PDA

Bekijk Volledige Versie : Allochtone jongere vervreemdt van media



Zwarte Schaap
09-07-03, 08:44
Allochtone jongere vervreemdt van media
door Kustaw Bessems

2003-07-09

Tv-programma's moeten niet zo wit zijn als 'Friends', maar ook niet zo zwart als 'The Cosby Show'. Turken en Marokkanen willen in beeld, maar zonder dat het steeds over hun etniciteit gaat. Liever zijn ze quizkandidaat.


AMSTERDAM - Het wordt voor radio, tv of kranten een klus om Turkse en Marokkaanse jongeren te binden. Farid Tabarki onderzocht hun belevingswereld voor de omroep NPS, maar elk medium dat hen wil aanspreken, zal rekening moeten houden met heel bepaalde voorkeuren (comedy tijdens de ramadan, want iedereen is dan chagrijnig van de honger) en weerzin (geen naakt!).

Tabarki (26) en zijn collega Carl Rohde ondervroegen 'experts', die met allochtonen werken, en coolhunters, jonge Turken en Marokkanen die moesten vertellen wat henzelf en hun leeftijdgenoten bezighoudt.

,,Een grote hindernis is dat de jongeren boos zijn en vervreemd van de media'', merkte Tabarki. ,,Zij hebben sinds Fortuyn het gevoel dat ze er niet bij horen. Dat ze steeds worden aangesproken als moslim maakt sommigen radicaal. Of het klopt of niet, zij menen dat er niets positiefs over allochtonen in de pers staat.''

De jongeren illustreerden hun opvattingen met beelden. Een foto van VVD-politica Ayaan Hirsi Ali symboliseert de verharding in het maatschappelijk debat. ,,Maar niet alleen dat'', zegt Tabarki, ,,ook het gebrek aan iemand uit eigen kring die goed weerwoord biedt. En de foto staat voor een cultuurverschil. In Nederland mag je alles zeggen. Het is heel Marokkaans om juist níet alles uit te spreken.''

Iemand heeft uit het familiealbum een fotootje van zijn vader gehaald, uit de gastarbeiderstijd. Voor een barak in Zaandam hangt de nog jonge man zijn was op. Tabarki: ,,We vroegen de jongeren naar hun helden. Massaal antwoordden zij: mijn ouders. Later komen de Turkse zanger Tarkan en Michael Jackson, maar de eerste generatie staat bovenaan. Er hangt heroïek rond die migratie. Ze vinden dat hun ouders of grootouders huis en haard hebben verlaten om het leven van de kinderen te verbeteren. Sommigen zijn zich ervan bewust dat zij een wel erg romantisch beeld hebben. Ze willen weten hoe het indertijd precies is gegaan, maar zien dat in de media niet terug.''

Turken en Marokkanen kijken anders tv dan Nederlanders, gelooft Tabarki. ,,Niemand heeft een programmaboekje. Programma's mogen rustig acht keer herhaald, want dat geeft gelegenheid voor mond-tot-mondreclame.'' Daarnaast kijken ouders en kinderen volgens Tabarki vaker tegelijk. ,,Hinten op seksualiteit is dan al te veel. Bij een naakte dame in een kaasreclame wordt gezapt of hebben ze last van enorme plaatsvervangende schaamte.'' Tabarki kent dit gevoel zelf van als hij met zijn Tunesische vader op de bank zit.

De onderzoekers zagen een behoefte aan zichtbare rolmodellen. ,,Het is prachtig als een allochtoon in beeld is, maar het er niet over gáát. Iemand die bijvoorbeeld als ingenieur wordt geinterviewd en slechts toevallig Marokkaans is. Hoewel er allerlei redenen zijn te verzinnen waarom allochtonen het niet ver schoppen bij 'Lingo', ergerde het jongeren toch dat quizkandidaten nooit allochtoon zijn.''

Niemand zag iets in programmas die louter wit of zwart zijn, zoals de Amerikaanse series 'Friends' en 'The Cosby Show'. Dat werd een 'panische scheiding' genoemd. ,,Ook willen ze best mensen met een accent op tv zien. Dat weerspiegelt beter de werkelijkheid dan alleen maar die keurig van de tongriem gesneden types.''

