PDA

Bekijk Volledige Versie : Terzake: Nasser



Marsipulami
15-07-03, 20:20
TERZAKE ZOMER . CANVAS, 20.00-21.00 uur (herhaling 1.30)

Soldaat van de Jihad

TV-TIP
Na het nieuwsbulletin treedt Terzake in de sporen van Nasser. Deze man probeert Nederlandse jongeren te winnen voor de heilige oorlog. Blijkbaar niet zonder succes, want al tientallen jongeren uit Amsterdam, Rotterdam en Eindhoven hebben zich laten overtuigen.

In deze reportage van Ingeborg Beugel voor het Ikon-programma Factor vertelt Nasser hoe hij vijftien jaar geleden is geworven voor het fundamentalisme. In die tijd kwam hij in contact met moslims die hem regelmatig en langdurig videobeelden lieten zien van vermoorde en onderdrukte moslims. Vandaag de dag probeert hij jongeren in Nederland op zijn beurt ervan te overtuigen dat Amerika, de Joden en het Westen de onderdrukkers van de moslims zijn.

Marsipulami
15-07-03, 21:34
Is deze reportage eerder al op de Nederlandse televisie geweest ?

moenna
15-07-03, 22:45
Ja is idd eerder uitgezonden. Naar ik meen ook in bovengenoemde programma (Factor that is). Interessant en tegelijk zorgwekkend.

Marsipulami
15-07-03, 22:58
Geplaatst door moenna
Ja is idd eerder uitgezonden. Naar ik meen ook in bovengenoemde programma (Factor that is). Interessant en tegelijk zorgwekkend.

Ach, ach, er worden mensen geronseld om deel te nemen aan een gewapende strijd elders op de wereld. Niks nieuws onder de zon. Dat is zo oud als de mensheid. Net zoals het feit dat allerlei sektarische groepen hun leden vooral werven bij mensen in een maatschappelijk kwetsbare positie.

moenna
15-07-03, 23:13
Geplaatst door Marsipulami
Ach, ach, er worden mensen geronseld om deel te nemen aan een gewapende strijd elders op de wereld. Niks nieuws onder de zon. Dat is zo oud als de mensheid. Net zoals het feit dat allerlei sektarische groepen hun leden vooral werven bij mensen in een maatschappelijk kwetsbare positie.

Ja klopt. Op zich is het fysiek strijden voor een nobele zaak geweldig. Maar de manier waarop en wie er geselecteerd worden vind ik allesbehalve prachtig. Jongetjes die meestal in een tijdelijke dip zitten zijn slachtoffer van een radicale indoctrinatie. Voordat ze eindelijk wakker worden zitten ze er te diep in en is hun lot onomkeerbaar. Volwassenen zouden zelf de wapen te hand moeten nemen, en de jeugdigen eerst volwassen laten worden, waarbij ontwikkeling, ontplooiing en onderricht primair aandacht dienen te krijgen. Als ze dan nog voor de gewapende Jihad kiezen hebben ook zij mijn zege.

Marsipulami
15-07-03, 23:36
Geplaatst door moenna
Ja klopt. Op zich is het fysiek strijden voor een nobele zaak geweldig. Maar de manier waarop en wie er geselecteerd worden vind ik allesbehalve prachtig. Jongetjes die meestal in een tijdelijke dip zitten zijn slachtoffer van een radicale indoctrinatie. Voordat ze eindelijk wakker worden zitten ze er te diep in en is hun lot onomkeerbaar. Volwassenen zouden zelf de wapen te hand moeten nemen, en de jeugdigen eerst volwassen laten worden, waarbij ontwikkeling, ontplooiing en onderricht primair aandacht dienen te krijgen. Als ze dan nog voor de gewapende Jihad kiezen hebben ook zij mijn zege.

Probleem is dat de islam in het westen teveel ondergronds moet opereren en dat er geen behoorlijk structuren en opleidingen zijn. Dan krijg je de ontwikkeling van sectarische groepen. Moslims kunnen extremisme bestrijden door een open dialoog onder elkaar te voeren. Weldenkende moslims laten zich te gemakkelijk de mond snoeren door de islamitische variant van de getuigen van Jehovah, die altijd wel een heilig tekstje klaar hebben om hun eigen waanideeën als de wil van God voor te stellen.

Victory
16-07-03, 00:52
Het is "loser", ga engels leren.