PDA

Bekijk Volledige Versie : Hoe voelt dat nou?



Orakel
05-07-03, 23:33
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik tot het besef kom dat het nooit anders is geweest.
Dat bewustzijn, dat besef is er eigenlijk altijd wel geweest. De ene keer manifester dan de andere, maar altijd in verschillende emotionele verschijningsvormen: dan weer gaf het me een vertrouwd gevoel, dan weer een verdrietig, een kwaad, een vermoeid of enorm strijdbaar gevoel. Strijdbaar en onvermoeibaar als Aimonedes die keer op keer die rots de berg op moest rollen maar ook strijdbaar van een nutteloze aard, als een Don Quichote die streed tegen windmolens.

Hoe dan ook, het besef is er altijd geweest. Het besef anders te zijn of op zijn minst als anders gezien te worden.
Voor de één ben je exotisch, een belofte, een project, een ruwe diamant die slechts nog geslepen hoeft te worden alvorens ermee gepronkt kan worden.
Voor de ander ben je vreemd, onbegrijpelijk, angstaanjagend, een vleesgeworden bedreiging.
Op het werk heet het dat je aangenomen bent op je kleur, in de trein blijft ondanks de drukte de stoel naast je leeg, in de lift klemt men angstvallig de tas tegen het lichaam, in de winkel wordt gevraagd “kan ik iets voor u doen?” nog voordat je binnen bent.

Dat is klantvriendelijkheid, houd ik mezelf voor. En in al die andere gevallen is het niet persoonlijk bedoeld. Het zijn de ervaringen van die mensen waaruit vervolgens hun gedrag ontstaat. Ze kennen je immers niet, anders hadden ze wel geweten dat ze je niet hoefden te vrezen. Dan hadden ze geweten dat je geen vlieg kwaad doet, dat je voor veel geld lang hebt gestudeerd om vervolgens keihard te kunnen werken voor je geld. Dat je om die reden niet hoeft te stelen of te roven.
Dat je uberhaupt niet steelt, rooft, liegt of bedriegt. Simpelweg omdat het niet in je aard ligt om dat te doen.

Da’s ook waar, denk ik dan. Maar hoe komt het dan toch dat het zo verrekte persoonlijk aanvoelt? Waarom voel ik mij dan keer op keer beledigd? Waarom ben ik mij zo bewust van mijn etniciteit? Waarom word ik iedere dag wakker met het besef dat ik een Marokkaan ben?

Alhoewel, iedere dag? Is dat wel zo? Word ik iedere dag wakker met het besef dat ik anders bent of als anders gezien wordt?

Hmmm, nee eigenlijk niet. Ik word er niet iedere dag mee wakker, maar word er wel steeds aker mee geconfronteerd. De momenten dat het echt opspeelt, zijn de momenten waarop het Marokkaan-zijn aan kritiek onderhevig is. En dat is de laatste tijd behoorlijk vaak, naar mijn smaak. Evenals het gegeven dat het Moslim-zijn aan kritiek onderhevig is tegenwoordig.

Werkt dat bij jullie ook zo? Ben je je als Nederlander bewust van je Nederlander-zijn?
Ben je je als vrouw bewust van je vrouw zijn?

Orakel
06-07-03, 00:00
Geplaatst door Bouchra A
Nog veel te weinig

Durf je daar over uit te wijden?


Wees er maar trots op dat jouw kleinkinderen straks Hollanders zijn.

Als ze er al komen, zullen mijn kleinkinderen Marokkaanse Nederlanders zijn. Als de huidige tijdsgeest zich handhaaft of verërgert zullen het Marokkanen zijn, want zo zullen ze gezien worden.



En natuurlijk ben ik Nederlander, en ik heb toevallig lekker GEEN Marokkaans paspoort. En daar ben ik trots op !!!

Daar is niks toevalligs aan. Als je Nederlander bent heb je ook niks met een Marokkans paspoort.

Orakel
06-07-03, 00:16
Geplaatst door Bouchra A
Ik weet niet hoe je hebt ogevat? (er valt niets aan te durven)

Ik bedoel onder meer dat er nog best wat meer kritiek mag worden GEUIT aan het adres van vele 'Marokkanen' zowel door niet-'Marokkanen' als door en zeker niet in de laatste plaats 'Marokkanen' zelf.

Ik ken weinig mensen die zo hypocriet en achterbaks (moeten ...) zijn als 'Marokkanen' . Daar moet SNEL verandering in komen. Dat gaat overigens ook gebeuren, wees gerust.

Ben jij echt zo dom of ontwijk je de vraag?

Dit was namelijk de aanleiding voor mijn vraag of je erover durft uit te wijden:

Ik: Ben je je als vrouw bewust van je vrouw zijn?

Jij: Nog veel te weinig.

'kga verder niet in op die onzin die je hierboven geplaatst hebt (alhoewel ik dat bij deze eigenlijk al doe), want het raakt kant noch wal en "ik heb er geen zin an".

'kga pitten. :fpetaf:

taouanza
06-07-03, 08:49
http://www.maroc.nl/prikbord/forums/showthread.php?threadid=64811


ga maar even hier naartoe ,Orakel. je zal je spontaan beter voelen ;)

Marsipulami
06-07-03, 08:58
Geplaatst door Orakel
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik tot het besef kom dat het nooit anders is geweest.
Dat bewustzijn, dat besef is er eigenlijk altijd wel geweest. De ene keer manifester dan de andere, maar altijd in verschillende emotionele verschijningsvormen: dan weer gaf het me een vertrouwd gevoel, dan weer een verdrietig, een kwaad, een vermoeid of enorm strijdbaar gevoel. Strijdbaar en onvermoeibaar als Aimonedes die keer op keer die rots de berg op moest rollen maar ook strijdbaar van een nutteloze aard, als een Don Quichote die streed tegen windmolens.

Hoe dan ook, het besef is er altijd geweest. Het besef anders te zijn of op zijn minst als anders gezien te worden.
Voor de één ben je exotisch, een belofte, een project, een ruwe diamant die slechts nog geslepen hoeft te worden alvorens ermee gepronkt kan worden.
Voor de ander ben je vreemd, onbegrijpelijk, angstaanjagend, een vleesgeworden bedreiging.
Op het werk heet het dat je aangenomen bent op je kleur, in de trein blijft ondanks de drukte de stoel naast je leeg, in de lift klemt men angstvallig de tas tegen het lichaam, in de winkel wordt gevraagd “kan ik iets voor u doen?” nog voordat je binnen bent.

Dat is klantvriendelijkheid, houd ik mezelf voor. En in al die andere gevallen is het niet persoonlijk bedoeld. Het zijn de ervaringen van die mensen waaruit vervolgens hun gedrag ontstaat. Ze kennen je immers niet, anders hadden ze wel geweten dat ze je niet hoefden te vrezen. Dan hadden ze geweten dat je geen vlieg kwaad doet, dat je voor veel geld lang hebt gestudeerd om vervolgens keihard te kunnen werken voor je geld. Dat je om die reden niet hoeft te stelen of te roven.
Dat je uberhaupt niet steelt, rooft, liegt of bedriegt. Simpelweg omdat het niet in je aard ligt om dat te doen.

