PDA

Bekijk Volledige Versie : Tour de France



Simon
12-07-03, 23:13
Wordt er eigenlijk aan wielrennen gedaan in Marokko en hebben ooit Marokkanen meegedaan aan de Tour de France?


http://www2.omroep.nl/nos/tour2003/afbeeldingen_redactie/195/diversen/nostalgie_garin.jpg
Maurice Garin

Van schoorsteenvegersknecht tot wielerheld

Zestig renners verzamelen zich op de gedenkwaardige eerste julidag van 1903 aan de voet van de Eiffeltoren. Het historische karakter van de ontmoeting is het laatste wat door de hoofden van de dapperen spookt. Er ligt immers een helletocht van drie weken door heel Frankrijk in het verschiet. Gekkenwerk, waarbij in tien etappes een afstand van 2426 kilometer moet worden afgelegd.

De man die de renners zo gek heeft gekregen, is Henri Desgrange. Als hoofdredacteur van het jonge sportblad L'Auto is Desgrange, tevens de eerste houder van het werelduurrecord, in een verbeten strijd om de lezersgunst verwikkeld met het gevestigde Le Velo. Het organiseren van wielerwedstrijden geldt inmiddels als een beproefd middel om het publiek te bereiken en de oplage een impuls te geven.

Het lumineuze idee van een wedstrijd door het ganse land wordt hem ingefluisterd door Georges 'Géo' Lefèvre. "Briljant idee en zeker het proberen waard", stelt Desgrange nadat hij de suggestie van zijn jonge medewerker even heeft laten bezinken.

Inschrijvingen
Desgranges enthousiasme wordt niet direct gedeeld door de renners zelf. Integendeel, een week voor de start liggen er slechts een vijftiental inschrijvingen op zijn bureau. Met een verlaging van het inschrijfgeld, de belofte van een dagvergoeding en het inkorten van de wedstrijd van vijf naar drie weken worden de grootste bezwaren bij de renners op de valreep weggenomen.

Onder de zestig matadoren zijn de grote namen uit het Franse cyclisme. Hippolyte Aucouturier en de kleine schoorsteenvegersknecht Maurice Garin gelden vooraf als de favorieten voor de eindzege. Voor de eerste zit het onbekende avontuur er al snel op. In de openingsrit, over 467 kilometer (!) van Parijs naar Lyon, breekt Aucouturiers frame. Garin profiteert met steun van ploeggenoot Emile Pagie optimaal en legt in die lange rit een solide basis voor de eindzege. Aucouturier maakt in de twee volgende ritten de achterstand van een uur nog bijna goed, maar wordt zonder pardon uit de race gezet nadat hij in de vierde etappe wordt betrapt op stayeren achter een auto.

Rustpauze
Léon Georget is daarna de enige die Garin nog van de troon kan stoten. Twee lekke banden in de vijfde rit gooien roet in het eten. Georget permitteert zich na de tweede pneu plat een korte rustpauze. Hij blaast zittend langs de weg even uit, valt prompt in slaap en schrikt wakker in het besef dat zijn kansen vervlogen zijn. Garin wint daarop zowel de vijfde als de zesde etappe en keert als triomfator terug in Parijs met een voorsprong van bijna drie uur op de nummer twee, Louis Pothier.

Slechts 21 van de 60 renners arriveren na drie helse weken in Parijs, waar zij door Desgrange en een enthousiast publiek als helden werden onthaald. De hoofdredacteur en wielerliefhebber is in zijn nopjes: de oplage van L'Auto blijkt verdievoudigd. En de Tour de France? Die is dus zeker voor herhaling vatbaar.

Royce
12-07-03, 23:14
Er Wordt wel gefiets.
Maar Mgharba in de Tour.
Daar weet ik niets van.

R. Virenque is trouwens in Casablanca geboren, hij heeft vandaag eerste Bergetappe gewonnen. Hij rijdt morgen ook in `n Gele Bolletjestrui.