Hoewel jongeren minder naar de moskee gaan dan hun ouders, gaven ze aan dat de islam boven alles gaat. Dat laat onverlet dat zij zitten te springen om informatie over seks en relaties, ook relaties met Nederlanders.

Er is wel verschil tussen jongens en meisjes. Meisjes willen serieuze informatie, over politiek, jongens zien graag sport en auto's. ,,Meisjes willen graag zijn als Katja Schuurman en Bridget Maasland: niet op hun mondje gevallen.''

Verbijsterd was Tabarki over de vaak genoemde voorliefde voor de KRO-serie 'Toen was geluk heel gewoon', over een buschauffeur, zijn vrouw en zijn buren in het Rotterdam van de jaren vijftig en zestig. ,,Ik heb het idee dat ze denken daarmee Nederland beter te leren begrijpen.''

manc
09-07-03, 09:05
Tv-programma's moeten niet zo wit zijn als 'Friends', maar ook niet zo zwart als 'The Cosby Show'. Turken en Marokkanen willen in beeld, maar zonder dat het steeds over hun etniciteit gaat. Liever zijn ze quizkandidaat.


Een leuk detail: in de aankomende seizoenen krijgt Joey (de witte Italiaan van Friends) een zwarte vriendin....dus niet alleen komt er wat meer kleur in, maar gelijk ook maar een interraciale relatie.

Ze is wel een professor, dus erg lang zal het niet duren.

p.s leuk stukkie Schapie.

000NobelPrizes
09-07-03, 12:35
En Jennifer Aniston is Grieks, David Schwimmer joods. Alhoewel: zij zijn gewoon Amerikaan, dus. Zo kan het ook.

Onze tv-series hebben ook van alles erin rondlopen, so? Gewoon Hollanders, als je het mij vraagt. Sesamstraat heeft ook een presentatrice met Noord-Afrikaanse roots, die dan helaas wel weer tv-kijkende kids leert om DE papier met HET schaar te knippen. Jammer.

Zwarte Schaap
09-07-03, 13:50
Geplaatst door 151 NobelPrizes
En Jennifer Aniston is Grieks, David Schwimmer joods. Alhoewel: zij zijn gewoon Amerikaan, dus. Zo kan het ook.

Sesamstraat heeft ook een presentatrice met Noord-Afrikaanse roots, die dan helaas wel weer tv-kijkende kids leert om DE papier met HET schaar te knippen. Jammer.

Net zoals een Nederlandse presenatice van een programma voor Nederlands aan nieuwkomers op Rotterdam StadsTV, waar ze tv kijkende allochtonen leert hoe je AARBEI schrijft.

manc
09-07-03, 14:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
Net zoals een Nederlandse presenatice van een programma voor Nederlands aan nieuwkomers op Rotterdam StadsTV, waar ze tv kijkende allochtonen leert hoe je AARBEI schrijft.
HAHAHAHAHA!

Ik krijg daar een beetje het Quale gevoel van...

Babyface
09-07-03, 14:41
Een serie over de eerste generatie allochtonen. Hoe zij naar Europa werden gehaald als gastarbeiders. Hoe zij zich opmaakten om te vertrekken. Wat er toendertijd afspeelde etc. Ik hoor verhalen, maar zou het wel leuk vinden als dit verfilmd werd. Mijn vader Allah hebbe zijn ziel, is 40 jaar terug naar Algerije vertrokken voor een paspoort en zijn reis begon ook daar. Weet lang niet alles. Een serie zou fijn zijn hierover, nie?


Ik zou de hoofdrol op me kunnen nemen bijvoorbeeld :D

jaja
09-07-03, 15:04
Geplaatst door Babyface
Een serie over de eerste generatie allochtonen. Hoe zij naar Europa werden gehaald als gastarbeiders. Hoe zij zich opmaakten om te vertrekken. Wat er toendertijd afspeelde etc. Ik hoor verhalen, maar zou het wel leuk vinden als dit verfilmd werd. Mijn vader Allah hebbe zijn ziel, is 40 jaar terug naar Algerije vertrokken voor een paspoort en zijn reis begon ook daar. Weet lang niet alles. Een serie zou fijn zijn hierover, nie?

Ik zou de hoofdrol op me kunnen nemen bijvoorbeeld :D gisteren een docu over geweest (Ned 3) .. over de eerste generatie gastarbeiders en het nederlandse "vreemdelingenbeleid" ... Andere Tijden over de Spanjaarden begin jaren '60.