Da’s ook waar, denk ik dan. Maar hoe komt het dan toch dat het zo verrekte persoonlijk aanvoelt? Waarom voel ik mij dan keer op keer beledigd? Waarom ben ik mij zo bewust van mijn etniciteit? Waarom word ik iedere dag wakker met het besef dat ik een Marokkaan ben?

Alhoewel, iedere dag? Is dat wel zo? Word ik iedere dag wakker met het besef dat ik anders bent of als anders gezien wordt?

Hmmm, nee eigenlijk niet. Ik word er niet iedere dag mee wakker, maar word er wel steeds aker mee geconfronteerd. De momenten dat het echt opspeelt, zijn de momenten waarop het Marokkaan-zijn aan kritiek onderhevig is. En dat is de laatste tijd behoorlijk vaak, naar mijn smaak. Evenals het gegeven dat het Moslim-zijn aan kritiek onderhevig is tegenwoordig.

Werkt dat bij jullie ook zo? Ben je je als Nederlander bewust van je Nederlander-zijn?
Ben je je als vrouw bewust van je vrouw zijn?

Mooi artikeltje. :) Maak je verder maar niet te druk om reacties van anderen. Een mens is een primitief wezen, zoals een hond die blaft naar alles waarmee het beestje niet vertrouwd is.

Marokkanen in Europa zijn gedwongen om hun leven te strijden op de mentale breuklijn waar twee culturele continentale platen tegen elkaar schuren. Dat is hun lot. Wellicht is deze positie niet altijd even comfortabel, maar deze positie is ook een uniek talent en een belofte voor de toekomst.

taouanza
06-07-03, 09:07
Geplaatst door Marsipulami
Mooi artikeltje. :) Maak je verder maar niet te druk om reacties van anderen. Een mens is een primitief wezen, zoals een hond die blaft naar alles waarmee het beestje niet vertrouwd is.

Marokkanen in Europa zijn gedwongen om hun leven te strijden op de mentale breuklijn waar twee culturele continentale platen tegen elkaar schuren. Dat is hun lot. Wellicht is deze positie niet altijd even comfortabel, maar deze positie is ook een uniek talent en een belofte voor de toekomst.



maar wat doe je als je door al die strijd sterker wordt dan verwacht.
wanneer je een sterk onafhankelijk persoon bent terwijl de rest je nog ziet als zwak onderdrukt schepsel. dat ze nog dankbaarheid en bescheidenheid verwachtten.met andere woorden dat men nog denkt dat ze met je kunnen sollen. een zwaargewicht tussen de lichtgewichten, als je iets te hard TERUG mept, krijg je iedereen over je heen. maar je mag nog lang niet bij de zwaargewichten. wat moet je dan? inhouden? in elkaar laten slaan door mensen beneden jouw niveau? of terug blijven meppen tot het kwartje valt?

(mrz, ik doe een poging om in jouw taal te spreken,how i'm doing? :nerveus: )

mrz
06-07-03, 09:18
Haha gewoon die zwaargewichten opblazen tot grotere hoogtes zolang... En proberen niet te cheaten. Ach ik lul... Heb het ook niet makkelijk... :/

Simon
06-07-03, 09:28
Geplaatst door Orakel

Werkt dat bij jullie ook zo? Ben je je als Nederlander bewust van je Nederlander-zijn?
Ben je je als vrouw bewust van je vrouw zijn?

Ja en nee. Ik ben in meerdere opzichten misschien wel anders dan anderen maar heb daar vrede mee. Het zit toch in het hoofd van de ander wat daarmee te doen. Toen ik jonger was kon mij dit wel bezig houden. Nu denk ik dat verscheidenheid bij de schepping hoort. Er zit in je 'anders' zijn ook een kans. Zowel voor jou als voor anderen. Het gaat er om je bestemming te vinden.

Simon

Marsipulami
06-07-03, 10:06
Geplaatst door taouanza
maar wat doe je als je door al die strijd sterker wordt dan verwacht.
wanneer je een sterk onafhankelijk persoon bent.


:D Goeie vraag. Wat zou er gebeuren als er verhoudingsgewijze meer Nederlanders dan Marokkanen betrokken waren bij criminele delicten ? Wat zou er gebeuren als Marokkanen gemiddeld hogere diploma's behaalden dan Nederlanders tijdens hun schoolloopbaan ? Wat zou er gebeuren als er minder Marokkanen dan Nederlanders werkloos waren ? Wat zou er gebeuren als Marokkanen een betere sociaal economische positie hadden, de beste jobs en de hoogste inkomens ? Wat zou er gebeuren als Marokkanen in de mooiste villa's woonden en de Nederlanders is groezelige appartementjes ?

Zou dat het einde zijn van de vooroordelen tgo Marokkanen ? Ik vrees er heel erg voor. Ik denk dat er dan nog meer autochtonen zouden zijn die zich racistisch en bevooroordeeld zouden opstellen tgo Marokkanen.

Marsipulami
06-07-03, 13:28
Geplaatst door Bouchra A
Vervang Marokkanen door Aziaten of Zweden en het is waarschijnlijk nog waar ook.
Of is dat een vooroordeel?

Er leefden ooit mensen in Nederland die helemaal niet bovengemiddeld crimineel waren. Op sociaal-economisch vlak deden ze het erg goed. Ze spraken vloeiend Nederlands en waren meer dan gemiddeld geschoold. Toch heeft 75% van hen het niet overleefd.

http://users.pandora.be/michel.vanhalme/nonfic42.htm
http://www.groene.nl/1997/20/rz_nanda.html

Maarten
06-07-03, 18:28
Geplaatst door Orakel
Ben jij echt zo dom of ontwijk je de vraag?



Orakel, die Bouchra IS zo dom!
Dat wordt nóoit die "belofte, een project, een ruwe diamant die slechts nog geslepen hoeft te worden alvorens ermee gepronkt kan worden.".
Dat is de bekende boerelul, die behalve zijn eigen straatje helemáal niks anders kent! Heeft weer gepist, en denkt dan dat het weer de moeite is om het aan iemand anders te laten zien. Shaheed mag nog een geit toevoegen. :D

Prachtig stukje Orakel! Het existentiele komt er heel mooi in naar voren!
Ja, het zit diep. Zit het in je genen? Misschien. Tuurlijk heb je verbondenheid met je verleden, je voorouders, afkomst.. Het is deel van wat je bent, en dus van waar je in gelooft, of waar je voor staat.
Het gaat niet om 100% identificatie, of om determinatie naar ras of zo, maar het is gewoon onderdeel van je power.

Maar denk ook aan de godsdienst en aan het "opheffen van de sluier van de duisternis". Bijna elk mens loopt wel tegen de een of andere sociale bagger aan, die grenzen stelt aan zijn ontwikkeling of erkennig. Iedereen heeft zijn eigen taak bij het opheffen van een stukje. Veel doen het niet, en worden dan werktuig van de bagger. Dat levert ze korte-termijn voordelen op, maar mee-opheffen is beslist meer fun!

Orakel
06-07-03, 22:21
Geplaatst door Maarten

Bijna elk mens loopt wel tegen de een of andere sociale bagger aan, die grenzen stelt aan zijn ontwikkeling of erkennig. Iedereen heeft zijn eigen taak bij het opheffen van een stukje. Veel doen het niet, en worden dan werktuig van de bagger. Dat levert ze korte-termijn voordelen op, maar mee-opheffen is beslist meer fun!

Thnx Maarten. Mee-opheffen van de obstakels geeft inderdaad meer voldoening, maar is soms zo retezwaar. Ik heb het idee dat er de laatste tijd allerlei etnische of religieuze misstanden geconstateerd en of als zodanig geïnterpreteerd worden en in het geval van de Marokkanen lijken alleen de Marokkanen daar verantwoordelijk voor gemaakt te worden. "Wat gaan jullie daar aan doen?" heet het dan i.p.v. wat gaan WE er aan doen.
Maar inderdaad, je hebt mensen die onderdeel van het probleem of onderdeel van de oplossing zijn. Helaas heb je tegenwoordig steeds meer mensen die tot de derde categorie behoren: mensen die zich comfortabel langs de zijlijn hebben verschanst en roepen dat de scheids een blinde mol is of de spits x-benen heeft, maar zelf nog geen boom kunnen passeren. :moe:

Er zijn er helaas ook die tot geen van de groepen behoren. Zag een tijdje terug een docu bij Zembla over mensen die remigreerden, vanwege de verharde verhoudingen in Nederland. En dat waren echt geen fundi's. Ze waren de "nieuwe openheid" waarbij alles wat in die 2 hercencellen opkomt ook direct gezegd mag worden helemaal zat.

En dat waren volwassen mensen. Ik heb vrees voor de mogelijke selffulfilling prophecy bij de jongeren die onvoldoende in staat zijn om die bagger te relativeren en het te zien als kans of comfortabele positie zoals Simon en Mars aangaven.

Een voorbeeld van een dergelijke ontwikkeling is volgens mij alle ongenuanceerde praat over radicalisering, welke vervolgens het risico op die radicalisering juist vergroot.



Geplaatst door Taouanza

http://www.maroc.nl/prikbord/forums...?threadid=64811

ga maar even hier naartoe ,Orakel. je zal je spontaan beter voelen

:D Tis lang geleden dat ik die koekjes heb gegeten. Mjammm.

Eigenlijk best gek he, met die vakanties naar Marokko. Als je er bent vervloek je alles wat beweegt en zweer je dat het de laatste keer was dat je er verbleef, maar in maart/april begint het dan toch weer te kriebelen.

Tomas
07-07-03, 10:15
Geplaatst door Orakel
Hoe langer ik er over nadenk, hoe meer ik tot het besef kom dat het nooit anders is geweest.
Dat bewustzijn, dat besef is er eigenlijk altijd wel geweest. De ene keer manifester dan de andere, maar altijd in verschillende emotionele verschijningsvormen: dan weer gaf het me een vertrouwd gevoel, dan weer een verdrietig, een kwaad, een vermoeid of enorm strijdbaar gevoel. Strijdbaar en onvermoeibaar als Aimonedes die keer op keer die rots de berg op moest rollen maar ook strijdbaar van een nutteloze aard, als een Don Quichote die streed tegen windmolens.

Hoe dan ook, het besef is er altijd geweest. Het besef anders te zijn of op zijn minst als anders gezien te worden.
Voor de één ben je exotisch, een belofte, een project, een ruwe diamant die slechts nog geslepen hoeft te worden alvorens ermee gepronkt kan worden.
Voor de ander ben je vreemd, onbegrijpelijk, angstaanjagend, een vleesgeworden bedreiging.
Op het werk heet het dat je aangenomen bent op je kleur, in de trein blijft ondanks de drukte de stoel naast je leeg, in de lift klemt men angstvallig de tas tegen het lichaam, in de winkel wordt gevraagd “kan ik iets voor u doen?” nog voordat je binnen bent.

Dat is klantvriendelijkheid, houd ik mezelf voor. En in al die andere gevallen is het niet persoonlijk bedoeld. Het zijn de ervaringen van die mensen waaruit vervolgens hun gedrag ontstaat. Ze kennen je immers niet, anders hadden ze wel geweten dat ze je niet hoefden te vrezen. Dan hadden ze geweten dat je geen vlieg kwaad doet, dat je voor veel geld lang hebt gestudeerd om vervolgens keihard te kunnen werken voor je geld. Dat je om die reden niet hoeft te stelen of te roven.
Dat je uberhaupt niet steelt, rooft, liegt of bedriegt. Simpelweg omdat het niet in je aard ligt om dat te doen.

Da’s ook waar, denk ik dan. Maar hoe komt het dan toch dat het zo verrekte persoonlijk aanvoelt? Waarom voel ik mij dan keer op keer beledigd? Waarom ben ik mij zo bewust van mijn etniciteit? Waarom word ik iedere dag wakker met het besef dat ik een Marokkaan ben?

Alhoewel, iedere dag? Is dat wel zo? Word ik iedere dag wakker met het besef dat ik anders bent of als anders gezien wordt?

Hmmm, nee eigenlijk niet. Ik word er niet iedere dag mee wakker, maar word er wel steeds aker mee geconfronteerd. De momenten dat het echt opspeelt, zijn de momenten waarop het Marokkaan-zijn aan kritiek onderhevig is. En dat is de laatste tijd behoorlijk vaak, naar mijn smaak. Evenals het gegeven dat het Moslim-zijn aan kritiek onderhevig is tegenwoordig.

Werkt dat bij jullie ook zo? Ben je je als Nederlander bewust van je Nederlander-zijn?
Ben je je als vrouw bewust van je vrouw zijn?

Mooi stukje, Orakel.

Even afgezien dan van het feit dat het natuurlijk wel in je aard zit om te stelen en te beroven enzo. Je bent perslot van rekening nog altijd Marokkaan.

Het heeft me in ieder geval even aan het denken gezet of ik mij inderdaad wel eens Nederlander voel... Nee, dat is volgens mij eigenlijk nooit het geval. Het is wel zo dat ik me soms een buitenstaander voel, zoals b.v. op een kermis, of tijdens een danswedstrijd voor mariekes, of op een wazig feest waar ik continu voorp in de polonaise moet lopen. Ik denk dat dat het er het dichtst bij in de buurt komt.

Op reis of vakantie in het buitenland voel ik het eigenlijk nooit. Als ik dan een Nederlander tegenkom voel ik echt zelden een soort fundamentele verwantschap, meestal gewoon de dagelijkse diepe afkeer.

Maar je altijd als buitenstaander voelen, lijkt mij dus niet echt leuk. Ik kan me ook nog wel de woede en verontwaardiging herinneren die keer dat ik een juwelierszaak werd uit gedirigeerd omdat ik niet rijk genoeg leek. Of m'n eerste dure auto, net zo. Allebei de keren omdat ik wel eens in het weekend "nonchalant" gekleed ga.

Simon
07-07-03, 11:28
Geplaatst door Matt_ttie
Elke emotionele binding met Nederland mis ik bij veel Marokkanen en moslims. En die binding is mijns inziens onmisbaar voor een harmonieuze samenleving. Wat zeg ik, er is geen sprake van een SAMENleving.

