PDA

Bekijk Volledige Versie : Boeddhisten vallen kerk aan in Cambodja



Marsipulami
15-07-03, 21:51
Boeddhisten vallen kerk aan in Cambodja


Hilversum (Van onze redactie/Zenit) – Ongeveer honderd woedende boeddhisten zijn eergisteren in Zuidoost-Cambodja met geweld een kerk binnengedrongen terwijl er een mis werd opgedragen. Dat meldt Gouverneur Hun Neng van de provincie Svay Rieng.
Vernielingen
De boeddhisten vernielden het altaarkruis, gooiden ruiten kapot en wierpen bijbels in modderpoelen. De politie kon volgens de gouverneur nog net voorkomen dat het kerkgebouw in de plaats Kok Pring met de grond gelijk werd gemaakt. Het is waarschijnlijk dat de betreffende kerk van de plaats katholiek is, maar dat kon de gouverneur niet bevestigen.

Letsel
De aanval veroorzaakte letsel bij verscheidene kerkgangers, zegt Hun Neng. Over de aard van de vewondingen deed hij geen uitspraak.

Verachting
De vandalen beschuldigden de christenen van verachting van de boeddhistische gemeenschap, die met 12,7 miljoen leden in Cambodja de meerderheid vormt. De meeste christenen in het land zijn van Vietnamese afkomst.

Nationale trots
Volgens pater Bernardo Cervellera, directeur van Asia News, zijn de spanningen tussen boeddhisten en christenen echter niet van religieuze aard. De aanwezigheid van Vietnamezen in het land zou de nationale trots bij veel Cambodjanen aantasten, aldus de priester voor Radio Vaticana.

manc
15-07-03, 22:28
o o....ik vernam laatst ook al dat ze daar islamitische scholen hadden gesloten omdat die door de wahabis waren betaald...hopen dat de boel daar niet ook escaleert....

Marsipulami
15-07-03, 22:44
Geplaatst door manc
o o....ik vernam laatst ook al dat ze daar islamitische scholen hadden gesloten omdat die door de wahabis waren betaald...hopen dat de boel daar niet ook escaleert....

Ik vond het een merkwaardig artikeltje. Ik dacht dat boeddhisten zoiets niet deden. Wellicht is het imago van het boeddhisme in het westen teveel geromantiseerd (zoals dat van de islam omgekeerd teveel is gedemoniseerd).

Puk
15-07-03, 22:59
Geplaatst door Marsipulami
Ik vond het een merkwaardig artikeltje. Ik dacht dat boeddhisten zoiets niet deden. Wellicht is het imago van het boeddhisme in het westen teveel geromantiseerd (zoals dat van de islam omgekeerd teveel is gedemoniseerd).

Tsjah... Pol Pot is boeddhistisch monnik geweest.

Iglo
15-07-03, 23:01
Geplaatst door Marsipulami
Ik vond het een merkwaardig artikeltje. Ik dacht dat boeddhisten zoiets niet deden. Wellicht is het imago van het boeddhisme in het westen teveel geromantiseerd (zoals dat van de islam omgekeerd teveel is gedemoniseerd).
Of de manier waarop mensen zich gedragen hangt niet perse af van wat hun geloof zegt, maar meer van de manier waarop zij het interpreteren (willen horen).

Marsipulami
15-07-03, 23:05
Geplaatst door Puk
Tsjah... Pol Pot is boeddhistisch monnik geweest.


Ja, geweest...maar zijn grootste bijdrage aan de geschiedenisboeken heeft hij geleverd toen hij het pad van het atheïsme was ingeslagen en de binnenwereldse heilsleer van het communisme innig is gaan omhelzen.

manc
15-07-03, 23:07
Geplaatst door Marsipulami
Ik vond het een merkwaardig artikeltje. Ik dacht dat boeddhisten zoiets niet deden. Wellicht is het imago van het boeddhisme in het westen teveel geromantiseerd (zoals dat van de islam omgekeerd teveel is gedemoniseerd).

Boeddhisten zijn anders ook gewoon mensen....net als bij moslims zitten daar dus ook mensen tussen die moordenaar zijn, kinderverkrachters, dieven en pappa's die niet van hun dochters af kunnen blijven. Dat het Boeddhisme als religie (hoewel vele het atheistische karakter ervan genoeg vinden om het als religie te diskwalificeren...) is bijzonder vreedzaam. De leer van Boeddha is vreedzaam, er is geen Jihad, geen kleine of grote, er bestaat geen wraak, geen straf etc.

