PDA

Bekijk Volledige Versie : "Vrijheid van religie in België in gevaar"



Marsipulami
18-07-03, 10:54
,,Vrijheid van religie in België in gevaar''

WENEN (ap) -- De Belgische overheid onderdrukt religieuze minderheden door ze te bestempelen als ,,schadelijke sekten''. Dat staat in een nieuw rapport van de Internationale Helsinki Federatie voor Mensenrechten (IHF).

De Belgische overheid heeft een lijst van sekten opgesteld en sindsdien zijn leden van de bewegingen op de lijst geregeld het slachtoffer van discriminatie en pesterijen, zegt de IHF. Op de lijst staan onder meer de adventisten, evangelisten, de Pinkstergemeenschap, Jehova's getuigen, sahaja yoga, de Kerk van Raël en Scientology.

België bemoeit zich volgens het rapport ook met de interne aangelegenheden van geloofsgemeenschappen. Toen de Belgische moslims op verzoek van de regering een vertegenwoordigende organisatie vormden, liet de regering alle kandidaten screenen en maakte zij dat alle bestuursleden voldoende ,,meegaand'' waren, zegt de IHF.

De IHF is een overkoepelende organisatie van ngo's die zich bezighouden met de verdediging van de mensenrechten.

De organisatie controleert onder meer hoe de lidstaten van de Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) de bepalingen van de baanbrekende Slotacte van Helsinki uit 1975 toepassen.

Voor België putte de IHF haar informatie uit rapporten van de organisatie Human Rights Without Frontiers.

Het rapport werd gepresenteerd bij het begin van een tweedaagse conferentie van de OVSE over geloofsvrijheid. Regeringen in Centraal-Azië onderdrukken volgens de IHF religieuze minderheden onder het mom van terreurbestrijding. Oezbekistan, Georgië, Rusland, Turkmenistan en Bulgarije laten religieuze gemeenschappen bespioneren en geven de dominante godsdienst een voorkeursbehandeling.


18/07/2003

©Copyright De Standaard

s562m
18-07-03, 16:39
Wat weten wij werkelijk van al die stromingen\sekte? wat weten wij van Scientologykerk?
Ik ben mij pas in Scientology gaan verdiepen toen ik op een grove wijze door hen een keer in duitsland en een andere keer op kalverstraat benaderd ben.
Zij trachten beide keren mijn persoonlijkheid te "breken" en een nieuw persoon neer te zetten. Daarvoor moest ik hun hielige boek, een van de boeken van hun oprichter, te lezen. Met afschuw nam ik afstand van hen.
Later kwamen zij in opspraak toen een aantal ex-leden hen betichten van intimitadie en het houden van straf kampen in oost Europese landen. Zij terroriseerden hun eigen leden zodat zij nooit in hun hoofd haalden om weg te gaan.
Duitsland was een paar jaar geleden het enige Europese Land dat officieël de films van Dustin Hoffman en Tom Cruise verbood. Dat heeft gigantische gevolgen gehad. Duitsers werden door deze twee acteurs beticht van Nazi praktijken. Tom cruse moest zelfs onder dwang van die sekte van zijn vrouw scheidde zodat hij met een nieuw vrouw, tevens lid, kon trouwen.
Van Jehowa Getuigen zijn er ook dezelfde praktijken kenbaar.

Daarom is dat een moeilijke overweging voor de Belgische overheid
wanneer zo een sekte met haar afscuwelijke praktijken wilt verder gaan.
Moet je dat verbieden? dan word je bestempeld als ..................
Doe je dat niet omdat je met liberale(lees onverschillige) beleid zit.
Geen gemakkelijke beslissing. Maar bij het oordelen van ieder beslissing moet men voldoende op de hoogte zijn van de geschiedenis.