Dit alles is een direct gevolg van de wijze waarop deze groepen bejegend worden. Ik voorzie dan ook een heftigere explosie dan die we een paar jaar terug in Amsterdam-West hebben gezien.


Ik mis die emotionele binding ook maar ik wijt het niet alleen aan de nederlandse samenleving. Je ziet dat andere groepen veel beter integreren in de nederlandse samenleving. Je ziet dat verschijnsel van slechte integratie van moslims ook in andere europese samenlevingen. Ik zie hier regelmatig - bijvoorbeeld op het Islam forumgedeelte - waarschuwingen voor de westerse samenleving. De westerse cultuur wordt als schadelijk voor de reine moslim-ziel ervaren. Een emancipatiebeweging als de AEL spreekt zich expliciet uit tegen integratie. Ik wil best de hand in eigen boezem steken maar als inwoner van amsterdam-west erger ik mij ook aan het feit dat Marokkanen denken dat ze hier mogen doen wat ze willen en daarmee overlast en ergernis veroorzaken. Dat komt naar mijn mening ook voort uit het 'ontwortelt' zijn en deze samenleving niet als die van hun ervaren. De slachtoffer-rol die allochtonen in deze zo graag op zich nemen accepteer ik niet meer.

Simon

000NobelPrizes
07-07-03, 14:14
Geplaatst door Simon
Ik mis die emotionele binding ook maar ik wijt het niet alleen aan de nederlandse samenleving. Je ziet dat andere groepen veel beter integreren in de nederlandse samenleving. Je ziet dat verschijnsel van slechte integratie van moslims ook in andere europese samenlevingen. Ik zie hier regelmatig - bijvoorbeeld op het Islam forumgedeelte - waarschuwingen voor de westerse samenleving. De westerse cultuur wordt als schadelijk voor de reine moslim-ziel ervaren. Een emancipatiebeweging als de AEL spreekt zich expliciet uit tegen integratie. Ik wil best de hand in eigen boezem steken maar als inwoner van amsterdam-west erger ik mij ook aan het feit dat Marokkanen denken dat ze hier mogen doen wat ze willen en daarmee overlast en ergernis veroorzaken. Dat komt naar mijn mening ook voort uit het 'ontwortelt' zijn en deze samenleving niet als die van hun ervaren. De slachtoffer-rol die allochtonen in deze zo graag op zich nemen accepteer ik niet meer.

Simon

Dat onderschrijf ik. Wat ik niet meer doe, is er blind van uitgaan dat die ene Marokkaan naast me in de tram een goeie is, voor de verandering. Het blijven vertrouwen en niet discrimineren heeft me al 3 portemonnees en 2 mobiele telefoons gekost. Sorry Orakel, maar er zijn grenzen aan blind vertrouwen.

En wellicht kun je gaan vragen hoe het zit bij Grieken, Italianen, Portugezen, Hindoestanen, Japanners, Chinezen, Indonesiers etc etc hoe het bij hen zit. Ik ken ze allemaal op vriendschapsbasis, en geen een van hen heeft zich ooit buitenstaander gevoeld, zoals jij nu klaagt.

En voor wat betreft jouw opmerking of je je als vrouw bewust bent van jezelf: JA. Want er zijn genoeg mannen die je er constant sissend en fluitend of ronduit knijpend aan herinneren. Sukkels.
Misschien ben ik als vrouw ooit afgewezen voor een baan? Wie weet: zou best kunnen. Ik verloor nooit een seconde aan zelfmedelijden of gejammer, maar zocht gewoon door naar andere banen.

manc
07-07-03, 14:40
Geplaatst door Tomas
[B].....
Op reis of vakantie in het buitenland voel ik het eigenlijk nooit. Als ik dan een Nederlander tegenkom voel ik echt zelden een soort fundamentele verwantschap, meestal gewoon de dagelijkse diepe afkeer....


Hahaha...die is ZO herkenbaar...hahaha....Zodra er weer een roodverbrande Hans in Keki-broek en een net iets te dikke blonde Marianne in sarong aan komt puffen, lonely planet in de pootjes, schakelen mijn meisje en ik meestal over naar het bahasa Indonesia, om maar voor 'herkenning' te voorkomen....

Haha...

Weet je wat helemaal vreemd is: dat de leukste ontmoetingen in het buitenland vaak met Amerikanen en Duitsers of Oostenrijkers (!) zijn....serieus: reizende duitsers en amerikanen in den vreemde voldoen helemaal niet aan hun stereotype vervelendheid als menigeen zou verwachten.

En TOCH voel ik me op en top Nederlander, niet zozeer 'trots' op mijn identiteit alswel dat ik daar een soort vertrouwde band mee heb, het 'nederlanderschap', nederland met al zijn rare eigenaardigheden, ik zou het nooit willen ruilen.

000NobelPrizes
07-07-03, 15:23
Geplaatst door manc
Hahaha...die is ZO herkenbaar...hahaha....Zodra er weer een roodverbrande Hans in Keki-broek en een net iets te dikke blonde Marianne in sarong aan komt puffen, lonely planet in de pootjes, schakelen mijn meisje en ik meestal over naar het bahasa Indonesia, om maar voor 'herkenning' te voorkomen....
Ietwat gechargeerd: ben zat Hollanders tegengekomen die leuk waren.




Weet je wat helemaal vreemd is: dat de leukste ontmoetingen in het buitenland vaak met Amerikanen en Duitsers of Oostenrijkers (!) zijn....serieus: reizende duitsers en amerikanen in den vreemde voldoen helemaal niet aan hun stereotype vervelendheid als menigeen zou verwachten.
Amerikanen ja: altijd erg beleefde mensen, open. Duitsers vind ik wel 's wat merkwaardig, door je in het Duits aan te spreken als ze hier zijn om de weg te vragen zonder dat ze je eerst vragen of je hun taal spreekt. En tijdens een Caribische vakantie ben ik een paar echte pestmoffen tegen het lijf gelopen, die de gids verboden om een andere taal dan Duits te spreken. Sjonge jonge.


En TOCH voel ik me op en top Nederlander, niet zozeer 'trots' op mijn identiteit alswel dat ik daar een soort vertrouwde band mee heb, het 'nederlanderschap', nederland met al zijn rare eigenaardigheden, ik zou het nooit willen ruilen.
Goed gezegd: trots op afkomst, tsja. Je bent er ook maar toevallig geboren. Trots kun je zijn op wat je zelf doet, niet wat je medelanders hebben gedaan (en tevens zitten er ook een paar bijzonder onfrisse pagina's in het geschiedenisboek aan vast).
Vertrouwd zijn met Nederland, dat is inderdaad het gevoel.

jaja
07-07-03, 15:24
Geplaatst door Matt_ttie
[B]Hoi,

Hoe denk je dat jouw bericht over is gekomen? ... na het lezen van de bijdrage van Maarten waarop zij reageerde? ... ik vond haar bijdrage vrij netjes in die context !! Ze daalde niet af tot Maarten's niveau van beledigen om wille van het beledigen.


Orakel,

Prachtig geformuleerd!

Mocht er ooit een tijd komen dat aan iedere inwoner van Nederland als Nederlander gerefereerd wordt, dan zal dat in ieder geval nog lang op zich laten wachten. Zolang de inwoners zich geen Nederlander voelen, en continu het gevoel krijgen dat ze er eigenlijk niet bij horen, zal bij die personen, het zich afzetten tegen de Nederlandse samenleving de komende tijd verergeren. Ik zie absoluut geen tekenen die wijzen op een kentering in deze verhulde doch flagrante discriminatie van o.a. Marokkanen, die momenteel ongeremd gaande is. Dit is geen defensief antwoord, maar een kut-feit. ... en zo oud als de weg naar ... Elke nieuwkomer in een bestaande gemeenschap voelt zich niet direct deelgenoot in die gemeenschap ... als de literatuur / mentaliteitsbronnen van eerdere nieuwkomers in de Nederland over de eeuwen heen bekijkt zie je dat zelfde verhaal steeds weer, inclusief de discriminatie! Na een paar generaties is het meestal over en heeft men zich geintegreerd in de gemeenschap - dwz de "autochtone" gemeenschap en de "nieuwe" gemeenschap zien geen verschil meer tussen elkaar, de specifieke culturele uitingen zijn deels opgenomen in de lokale of regionale cultuur.
Hetzelfde verhaal geldt overigens ook voor emigranten naar andere gebieden, inclusief de moslimgebieden ... waarbij opvalt dat de niet-moslims daar veel langer een "nieuwkomer"-identiteit bewaren, omdat het anders-zijn zo benadrukt wordt. Ik ken in Aleppo een gemeenschap christenen uit Urfa (Turkije), die nu nog steeds als de Edessa- (oude naam voor Urfa) gemeente door het leven gaan (aangekomen / verdreven na WOI).
Integratie, dwz het gevoel hebben bij de grote groep te horen, groeit langzaam van twee kanten. Het betekent OOK dat de nieuwkomers hun cultuur aanpassen (niet opgeven, maar aanpassen) aan de nieuwe omstandigheden. Dat proces gaat zelden zonder pijn en ellende. En naarmate de groep groter is, is de pijn en ellende ook groter ...


Elke emotionele binding met Nederland mis ik bij veel Marokkanen en moslims. En die binding is mijns inziens onmisbaar voor een harmonieuze samenleving. Wat zeg ik, er is geen sprake van een SAMENleving. ... mijn kennis van marokkanen is beperkt, maar wat betreft de Turken en moslims uit het MO die ik ken, valt het heel erg mee. Verreweg de meesten hebben weldegelijk hun kritiek op de Nederlandse maatschappij, maar weten ook de positieve kanten duidelijk te waarderen. De meesten voelen zich ook tenminste ten dele weldegelijk deelnemer aan de nederlandse maatschappij.
De binding mist vooral wanneer de moslimgroep zich in zin eigen groep terug trekt. Een voorbeeld: vlakbij onze kerk werd een moskee geopend. De kerkrad nodigde de imam uit om in de kerk de gemeente uitleg te geven over de moskee en de islam. Dat deed hij gaarne ... vervolgens vroeg de dominee of hij ook in de moskee wat over zijn geloof en aachtergrond mocht zeggen. Het antwoord was vrij duidelijk: "nee!". Dat ene bericht heeft meer kwaad gedaan, dan de hele middag met de imam goed gedaan heeft ... (Op zich is de imam een heel aardige man .. we spreken elkaar wel eens als ik een wandelingetje in het park maak .. maar hij is in dit soort zaken vrij rechtlijnig.)


Dit alles is een direct gevolg van de wijze waarop deze groepen bejegend worden. Ik voorzie dan ook een heftigere explosie dan die we een paar jaar terug in Amsterdam-West hebben gezien. wellicht ... maar ik hoop het niet ... voor de moslims en vooral de marokkanen ... zij zullen in dat geval de prijs veel meer betalen dan de rest van de nederlandse gemeenschap - de positie zal daar in eerste instantie door verslechteren, niet verbeteren. De situatie in Nederland is zeker niet dezelfde als in de VS ttv Kennedy en Johnson. Toen was het mogelijk grote delen van de autochtoonse bevolking te overtuigen dat de wetgeving onrechtvaardig was (zo'n herkenbaar doel zie ik bijv. nu niet) ... en als je de rest van de bevolking niet overtuigt, creeer je mogelijkerwijs niet meer ruimte voor jezelf met een "explosie", maar juist minder. De internationale explosies van de laatste jaren hebben immers ook eerder negatief gewerkt ...

sadeeQ
07-07-03, 21:36
Geplaatst door Bouchra A
Onzin, er zijn heel veel Nederlanders met een Marokkaans paspoort.


domme onzin.

je hebt geen marokkaanse nederlanders ,maar nederlandse marokkanen.

alleen marokkanen kunnen en marokkaan en nederlander zijn. :jeweetog: :jeweetog: die domme kaaskoppen moeten kiezen of dit of het andere :zwaai:

sadeeQ
07-07-03, 22:03
Geplaatst door Bouchra A
Je snapt er niet veel van denk ik zo.
Je bent Nederlander wanneer je een Nederlands paspoort hebt.
En waar je geboren bent of je ouders, who cares?
En IK heb een NEDERLANDS paspoort.
En ik heb GEEN behoefte aan een Marokkaans paspoort.
Soms kun je een keuze maken in je leven. Dat kan jij ook.

Wanneer het anders is, pls explain me.

:droef:

hmm ik zal het je ff simpeletjes uitleggen

je kan sommige mensen gewoon met stront vergeleken,want zoveel waard zijn ze ook. en dan is deze vergelijking op ze van toepassing:


stront kun je ook mooi verpakken en versieren en een stikker met de text "goud" erop plakken,dat verandert er niets aan,blijft gewoon stront als je de verpakking eraf halt,of als je de stank ruikt

:wohaa:

Simon
07-07-03, 22:14
Geplaatst door sadeeQ
:droef:

hmm ik zal het je ff simpeletjes uitleggen


Is het nou nodig altijd zo grof te worden ?

Simon

sadeeQ
07-07-03, 22:18
Geplaatst door Simon
Is het nou nodig altijd zo grof te worden ?

Simon

:zweep: grof? hoe kom je daar nou bij?
:kwaad:

het is gewoon een simpele en realistische voorbeeld verveeld

Maarten
08-07-03, 02:01
Geplaatst door Bouchra A
Respectloos.

Respectloos na zo’n goed verhaal inzake afkomst en identiteit, dat is reageren met:
1. Metéen weer gaan zeiken over de kutmarokkanen
2. “Jullie” moeten ermee leven. (O ja?.. )
3. Ook nog adviezen geven over hoe ze er op dienen te reageren.
4. Ze door de strot duwen dat ze TROTS moeten zijn, dat de kleinkinderen Hollanders zullen zijn.
5. Blij te zijn lekker GEEN Marokkaans paspoort te hebben!
6. Geen enkele boodschap aan de inhoud van het stuk
Zie ook de reactie van Matt_ttie.
Ik snap niet dat ze jou nog niet van de site afgezogen hebben.

