PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgische kinderen naar Nederland voor islamitische school.



Marsipulami
14-07-03, 20:03
Kinderen naar Maastricht voor islamitische school.

Genk- Vanaf september zullen voor het eerst dagelijks bussen vanuit Genk en buurgemeenten vertrekken om kinderen naar de islamitische basisschool El Habib in Maastricht te brengen. Tot nog toe was het busvervoer beperkt gebleven tot de grensgemeenten.

In tegenstelling tot ons land waar geen enkele islamitische school is, telt Nederland veertig islamitische basisscholen. Drie daarvan bevinden zich in Nederlands Limburg. Zeven jaar geleden werd El Habib geopend in Maastricht, aan de rand van Belgisch Limburg en in de vleugel van een katholieke school. Aanvankelijk kreeg El Habib behalve uit Maastricht en omgeving ook leerlingen over de vloer vanuit Maasmechelen en Lanaken. De Belgische kinderen waren in de beginjaren goed voor een vijfde van de school. Vanaf dit jaar bereikt de school ook kinderen van Genk en Houthalen. Van ronselen wil directeurKülcü Huseyin niet weten. "Als mensen vanuit België komen aankloppen bij ons, zijn ze welkom," zegt Külcü. "Maar wij gaan het niet aan hen vragen."

"Het klopt inderdaad dat meer mensen vanuit Midden-Limburg zich komen aanmelden. Maar dat is iets waar de Belgische overheid voor verantwoordelijk is, omdat ze niets doet om te voeldoen aan de behoeftevan een deel van de bevolking. Dan gaan mensen toch op zoek naar alternatieven. En El Habib is één van die alternatieven. Let wel, het is voor ouders van kinderen in Genk niet vanzelfsprekend om hun kind naar Maastricht te brengen. Wij staan niet in voor vervoer. Dat moeten ze zelf regelen." Met medewerking van de Maastrichtse school wordt gewerkt aan een vervoersplan voor Genk en omstreken. Verwacht wordt dat vanaf septemeber verschillende bussen de verbinding El Habib-Genk zullen maken.

Normen

De school telt momenteel 290 leerlingen. Dat is bijna het dubbele van drie jaar geleden. Een percentage van het aantal Belgische kinderen wil Külcü niet geven. "Omdat mij nog niet duidelijk is hoeveel leerlingen uit België ons dit jaar zullen bereiken." In 2000 kwam 20 % van de leerlingen uit België. Külcü vindt trouwens niet dat islamitische kinderen per se naar een islamitische school moeten. "Alleen vind ik dat ouders die dat wel willen, die keuze moeten hebben. In tegenstelling tot wat soms wel eens beweerd wordt, zijn wij beter dan andere scholen gewapend om taalachterstand van kinderen weg te werken. En dat komt omdat alle leerlingen eenzelfde beginsituatie zitten en de leerkracht daardoor een specifieke aanpak kan ontwikkelen." Leerkrachten moeten volgens Külcü niet noodzakelijk moslim zijn. "Kwaliteit primeert. Ze moeten goed les kunnen geven. Alleen moeten ze de waarden en normen van de islam respecteren," besluit Külcü.

Chris Nelis

Het Belang van Limburg

Marsipulami
15-07-03, 08:48
Geplaatst door Baroc
Welke normen en waarden zijn dat? En van welke islam? De extreem fundamentalistische zeker, die meisjes verbiedt om hun haar gewoon vrij te laten hangen. Die ongelovigen als vijanden bestempelt.

Kan alleen in Nederland zoiets, dat je daar een school voor mag oprichten.


Wees nou maar es trots dat Nederland zo populair is bij moslimkinderen.

Over het algemeen is het net omgekeerd. Autochtone Nederlandse ouders sturen hun kinderen naar katholieke Belgische scholen over de grens, omdat die degelijk onderwijs leveren en er niet zoals in de openbare pluralistische scholen in Nederland een zooitje van gemaakt hebben.

In ieder geval een argument voor het afschaffen van de 'neutrale' scholen en voor het verder uitbouwen van onderwijs op levensbeschouwelijke basis.

Puk
15-07-03, 14:22
Geplaatst door Marsipulami
Wees nou maar es trots dat Nederland zo populair is bij moslimkinderen.

Over het algemeen is het net omgekeerd. Autochtone Nederlandse ouders sturen hun kinderen naar katholieke Belgische scholen over de grens, omdat die degelijk onderwijs leveren en er niet zoals in de openbare pluralistische scholen in Nederland een zooitje van gemaakt hebben.

In ieder geval een argument voor het afschaffen van de 'neutrale' scholen en voor het verder uitbouwen van onderwijs op levensbeschouwelijke basis.

:duim:

Ik vind dat alle kinderen verplicht eerst een jaar naar een joodse school noeten, dan een jaar naar een christelijke school en vervolgens een jaar naar een islamitische school. De kinderen die dat overleven mogen dan kiezen op wat voor soort school ze verder gaan.

Victory
15-07-03, 14:32
Dat is onzin puk. Kinderen kunnen niet kiezen wat ze willen. Ze zullen gewoon iets kiezen waar ze de meeste vriendjes hebben gemaakt en lol hebben. Waarschijnlijk de eerste school waar ze op gezet worden.

En Baroc, de Islamitische normen en waarden binnen de grootste stromingen zijn hetzelfde. Je praat de tv teveel na. Of mischien je gangster vriendjes, als je een marokkaan bent. Richt een eigen school op met je eigen normen en waarden en jank niet zo, zou ik zeggen.


40 scholen is nog niks, er zijn er meer in de bouw... van een paar grote moskees weet ik dat ook.... :lole:

Puk
15-07-03, 14:35
Geplaatst door Victory
Dat is onzin puk. Kinderen kunnen niet kiezen wat ze willen. Ze zullen gewoon iets kiezen waar ze de meeste vriendjes hebben gemaakt en lol hebben. Waarschijnlijk de eerste school waar ze op gezet worden.

En Baroc, de Islamitische normen en waarden binnen de grootste stromingen zijn hetzelfde. Je praat de tv teveel na. Of mischien je gangster vriendjes, als je een marokkaan bent. Richt een eigen school op met je eigen normen en waarden en jank niet zo, zou ik zeggen.


40 scholen is nog niks, er zijn er meer in de bouw... van een paar grote moskees weet ik dat ook.... :lole:

Vic :laser:

taouanza
15-07-03, 16:18
Of mischien je gangster vriendjes, als je een marokkaan bent. Richt een eigen school op met je eigen normen en waarden en jank niet zo, zou ik zeggen.



:lol: :lol: :lol: zo meneer heeft iets tegen marokkanen, nou sluit je maar bij de rij aan :hihi:

Victory
15-07-03, 16:22
Geplaatst door taouanza
:lol: :lol: :lol: zo meneer heeft iets tegen marokkanen, nou sluit je maar bij de rij aan :hihi:

Ik heb niks tegen Marokkanen, ik heb iets tegen gangsters die denken dat ze iets over de islam weten. :)

taouanza
15-07-03, 16:25
Geplaatst door Victory
Ik heb niks tegen Marokkanen, ik heb iets tegen gangsters die denken dat ze iets over de islam weten. :)


islamkennis en gangsters:hihi: leuke combinaties