Kan dat:maf:

:D

Simon
12-07-03, 23:18
Geplaatst door Royce

R. Virenque is trouwens in Casablanca geboren, hij heeft vandaag eerste Bergetappe gewonnen.

Dat is een held vandaag in Frankrijk ! Eindelijk Armstrong uit de gele trui gefietst!

Simon

Royce
12-07-03, 23:19
Geplaatst door Simon
Dat is een held vandaag in Frankrijk ! Eindelijk Armstrong uit de gele trui gefietst!

Simon


Die Colombiaan heet geen Armstrong.
`kdenk dat Mart 'ikpraatteveel' Smeets maar hier moet ff komen prikken.

Virenque blijft `n geval apart.

Simon
12-07-03, 23:31
Geplaatst door Royce
Die Colombiaan heet geen Armstrong.
`kdenk dat Mart 'ikpraatteveel' Smeets maar hier moet ff komen prikken.

Virenque blijft `n geval apart.

Je hebt gelijk. De leider van het algemeen klassement draagt de gele trui toch? Het algemeen klassement ziet er nu zo uit:

1. Richard VIRENQUE (Fra/QUICK STEP - DAVITAMON) 29h 10' 39"
2. Lance ARMSTRONG (VS/US POSTAL) 02' 37"
3. Rolf ALDAG (Dui/TEAM TELEKOM) 02' 48"
4. José Luis RUBIERA (Spa/US POSTAL) 02' 59"
5. Roberto HERAS (Spa/US POSTAL) 03' 03"
6. Joseba BELOKI (Spa/ONCE - EROSKI) 03' 09"
7. Jörg JAKSCHE (Dui/ONCE - EROSKI) 03' 14"
8. Manuel BELTRÁN (Spa/US POSTAL) 03' 15"
9. Jan ULLRICH (Dui/TEAM BIANCHI) z.t.
10. José AZEVEDO (Por/ONCE - EROSKI) 03' 37"

Dus blijkbaar heeft Armstrong die colombiaan weer achter zich gelaten.

Smeets doet het toch wel erg goed vind ik.

Simon

De Rode Roos
13-07-03, 00:11
Tour de France slaat nergens op.

1. Wat is er nou leuk aan om 1 dag naar een paar mannen op een fiets te kijken?
2. Wat is er nou leuk aan om de hele dag op een fiets te zitten?

Het is eentonig en tijdverspilling. :D

Royce
13-07-03, 00:14
Geplaatst door De Rode Roos
Tour de France slaat nergens op.

1. Wat is er nou leuk aan om 1 dag naar een paar mannen op een fiets te kijken?
2. Wat is er nou leuk aan om de hele dag op een fiets te zitten?

Het is eentonig en tijdverspilling. :D


`kvind het wel cool..:)

Joesoef
13-07-03, 00:17
Geplaatst door Simon
Dat is een held vandaag in Frankrijk ! Eindelijk Armstrong uit de gele trui gefietst!

Simon


Ik ga er binnenkort wonen maar die hele tour interesseerd mij geen fuck. Het landschap waarin het plaats vind wel. Schitterend!



Ooit wel eens gedacht hoe het moet zijn geweest van de wielrenners die de tour begonnen? Geen alu frames, geen carbon wielen, geen sportdieten en trainingskampen.....

Simon
13-07-03, 07:21
Geplaatst door Joesoef
Ooit wel eens gedacht hoe het moet zijn geweest van de wielrenners die de tour begonnen? Geen alu frames, geen carbon wielen, geen sportdieten en trainingskampen.....

Ik vind het qua sfeer leuker dan voetbal. Maar ik kijk echt niet een hele etappe. De laatste 20 km vind ik wel genoeg. Zeker vandaag (zondag)! En het tourjournaal met Smeets is ook leuk. En het hele gedoe eromheen. De oud-wielrenners. De helden die de volgende dag afstappen. De kleine fysieke problemen die de tour zwaar maken. Het franse landschap inderdaad.