Praten we nog niet over “Ik ken weinig mensen die zo hypocriet en achterbaks (moeten ...) zijn als 'Marokkanen' . “. Ik stel voor een enkeltje Rif, want zelfs de geiten daar kunnen jou nog wat leren!

Maar een graadje erger nog dan jij, dat was Jaja!!!
Die noemt jouw reactie “vrij netjes in die context !!” :hihi: :hihi: :hihi:
En de mijne: “Maarten's niveau van beledigen om wille van het beledigen.” :hihi:
En als je ziet hoe verschríkkelijk minutieus de man bezig is, zodra het over antisemitisme gaat, en hoe hij dan elke letter omdraait om daar zijn erudiete conclusies aan te verbinden,
en hoe hij hier vervolgens werkelijk volledig voorbij gaat aan de opmerking over de hypocrietheid en achterbaksheid van ‘Marokkanen’, dan hebben we hier klaarblijkelijk tóch met een racist te maken! Het is niet de eerste keer, dat Jaja dat verwijt krijgt. Lijkt nogal op hoe de Israëli’s de Palestijnen zien. (some are definitely more equal!)
Jaja, ik had nog wat reacties klaarliggen op eerdere stukken, maar ga nou toch even andere prioriteiten stellen.

Ook erg aandoenlijk is jaja’s visie, dat het na een paar generaties wel over is met dat culturele gedoe. Zoiets denk je als je uit de Peel komt. Wist jij niet iets van joden? (we zullen het maar even niet over 3000 jaar hebben, he?) Er is anders nogal wat te doen over cultuurverlies. Klaarblijkelijk moet je dat meemaken om te snappen hoe ver dat gaat.

Maar blijf aan de lijn! Jullie worden zo spoedig mogelijk geholpen!

jaja
08-07-03, 10:02
Geplaatst door Maarten
[B]Respectloos na zo’n goed verhaal inzake afkomst en identiteit, dat is reageren met:
1. Metéen weer gaan zeiken over de kutmarokkanen
2. “Jullie” moeten ermee leven. (O ja?.. )
3. Ook nog adviezen geven over hoe ze er op dienen te reageren.
4. Ze door de strot duwen dat ze TROTS moeten zijn, dat de kleinkinderen Hollanders zullen zijn.
5. Blij te zijn lekker GEEN Marokkaans paspoort te hebben!
6. Geen enkele boodschap aan de inhoud van het stuk
Zie ook de reactie van Matt_ttie.
Ik snap niet dat ze jou nog niet van de site afgezogen hebben. of te wel ... als je het niet met Maarten eens bent wil hij niets van je horen. Maarten heeft liever dat andersdenken hun mond houden ... Maarten houdt van een vredige wereld waarin iedereen zijn mening deelt .... De ellende is dat de meeste mensen een deel van Maartens mening altijd vrij onacceptabel vinden (zijn definitieve uitleg van de Islam levert ook altijd interessante reacties op van Moslims ...) ... moet frustrerend zijn voor de arme jongen ... vandaar dat hij liever naar een wat lager niveau afdaalt om iemand de mond te snoeren ...


Praten we nog niet over “Ik ken weinig mensen die zo hypocriet en achterbaks (moeten ...) zijn als 'Marokkanen' . “. Ik stel voor een enkeltje Rif, want zelfs de geiten daar kunnen jou nog wat leren!

Maar een graadje erger nog dan jij, dat was Jaja!!!
Die noemt jouw reactie “vrij netjes in die context !!” :hihi: :hihi: :hihi:
En de mijne: “Maarten's niveau van beledigen om wille van het beledigen.” :hihi: laten we nogmaals de context bekijken: "Orakel, die Bouchra IS zo dom! Dat wordt nóoit die "belofte, een project, een ruwe diamant die slechts nog geslepen hoeft te worden alvorens ermee gepronkt kan worden.". Dat is de bekende boerelul, die behalve zijn eigen straatje helemáal niks anders kent! Heeft weer gepist, en denkt dan dat het weer de moeite is om het aan iemand anders te laten zien. Shaheed mag nog een geit toevoegen."
En we zijn allemaal waarschijnlijk verpletterd door dit logische en wel gedocumenteerde betoog waarmee wordt aangetoond dat Bouchra iets niet helemaal begrepen heeft ....


En als je ziet hoe verschríkkelijk minutieus de man bezig is, zodra het over antisemitisme gaat, en hoe hij dan elke letter omdraait om daar zijn erudiete conclusies aan te verbinden,
en hoe hij hier vervolgens werkelijk volledig voorbij gaat aan de opmerking over de hypocrietheid en achterbaksheid van ‘Marokkanen’, dan hebben we hier klaarblijkelijk tóch met een racist te maken! Het is niet de eerste keer, dat Jaja dat verwijt krijgt. Lijkt nogal op hoe de Israëli’s de Palestijnen zien. (some are definitely more equal!)
Jaja, ik had nog wat reacties klaarliggen op eerdere stukken, maar ga nou toch even andere prioriteiten stellen. nee ... jij hebt me al fascist en ik weet niet wat genoemd ... en het vervolgens weer terug genomen etc ... als het om dit soort taalgebruik gaat weten we op welk niveau jij graag speelt ... :)


Ook erg aandoenlijk is jaja’s visie, dat het na een paar generaties wel over is met dat culturele gedoe. Zoiets denk je als je uit de Peel komt. Wist jij niet iets van joden? (we zullen het maar even niet over 3000 jaar hebben, he?) Er is anders nogal wat te doen over cultuurverlies. Klaarblijkelijk moet je dat meemaken om te snappen hoe ver dat gaat. en samenvatten was zeker niet het beste onderdeel van jouw eindexamen ..? Maar dat weten we ook al sinds je hier rondloopt ... Cultuurverlies was niet waar ik over sprak, wel over ontwikkeling van een cultuur. En ja, de cultuur van emigranten ontwikkelen zich anders dan die van de thuisblijvers. En ja, de cultuur van emigranten past zich aan aan de nieuwe omgeving, inclusief het overnemen van elelmenten uit de daar aanwezige culturen. (Voor mensen die daar emer over willen weten, lees eens een boek over emigrantenculturen ... Het doet er eigenlijk niet toe welk boek. Zelfs de slechtste studies geven toe dat het zo verloopt. Cultuur is namelijk niet een statisch iets, maar dynamisch.
Oh ja, ook de joodse cultuur is reusachtig veranderd door de jaren ... en aangepast aan de verschillende culturen waar ze zijn gaan wonen ... en daarnaast hebben ze ook "hun eigen cultuur" bewaard. Zoals ik alz ei, ondanks aanpassing hoeft de emigrantencultuur niet te verdwijnen, maar ze zal zich wel aanpassen.

Maarten
08-07-03, 16:39
Jaja, you’re beating aroud the bush! Die Marokkanen hier kunnen wel honderd keer schrijven, dat ze het behalve over die kutmarokkanen, ook eens een keer gewoon over zichzelf willen hebben. Maar als je dat dan doen, dan komt er als eerste reactie natuurlijk weer zo’n voorgeprogrammeerde boerelul, die het kutverschijnsel er nog eens stevig inwrijft, en de minachting over Marokkanen in het algemeen nog eens fleurig onderstreept, in redelijk racistische bewoordingen!