Babyface
09-07-03, 15:49
Geplaatst door jaja
gisteren een docu over geweest (Ned 3) .. over de eerste generatie gastarbeiders en het nederlandse "vreemdelingenbeleid" ... Andere Tijden over de Spanjaarden begin jaren '60.




Ik heb het niet gezien, ik kijk geen tot zelden tv. Maar stel als zo'n serie uit zou komen, dan zou ik echt wel de moeite er voor nemen op mijn tv aan en uit te doen.

Maar wanneer nou??? :fpotver:

mrz
09-07-03, 19:25
Erm vervreemd? Volgens mij hebben juist een paar personen zich in extremo vereenzelvigd met die media en tv-shows... :schrik:

moenna
09-07-03, 23:58
Leuk stuk en erg herkenbaar.


De onderzoekers zagen een behoefte aan zichtbare rolmodellen. ,,Het is prachtig als een allochtoon in beeld is, maar het er niet over gáát. Iemand die bijvoorbeeld als ingenieur wordt geinterviewd en slechts toevallig Marokkaans is. Hoewel er allerlei redenen zijn te verzinnen waarom allochtonen het niet ver schoppen bij 'Lingo', ergerde het jongeren toch dat quizkandidaten nooit allochtoon zijn.''

Dat zou ik nu ook eens willen zien. Er zijn zat professionele en deskundige allochtonen te vinden die iets zinnigs kunnen zeggen over al dan niet actuele onderwerpen. Onderwerpen die niets met hun cultuur, religie of achterban te maken heeft. Daar zouden wij eens naar moeten streven. Dat dit maar zelden voorkomt verklaart denk ik ook waarom het nog altijd zo vreemd en raar oogt als ik naar Naima Azough kijk die nu een programma presenteert over kunst, ballet en andere beeldige en literaire kunsten. Staat niet:D.



Geplaatst door aQua
Hoe herkenbaar. Mijn pa heeft ook zo'n timing dat net op het moment dat de film intiem begint te worden , hij binnen komt wandelen :moe:
Snel weg zappen snijdt dan aan twee kanten, je doet snel een ander net, dan denkt ‘ie dat je je betrapt voelt. Het alternatief, gewoon laten staan is geen alternatief

Maar vaker hoef ik geen keuze te maken tussen de twee, vaker is die vervloekte afstandsbediening gewoon kwijt op het moment suprème

Dan vervloek je die oversekste filmmakers echt wel het graf in [/B]

Haha wollahiela dit komt zo vaak voor. Vooral in een huiskamer vol visite kan dit echt een blunder van jewelste vormen. Ik speel het voortaan op dubbel safe. Zodra de deurbel gaat, gaat meteen de schotel aan op Iqra o.i.d. :engel:.

GroteWolf
10-07-03, 16:34
Als ze vaker kandidaat willen zijn in spelletjes of quizen moet dat gewoon gebeuren. Moeten ze zich wel opgeven natuurlijk.
Verder zie ik best veel allochtone deelnemers aan de media. Najib Amhali is er één, die twee turkse meisjes van Turkish Delight, dat meisje van die serie over die twee meisjes (vind ik een mooie serie). Over Surinamers hoeven we het niet eens te hebben, dat zijn er erg veel (GTST veel, Costa een paar, Studio Sport, Postbank campagne ga maar even door). Maar als men het tegenwoordig over allochtonen heeft dan gaat het vrijwel uitsluitend over Turken en Marokkanen.

Overigens lijkt mij een documentaire serie over de eerste generatie helemaal niet verkeerd. Er zijn best Nederlands/Marokkaanse en Turkse filmers, dus waarom pakken die dat niet eens op? Karim Traida gaat wel een film maken over zijn Tunesische vader.