Simon

Donna
13-07-03, 08:54
Geplaatst door De Rode Roos
Tour de France slaat nergens op.

1. Wat is er nou leuk aan om 1 dag naar een paar mannen op een fiets te kijken?
2. Wat is er nou leuk aan om de hele dag op een fiets te zitten?

Het is eentonig en tijdverspilling. :D

Roosje, grappig dat je dat vraagt :D

Kleine tip....

Kijk eens goed naar die Virenque.... die is echt errug.... errug...... sportief enzo... ;)

Ramzi
13-07-03, 09:13
Ik vond de namen van de wielrenners cool om uit te spreken op zn Mart Smeets...

Mario Cippolini
Beloki
Abdushapparov
en alle andere 'exotische' namen... :D

Dragon_Khan
13-07-03, 09:35
Wat ik persoonlijk ook leuk vind zijn de annekdotes die ze vertellen over de renners.

Ik kijk trouwens liever naar België 2, dan naar Nederland 2. Ze hebben daar meer en leukere annekdotes en ze hebben natuurlijk dat grappige vlaamse accent. :)

Donna
13-07-03, 09:36
Geplaatst door Ramzi
Ik vond de namen van de wielrenners cool om uit te spreken op zn Mart Smeets...

Mario Cippolini
Beloki
Abdushapparov
en alle andere 'exotische' namen... :D


Virenque...... Zucht..... :verliefd:

Je vergeet Virenque... :)

Simon
13-07-03, 17:52
Geplaatst door EdV
Ook al de pest aan die Armstrong met zijn Hollywoodscenario? Zo van eerst lijden aan kanker, dan genezen en vervolgens elke keer dat je de Tour wint dit benoemen als je persoonlijke overwinning op je ziekte?

Ik zie toch liever weer eens een ander winnen en geloof wat landgenoot Grec Lemond al over die onklopbare Armstrong zei: daar is iets vuil aan.

Ed

:) Het is altijd een uitdaging de gedoodverfde winnaar te verslaan. Dat is in ieder sprookje een dankbaar thema. Het zou echt een wonder zijn als hij de tour NIET zou winnen. Dus daar moet men dan naar streven. Dan blijft het een mooie strijd.

Simon

taouanza
13-07-03, 21:01
ik heb afgelopen vrijdag in een fietstaxi gezeten:strik:

Joesoef
13-07-03, 21:11
Geplaatst door taouanza
ik heb afgelopen vrijdag in een fietstaxi gezeten:strik:


Kijk een fietstaxi daar kan ik mij nog wat bij voorstellen. Maar een heuse treintaxi .......

taouanza
13-07-03, 21:13
Geplaatst door Joesoef
Kijk een fietstaxi daar kan ik mij nog wat bij voorstellen. Maar een heuse treintaxi .......



huh?! :wat?!:

Ramzi
13-07-03, 21:51
Bijna had ik mn weddenschap van gisteren gewonnen.. :( ik voorspelde dat Beloki de rit zou winnen, het zag er heel even naar uit dat ie uit de kopgroep zou ontsnappen, tis zn andere landgenoot die de rit heeft gewonnen...

:blij:

Royce
13-07-03, 21:52
Ettape van vandaag was kapotspannend.
Teringspanjaard had gewonnen, `khad liever Hamilton zien winnen.

