PDA

Bekijk Volledige Versie : Vogelpestfraude



lennart
10-07-03, 20:52
Belastingdienst pleegde valsheid in geschrifte

Uitgegeven: 10 juli 2003 21:07
Laatst gewijzigd: 10 juli 2003 21:38

HILVERSUM - De belastingdienst in Heerlen heeft zich mogelijk schuldig gemaakt aan valsheid in geschrifte. De inspecteur liet honderden asielzoekers werken onder één sofi-nummer en onder één fictieve naam: F. Vogelpest, geboren op 14 april 2003. Het initiatief daarvan ging uit van de belastinginspecteur zelf, zo heeft het tv-programma Netwerk donderdag onthuld.

De ongeveer vijfhonderd asielzoekers werden aangesteld als ruimers van pluimvee in verband met de vogelpest in de Gelderse Vallei en Limburg. Dat gebeurde via Moonen Agroservice, een soort uitzendbureau. Toen dat bedrijf voor de betrokken asielzoekers bij de belastingdienst sofi-nummers aanvroeg, schaarde de belastinginspecteur hen allen onder één nummer.

De belastingdienst en daarmee het ministerie van Financiën overtraden op die manier hun eigen regels. Volgens deskundigen gaat het om valsheid in geschrifte, meldde fiscaal jurist mr. dr. A. Pleijzier van de Universiteit van Utrecht in het programma.

Dringend verzoek

Ook het ministerie van Sociale Zaken ging mogelijk over de schreef. Een tewerkstellingsvergunning voor de asielzoekers werd binnen 24 uur afgegeven, terwijl zo'n procedure normaal gesproken weken duurt. De ruimers werden op dringend verzoek van onder meer het ministerie van Landbouw aan het werk gezet.

Het ministerie van Financiën erkent dat een en ander niet volgens de regels is en "dat dit nooit had mogen gebeuren", meldde een woordvoerder in een reactie. Volgens hem is in Limburg naar een praktische oplossing voor een noodsituatie gezocht. Maar de gekozen oplossing "kan niet". Een sofi-nummer mag alleen in individuele gevallen worden toegekend.

Volgens de woordvoerder is de Limburgse variant niet via het ministerie in Den Haag verlopen. Financiën zegt de kwestie serieus op te nemen en maatregelen te nemen om te voorkomen dat dit nog eens gebeurt. De woordvoerder zegt niet vooruit te kunnen lopen op de inhoud van die interne maatregelen.

http://www.nu.nl/news.jsp?n=173960&c=10

Wat me hieraan vooral verontrust is het feit dat er blijkbaar asielzoekers nodig waren om ons 'dirty work' te verrichten. Hebben Nederlanders last van het 'wir haben es nicht gewusst' syndroom?

Royce
10-07-03, 20:53
In Nederland kan je achter elk woord Fraude plakken nowadays..:)

barfly
10-07-03, 21:20
Geplaatst door lennart
Belastingdienst pleegde valsheid in geschrifte

Wat me hieraan vooral verontrust is het feit dat er blijkbaar asielzoekers nodig waren om ons 'dirty work' te verrichten. Hebben Nederlanders last van het 'wir haben es nicht gewusst' syndroom?

Inderdaad verontrustend... Ik hoop op korte termijn een soort nationale reorganisatie te zien die korte metten maakt met dit soort onzin.
De vrijblijvendheid van arbeid moet beperkt worden, het zal alleen nog een aardige discussie worden over het hoe en wanneer :)

lennart
10-07-03, 21:27
Geplaatst door barfly
Inderdaad verontrustend... Ik hoop op korte termijn een soort nationale reorganisatie te zien die korte metten maakt met dit soort onzin.
De vrijblijvendheid van arbeid moet beperkt worden, het zal alleen nog een aardige discussie worden over het hoe en wanneer :)

Das weer de verkeerde kant op natuurlijk. Mensen zouden dit soort werk moeten weigeren op basis van wreedheid! En dan moet de overheid niet grapjes uithalen als buitenlanders in dienst nemen die voor geld elke baan aannemen, inclusief kampcommandant in kippenkamp Heerlen.

barfly
10-07-03, 21:36
Geplaatst door lennart
Das weer de verkeerde kant op natuurlijk. Mensen zouden dit soort werk moeten weigeren op basis van wreedheid! En dan moet de overheid niet grapjes uithalen als buitenlanders in dienst nemen die voor geld elke baan aannemen, inclusief kampcommandant in kippenkamp Heerlen.

