vorig jaar zijn artsen vervolgd, omdat bleek dat hun patiënt niets aan zijn nier mankeerde,'' vertelt Kulca. Orgaandiefstal kwam volgens hem ook voor in 1999 na de zware aardbeving in West-Turkije. Premier Ecevit stelde toen een onderzoek in naar de vermeende roof. Nu beweert de overheid dat het ging om 'geruchten in de media'.


Geruchten
,,Onzin,'' vindt Kulca. ,,Na de aardbeving werden veel kinderen vermist. Ontvoerd door criminele orgaanrovers uit Oost-Europa, wordt vermoed.'' In Turkije worden volgens hem ook veel gehandicapte straatkinderen vermist. ,,Ik weet zeker dat ook zij in handen van de orgaanmafia zijn terechtgekomen. Want ze zijn zwak, kunnen zich niet verzetten.'' Bewijzen heeft hij echter niet. ,,Nog niet. Ik maak me hier erg sterk voor. Al jaren roep ik dat de gruwelijke verhalen die spoken over orgaandiefstal geen geruchten zijn. Het gebeurt echt. Ook in mijn Turkije.''


Bron: Rotterdams Dagblad

al qalam
05-07-03, 12:06
Ik doe dit af als een indianenverhaal. Je kan niet zomaar even een orgaan van 1 willekeurige persoon overplanten in een andere. Iedereen kent het bloedgroepen systeem waar er 3 factoren zijn A, B en rhesus dus zijn er 8 bloedgroepen ( A+ A- B+ B- AB+ AB- O+ en O-), nu bij orgaan transplantatie is er ook zoiets wat men het humaan leucocyte antigeen systeem noemt, daarin spelen 3 groepen in type I en nog een groep in type 2 mee, het verschil met het bloedgroep systeem is wel dat een groep niet aan of afwezig is maar dat er binnen een groep iets van een 20 verschillende zijn (dus zijn er ruwweg 20exp4 of 160000 weefselgroepen). In de practijk zoekt men niet naar de perfecte overeenkomt maar kijkt men naar de 2 belangrijkste, er blijft dus een kans van 1/400 voor een gedeeltelijke match.

Zonder labotests voor de transplantatie ben je als nierpatient met een willekeurige nier niets. Nadat de nier verwijderd is blijft ze bovendien maar beperkt goed, er blijft geen tijd over om ze dan nog ergens te gaan slijten.

Zoals ik zei indianenverhaal.

taouanza
05-07-03, 19:56
Geplaatst door al qalam
Ik doe dit af als een indianenverhaal. Je kan niet zomaar even een orgaan van 1 willekeurige persoon overplanten in een andere. Iedereen kent het bloedgroepen systeem waar er 3 factoren zijn A, B en rhesus dus zijn er 8 bloedgroepen ( A+ A- B+ B- AB+ AB- O+ en O-), nu bij orgaan transplantatie is er ook zoiets wat men het humaan leucocyte antigeen systeem noemt, daarin spelen 3 groepen in type I en nog een groep in type 2 mee, het verschil met het bloedgroep systeem is wel dat een groep niet aan of afwezig is maar dat er binnen een groep iets van een 20 verschillende zijn (dus zijn er ruwweg 20exp4 of 160000 weefselgroepen). In de practijk zoekt men niet naar de perfecte overeenkomt maar kijkt men naar de 2 belangrijkste, er blijft dus een kans van 1/400 voor een gedeeltelijke match.

Zonder labotests voor de transplantatie ben je als nierpatient met een willekeurige nier niets. Nadat de nier verwijderd is blijft ze bovendien maar beperkt goed, er blijft geen tijd over om ze dan nog ergens te gaan slijten.

Zoals ik zei indianenverhaal.



was dat maar waar :jammer:

Tomas
05-07-03, 20:00
Als ze honger hebben dan kunnen ze toch beter zelf die nieren opeten.

taouanza
05-07-03, 20:19
Geplaatst door Tomas
Als ze honger hebben dan kunnen ze toch beter zelf die nieren opeten.



lezen je kinderen wel eens mee?:moe:

Tomas
05-07-03, 20:26
Geplaatst door taouanza
lezen je kinderen wel eens mee?:moe:

Jij lust zeker geen niertjes?

Je moet ze ook eerst goed wassen, muts!

Zwarte Schaap
05-07-03, 20:31
Geplaatst door Tomas
Jij lust zeker geen niertjes?

Je moet ze ook eerst goed wassen, muts!

Het is haram om mensenvlees te eten.

taouanza
05-07-03, 20:45
Geplaatst door Zwarte Schaap
Het is haram om mensenvlees te eten.


JA DOOS! (tomas)

Orakel
05-07-03, 22:22
Geplaatst door al qalam
Ik doe dit af als een indianenverhaal. Je kan niet zomaar even een orgaan van 1 willekeurige persoon overplanten in een andere. Iedereen kent het bloedgroepen systeem waar er 3 factoren zijn A, B en rhesus dus zijn er 8 bloedgroepen ( A+ A- B+ B- AB+ AB- O+ en O-), nu bij orgaan transplantatie is er ook zoiets wat men het humaan leucocyte antigeen systeem noemt, daarin spelen 3 groepen in type I en nog een groep in type 2 mee, het verschil met het bloedgroep systeem is wel dat een groep niet aan of afwezig is maar dat er binnen een groep iets van een 20 verschillende zijn (dus zijn er ruwweg 20exp4 of 160000 weefselgroepen). In de practijk zoekt men niet naar de perfecte overeenkomt maar kijkt men naar de 2 belangrijkste, er blijft dus een kans van 1/400 voor een gedeeltelijke match.

Zonder labotests voor de transplantatie ben je als nierpatient met een willekeurige nier niets. Nadat de nier verwijderd is blijft ze bovendien maar beperkt goed, er blijft geen tijd over om ze dan nog ergens te gaan slijten.

Zoals ik zei indianenverhaal.

De orgaanhandel is een schimmige wereld. Jaarlijks sterven in het Westen duizenden patiënten omdat ze te lang op de wachtlijst voor transplantatie staan. Een nier kan 20.000 dollar opbrengen. De voormalige Sovjet-Unie is een groeimarkt. In Tallinn, Estland, was er in 1998 een schandaal rond Israëliërs die in een kliniek arriveerden met hun artsen én Moldavische en Oekraïense donors die 'louter uit menslievende overwegingen' een nier afstonden. Na zes operaties grepen de autoriteiten in.

De handel in Moldavië is omvangrijker. Honderd gevallen heeft de regering nu vastgelegd. Hoeveel het er werkelijk zijn is onduidelijk. De meeste donors van Minjir werden in 1999 door Nina Scobiola overgehaald om een nier af te staan. Deze gewezen prostituee ronselde jarenlang Moldavische meisjes voor Turkse bordelen. In 1996 verkocht ze zes weesjes aan kinderloze Europese echtparen. Twee jaar later hadden haar Turkse vrienden kennelijk de contacten gelegd om zich op de orgaanhandel te storten. In het straatarme Moldavië was het goed oogsten. Donors werden in afgelegen dorpen gerecruteerd, Scobiola's familie zorgde voor het papierwerk.

Nadat de zaak in de openbaarheid kwam, verdwenen Nina Scobiola en haar familie. Ze worden gezocht door Interpol en moeten in Moldavië terechtstaan voor het toebrengen van zwaar lichamelijk letsel.

http://www.nrc.nl/W2/Nieuws/2001/04/09/Vp/05.html


Mexicaanse vrouwen vermoord voor orgaanhandel

LONDEN - De Mexicaanse procureur-generaal vermoedt naar eigen zeggen dat er een verband bestaat tussen de honderden moorden op vrouwen in de stad Ciudad Juarez in het noorden van het land en de handel in organen. Tijdens een persconferentie verklaarde Carlos Vega dat er mogelijk minstens veertien vrouwen zijn ontvoerd en gedood voor hun organen, zo meldde de BBC donderdagavond.

http://www.telegraaf.nl/nieuwslink/teksten/nws.vrouwen.moorden.mexicaanse.html

al qalam
05-07-03, 23:10
Ik heb er wel bij vermeld dat zonder labotests je er niets aan hebt. Je hebt dus minstens de medewerking van een redelijk uitgerust ziekenhuis nodig.

Een willekeurige nier aaan een willekeurige patient verkopen dat gaat simpelweg niet, binnen een jaar is ie die nier weer kwijt, zelfs met gebruik van ciclosporin.

In de regio van de mexikaans amerikaanse grens zijn trouwens een aantal seriemoordenaars aan het werk.
Ondanks wat de titel zegt beschrijft men er toch 1
http://www.corpus-delicti.com/media_juarez_31299.htm
Een andere bekende:
http://www.americanpatrol.com/CRIME/RESENDEZ/resendez-history.html
Er gebeuren rare dingen in Mexico (zijn politieleden betrokken partij?)
http://observer.guardian.co.uk/worldview/story/0,11581,910356,00.html

Orakel
05-07-03, 23:22
Geplaatst door al qalam
[B]Ik heb er wel bij vermeld dat zonder labotests je er niets aan hebt. Je hebt dus minstens de medewerking van een redelijk uitgerust ziekenhuis nodig.

Een willekeurige nier aaan een willekeurige patient verkopen dat gaat simpelweg niet, binnen een jaar is ie die nier weer kwijt, zelfs met gebruik van ciclosporin.

Zou kunnen. Ik ben een medische onbenul en weet er weinig tot niets van. Las wel ergens dat een nier om de 10 jaar vervangen moet worden als gevolg van afweermechanismen in het lichaam tegen vreemde weefsels.

Het schijnt moeilijk te bewijzen te zijn, maar in arme landen schijnt illegale orgaanhandel veelvuldig voor te komen. De medische handelingen vinden dan illegaal in ziekenhuizen of priveklinieken plaats.

Van India is bekend dat het er gebeurt. Dit land weigerde ook een wet tegen orgaanhandel in te voeren.