PDA

Bekijk Volledige Versie : Radar: meer discriminatie bij spoorwegpolitie



Zwarte Schaap
08-07-03, 16:17
Dinsdag 8 Juli 2003

Radar: meer discriminatie bij spoorwegpolitie

Rotterdam - ,,Het topje van de ijsberg.'' Zo noemt de Rotterdamse Anti-discriminatie Raad (Radar) de drie discriminatieklachten die in een korte periode zijn ingediend over de spoorwegpolitie in Rotterdam. In een van de drie zaken werd de spoorwegpolitie door het Korps Landelijke Politiediensten flink op de vingers getikt.

De KLPD deelt het gevoel van de Antilliaanse klager dat er sprake was van discriminatie toen de ernstig zieke man werd opgepakt op het Centraal Station. 'Uw klacht attendeert pijnlijk op het tekortschieten van de professionele zorgvuldigheid,' meldt de korpschef in een brief, die de dochter van de klager ruim vier maanden na het indienen van klacht ontving. Haar vader was drie weken eerder overleden.

Over de klacht van een 24-jarige Surinaamse studente is na vier maanden nog immer geen rapport uitgebracht. Volgens de Surinaamse, die haar OV-kaart was vergeten en in de trein een kaartje wilde kopen, braken haar twee voortanden toen zij in de cel tegen de muur werd gegooid. De KLPD stelt dat een officiële reactie zo lang op zich laat wachten, omdat vanwege de ernst van het voorval een intern onderzoek is gestart. ,,Als ik zie hoe lang ze talmen met het horen van mensen, geloof ik dat ze zo hun eigen uitvluchten proberen te construeren,'' meent Radar-directeur C. Triesscheijn echter. Radar heeft zich nu gewend tot de Nationale Ombudsman om zich te beklagen over de nalatigheid, onprofessionaliteit en onzorgvuldigheid van de KLPD.De spoorwegpolitie erkent dat bij het behandelen van de drie klachten fouten zijn gemaakt. ,,We doen er alles aan om te zorgen dat in de toekomst de termijn van tien weken wordt gehaald,'' zegt KLPD-woordvoerder E. Kraszewski. ,,Wij betreuren het dat deze termijnen nu ruimschoots zijn overtreden.''


Bron: Rotterdams Dagblad

lennart
08-07-03, 16:37
Volgens mij komt dit door slechte opvoeding, kabeltelevisie en het gristendom. *Vrij naar 151NB*