Puk
13-07-03, 22:07
Geplaatst door taouanza
ik heb afgelopen vrijdag in een fietstaxi gezeten:strik:


Hahahaha.... Taouanza! Deze topic gaat over de Tour de France. Leuk om te weten dat je je in een fietstaxi hebt laten rondrijden (Amsterdam?) maar wie is jouw favoriet van de Tour en wie gaat er winnen? Dat soort dingen....

taouanza
13-07-03, 22:21
Geplaatst door Puk
Hahahaha.... Taouanza! Deze topic gaat over de Tour de France. Leuk om te weten dat je je in een fietstaxi hebt laten rondrijden (Amsterdam?) maar wie is jouw favoriet van de Tour en wie gaat er winnen? Dat soort dingen....


pfff yeah right! en al die boeiende testbeelden missen zeker. :ego:

Simon
15-07-03, 13:12
Val maakt einde aan Touraspiraties Beloki

Door onze redacteur Ward op den Brouw

GAP, 15 JULI. Na de dramatische valpartij gisteren van Joseba Beloki is de Ronde van Frankrijk beroofd van de belangrijkste uitdager van Lance Armstrong. Vlak voor de Amerikaanse geletruidrager smakte de Spaanse renner tegen het asfalt, op iets meer dan vier kilometer van de finish in Gap. De laatste kilometers van de wedstrijd legde hij liggend in een ambulance af, met een gebroken pols en een gebroken heup, beide aan de rechterkant van zijn frele lichaam.


Geen andere renner toonde zich de afgelopen dagen zo strijdbaar als de Baskische kopman van de Once-ploeg. Hij zou aanvallen, aanvallen en nog eens aanvallen om Armstrong van diens vijfde opeenvolgende Tourzege af te houden, zei hij voorafgaand aan en tijdens de Tour. Dat was geen grootspraak van de man die de afgelopen jaren juist opviel door zijn bescheidenheid.

Zondag, in de rit naar Alpe d'Huez, voegde de 29-jarige Bask de daad bij het woord. Als eerste opende hij de aanval op Armstrong. Dat leidde tot een spervuur van speldeprikken bij andere renners en een succesvolle ontsnapping van Beloki's landgenoot Iban Mayo, die op de legendarische berg de etappe won. Armstrong veroverde die dag de gele trui, Beloki klom van de zesde naar de tweede plaats. Bij de start gisteren in Bourg d'Oisans bedroeg zijn achterstand op klassementsleider Armstrong veertig seconden.

Vijf uur later werden zijn inspanningen in de afdaling van de 1.120 meter hoge Col de la Rochette, vlakbij Gap, Beloki fataal. Op dat moment voerde hij een groep aan die jacht maakte op de ontsnapte Kazak Alexander Vinokoerov. Vlak achter hem reed Armstrong, die in de beklimming van de Rochette, een col van de derde categorie, met succes tempoversnellingen van de Spanjaard had beantwoord. Ver voor een bocht naar rechts zette Beloki nog eens aan om even later fors in zijn achterrem te knijpen, nog voor het ingaan van de bocht. Het achterwiel van zijn Look-fiets trok naar links en Beloki was de controle over zijn fiets kwijt. Terwijl het achterwiel naar rechts schoot, raakte de band van de velg. Een seconde later lag hij bewegingloos in de berm.

Armstrong ontweek Beloki op het nippertje, maar miste wel de bocht. De kopman van US Postal slaagde erin overeind te blijven en reed een weiland in. Nadat een gendarme voor hem opzij was gesprongen reed hij rechtdoor en kwam zo na ongeveer veertig meter weer op het parkoers terecht, vlak voor de achtervolgende groep waarvan hij deel uitmaakte. Maar op die plek was het weiland ongeveer anderhalve meter hoger dan de weg. Armstrong sprong als een geroutineerde veldrijder van zijn fiets, sprong met de tweewieler over een greppel en stapte weer op. Hij had wat meters afgesneden, maar zijn uitstapje door het gras had hem geen tijdwinst opgeleverd. Mooi was het bemoedigende tikje dat Armstrong op zijn rug kreeg van zijn voormalige knecht Tyler Hamilton. De kopman van CSC brak vorige week zondag bij een valpartij in Meaux zijn sleutelbeen. Na behandeling in het ziekenhuis vervolgde hij de Tour de volgende dag, tegen alle verwachtingen in. Nu bezet de Amerikaan de vijfde plaats in het algemeen klassement.

