PDA

Bekijk Volledige Versie : Jonge Marokkanen en Turken hebben moderne opvattingen



Mark
07-07-03, 20:55
Jonge Marokkanen en Turken hebben moderne opvattingen

Uitgegeven: 7 juli 2003 20:53

DEN HAAG - Turken en Marokkanen van de tweede generatie hebben over homoseksualiteit vergelijkbare opvattingen als autochtone Nederlanders. Dat geldt ook voor hun opvattingen over het zelfstandig wonen van meisjes, blijkt uit onderzoeksresultaten die de gemeente Den Haag maandag publiceerde.

Dit jaar heeft de gemeente in haar stadsenquête onder 800 inwoners voor het eerst specifieke vragen gesteld over de sociaal-culturele opvattingen van verschillende groepen Hagenaars. Uit het onderzoek blijkt dat de tweede generatie Turken en Marokkanen er duidelijk modernere opvattingen op nahoudt dan haar ouders.

Zeer opvallend

Wethouder P. Heijnen van Integratie noemt dat verschil in opvattingen tussen oudere en jongere Turken en Marokkanen zeer opvallend. "De resultaten stemmen mij hoopvol op het punt van de culturele integratie van de tweede generatie in onze stad."

De deelnemers aan de enquête kregen onder meer de vraag voorgelegd of het hen uitmaakt dat kinderen les krijgen van een homoseksuele leraar. Meer dan 60 procent van de Turken vindt dat dit niet uitmaakt. Bij Marokkanen, Surinamers, Antillianen en autochtonen ligt dit percentage rond de 90. Bij de eerste generatie Turken en Marokkanen ligt het percentage op 70, bij de tweede generatie op 96.

Het antwoord op de vraag of het uitmaakt of men geholpen wordt door een homoseksuele arts levert hetzelfde beeld op. Voor driekwart van de Turken maakt dat niet uit. Negen op de tien leden van de overige bevolkingsgroepen heeft geen probleem met een arts die homoseksueel is. Van de eerste generatie Turken en Marokkanen maakte het 80 procent niet uit welke seksuele geaardheid de arts heeft. Het aantal tegenstanders van de homoseksuele arts ligt bij de tweede generatie fors lager (92 procent).

Zelfstandig wonen

Veel Turken en Marokkanen vinden het ongewenst dat meisjes zelfstandig wonen, (respectievelijk 57 en 39 procent). Bij Surinamers is dat 22 procent, bij Antillianen en bij autochtonen 10 procent.

Ook hier bestaat weer een groot verschil in opvatting tussen de eerste en de tweede generatie Turken en Marokkanen. Ruim de helft (54 procent) van de eerste generatie vindt het ongewenst als meisjes zelfstandig wonen. De tweede generatie heeft hier veel minder moeite mee (16 procent afkeurende reacties).

Mark
07-07-03, 20:55
bounties.... :hihi:

Victory
08-07-03, 02:30
Geplaatst door Mark
bounties.... :hihi:

"Turken en Marokkanen van de tweede generatie hebben over homoseksualiteit vergelijkbare opvattingen als autochtone Nederlanders. Dat geldt ook voor hun opvattingen over het zelfstandig wonen van meisjes, blijkt uit onderzoeksresultaten die de gemeente Den Haag maandag publiceerde."

Dit klopt echt niet hoor...... en dat zeg ik niet alleen maar omdat ik tegen homo's ben... maar ff serieus.... als het woord homo valt.... jonge.... en dan vooral onder Marokkanen... maakt niet uit welke generatie......

Ik vraag me af hoe ze hun enquête gedaan hebben.

Simon
08-07-03, 08:37
Sommige buitenlanders kan je maar beter op je negeer-lijstje zetten.

Simon

Soyokaze
08-07-03, 12:16
Dit klopt echt niet hoor...... en dat zeg ik niet alleen maar omdat ik tegen homo's ben... maar ff serieus.... als het woord homo valt.... jonge.... en dan vooral onder Marokkanen... maakt niet uit welke generatie......

