PDA

Bekijk Volledige Versie : Europese koe krijgt meer subsidie dan arme Afrikaan



Zwarte Schaap
09-07-03, 07:42
Europese koe krijgt meer subsidie dan arme Afrikaan
van onze redactie economie

2003-07-09

DEN HAAG - Een koe in de Europese Unie krijgt jaarlijks 913 dollar subsidie, terwijl een Afrikaan in een arm land het met 8 dollar steun moet doen. De Verenigde Staten subsidiëren hun katoenboeren met 10,7 miljoen dollar per dag, terwijl zuidelijk-Afrika 3,1 miljoen aan Amerikaanse hulp ontvangt.

Het zijn deze volledig scheve verhoudingen, die de VN-ontwikkelingsorganisatie UNDP in haar gisteren gepubliceerd rapport aan de kaak stelt. Daarin meldt de UNDP bijvoorbeeld ook dat ongeveer één op de vijf aardbewoners, zo'n 1,2 miljard mensen in totaal, nog altijd moet zien rond te komen van minder dan één dollar per dag.

Wil de wereld zoals beloofd in de millenniumdoelstellingen het lot van de armsten op de wereld wezenlijk verbeteren, dan zal het een en ander moeten worden rechtgetrokken. De Europese Unie is er dan niet met de aangekondigde landbouwhervormingen, stelt Selim Jahan, UNDP-adviseur in armoedebestrijding en een van de auteurs van het rapport. Hoewel de EU zich enigszins van haar egoïsme in het landbouwbeleid heeft ontdaan, is het eigenbelang nog sterk aanwezig, oordeelt Jahan.

Met enige scepsis beziet hij ook de rondreis van de Amerikaanse president Bush in Afrika. Het investeren van miljarden in de bestrijding van terrorisme is goed. Want terrorisme gedijt door armoede. Maar wat gebeurt er met arme Afrikaanse landen die geen terrorisme kennen, vraagt hij zich af; blijven die verstoken van hulp? ,,Armoede is het sterkste massavernietigingswapen ter wereld. Het doodt enorm veel mensen, alleen zie je het niet. Het is een stille killer.''

manc
09-07-03, 08:02
Een schande. Onbegrijpelijk, dat wij in Europa onrendabele boeren gaat subsidieren zodat we met een overschot aan voedsel zitten, terwijl we het hardwerkende boeren uit het zuiden onmogelijk maken op een eerlijke manier te concurreren op onze markten.

Openbreken die markt. Ik ben voor een eerlijke, globale vrije markt economie!

taouanza
09-07-03, 08:16
Geplaatst door manc
Een schande. Onbegrijpelijk, dat wij in Europa onrendabele boeren gaat subsidieren zodat we met een overschot aan voedsel zitten, terwijl we het hardwerkende boeren uit het zuiden onmogelijk maken op een eerlijke manier te concurreren op onze markten.

Openbreken die markt. Ik ben voor een eerlijke, globale vrije markt economie!


lekker ben jij! als ik het zeg maak je het belachelijk! ik weet niet meer wat je zei, maar het was niet lief. :gek:

manc
09-07-03, 08:36
Geplaatst door taouanza
lekker ben jij! als ik het zeg maak je het belachelijk! ik weet niet meer wat je zei, maar het was niet lief. :gek:


Dat denk ik niet...misschien dat Puk (!) zoiets heeft gezegd, maar over de 3e wereld heb ik een redelijk uitgesproken mening hoor. Mijn probleem constatering is 'links' doch mijn oplossingen zijn liberaal, dat is niet iets wat iedereen snapt...ikzelf ook niet altijd.

taouanza
09-07-03, 08:41
Geplaatst door manc
Dat denk ik niet...misschien dat Puk (!) zoiets heeft gezegd, maar over de 3e wereld heb ik een redelijk uitgesproken mening hoor. Mijn probleem constatering is 'links' doch mijn oplossingen zijn liberaal, dat is niet iets wat iedereen snapt...ikzelf ook niet altijd.



het was jij.
en waarom begin je over puk, ik was hem net een beetje vergeten.
ik mis hem weet je.met wie moet ik nu ruzie maken?! :tranen:

manc
09-07-03, 08:56
Geplaatst door taouanza
het was jij.

Echt? Wat heb ik dan gezegd?


en waarom begin je over puk, ik was hem net een beetje vergeten. ik mis hem weet je.met wie moet ik nu ruzie maken?! :tranen:

:stout:

~Panthera~
09-07-03, 08:57
Geplaatst door manc


:stout:
----------------------------------------

:stomp: :hihi:

taouanza
09-07-03, 08:59
Geplaatst door manc
Echt? Wat heb ik dan gezegd?



:stout:



:fpuh:

manc
09-07-03, 09:06
Kom maar op ik lust jullie rauw. :motorzaag :p

~Panthera~
09-07-03, 09:09
Geplaatst door manc
Kom maar op ik lust jullie rauw. :motorzaag :p
--------------------

:schok: happe naar de baas ?? :D

taouanza
09-07-03, 09:15
Geplaatst door manc
Kom maar op ik lust jullie rauw. :motorzaag :p



neh,ik heb geen zin in ruzie met jouw.je bent me te betweterig, voor je het weet kom je allemaal lappen tekst die ik dan moet gaan lezen. als ik wil lezen neem ik een boek,ja!!:lekpuh:

manc
09-07-03, 09:23
Geplaatst door taouanza
neh,ik heb geen zin in ruzie met jouw.je bent me te betweterig, voor je het weet kom je allemaal lappen tekst die ik dan moet gaan lezen. als ik wil lezen neem ik een boek,ja!!:lekpuh: Speciaal voor jou zal ik het op jip en janneke taal houden...ik bedoel op ahmed en fatime taal... "Gammelegammelegammele..." :zweep:

taouanza
09-07-03, 09:36
Geplaatst door manc
Speciaal voor jou zal ik het op jip en janneke taal houden...ik bedoel op ahmed en fatime taal... "Gammelegammelegammele..." :zweep:


ja we zijn d'r nog niet. trouwens lange tekten in jip en janneketaal zit ik ook niet te wachten. ik ben trouwens nu zelfs een engels boek aan het lezen dus aan de taal ligt het niet:ego:

je hebt de neiging mijn woorden in de mond te stoppen en als ik zeg dak het niet zo bedoel, roep je dat ik aan het ontkennen ben.net als kaassietoch, weetje wel. vind ik ook nie leuk

manc
09-07-03, 09:45
Geplaatst door taouanza
ja we zijn d'r nog niet. trouwens lange tekten in jip en janneketaal zit ik ook niet te wachten. ik ben trouwens nu zelfs een engels boek aan het lezen dus aan de taal ligt het niet:ego:

Zozo, is Nijntje nu ook al in het Engels te koop?


je hebt de neiging mijn woorden in de mond te stoppen en als ik zeg dak het niet zo bedoel, roep je dat ik aan het ontkennen ben.net als kaassietoch, weetje wel. vind ik ook nie leuk

:melig2:

Ach, ik wilde eigenlijk alleen maar weten wat voor gemeens ik gezegd had over jou, onze koeien en arme afrikanen..."lekker ben jij! als ik het zeg maak je het belachelijk! ik weet niet meer wat je zei, maar het was niet lief."

Ik weet namelijk ook niet wat ik heb gezegd, en meestal zeg ik alleen maar lieve dingen.

taouanza
09-07-03, 09:48
[QUOTE]Geplaatst door manc
[B]Zozo, is Nijntje nu ook al in het Engels te koop?



:haha: :haha: :haha: