PDA

Bekijk Volledige Versie : Bouterse weer presidentskandidaat voor Suriname



Mark
06-07-03, 10:36
Bouterse weer presidentskandidaat voor Suriname

- Bron: Planet
Desi Bouterse is door zijn Nationale Democratische Partij (NDP) voorgedragen als presidentskandidaat voor Suriname. De presidentsverkiezingen vinden samen met de parlementsverkiezingen plaats in 2005.

Desi Bouterse is een omstreden persoon: zo loopt er in Suriname een onderzoek naar zijn betrokkenheid bij de decembermoorden in 1982. Hierbij werden er vijftien vooraanstaande tegenstanders van de toenmalige couppleger en machthebber vermoord. Bouterse zelf is één van de verdachten. Bovendien is hij in 2000 door het gerechtshof in Den Haag tot elf jaar cel veroordeeld wegens drugssmokkel.

Bouterse trekt zich echter niets van het onderzoek en de veroordeling aan. In zijn ogen was het een politiek proces. "Dit doet er dan ook niet toe", aldus Bouterse. "Het gaat nu niet om posities of personen, maar om ideeën", zo zei hij vrijdag op een congres, kort na het voordragen van zijn kandidaatschap. Daar werd duidelijk dat hij er vertrouwen in heeft, dat hij uiteindelijk tot president zal worden gekozen. Zo zegt Bouterse: "Ik word president. Ik heb steeds anderen naar voren geschoven als ministers en president, maar nu word ik het.