Het belangrijkste principe van Boeddhisme is jezelf te 'ontdoen' van alle aardse emoties zoals haat, woede, lust, hebberigheid maar ook verdriet, pijn, angst etc. Pas als je jezelf volledig kan ontkoppelen daarvan heb je volmaaktheid bereikt. De beloning? Is niet het eeuwige leven, maar juist het vervolmaken van een lange reeks levens die elke ziel moet doorlopen. Dus geen hemel voor met jonge maagdjes en knaapjes die altijd vers en welwillende blijven, geen rivieren van wijn, geen tuinen, geen troon van God waar je naast mag zitten...

Puk
15-07-03, 23:07
Geplaatst door Marsipulami
Ja, geweest...maar zijn grootste bijdrage aan de geschiedenisboeken heeft hij geleverd toen hij het pad van het atheïsme was ingeslagen en de binnenwereldse heilsleer van het communisme innig is gaan omhelzen.

Dat is waar.

Simon
15-07-03, 23:16
Eigenlijk vind ik dit ook niks voor boedhisten. Maar ik herinner mij ook nog een gevecht tussen 2 boedhistische groeperingen enkele jaren geleden die het Journaal haalde.

Simon

Marsipulami
15-07-03, 23:26
Geplaatst door manc
De leer van Boeddha is vreedzaam, er is geen Jihad, geen kleine of grote,

Nou, het woord Jihad bestaat misschien niet in het boeddhisme, maar ik meen toch dat wat je hieronder beschrijft voor veel moslims aardig in de buurt komt van hetgeen zij verstaan onder het begrip Jihad nl:


Het belangrijkste principe is jezelf te 'ontdoen' van alle aardse emoties zoals haat, woede, lust, hebberigheid maar ook verdriet, pijn, angst etc.



Pas als je jezelf volledig kan ontkoppelen daarvan heb je volmaaktheid bereikt. De beloning? Is niet het eeuwige leven, maar juist het vervolmaken van een lange reeks levens die elke ziel moet doorlopen.

Ik dacht te weten dat het doel van boeddhisme niet was te reïncarneren -dat gebeurt alleen als men faalt in het bereiken van het ultieme doel- maar precies het nirwana te bereiken, of de ontsnapping uit de kringloop van het leven en de dood.


Dus geen hemel voor met jonge maagdjes en knaapjes die altijd vers en welwillende blijven, geen rivieren van wijn, geen tuinen, geen troon van God waar je naast mag zitten...

Dat zijn metaforen, die je niet letterlijk mag nemen, symbolische beschrijvingen van het grote goed -dat het verstand te boven gaat- en dat de mens te wachten staat die zich inspant om een leven te leiden overeenkomstig de wil van God.

Babyface
15-07-03, 23:30
Tjie Mars, ik word verliefd op je denk ik.... :fpetaf:

manc
15-07-03, 23:36
Geplaatst door Marsipulami
[B]Nou, het woord Jihad bestaat misschien niet in het boeddhisme, maar ik meen toch dat wat je hieronder beschrijft voor veel moslims aardig in de buurt komt van hetgeen zij verstaan onder het begrip Jihad nl:

Ja, dahaaaaag.... zo lust ik er ook wel een...ik noemde EXPLICIET de kleine en de grote Jihad...bij de boedhisten ontbreekt in ieder geval in hun leer de strijd of ander geweld.


Ik dacht te weten dat het doel van boeddhisme niet was te reïncarneren -dat gebeurt alleen als men faalt in het bereiken van het ultieme doel- maar precies het nirwana te bereiken, of de ontsnapping uit de kringloop van het leven en de dood./

Dat staat er ook...die ontkoppeling wordt beloont met de vervolmaking van die reeks. Men wordt dan dus niet meer herboren.


Dat zijn metaforen, die je niet letterlijk mag nemen, symbolische beschrijvingen van het grote goed -dat het verstand te boven gaat- en dat de mens te wachten staat die zich inspant om een leven te leiden overeenkomstig de wil van God.