Zo iemand moet meteen afgevoerd worden. En als jij de reactie nog “vrij netjes binnen de context noemt”, dan heb je gewoon een schroefje los, OK??!.. Dan snap ik niet meer, wat jij hier eigenlijk léest, in die anderhalf jaar hier. Die Bouchra laat echt een totaal gebrek aan menselijk respect zien, en jij staat dat nog te steunen ook, om dan vervolgens nog wat erudiet te gaan zeuren over mij.
Weet je wel zeker, dat je belezenheid ook echt tot innerlijke ontwikkeling leidt, jaja? Ik ervaar je toch een beetje als mechanisch monster hoor. Betrokkenheid bij het menselijke zie ik eigenlijk enkel uit de verf komen, zodra het over joden gaat. Maar existentiele Arabische optiek, daar zie ik je nauwelijks wat van brouwen. En dat onderstreep je in dit topic ook weer. Dat is hier heel duidelijk, maar jij ziet dat van jezelf waarschijnlijk niet.

jaja
08-07-03, 16:55
Geplaatst door Maarten
[B]Jaja, you’re beating aroud the bush! Die Marokkanen hier kunnen wel honderd keer schrijven, dat ze het behalve over die kutmarokkanen, ook eens een keer gewoon over zichzelf willen hebben. Maar als je dat dan doen, dan komt er als eerste reactie natuurlijk weer zo’n voorgeprogrammeerde boerelul, die het kutverschijnsel er nog eens stevig inwrijft, en de minachting over Marokkanen in het algemeen nog eens fleurig onderstreept, in redelijk racistische bewoordingen! ... en laat die boerelul nu ook van marokkaanse komaf zijn ... (tenminste dat had ik begrepen. Bouchra?)


Zo iemand moet meteen afgevoerd worden. of te wel ... "zijn mening staat mij niet aan, dus moet ie zijn bek houden ..." jouw klassieke houding.
En als jij de reactie nog “vrij netjes binnen de context noemt”, dan heb je gewoon een schroefje los, OK??!
Dan snap ik niet meer, wat jij hier eigenlijk léest, in die anderhalf jaar hier. Die Bouchra laat echt een totaal gebrek aan menselijk respect zien, en jij staat dat nog te steunen ook, om dan vervolgens nog wat erudiet te gaan zeuren over mij. oh, stel dat dat zo zou zijn ... (ik heb lang niet alles gelezen wat Bouchra heeft geschreven) dan geeft dat jou het recht om ook maar alle remmen los te gooien ? ... op een moment waar duidelijk niet sprake is van die negatieve houding van B. die jij "poneert"...

Weet je wel zeker, dat je belezenheid ook echt tot innerlijke ontwikkeling leidt, jaja? kijk, dit begint alweer af teglijden ... in plaats van met feiten te komen, ga je weer richting beledigen ... ik dacht dat een forum was om ideeen en kennis uit te wisselen, niet een scheld elkaar verrot wedstrijd ... Daar zijn andere fora voor.
Ik ervaar je toch een beetje als mechanisch monster hoor. Betrokkenheid bij het menselijke zie ik eigenlijk enkel uit de verf komen, zodra het over joden gaat. Maar existentiele Arabische optiek, daar zie ik je nauwelijks wat van brouwen. En dat onderstreep je in dit topic ook weer. Dat is hier heel duidelijk, maar jij ziet dat van jezelf waarschijnlijk niet. dan zul je toch eens echt moeten gaan lezen!! Nogmaals jouw inbreng in deze thread gaat niet verder dan het beledigen van andere forumleden ... Het is maar waar je op kickt ...

Orakel
08-07-03, 18:42
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Dat onderschrijf ik. Wat ik niet meer doe, is er blind van uitgaan dat die ene Marokkaan naast me in de tram een goeie is, voor de verandering. Het blijven vertrouwen en niet discrimineren heeft me al 3 portemonnees en 2 mobiele telefoons gekost. Sorry Orakel, maar er zijn grenzen aan blind vertrouwen.

Geeft niks. Je hoeft je bij mij niet te verontschuldigen, want ik vind het wel jammer voor je dat het je overkomen is en dat het een degrelijk impact heeft gehad en daarnaast ook nog es dat het buitenlanders waren. Men zou in Nederland meer werk moeten maken van herstelrecht om de slachtoffers materieel maar met name emotioneel te compenseren voor het leed. In Engeland en Amerika zijn ze daar al een stuk verder mee, b.v. ook middels dader-slachtoffer-confrontaties.

Ik vraag echter niet om mensen blind te vertrouwen, maar ik hoop wel dat we zo langzamerhand naar een periode gaan waarin mensen niet bij voorbaat al gewantrouwd, gestigmatiseerd en gecategoriseerd worden en daarmee bij voorbaat minder kansrijk of elfs kansloos zijn in de maatschappij die tegelijkertijd wel van ze verwacht dat ze actief participeren.
Want laten we wel wezen, Marokkanen en Moslims krijgen er al jaren flink van langs in de publieke opinie en dat bijna zonder aanschijns des persoons. Om die reden vind ik de vergelijking met andere etnische bevolkingsgroepen ook mank gaan, simpelweg omdat die minder aan kritiek onderhevig zijn.
Dat is gewoon een sociologisch gegeven: iedere sterk en langdurig bekritiseerde groep heeft moeite adequaat te functioneren en gerespecteerd te worden. Dat hebben de vrouwen, de hippies, de homo's, de feministen, de Joden, de Turken en wie al niet meer gehad.

Dan blijft er natuurlijk de vraag wat er eerst was: het gedrag of de kritiek. Dat weet ik eerlijk gezegd niet, maar op beide vlakken zal er wat moeten veranderen. Marokkanen en Moslims zullen er voor moeten zorgen dat ze geen aanleiding geven tot sociale fricties en de andere partijen zullen gedoseerder en genuanceerder met hun kritiek moeten zijn.



En wellicht kun je gaan vragen hoe het zit bij Grieken, Italianen, Portugezen, Hindoestanen, Japanners, Chinezen, Indonesiers etc etc hoe het bij hen zit. Ik ken ze allemaal op vriendschapsbasis, en geen een van hen heeft zich ooit buitenstaander gevoeld, zoals jij nu klaagt.

In de eerste plaats was mijn verhaal niet als klaagzang bedoeld. Het was meer bedoeld om ( d.m.v. hardop denken) inzichtelijk te krijgen hoe bepaalde processen werken en zaken in perspectief te plaatsen. Welke kritiek krijgen we, wat is daarvan terecht, hoe gaan we daarmee om, hoe kunnen we daar het best mee omgaan?
Alleen op die manier kunnen we bepalen hoe en of we onderdeel van het probleem of de oplossing zijn. Als we ons willen emanciperen zullen we wel moeten weten langs welke lijn.

Daarnaast heb ik zowel prive als beroepsmatig dagelijks met Antillianen, Surinamers, Turken, Molukkers, Chinezen en andere etniciteiten te maken en ook de kritiek uit die hoek over de huidige verhoudingen in NL is niet mals.
En om je alvast voor te zijn: deze mensen komen uit alle lagen van de bevolking, dus ook uit de "gegoede burgerij" en de wijze waarop zij bejegend worden is niet te wijten aan hun sociaal-economishce positie.

Het gaat er namelijk niet alleen om hoe zij zijn, maar des te meer om hoe zij gezien worden. Ook zij worden bijna allemaal geassocieerd met de Islam en de daaraan toegedichte kwalificaties, of met geweld, diefstal, vrouwonvriendelijkheid, etc.



En voor wat betreft jouw opmerking of je je als vrouw bewust bent van jezelf: JA. Want er zijn genoeg mannen die je er constant sissend en fluitend of ronduit knijpend aan herinneren. Sukkels.
Misschien ben ik als vrouw ooit afgewezen voor een baan? Wie weet: zou best kunnen. Ik verloor nooit een seconde aan zelfmedelijden of gejammer, maar zocht gewoon door naar andere banen.

Kun je nagaan hoe moeilijk het kan zijn om "slechts" over 1 barriére (het vrouw zijn) heen te moeten. Als je daarnaast ook over de drempels van etniciteit, religie en andere beeldvorming heen moet dan wil het je wel eens zwaar ten moede worden.
En dan gaat het niet om "zelfmedelijden of gejammer". Dan gaat het erom dat men zich daar bewust van is en nooit of te nimmer buigt voor de sociale druk van oogkleppendragend Nederland.
Wij moeten ervoor zorgen dat we deel van de oplossing zijn, jullie moeten es ophouden ons desondanks als probleem te blijven zien.

Ook jullie moeten dan es ophouden met het zelfmedelijden en gejammer over wat wij jullie aandoen of afnemen.

Steek maar es een keer over om te zien hoe Nederland er van hieraf uitziet.

gaypride
08-07-03, 19:00
Orakel :zwaai:


als jij van jezelf weet dat je geen slecht mens bent (en dat weet je heus wel als je een beetje hersens hebt en die heb je wel :hihi: ) dan is dat je uitgangspunt en niks anders.
Als anderen een mening over jou hebben en dat ze je zus of zo benaderen of beoordelen is dat hun probleem en dan heb ik maar een motto:

gewoon scheit hebben (met dank aan Is)

(ik overdrijf nu een beetje)
maar makkelijk is het niet
en vergeet niet dat je op deze manier mensen vaak echt leert kennen

:denk:
Gp

Orakel
08-07-03, 22:25
Geplaatst door aQua
Hoi Orakel,

Veel interessants heb ik eigenlijk niet te melden,

Vond het anders een interessant stuk en dan met name deze:



Is het niet vanzelfsprekend dan dat je je overal bewust bent van je afkomst? Dus niet iedereen is zich bewust van dit feit....? Zelfs niet als zij zich in een ander land bevinden?

Dat wil volgens mij dus zeggen hoe sterk je identiteit is en die is bepalend voor je functioneren als mens.

Iedereen, zwart, blank geel of rood, man of vrouw wordt zich bewust van zijn identiteit als hij of zij geconfronteerd wordt met tegenslagen en kritiek.
Van die tegenslagen en kritiek kan een mens en zijn identiteit alleen maar sterker worden, mits het niet aanhoudend gebeurt en er nog hoop gloort op betere tijden.

Ogenschijnlijk te weinig mensen hebben dat in de gaten en roepen net als Bouchra dat er nog te weinig kritiek wordt geuit.

Ogenschijnlijk omdat de verhouding hoopvollen-hopelozen onder de Nederlanders volgens mij gelukkig nog net zo groot is als onder de Marokkanen.

En GP. Barrak Allahoefiek a goeya.

Ben hoopvol gestemd als ik jou, Is, Zwarte Schaap, Aqua, Taouanza, Sawda, Bil@l, Marsipulami en andere Marokkanen hier zo bezig zie.

Helaas hoor je daar te weinig over. Mensen dwepen liever met allochtonen die hun eigen cultuur en/of geloof volledig afzeiken zoals Bouazza, Bezaz en Elian, ookal schrijven dezen soms zinnige dingen.

Marsipulami
08-07-03, 22:38
Geplaatst door Orakel
Ben hoopvol gestemd als ik jou, Is, Zwarte Schaap, Aqua, Taouanza, Sawda, Bil@l, Marsipulami en andere Marokkanen hier zo bezig zie.

Zoek de fout! :lachu:

Orakel
08-07-03, 23:10
Geplaatst door Marsipulami

Zoek de fout! :lachu:

:schok: Hoezo? Ach ja, ik zie het al. Ik ben vergeten Maarten te noemen. Die is immers ook besjneden, of overweegt dat op z'n minst.

:ninja2: chop, chop......

Maarten
09-07-03, 03:06
Geplaatst door Orakel
:schok: Hoezo? Ach ja, ik zie het al. Ik ben vergeten Maarten te noemen. Die is immers ook besjneden, of overweegt dat op z'n minst.


Dacht het hele zaakje daar te vervangen door een uier. Dat maakt sommige activiteiten daar een stuk nuttiger en productiever.
De andere kunne zal het ook beslist als smaakvoller ervaren.

Mark
09-07-03, 06:15
Geplaatst door Marsipulami
Zoek de fout! :lachu:


:haha:

Je bedoelt dat hij jou in een rijtje mensen heeft gezet die goed bezig zijn? ;)

taouanza
09-07-03, 08:07
Geplaatst door aQua

Wat betreft het stukje van Taouanza :duim:
Klopt helemaal, alleen jammer dat dit niet bij iedereen een logisch gevolg is. Sommigen worden er positief harder van, anderen negatief. Dit negatieve harder worden zal zich uiten in een harder afzetten tegen de maatschappij. En uiteindelijk is niemand daarvan gediend. [/B]


dank je aqua,
maarre... ik ga me niet verharden hoor!
ik scheid nog netjes mijn afval en gooi mijn papiertjes in de prullenbak(waar blijft mijn medaille?) en bel de roteb voor het grofvuil.
ik word wel steeds sarcastischer, maar da vink nie erg. :fpiraat:

manc
09-07-03, 09:00
Dan blijft er natuurlijk de vraag wat er eerst was: het gedrag of de kritiek. Dat weet ik eerlijk gezegd niet, maar op beide vlakken zal er wat moeten veranderen. Marokkanen en Moslims zullen er voor moeten zorgen dat ze geen aanleiding geven tot sociale fricties en de andere partijen zullen gedoseerder en genuanceerder met hun kritiek moeten zijn.

_O_

Tomas
09-07-03, 16:57
Geplaatst door Orakel
Iedereen, zwart, blank geel of rood, man of vrouw wordt zich bewust van zijn identiteit als hij of zij geconfronteerd wordt met tegenslagen en kritiek.
Van die tegenslagen en kritiek kan een mens en zijn identiteit alleen maar sterker worden, mits het niet aanhoudend gebeurt en er nog hoop gloort op betere tijden.


Ja, zo simpel werkt dat wel... Nooit echt bij stil gestaan...




Voor een buitenlander zie jij de zaken vaak wel scherp.