PDA

Bekijk Volledige Versie : Cola Turka: 'Uit protest en het is nog lekkerder ook'



Marsipulami
16-07-03, 10:45
Cola Turka smaakt chauvinistische Turken

Van onze redacteur in Turkije
ISTANBUL -- De flessen en blikjes Cola Turka zijn volgens de makers niet aan te slepen. Het nieuwe colamerk met een nationalistisch tintje moet in Turkije de Amerikaanse grootmachten Pepsi en Coca-Cola van hun troon stoten. Het moment voor Cola Turka is perfect gekozen, want tussen Turkije en Amerika botert het al een tijdje niet meer.


,,Miljoenen en miljoenen zijn er al de fabriek uitgegaan'', zegt de woordvoerder Sedat Sözüdogru van de fabrikant Ülker. De cola, die voorlopig alleen in Turkije te koop is, is nu een week op de markt. ,,We werken 24 uur per dag door, maar het is nog niet genoeg. De Turken drinken veel liever Cola Turka dan die andere merken.''

Turken zijn toch al chauvinistisch, maar de makers hebben ook nog eens het geluk dat de relatie tussen het land en Amerika zich op een dieptepunt bevindt. De oorlog in Irak verpestte de sfeer al en de boot was helemaal aan toen de Amerikanen in Noord-Irak elf Turkse militairen arresteerden. De Turken zouden betrokken zijn bij een moordcomplot op een Koerdische burgemeester.

,,De Amerikanen denken dat ze alles kunnen maken'', zegt de Turka Cola-drinker Mesut. ,,Eerst vallen ze Irak binnen en nu dit weer. Je denkt toch niet echt dat ons leger daar een moord gaat plegen? Nee, ik ben helemaal overgestapt. Ik moet niks meer van Coca-Cola weten. Uit protest. En trouwens, het is nog lekkerder ook.''

De woordvoerder Sözüdogru ontkent snel dat zijn bedrijf inspeelt op de anti-Amerikaanse gevoelens van de Turken. ,,Wij doen niet aan politiek'', meent hij. ,,We zijn ook al een jaar geleden begonnen met de ontwikkeling. Ver voor de oorlog. Het kan natuurlijk wel zijn dat onze klanten zich wel laten leiden door zo'n rel, maar wij willen alleen maar een Turkse cola verkopen. Cola Turka moet onze cola worden.''

Eerder sloeg in het Midden-Oosten al het merk Mekka Cola aan, dat inspeelde op de onvrede onder moslims over de Amerikaanse politiek. De Turken hebben nu hun eigen variant, maar moeten nog wel slikken dat een Amerikaanse acteur hun cola aan de man brengt. Al krijgt Chevy Chase in de televisiereclame te maken met een half Turks sprekende cowboy die hem vraagt wat hij van de laatste wedstrijd van de voetbalclub Besiktas vindt. En in de straten van New York juichen Turkse supporters om de laatste overwinning van hun land.

In de winkel van de kruidenier Aziz in het centrum van Istanbul staan de flessen Cola Turka hoog opgestapeld. ,,Ik verkoop ook nog wel Coca-Cola hoor'', lacht hij. ,,Het gaat nu half om half. De mensen zijn nu natuurlijk nieuwsgierig. Of ik het zelf lekker vind? Jawel hoor, maar ik geef er niet zoveel om. Ik ben een Koerd. Ik wacht op Cola Kurda.''


16/07/2003 Dirk Jacob Nieuwboer

İCopyright De Standaard

Tomas
16-07-03, 10:52
Weet je wat pas erg is? Als ik ergens het woord Pepsi hoor of lees dat ik dan direct denk:

Likkebaardend, lekker lessend, kloek klinkend fris, stemmen smerend, razend flitsend snel, fibrerend koel, sissend: pepsi.

En ik lust helemaal geen pepsi.

Groeten van een reclame-slachtoffer

Marsipulami
16-07-03, 11:07
Geplaatst door Tomas
Weet je wat pas erg is? Als ik ergens het woord Pepsi hoor of lees dat ik dan direct denk:

Likkebaardend, lekker lessend, kloek klinkend fris, stemmen smerend, razend flitsend snel, fibrerend koel, sissend: pepsi.

En ik lust helemaal geen pepsi.

Groeten van een reclame-slachtoffer

En wat zijn de mentale associaties bij Zamzam-Cola, Mekka-Cola of Cola Turka ?

Simon
16-07-03, 11:16
Mekka Donalds

Tomas
16-07-03, 11:21
Geplaatst door Marsipulami
En wat zijn de mentale associaties bij Zamzam-Cola, Mekka-Cola of Cola Turka ?

Ik heb je artikel verder niet gelezen, zag ergens Pepsi staan.

Je denkt toch niet echt dat mensen met dit weer je artikeltjes lezen? Dat jij mijn replies leest, is natuurlijk wel logisch.

Marsipulami
16-07-03, 11:36
Geplaatst door Tomas
Ik heb je artikel verder niet gelezen, zag ergens Pepsi staan.

Je denkt toch niet echt dat mensen met dit weer je artikeltjes lezen? Dat jij mijn replies leest, is natuurlijk wel logisch.

Ik vroeg niet of je mijn artikeltjes leest maar wat je mentale associaties zijn bij de woorden: mekka-cola, zamzam-cola en cola-turka ? Nu direct antwoorden, zonder nadenken, spontaan associeren, wat eerst in je opkomt, ..

freya
16-07-03, 11:47
Geplaatst door Simon
Mekka Donalds

:hihi:

Bij mij in de buurt zit al een hallal fastfood tent
:duim:

Simon
16-07-03, 11:50
Kentucky Fried Kafir

s562m
16-07-03, 12:17
In Iran is een paar jaar na de revolutie van 1979 de coca cola verboden. Zij hebben sindsdien hun eigen product. Het smaakt niet. Bij gebrek aan iets anders drinken de mensen dat.

In 1983 hebben de orthodoxe Joodse rabbijnen coca cola fabriek gevraagd om hun formule kenbaar te maken. Dit met het oog om de strikte scheiding van dierlijke en plantaardige producten in de gaten te houden. Coca cola heeft dat geweigerd. Vervolgens hebben de opperste rabbijnen, zeg khâkhâms, hebben dat product niet kotsjer verklaard.

Ik heb al meer dan 15 jaat Mac Donald en Cocacola geboycot. Dit naar aanleiding van de kappen van de regenwoud en kweken van soja voor de koeien van Macdonald en de kartelvorming van cocacola in de wereld economie wat gepaard gaat met politiek.

Desalniettemin wil ik mij erg duidelijk distanseren van ieder vorm van verbieden wat in Iran of bij Rabbijnen het geval is. Ik ben voor vrije meningsuiting. Daar hebben deze twee categorieen geen kaas van gegeten, zelfs geen halal kaas.

Tomas
16-07-03, 12:50
Geplaatst door Marsipulami
Nu direct antwoorden, zonder nadenken, spontaan associeren, wat eerst in je opkomt, ..

Euhh...

naakte vrouwen met alleen een chador...?

Alleen die chador is dan een beetje associatie, de rest denk ik eigenlijk altijd aan.