Sure Mars, dat geloof je zelf toch ook niet he? Er zijn zat moslims die die beschrijving nogal letterlijk nemen...vooral het soort Moslims dat het met jouw idee van 'jihad' ook niet helemaal eens is. Sowieso vindt ik die 'metaforische' beschrijving van de Koranisch Hemel meer op een luxe hoerenkast lijken dan wat anders...Ik bedoel: mohammed had het ook over kennis, vrede, genegenheid, rust, vergeving, geluk, verzoening, harmonie kunnen hebben ipv neuken, zuipen en onmetelijke rijkdommen. Dat zal wel aan zijn publiek hebben gelegen denk ik.

manc
15-07-03, 23:38
Geplaatst door Marsipulami
Ja, geweest...maar zijn grootste bijdrage aan de geschiedenisboeken heeft hij geleverd toen hij het pad van het atheïsme was ingeslagen en de binnenwereldse heilsleer van het communisme innig is gaan omhelzen.

Dat is niet correct, dat van dat atheisme. Boeddha was ook al een atheist. Dus het was louter zijn verknipte visie op het communisme...niet zijn atheisme.

Marsipulami
15-07-03, 23:46
Geplaatst door Babyface
Tjie Mars, ik word verliefd op je denk ik.... :fpetaf:

Tja, daarmee geef je te kennen dat de invulling die ik hierboven gaf aan het begrip Jihad duidelijk niet de jouwe is ;)

Babyface
15-07-03, 23:52
Geplaatst door manc
Ja, dahaaaaag....




Daaaaaaaagggg manc......ga even achterover zitten ofzo, nog beter slapen... :wink:

Babyface
15-07-03, 23:53
Geplaatst door Marsipulami
Tja, daarmee geef je te kennen dat de invulling die ik hierboven gaf aan het begrip Jihad duidelijk niet de jouwe is ;)




Ik geef niks te kennen, behalve dat ik je wel heel speciaal vind...... ;)

Marsipulami
15-07-03, 23:58
Geplaatst door manc
Dat is niet correct, dat van dat atheisme. Boeddha was ook al een atheist. Dus het was louter zijn verknipte visie op het communisme...niet zijn atheisme.

Nee, nee, men plakt te gemakkelijk het begrip atheïsme op boeddhisme. Toen ik dat onlangs ook vertelde aan een tibetaan toen was die daar helemaal niet mee akkoord.

Het is wel zo dat het Boeddhisme geen persoonlijke God kent zoals een oppermachtig opperwezen buiten of boven onszelf.

Maar hij zei me 'Boeddha is onze god geworden.' Hij was de mens die de verlichting of het nirwana bereikt had en daarmee een goddelijke status verworven had, enz..

In ieder geval heeft het boeddhisme niks te maken met atheïsme zoals dat in het westen begrepen wordt. Atheïsme is hier slechts de impasse van de mens die niet in staat is om over het eng-rationalistische muurtje van zijn begripsvermogen heen te kijken. Boeddhisme heeft daar niks mee te maken.

Puk
16-07-03, 00:47
Geplaatst door Marsipulami
Atheïsme is hier slechts de impasse van de mens die niet in staat is om over het eng-rationalistische muurtje van zijn begripsvermogen heen te kijken. Boeddhisme heeft daar niks mee te maken.

Je gelooft zeker ook in homeopathie?

Ook zoiets dat niet begrepen kan worden met de westerse wetenschappelijke methode.

De echt goede homeopathie laat zch niet wetenschappelijk toetsen.

Lekker makkelijk.

manc
16-07-03, 08:07
Geplaatst door Marsipulami
Nee, nee, men plakt te gemakkelijk het begrip atheïsme op boeddhisme. Toen ik dat onlangs ook vertelde aan een tibetaan toen was die daar helemaal niet mee akkoord.

Het is wel zo dat het Boeddhisme geen persoonlijke God kent zoals een oppermachtig opperwezen buiten of boven onszelf.

Maar hij zei me 'Boeddha is onze god geworden.' Hij was de mens die de verlichting of het nirwana bereikt had en daarmee een goddelijke status verworven had, enz..

Hohoho, JIJ bent nu degene die een paar dingen doro elkaar haalt. Het Boedhisme van Tibet is een kleine minderheidssekte binnen het Boehddhisme. Het Boeddhisme van Indochina (dus ook dat van Cambodja) is strikt atheistisch. Er zijn overigens wel Boeddhisten die goden aanbidden (in Japan soms, maar vooral in de buurt van Hindoes zoals op Sri-Lanka), maar de leer zelf kent geen God en Boeddha is dat zeker niet.

Dat de man 'devine' (of 'Goddelijk') gebruikt is een teken van onze gebrekkige taal, het woord 'perfect' zou trouwens beter passen om de status van de Boeddha aan te duiden. Boeddha is GEEN God, maar een voorbeeld, dat zij hem met Jezus of wie dan ook vergelijking ligt aan ONS beperkte arsenaal aan woorden en voorbeelden niet aan de Boeddhisten. Monotheisten hebben zo merk ik maar al te vaak een nogal 'monotheistomorfe' (christocentristische?) kijk op de dingen.


In ieder geval heeft het boeddhisme niks te maken met atheïsme zoals dat in het westen begrepen wordt.

Nee, en dat heeft nog veeeeel minder te maken met Pol-Pot. Achterlijke gladiool.


Atheïsme is hier slechts de impasse van de mens die niet in staat is om over het eng-rationalistische muurtje van zijn begripsvermogen heen te kijken.

Nee, atheisten zijn evengoed mensen die dapper en intelligent genoeg zijn om de ketenen van irrationele angst en in hun ogen valse hoop op het bovennatuurlijke te verbreken en hun leven in eigen hand te nemen.


Boeddhisme heeft daar niks mee te maken.

Nee, met een dergelijke enge beschrijving heeft vrijwel niets te maken. Het Boeddhisme is een religie en heeft derhalve per definitie ook spiritualiteit, medidatie en allerhande niet-rationele zaken in zich. Maar ja, volgens jouw definitie van een atheist zou een atheist niet echt verliefd kunnen zijn, of verdrietig, of medeleven kunnen tonen met hongerende kindjes in Afrika...dat vergt namelijk allemaal enig vermogen om het muurtjes der relationaliteit te slechten cq te overstijgen.

Marsipulami
16-07-03, 08:14
Geplaatst door Puk
Je gelooft zeker ook in homeopathie?

Ook zoiets dat niet begrepen kan worden met de westerse wetenschappelijke methode.

De echt goede homeopathie laat zch niet wetenschappelijk toetsen.

Lekker makkelijk.

Voor jou hebben begrippen als liefde, haat, hoop, wanhoop, leven, dood, vreugde, verdriet enz.., alleen maar betekenis als ze in te passen zijn in een rationele wetenschappelijke theorie, berekenbaar zijn en empirisch falsifieerbaar. Toch?

Als alle wetenschappelijke vragen die een mens zich kan stellen beantwoord zijn, dan is er nog steeds geen begin gemaakt met het beantwoorden van de echt belangrijke vragen omtrent het menselijk bestaan. Dat is het domein van kunst en religie, waar de mens op de grenzen van zijn begripsvermogen stuiit. Dat is een benadering van de werkelijkheid die complementair is aan een eng rationalistische benadering van de werkelijkheid.

Puk
16-07-03, 13:19
Geplaatst door Marsipulami
Voor jou hebben begrippen als liefde, haat, hoop, wanhoop, leven, dood, vreugde, verdriet enz.., alleen maar betekenis als ze in te passen zijn in een rationele wetenschappelijke theorie, berekenbaar zijn en empirisch falsifieerbaar. Toch?

Als alle wetenschappelijke vragen die een mens zich kan stellen beantwoord zijn, dan is er nog steeds geen begin gemaakt met het beantwoorden van de echt belangrijke vragen omtrent het menselijk bestaan. Dat is het domein van kunst en religie, waar de mens op de grenzen van zijn begripsvermogen stuiit. Dat is een benadering van de werkelijkheid die complementair is aan een eng rationalistische benadering van de werkelijkheid.

Je bent er dus niet helemaal zeker van. Vandaar de toevoeging 'toch?'
Emoties zijn kwantificeerbaar en de stof waarvan emoties gemaakt zijn kan worden onderzocht. Natuurlijk!

Maar je moet de zaak niet omdraaien. Ik beweer niet dat er iets niet kan bestaan als het niet wetenschappelijk bewezen is. Ik vind wel dat een theorie toetsbaar moet zijn. Dus ook een theorie over het wezen van het menselijk bestaan.

Arvid
16-07-03, 20:25
Karl Popper zei dat als een theorie verifieerbaar is het meteen ook falsifieerbaar is