Ik denk dat dit het effect is van het moraal van de groep tegenover die van het individu. Als je een groep autochtone jongeren benadert zullen ze zich als groep hoogstwaarschijnlijk ook tegen homo's uitspreken. Als je je in het bijzijn van je maten positief uit laat over homo's zal je zelf meteen 'verdacht' maken, vooral onder giechelige pubers. Maar als je de vraag stelt aan een individu en in anonimiteit zullen ze eerder geneigd zijn te eerlijk zeggen hoe zij er zelf over denken..

indygirl_roosje
08-07-03, 13:03
Ach ja, wat is modern? Het is zeker positief te noemen dat Marokkaanse en Turkse jongeren individuele keuzevrijheid respecteren (zoals homoseksuele relaties en meisjes die alleen wonen), maar is dat per se modern, of "Nederlands"? Want ook 30 jaar geleden waren er in Nederland al mensen die er ook zo over dachten. En ook in marokko en Turkije zijn er mensen die er zo over denken. En is "Nederlands" synoniem met "modern"? Een goede kennis van me, zelf Marokkaans, vertelde me over een Nederlandse homoseksuele vriend van haar, die al jaren een dubbelleven leidt omdat hij niet aan zijn zwaar gereformeerde ouders durft te vertellen dat hij homo is. Maar wat is "Nederlands" eigenlijk? Want net zoals in veel economische ontwikkelingslanden (waar Marokko en Turkije ook bij horen), is er in Nederland een ontzettend grote kloof tussen de waarden en normen en levenswijzen in de Randstad, en de rest van het land. En culturele integratie lijkt mij geen oplossing voor problemen tussen autochtonen en allochtonen. Respect en begrip, daar draait het om. Zolang we dat als samenleving vasthouden, maakt het niet uit dat het in het ene huis (plat gezegd) koeskoes-met-hoofddoek en in het andere huis patat-met-minirok is.

Groetjes,

Rosalinda.

indygirl_roosje
08-07-03, 13:10
Even voor de duidelijkheid, Victory. In de islam is het niet verboden om homoseksueel te zijn, maar wel om seksueel contact met seksegenoten te hebben. Dit is overigens niet mijn mening, maar de mening van de dominante stroming zowel binnen de soenna-islam als de shi'a-islam. Verder, intolerantie tegen homoseksualiteit is helaas vrij universeel. Toen twee meisjes bij mij op school op het schoolplein zoenden (op een vrij rellerige manier, maar toch), waren de (negatieve) reacties niet van de licht. Terwijl jongen/meisje-stelletjes hoogstens op gegniffel hoefden te rekenen. En verder Baroc, het is niet verboden om tegen homo's/buitenlanders/vrouwen te zijn, maar wel om dat in de praktijk te brengen, door bijvoorbeeld intimidatie, belediging of bedreiging. Hiervoor kan men achteraf door het justitiële apparaat vervolgd worden.

Groetjes,

Rosalinda.

e r t a n
08-07-03, 14:21
Als ik aan zo'n onderzoek zou hebben deelgenomen dan zou ik ook zoveel mogelijk politiek correcte antwoorden hebben geven. De tweede generatie weet hoe je politiek correct moet zijn, de eerste generatie is daar niet zo goed in. Als een Nederlander je iets vraagt dan is het geven van sociaal wenselijke antwoorden van zeer groot belang. De Ertan in real-life is dan ook de tegenpool van de Ertan op het internet. In real-life ben ik de grootste homovriend die je maar kan bedenken. Ik heb geen enkele problemen met homo's. Een ieder leeft zoals die wil in Nederland. Lang leve de Koningin! Als ik één ding heb geleerd in al die jaren in polderland dan is het wel de Nederlander voor de gek houden. Alleen op het internet trek ik zo af en toe mijn schaapskleren uit, want 't is best benauwd.

Victory
08-07-03, 14:53
Geplaatst door indygirl_roosje
Even voor de duidelijkheid, Victory. In de islam is het niet verboden om homoseksueel te zijn, maar wel om seksueel contact met seksegenoten te hebben. Dit is overigens niet mijn mening, maar de mening van de dominante stroming zowel binnen de soenna-islam als de shi'a-islam.

492. The mujtahids talk about prohibition of looking indecently and lustfully at women. By the expression “prohibition of looking lustfully,” they mean that it is prohibited to look at them with sexual desire. By the expression “looking indecently,” they mean a glance that could lead one to a situation whereby they may be tempted to commit a harãm act.

