PDA

Bekijk Volledige Versie : Homo-priester toch geen bisschop door druk van Nigerianen.



Zwarte Schaap
06-07-03, 21:13
125 Teletekst zo 06 jul
***************************************
Homo-priester toch geen bisschop

***********************************
LONDEN De openlijk homoseksuele Engelse
priester die in oktober tot bisschop
van de Anglicaanse Kerk zou worden
gewijd,ziet daarvan af.De benoeming van
Jeffrey John was omstreden,ondanks zijn
verklaring dat hij celibatair met een
man samenleefde.

De Nigeriaanse anglicanen,de grootste
gemeenschap binnen de Anglicaanse Kerk,
hadden gedreigd zich af te scheiden als
de wijding was doorgegaan.

De priester zegt met zijn beslissing te
willen voorkomen dat de kerk schade
oploopt.Binnen de Anglicaanse Kerk is
het hebben van homoseksuele gevoelens
toegestaaan tot de rang van priester.

***********************************

Simon
07-07-03, 00:03
Geplaatst door Zwarte Schaap
Binnen de Anglicaanse Kerk is
het hebben van homoseksuele gevoelens
toegestaan tot de rang van priester.


Bovenstaande klinkt wel erg vreemd. Alsof het hebben van sexuele gevoelens aan rang gebonden kan zijn. De kerk blijft er maar mee worstelen: met homosexualiteit maar ook met heterosexualiteit.

Simon

Zwarte Schaap
07-07-03, 15:25
Geplaatst door Simon
Bovenstaande klinkt wel erg vreemd. Alsof het hebben van sexuele gevoelens aan rang gebonden kan zijn. De kerk blijft er maar mee worstelen: met homosexualiteit maar ook met heterosexualiteit.

Simon

Ik denk eerder dat de homo's met det kerk worstellen dan omgekeerd.

Simon
07-07-03, 16:09
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ik denk eerder dat de homo's met det kerk worstellen dan omgekeerd.

Ach er worstelen zoveel mensen met de kerk. Nogal logisch gezien hun middeleeuwse opvattingen. Maar wat is dat nu voor regel om te zeggen dat je tot een bepaalde rang in de anglikaanse kerk homosexuele gevoelens mag hebben? Dat is een vorm van ethiek die ik niet serieus kan nemen. En dan heb je nog de priesters in de nederlandse katholieke kerk die mochten kiezen tussen beeindiging van hun baan of beeindiging van hun partnerschapsregistratie per 1 februari 2003. En dan heb ik het nog niet eens over de pedo-schandalen in de kerk.

Simon

jaja
07-07-03, 16:30
Geplaatst door Simon
Bovenstaande klinkt wel erg vreemd. Alsof het hebben van sexuele gevoelens aan rang gebonden kan zijn. De kerk blijft er maar mee worstelen: met homosexualiteit maar ook met heterosexualiteit.

Simon Het punt is dat binnen de anglicaanse kerk een priester getrouwd mag zijn. Dat geldt dus ook voor homofiele priesters ... en deze priester had dus een vaste vriend (al 27 jaar). Meestal zijn anglicaanse bisschoppen weliswaar getrouwd, maar houden zij zich vrijwillig aan het celibaat - zo ook deze priester - maar blijven de partners wel met de priester / bisschop samen leven. Juist dat valt echter heel slecht bij de traditionele vleugel van de anglicaanse kerk. als zijn homosexualiteit puur "theoretisch" was geweest, was de rel waarschijnlijk minder groot geweest.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/3050254.stm

Simon
07-07-03, 16:39
Geplaatst door jaja
Als zijn homosexualiteit puur "theoretisch" was geweest, was de rel waarschijnlijk minder groot geweest.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/uk_news/3050254.stm

Als je je aan het celibaat houdt dan is zijn homosexueel zijn toch puur theoretisch zoals jij dat noemt? Althans de sexuele kant ervan. Anyway, dank voor je link naar dat BBC artkel waaruit ik leer ...

"The US may make the blessing of gay relationships official policy within the next few weeks, and confirm the election of an actively homosexual bishop, he said".

Simon

jaja
07-07-03, 16:51
Geplaatst door Simon
Als je je aan het celibaat houdt dan is zijn homosexueel zijn toch puur theoretisch zoals jij dat noemt? Althans de sexuele kant ervan. Anyway, dank voor je link naar dat BBC artkel waaruit ik leer ...

"The US may make the blessing of gay relationships official policy within the next few weeks, and confirm the election of an actively homosexual bishop, he said".

Simon ... het probleem blijft dat de twee gewoon samenwonen in het bisschopshuis ... en dat is dan toch iets te "in your face" voor heleboel mensen.