PDA

Bekijk Volledige Versie : Fransen schrappen het woord 'email'



plexus
18-07-03, 17:14
French government bans use of word 'email'

The French government has banned the use of the word 'email' in all its ministries, documents, publications and websites.

In the latest step to stem an incursion of English words into the French language, the Culture Ministry says the term should be replaced with 'courriel'.

The ministry's General Commission on Terminology and Neology insists internet surfers in France already use the phrase courrier electronique (electronic mail) instead of email.

The commission ruled: "Evocative, with a very French sound, the word courriel is broadly used in the press and competes advantageously with the borrowed mail in English."

The commission has links to the Academie Francaise, the prestigious institution that has been one of the top opponents of allowing English terms to seep into French.

Some internet industry experts say the decision is artificial and doesn't reflect reality.

Marie-Christine Levet, president of French internet service provider Club Internet, said: "The word courriel is not at all actively used. Email has sunk in to our values."

She said Club Internet wasn't changing the words it uses, adding: "Protecting the language is normal, but email's so assimilated now that no one thinks of it as American. Courriel would just be a new word to launch."


---
gekke fransozen :lekpuh:

s562m
18-07-03, 19:10
Het is van ene kant een prachtig initiatief om je taal zo zuiver mogelijk te houden. Geen of weinig invloeden van buitenaf.
Dit past in het Dougholisme en de anti Amerikaanse sentiment.
Van de andere kant is dit een beetje een reactionere reactie die niet van deze tijd is.
In Iran heeft de overheid ook dit soort initiatieven genomen. Zij waren verdoemd te mislukken. De bevolking gebruikt het woord comuter ipv RÂYÂNE.

Chatoloog
18-07-03, 20:50
Geplaatst door s562m
Het is van ene kant een prachtig initiatief om je taal zo zuiver mogelijk te houden. Geen of weinig invloeden van buitenaf.
Dit past in het Dougholisme en de anti Amerikaanse sentiment.
Van de andere kant is dit een beetje een reactionere reactie die niet van deze tijd is.
In Iran heeft de overheid ook dit soort initiatieven genomen. Zij waren verdoemd te mislukken. De bevolking gebruikt het woord comuter ipv RÂYÂNE.


zouden Nederlanders ook moeten doen

E-postduif

barfly
18-07-03, 20:55
Of oals Duitsers een rechner ipv een computer :maf:

Tomas
18-07-03, 21:17
Eigenlijk vind ik het Engels heel beperkt dat ze geen andere naam voor computer hebben dan rekenaar. Rekenaar is erg beperkt, terwijl een computer veel meer kan. Als u begrijpt wat ik bedoel.

s562m
18-07-03, 21:28
Ik vind dat niet nodig.
In een wereld waarin er steeds meer en meer behofte is aan èèm gemeenschappelijke taal werkt het een beetje remmend wanneer je vasthoud aan dit soort initiatieven.
De huidige ontwikkelingen en globalisering vereisen een iets ruimer aanpak.
Ik heb geen moeite met de woorden zoals computer en wat dan ook.
Het gaat er uiteindelijk erom dat wij moeten kunnen communiceren wanneer wij met elkaar praten.
Kijk hoe slecht fransen zijn in het spreken van andere talen. Is dat verstandig?
Dat is toch erg lastig om daar als toerist met geen\weinig frans rond te lopen.

Nederland heeft altijd als handel land gefungeerd. Het is daarom ondenkbaar en niet gewenst om dit soort acties te voeren.

Iets anders is om bewust te worden van je eigen cultuurtegoeden en dat proberen te beschermen tegen slechte invloden van buitenaf zonder in fandemantalistische trekjes, of NAtionalistische, te vallen.
Denk aan veronica, RtL en Big Brother sub cultuur.

Tomas
18-07-03, 21:37
Geplaatst door s562m

Denk aan veronica, RtL en Big Brother sub cultuur.

Huh? Wil je dat nou beschermen?

Uiteindelijk zal ooit iedereen dezelfde taal spreken. Waarschijnlijk naast een lokaal dialect, wat we nu nog als nationale taal zien. Maar dat gaat natuurlijk wel met heel veel weerstand en tegenwerking gepaard.

Ik heb ze nooit begrepen die taalpuristen, maar ze zijn wel fanatiek en een grote getalen. Als je ziet hoevaak er ingezonden brieven verschijnen in kranten en tijdschriften van taalpuristen.. Verbaast mij altijd weer. Naast het feit dat ik ze altijd grappig en onbegrijpelijk vind.

s562m
18-07-03, 23:09
Mee eens.
Het is namelkijk zo dat wij willen in het helaal reizen.
Elkaar begrijpen en verder gaan.
In dat kader moeten wij "èèn taal" spreken.
Ik bedoel niet hiermee dat alle talen moeten verdwijnen. Maar de taal van vooruitgang, rijkdom voor iedereen en gezond lichaam en geest.

Ik weet zeker dat wanneer een komeet de aarde benadert, verdwijnen alle mogelijke virtuele verschillen. Zwart, wit, allochtoon.....................
Iedereen zal dan èèn taal spreken.