494. It is not permissible for a man to look at another man with lust; similarly, it is not permissible for a woman to look at another woman with lust.

495. Homosexuality (Ash-shudhûdh al-jinsi) is harãm. Similarly, it is forbidden for a female to engage in a sexual act with another female, i.e. lesbianism. (See the question-answer section below.)

Ayatollah Seestani.


Ga je tv imam fatwas maar voor iemand anders herhalen. :)

Fillastiene
08-07-03, 15:37
Geplaatst door e r t a n
Als ik aan zo'n onderzoek zou hebben deelgenomen dan zou ik ook zoveel mogelijk politiek correcte antwoorden hebben geven. De tweede generatie weet hoe je politiek correct moet zijn, de eerste generatie is daar niet zo goed in. Als een Nederlander je iets vraagt dan is het geven van sociaal wenselijke antwoorden van zeer groot belang. De Ertan in real-life is dan ook de tegenpool van de Ertan op het internet. In real-life ben ik de grootste homovriend die je maar kan bedenken. Ik heb geen enkele problemen met homo's. Een ieder leeft zoals die wil in Nederland. Lang leve de Koningin! Als ik één ding heb geleerd in al die jaren in polderland dan is het wel de Nederlander voor de gek houden. Alleen op het internet trek ik zo af en toe mijn schaapskleren uit, want 't is best benauwd.

Best wel erg dat je alleen op internet jezelf kan zijn.

e r t a n
08-07-03, 15:43
Geplaatst door Fillastiene
Best wel erg dat je alleen op internet jezelf kan zijn.
Zeker, want vrijheid van meningsuiting bestaat niet voor de moslim in NL.

Tomas
08-07-03, 15:50
Geplaatst door e r t a n
Zeker, want vrijheid van meningsuiting bestaat niet voor de moslim in NL.

Goh. Ook wat dit betreft klink jij exact hetzelfde als dat groepje autochtone Nederlanders die vinden dat ze altijd gediscrimineerd werden als ze de waarheid over Moslims wilden vertellen.

Victory
08-07-03, 15:57
De Nederlanders mogen van mij alle vrijheid hebben om te zeggen wat ze willen over de moslims (niet islam). Ik wil dan ook alle vrijheid hebben om te zeggen wat ik wil over de Nederlanders.


PS: De kaaskoppen zeggen nu al wat ze willen over de moslims en Islam. Maarja, maakt niks uit. Het maakt het alleen maar duidelijker voor ons wat voor een mensen jullie zijn. :)

Aan de eene kant ben ik wel blij met de haat die de koffar hebben voor mijn geloof. Het zorght ervoor dat ik ze nooit te vriend zal nemen. (zowiezo al niet, maar een extratje :p)

Mark
08-07-03, 17:33
Geplaatst door e r t a n
Als ik aan zo'n onderzoek zou hebben deelgenomen dan zou ik ook zoveel mogelijk politiek correcte antwoorden hebben geven. De tweede generatie weet hoe je politiek correct moet zijn, de eerste generatie is daar niet zo goed in. Als een Nederlander je iets vraagt dan is het geven van sociaal wenselijke antwoorden van zeer groot belang. De Ertan in real-life is dan ook de tegenpool van de Ertan op het internet. In real-life ben ik de grootste homovriend die je maar kan bedenken. Ik heb geen enkele problemen met homo's. Een ieder leeft zoals die wil in Nederland. Lang leve de Koningin! Als ik één ding heb geleerd in al die jaren in polderland dan is het wel de Nederlander voor de gek houden. Alleen op het internet trek ik zo af en toe mijn schaapskleren uit, want 't is best benauwd.

Ahaa!

Zie je wel!

Niet te vertrouwen die allochtonen :vierkant:

Victory
08-07-03, 19:46
Geplaatst door Mark
Ahaa!

Zie je wel!

Niet te vertrouwen die allochtonen :vierkant:

We learned from the best! :duim: :D

Simon
08-07-03, 20:24
Geplaatst door e r t a n
Als ik één ding heb geleerd in al die jaren in polderland dan is het wel de Nederlander voor de gek houden.

Ja dat is algemeen bekend. Iets minder bekend is wellicht hoe je je zelf voor de gek houdt.

Simon