Voor Beloki eindigde de Ronde van Frankrijk gisteren in het ziekenhuis van Gap. Dit jaar had hij alles op de Tour gezet. Sinds begin juni had hij geen wedstrijden meer gereden. Hij trainde alleen maar, in de omgeving van zijn woonplaats Lazkao, in Baskenland. De in Vittoria geboren renner werd prof in 1998 en stond al drie keer op het podium op de Champs Elysées: twee keer werd hij derde, vorig jaar tweede. In deze Tour voelde Beloki zich beter dan ooit en hij had voor de laatste Alpenetappe van vandaag al nieuwe aanvallen in de Pyreneeën in het vooruitzicht gesteld. ,,Ik ben er klaar voor om de gele trui te veroveren'', zei hij na afloop van de rit naar Alpe d'Huez strijdbaar.

Armstrong realiseerde zich dat hij veel geluk had gehad. Maar tegelijkertijd kwamen gisteren zijn kwaliteiten als mountainbiker hem van pas. Als onderdeel van zijn voorbereiding op het wegseizoen nam hij in december vorig jaar in Texas onder meer deel aan de Dirty Duathlon, waarbij het onderdeel hardlopen werd gecombineerd met het rijden van een ruig parkoers op de mountainbike. Armstrong won die wedstrijd. Met name zijn nieuwe ploeggenoot Max van Heeswijk, de Nederlander die buiten de Tourploeg van US Postal werd gelaten, is nog onder de indruk van de manier waarop hij Armstrong toen zag crossen. ,,Als je zag hoe hij met die fiets over rotsen sprong, ongelooflijk. Ik zit elke winter op de mountainbike, maar ik kon hem niet bijhouden'', zei Van Heeswijk gisteren vanuit zijn woning in België.

Armstrong had na Beloki's val alles gedaan in een reflex, vertelde hij voor de tv-camera. Survival, dat was het trefwoord. Overleven. Niets meer en niets minder.

NRC, 15 juli 2003

© Op dit artikel berust auteursrecht

Royce
15-07-03, 13:13
Geplaatst door Simon
Val maakt einde aan Touraspiraties Beloki

Door onze redacteur Ward op den Brouw

GAP, 15 JULI. Na de dramatische valpartij gisteren van Joseba Beloki is de Ronde van Frankrijk beroofd van de belangrijkste uitdager van Lance Armstrong. Vlak voor de Amerikaanse geletruidrager smakte de Spaanse renner tegen het asfalt, op iets meer dan vier kilometer van de finish in Gap. De laatste kilometers van de wedstrijd legde hij liggend in een ambulance af, met een gebroken pols en een gebroken heup, beide aan de rechterkant van zijn frele lichaam.


Geen andere renner toonde zich de afgelopen dagen zo strijdbaar als de Baskische kopman van de Once-ploeg. Hij zou aanvallen, aanvallen en nog eens aanvallen om Armstrong van diens vijfde opeenvolgende Tourzege af te houden, zei hij voorafgaand aan en tijdens de Tour. Dat was geen grootspraak van de man die de afgelopen jaren juist opviel door zijn bescheidenheid.

Zondag, in de rit naar Alpe d'Huez, voegde de 29-jarige Bask de daad bij het woord. Als eerste opende hij de aanval op Armstrong. Dat leidde tot een spervuur van speldeprikken bij andere renners en een succesvolle ontsnapping van Beloki's landgenoot Iban Mayo, die op de legendarische berg de etappe won. Armstrong veroverde die dag de gele trui, Beloki klom van de zesde naar de tweede plaats. Bij de start gisteren in Bourg d'Oisans bedroeg zijn achterstand op klassementsleider Armstrong veertig seconden.