Toen was geluk heel gewoon is trouwens een leuke serie. Lijkt heel simpel en kneuterig maar is gewoon best grappig en is op een brave manier heel homey. Dat zal ook best mensen aanspreken die die tijd helemaal niet kennen (zoals ik).

taouanza
10-07-03, 17:33
Toen was geluk heel gewoon is trouwens een leuke serie. Lijkt heel simpel en kneuterig maar is gewoon best grappig en is op een brave manier heel homey. Dat zal ook best mensen aanspreken die die tijd helemaal niet kennen (zoals ik).



er komt zit geen sex in. je kan veilig met de hele familie kijken. ik denk dat dat de populariteit onder de allochtonen verklaart.

ik vind het bijvoorbeeld leuk toen een programma, weet niet meer welke,vragen had over boksen ze naar nordin bensaleh gingen.niet naar een moslim, niet naar een allochtoon, niet naar een marokkaan maar gewoon een bokser die toevallig marokkaan is.
of toen ze vsn hrt journaal over de euro naar de markt gingen en de dekbedhoezenbinladen interviewden. niet;hoe reageren de consumenten op u kleding ivm de aanslagen van 11september?maar hoe reageren de consumenten op de euro?

en in de amerikaanse series en films zou het leuk zijn als iemand gewoon een gemixte relatie heeft ipv dat het altijd gaat over de verontwaardiging daarover.

manc
10-07-03, 19:40
Geplaatst door taouanza
er komt zit geen sex in. je kan veilig met de hele familie kijken. ik denk dat dat de populariteit onder de allochtonen verklaart.

ik vind het bijvoorbeeld leuk toen een programma, weet niet meer welke,vragen had over boksen ze naar nordin bensaleh gingen.niet naar een moslim, niet naar een allochtoon, niet naar een marokkaan maar gewoon een bokser die toevallig marokkaan is.
of toen ze over de euro naar de markt gingen en de dekbedhoesenbinladen interviewden. niet;hoe reageren de consumenten op u kleding ipv met de aanslagen van 11september?maar hoe reageren de consumenten op de euro?

Jep, ooit komt er een tijd dat allochtonen geen allochtonen meer zijn. Dat jij (of je kinderen) zich geen marokkaan meer noemen, maar Nederlander (met een Marokkaanse Oma ofzo)...dan zitten mensen niet meer in die rare spagaat tussen Afrika en Europa, tussen Noord en Zuid...Net zoals je Franse Hugenoten nu nog aan hun naam kan herkennen zal je een groot gedeelte van de Marokkanen over een paar generaties ook alleen nog maar aan hun achternaam kunnen herkennen.....althans dat hoop ik.

maar 'dekbedhoesenbinladen'? Hahaha...priceless...bij mij op de markt zijn het vooral Sihks...en een paar jonge marokkies die zonnebrillen verkopen....


en in de amerikaanse series en films zou het leuk zijn als iemand gewoon een gemixte relatie heeft ipv dat het altijd gaat over de verontwaardiging daarover.

Wacht nu maar op de nieuwe friends...die joodsemediamonopolisten laten 'het' daar door Italiano Joey met een zwarte professor doen. Nergens wordt haar huidskleur genoemd..sterker nog: de joodse Ross gaat ook voor haar....zo zie je maar....het kan dus wel/

Maarten
11-07-03, 04:49
Geplaatst door Zwarte Schaap

Verbijsterd was Tabarki over de vaak genoemde voorliefde voor de KRO-serie 'Toen was geluk heel gewoon', over een buschauffeur, zijn vrouw en zijn buren in het Rotterdam van de jaren vijftig en zestig. ,,Ik heb het idee dat ze denken daarmee Nederland beter te leren begrijpen.''

En dat IS ook zo!
Simpeler, makkelijker, eerlijker.. ook dat is Nederlands, en niet het slechtste. Zelf vind ik het erg kneuterig, maar als je het niet kent?

Verder mag van mij alle sex van de buis! Maar dan ook werkelijk álles!
En gewoon weer veel knippen in Amerikaanse series. Helemaal uit de tijd. Maar meteen doen.
Hopen oostblokfilms bevatten helemaal geen sex, en gaan waarempel nog ergens over.

Verder misschien alle vrouwen op TV met de borsten bloot. Dan is die obscessie binnenkort ook meteen afgelopen. Na 6000 moet de lol er toch af zijn. Bovendien zijn we dan van de illusie-BH's en -truitjes af. De echte borst valt namelijk nogal eens flink tegen. Jaartje verplicht op elke voorpagina, en dan krijgen we er wel schoon genoeg van. Kunnen we tenminste weer normaal leven.

mrz
11-07-03, 07:45
Lol Maarten! :haha: