PDA

Bekijk Volledige Versie : Jonge Marokkanen en Turken hebben moderne opvattingen



Simon
07-07-03, 20:53
Jonge Marokkanen en Turken hebben moderne opvattingen

Uitgegeven: 7 juli 2003 20:53

DEN HAAG - Turken en Marokkanen van de tweede generatie hebben over homoseksualiteit vergelijkbare opvattingen als autochtone Nederlanders. Dat geldt ook voor hun opvattingen over het zelfstandig wonen van meisjes, blijkt uit onderzoeksresultaten die de gemeente Den Haag maandag publiceerde.

Dit jaar heeft de gemeente in haar stadsenquête onder 800 inwoners voor het eerst specifieke vragen gesteld over de sociaal-culturele opvattingen van verschillende groepen Hagenaars. Uit het onderzoek blijkt dat de tweede generatie Turken en Marokkanen er duidelijk modernere opvattingen op nahoudt dan haar ouders.

Zeer opvallend

Wethouder P. Heijnen van Integratie noemt dat verschil in opvattingen tussen oudere en jongere Turken en Marokkanen zeer opvallend. "De resultaten stemmen mij hoopvol op het punt van de culturele integratie van de tweede generatie in onze stad."

De deelnemers aan de enquête kregen onder meer de vraag voorgelegd of het hen uitmaakt dat kinderen les krijgen van een homoseksuele leraar. Meer dan 60 procent van de Turken vindt dat dit niet uitmaakt. Bij Marokkanen, Surinamers, Antillianen en autochtonen ligt dit percentage rond de 90. Bij de eerste generatie Turken en Marokkanen ligt het percentage op 70, bij de tweede generatie op 96.

Het antwoord op de vraag of het uitmaakt of men geholpen wordt door een homoseksuele arts levert hetzelfde beeld op. Voor driekwart van de Turken maakt dat niet uit. Negen op de tien leden van de overige bevolkingsgroepen heeft geen probleem met een arts die homoseksueel is. Van de eerste generatie Turken en Marokkanen maakte het 80 procent niet uit welke seksuele geaardheid de arts heeft. Het aantal tegenstanders van de homoseksuele arts ligt bij de tweede generatie fors lager (92 procent).

Zelfstandig wonen

Veel Turken en Marokkanen vinden het ongewenst dat meisjes zelfstandig wonen, (respectievelijk 57 en 39 procent). Bij Surinamers is dat 22 procent, bij Antillianen en bij autochtonen 10 procent.

Ook hier bestaat weer een groot verschil in opvatting tussen de eerste en de tweede generatie Turken en Marokkanen. Ruim de helft (54 procent) van de eerste generatie vindt het ongewenst als meisjes zelfstandig wonen. De tweede generatie heeft hier veel minder moeite mee (16 procent afkeurende reacties).

bron: nu.nl

Mark
07-07-03, 20:56
Gij hebt mij eerlijck verslaaghen! :student:

Simon
07-07-03, 20:58
Zo is dat, met 2 minuten voorsprong. Verdomme UPC heeft mijn kabel afgesloten en ik kan niet eens de Tour de France volgen!

Simon

Joesoef
07-07-03, 21:32
Geplaatst door Simon
Zo is dat, met 2 minuten voorsprong. Verdomme UPC heeft mijn kabel afgesloten en ik kan niet eens de Tour de France volgen!

Simon


Schoteltje nemen. Met het juiste kaartje kan je de streams volgen :bandiet :

Simon
07-07-03, 22:11
Geplaatst door Joesoef
Schoteltje nemen. Met het juiste kaartje kan je de streams volgen :bandiet :

Ja een schoteltje op mijn balkon, dat gaat mij echt te ver hoor. Ben benieuwd hoe lang het duurt voordat UPC hier een monteur op de stoep heeft. Ik belde ze op en vroeg heeft hier vandaag een monteur in die kastjes zitten rommelen (het is hier een appartementen-complex) en ja hoor ... een jaar geleden gebeurde precies hetzelfde. Ze weten gewoon niet waar die stekkers in moeten.

Simon

Maarten
08-07-03, 16:02
Geplaatst door Simon
Ja een schoteltje op mijn balkon, dat gaat mij echt te ver hoor.

Ksnapput.. Pas daar wordt je een echte allochtoon van. Roots cut.. en enkel nog de blik op de wijde wereld. Je vrienden nodigen je niet meer uit. Je kat begrijpt je niet meer.. En langzaam drijf je af op een eilandje temidden van onverstaanbaar allochtoon onkruid.. Soms nog Suddenly Susan in het Thais, maar verder rest nog slechts jou en Allah, in een golvende wereld van onherkenbare menselijke activiteit.. Zoiets?
Even UPC bellen..

Wat zou het aan stroom kosten, om je PC voortdurend naast je TV aan te hebben? Plus afschrijving van de kaart, en het vele gekloot rond de software? Krijgt je kat nog eten? Weet niet hoor..