Tja misschien heb je gelijk, alleen een oplossing dan? Ik ben benieuwd naar ideëen.
Misschien een groter leger dat optreedt in dit soort zaken? Een soort alternatieve dienstplicht, verplicht en met oog op de maatschappij? :)

lennart
10-07-03, 22:14
Geplaatst door barfly
Tja misschien heb je gelijk, alleen een oplossing dan? Ik ben benieuwd naar ideëen.
Misschien een groter leger dat optreedt in dit soort zaken? Een soort alternatieve dienstplicht, verplicht en met oog op de maatschappij? :)

Ik heb een meer conservatievere houding. Namelijk afschaffen van de bioindustrie en de mensen weer zelf hun kippen laten houden en slachten.

1) De mens zal de kip niet meer als een product in de supermarkt zien
2) Er ontstaat grotere diversiteit in kippen, met als gevolg minder ziektes.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor koeien en varkens en kalkoenen.

manc
10-07-03, 22:16
Geplaatst door lennart
Ik heb een meer conservatievere houding. Namelijk afschaffen van de bioindustrie en de mensen weer zelf hun kippen laten houden en slachten.

1) De mens zal de kip niet meer als een product in de supermarkt zien
2) Er ontstaat grotere diversiteit in kippen, met als gevolg minder ziektes.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor koeien en varkens en kalkoenen. eens

mrz
10-07-03, 22:25
Geplaatst door lennart
Ik heb een meer conservatievere houding. Namelijk afschaffen van de bioindustrie en de mensen weer zelf hun kippen laten houden en slachten.

1) De mens zal de kip niet meer als een product in de supermarkt zien
2) Er ontstaat grotere diversiteit in kippen, met als gevolg minder ziektes.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor koeien en varkens en kalkoenen.

Tjsa moeten er nog wel boerderijen overblijven natuurlijk. Alhoewel, je kunt ze ook gewoon los laten lopen... Waar ik woon lopen zoveel kippen en haantjes los was echt hilarisch ten tijde van vogelpestruiming, leek wel alsof al die beesten hier toevlucht gezocht hadden :P Maar de mensheid moet dan wel anders tegen ziektes aan gaan kijken idd.

barfly
10-07-03, 22:26
Geplaatst door lennart
Ik heb een meer conservatievere houding. Namelijk afschaffen van de bioindustrie en de mensen weer zelf hun kippen laten houden en slachten.

1) De mens zal de kip niet meer als een product in de supermarkt zien
2) Er ontstaat grotere diversiteit in kippen, met als gevolg minder ziektes.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor koeien en varkens en kalkoenen.

Zie ik wel zitten, met dien verstanden dat we het hele agrarische beleid van de EU dan op z'n kop zetten! Daar zitten de echte problemen. Enne één klein detail, de nationale agrariërs zullen niet mee willen werken... Hooguit onder dwang als het uit Brussels komt.

lennart
11-07-03, 00:38
Geplaatst door barfly
Zie ik wel zitten, met dien verstanden dat we het hele agrarische beleid van de EU dan op z'n kop zetten! Daar zitten de echte problemen. Enne één klein detail, de nationale agrariërs zullen niet mee willen werken... Hooguit onder dwang als het uit Brussels komt.

Agrariers krijgen de taak om het land te bebouwen voor eten, en het opvangen van de dieren van de mensen als mensen er geen tijd voor hebben. Dat hebben stadsmensen bovendien nodig, boederijen in de stad.

barfly
11-07-03, 00:45
Geplaatst door lennart
Agrariers krijgen de taak om het land te bebouwen voor eten, en het opvangen van de dieren van de mensen als mensen er geen tijd voor hebben. Dat hebben stadsmensen bovendien nodig, boederijen in de stad.

Ik ben benieuwd of jij ze dat gaat uitleggen, er gaan miljarden om in die business :)

lennart
11-07-03, 02:18
Geplaatst door barfly
Ik ben benieuwd of jij ze dat gaat uitleggen, er gaan miljarden om in die business :)

Agrariers verdienen niet zoveel hoor.

