PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlander steeds veiliger



Orakel
05-07-03, 23:42
Nederlander steeds veiliger

DEN HAAG (ANP) - Nederlanders zijn minder vaak slachtoffer van een delict en voelen zich ook daadwerkelijk steeds veiliger. Dat staat in de Politiemonitor Bevolking 2003, die de ministers Remkes (Binnenlandse Zaken) en Donner (Justitie) naar de Tweede Kamer hebben gestuurd.

De algemene conclusies uit de mega-enquete onder ruim 90.000 mensen stroken met de trend die in de vorige versies van de tweejaarlijkse rapportage naar voren kwam. Ruim een kwart (28 procent) van de bevolking voelt zich wel eens onveilig en 5 procent voelt zich vaak onveilig. Die cijfers zijn nog nooit zo laag geweest. Mensen mijden dan ook minder vaak plekken omdat die onveilig zouden zijn.

Het aantal fietsendiefstallen en pogingen tot inbraak is gedaald. In 3 procent van de huizen probeerde vorig jaar een dief binnen te komen. Twee jaar eerder was dat nog 4 procent. Van iedere honderd fietsen werden er vijf gestolen, tegen zes in 2000.

De waardering voor de politie is wel gedaald, hoewel Nederlanders vaker politie op straat zien. Steeds minder mensen vinden dat de politie zaken efficiënt aanpakt, haar best doet, reageert op problemen en bescherming biedt. Ook vinden meer mensen dat de politie niet ingrijpt en niet hard genoeg optreedt. Daarnaast is de tevredenheid over de afhandeling van aangiftes gedaald van 59 naar 55 procent.

Minister Remkes vindt dat de politie ,,goede prestaties'' levert, maar er valt volgens hem nog wel wat te verbeteren. ,,De aanwezigheid en wijze van optreden kunnen beter.'' Daarnaast acht de bewindsman het van groot belang dat de politie meer mogelijkheden krijgt in te grijpen.

mrz
06-07-03, 00:27
Minister Remkes vindt dat de politie ,,goede prestaties'' levert, maar er valt volgens hem nog wel wat te verbeteren. ,,De aanwezigheid en wijze van optreden kunnen beter.'' Daarnaast acht de bewindsman het van groot belang dat de politie meer mogelijkheden krijgt in te grijpen.

Zal me maar beetje koest houden aangezien ik nog niet alles doe wat ik kan. Maar kan het wel beamen! :rolleyes: Al was het maar door die "belangrijke informatie" die ik in brievenbus vond vandaag ivm mes in de rug praktijken... Ik bedoel, dat doet een mens goed! :huil:

Besefte me weer even het verschil tussen clown uithangen en simpelweg humor in pacht hebben vandaag... :duim:

What a World... :wohaa: