PDA

Bekijk Volledige Versie : Belgen krijgen een nieuwe naam



Marsipulami
18-07-03, 10:47
Consensus over dubbele familienaam voor kinderen

BRUSSEL -- Nog deze regeerperiode krijgen ouders de mogelijkheid om beide familienamen door te geven aan hun kinderen. Binnen de regeringspartijen is daarover een consensus. Verdere discussies moeten uitwijzen of die regel een verplichting wordt.


Een nieuwe regeling over het doorgeven van de familienaam is tijdens de vorige regering op de valreep gesneuveld. In het regeerakkoord staat nu dat het debat over deze materie heropend zal worden.

,,Tijdens de regeringsonderhandelingen konden alle partijen zich vinden in een systeem dat ouders de mogelijkheid geeft om de twee familienamen door te geven'', zegt Els van Weert, die voor Spirit rond de onderhandelingstafel zat.

,,Zelf ben ik eerder voorstander van een verplichting, maar ik kan mij ook achter dat compromis scharen'', zegt Van Weert.


Spanje
,,Uit studies blijkt dat zeker 25 procent van de jonge paren graag de beide namen wil doorgeven. Als de maatschappelijke vraag zo groot is, dan moet dat toch mogelijk zijn. Bovendien moeten we de huidige regel wel aanpassen. Anders dreigen we een veroordeling op te lopen door het Europees Hof wegens een schending van het gelijkheidsbeginsel.''

Ook de woordvoerster van de minister van Justitie, Laurette Onkelinx (PS), zegt dat ,,het Spaanse model'' met de dubbele familienaam alle regeringspartners de beste oplossing lijkt.

,,Er is geen enkele reden waarom we dat deze legislatuur niet geregeld zouden krijgen'', zegt de woordvoerster.

In Spanje krijgt een kind als eerste familienaam de eerste familienaam van de vader en als tweede die van de moeder. Minister Fientje Moerman (VLD), tijdens de vorige regeerperiode de drijvende kracht achter een nieuwe regeling, kan zich ook vinden in zo'n Spaans model. ,,Maar de Spaanse wet geeft mensen wel de mogelijkheid om de volgorde van hun twee familienamen te veranderen om zo te voorkomen dat de naam van de moeder na een generatie toch zouden verdwijnen.''


18/07/2003 (sdb)

©Copyright De Standaard

Maarten
18-07-03, 11:43
Geplaatst door Marsipulami
Belgen krijgen een nieuwe naam

Gebelgden.. :D