Tomas
11-07-03, 08:27
Geplaatst door lennart
Ik heb een meer conservatievere houding. Namelijk afschaffen van de bioindustrie en de mensen weer zelf hun kippen laten houden en slachten.

1) De mens zal de kip niet meer als een product in de supermarkt zien
2) Er ontstaat grotere diversiteit in kippen, met als gevolg minder ziektes.

Hetzelfde geldt natuurlijk voor koeien en varkens en kalkoenen.

Ik ben het helemaal met je eens!

Kan jij dan ook voor mij regelen dat ik voldoende grond heb om mijn kleine gezinnetje van de juiste hoeveelheidvitaminen, mineralen en proteinen te voorzien?

Want dat wordt natuurlijk even een klein gevechtje. We zullen toch een paar miljoen mensen moeten lozen, als we heeeeel ietsje minder efficient ons voedsel gaan produceren op dit beperkte stukje moeras. En ik wil daar niet bij zitten.

Dus, wat kan jij voor mij regelen?

jaja
11-07-03, 09:07
fantastisch ..
hoeveel gaat een agrariër dan verdienen? Hij is eigenlijk aangesteld als boswachter, dus als een boswachter?
Je kunt het niet doen op basis van markt-werking want dan wordt een agrariër wel tot "bioindustrie-achtige" handelingen gedwongen ... wil je winst wil je hoge productie lage kosten. Je ziet het ook binnen de nederlandse biologische landbouw ... veel van die boeren willen zo min mogelijk kosten en blijven dus net binnen de biologische richtlijnen ... Dus als een kip X cm2 mag volgens de richtlijnen, dan krijgt hij die en niet veel meer.
Echt ruimte en diervriendelijk wordt het pas als je de marktwerking er dus uit haalt. Dat betekent natuurlijk wel dat de subsidie kraan ver open moet.
Verder zul je naar het buitenland moeten kijken. Nederland was het eerst met zijn bioindustrie, maar de rest van de wereld volgt. Wat betreft de akkerbouw is de rest van de wereld zelfs veel verder (wat daar allemaal niet gespoten wordt ... en genetische manipulatie etc.). Dus of je belast de invoer van deze producten zodat ze net zo duur zijn als onze extensieve productie of het geheel valt in het water ... want de gemiddelde consument betaalt liever niet het dubbele of meer ...
Iedereen zijn eigen kippen etc levert wat problemen op ruimtelijk gezien ... je wilt die kippen niet op bio-manier laten leven dus moet je overal kleine groen gebieden hebben voor 9 miljoen(?) huishoudens ... Dat betekent een verdubbeling van de ruimte die een gemiddeld huishouden nu legt op de grond.

Al met al een heel duus plan ... en met een duidelijk inflatie effect ... (al het eten wordt een stuk duurder! en de export levert geen inkomsten meer op, dus het geld zal elders vandaan gehaald moeten worden. Nu is er veel voor te zeggen dat de Nederlanders niet meer over de grenzen op vakantie gaan, want dat is milieutechnisch ook niet zo goed, dus dan kan met het vakantiegeld tenminste een begin gemaakt worden om de kosten van levensonderhoud te betalen ...)

:D

PS: Yep, zoon van een boer ... geen bio ... maar één met koeien gewoon in de wei ...

lennart
11-07-03, 14:59
je wilt die kippen niet op bio-manier laten leven dus moet je overal kleine groen gebieden hebben voor 9 miljoen(?) huishoudens ... Dat betekent een verdubbeling van de ruimte die een gemiddeld huishouden nu legt op de grond.


Inderdaad, daarmee zouden we een veel mooier land krijgen!

manc
11-07-03, 15:20
Geplaatst door Tomas
Ik ben het helemaal met je eens!

Kan jij dan ook voor mij regelen dat ik voldoende grond heb om mijn kleine gezinnetje van de juiste hoeveelheidvitaminen, mineralen en proteinen te voorzien?

Want dat wordt natuurlijk even een klein gevechtje. We zullen toch een paar miljoen mensen moeten lozen, als we heeeeel ietsje minder efficient ons voedsel gaan produceren op dit beperkte stukje moeras. En ik wil daar niet bij zitten.

Dus, wat kan jij voor mij regelen?

In polen en de oekraine is anders plek genoeg voor boerenbedrijven.. :student: Het is daar nog vruchtbaar ook...