Vijf uur later werden zijn inspanningen in de afdaling van de 1.120 meter hoge Col de la Rochette, vlakbij Gap, Beloki fataal. Op dat moment voerde hij een groep aan die jacht maakte op de ontsnapte Kazak Alexander Vinokoerov. Vlak achter hem reed Armstrong, die in de beklimming van de Rochette, een col van de derde categorie, met succes tempoversnellingen van de Spanjaard had beantwoord. Ver voor een bocht naar rechts zette Beloki nog eens aan om even later fors in zijn achterrem te knijpen, nog voor het ingaan van de bocht. Het achterwiel van zijn Look-fiets trok naar links en Beloki was de controle over zijn fiets kwijt. Terwijl het achterwiel naar rechts schoot, raakte de band van de velg. Een seconde later lag hij bewegingloos in de berm.

Armstrong ontweek Beloki op het nippertje, maar miste wel de bocht. De kopman van US Postal slaagde erin overeind te blijven en reed een weiland in. Nadat een gendarme voor hem opzij was gesprongen reed hij rechtdoor en kwam zo na ongeveer veertig meter weer op het parkoers terecht, vlak voor de achtervolgende groep waarvan hij deel uitmaakte. Maar op die plek was het weiland ongeveer anderhalve meter hoger dan de weg. Armstrong sprong als een geroutineerde veldrijder van zijn fiets, sprong met de tweewieler over een greppel en stapte weer op. Hij had wat meters afgesneden, maar zijn uitstapje door het gras had hem geen tijdwinst opgeleverd. Mooi was het bemoedigende tikje dat Armstrong op zijn rug kreeg van zijn voormalige knecht Tyler Hamilton. De kopman van CSC brak vorige week zondag bij een valpartij in Meaux zijn sleutelbeen. Na behandeling in het ziekenhuis vervolgde hij de Tour de volgende dag, tegen alle verwachtingen in. Nu bezet de Amerikaan de vijfde plaats in het algemeen klassement.

Voor Beloki eindigde de Ronde van Frankrijk gisteren in het ziekenhuis van Gap. Dit jaar had hij alles op de Tour gezet. Sinds begin juni had hij geen wedstrijden meer gereden. Hij trainde alleen maar, in de omgeving van zijn woonplaats Lazkao, in Baskenland. De in Vittoria geboren renner werd prof in 1998 en stond al drie keer op het podium op de Champs Elysées: twee keer werd hij derde, vorig jaar tweede. In deze Tour voelde Beloki zich beter dan ooit en hij had voor de laatste Alpenetappe van vandaag al nieuwe aanvallen in de Pyreneeën in het vooruitzicht gesteld. ,,Ik ben er klaar voor om de gele trui te veroveren'', zei hij na afloop van de rit naar Alpe d'Huez strijdbaar.

Armstrong realiseerde zich dat hij veel geluk had gehad. Maar tegelijkertijd kwamen gisteren zijn kwaliteiten als mountainbiker hem van pas. Als onderdeel van zijn voorbereiding op het wegseizoen nam hij in december vorig jaar in Texas onder meer deel aan de Dirty Duathlon, waarbij het onderdeel hardlopen werd gecombineerd met het rijden van een ruig parkoers op de mountainbike. Armstrong won die wedstrijd. Met name zijn nieuwe ploeggenoot Max van Heeswijk, de Nederlander die buiten de Tourploeg van US Postal werd gelaten, is nog onder de indruk van de manier waarop hij Armstrong toen zag crossen. ,,Als je zag hoe hij met die fiets over rotsen sprong, ongelooflijk. Ik zit elke winter op de mountainbike, maar ik kon hem niet bijhouden'', zei Van Heeswijk gisteren vanuit zijn woning in België.

Armstrong had na Beloki's val alles gedaan in een reflex, vertelde hij voor de tv-camera. Survival, dat was het trefwoord. Overleven. Niets meer en niets minder.

NRC, 15 juli 2003

© Op dit artikel berust auteursrecht


Nou maar hopen dat Vinokorov blijft aanvallen.
Want `kben die Superhero Lance meer dan zat.