PDA

Bekijk Volledige Versie : Paus onderstreept belang internationaal recht



Zwarte Schaap
18-07-03, 23:37
Paus onderstreept belang internationaal recht


VATICAAN (ANP) - Paus Johannes Paulus II heeft het belang van het internationaal recht voor vreedzame relaties tussen de volkeren onderstreept. De Wereldvredesdag op 1 januari is komend jaar aan dit thema gewijd. Dat heeft het rk persbureau Zenit in Rome vrijdag gemeld.

In een toelichting zegt het Vaticaan dat het internationaal recht fragiel is, vooral het functioneren van de Verenigde Naties. Daarbij wordt verwezen naar de oorlog tegen Saddam Hussein, waarbij de Verenigde Staten en Groot-Brittannië een tweede resolutie van de Veiligheidsraad niet wilden afwachten. De paus was fel tegen die oorlog gekant.

,,De mensheid staat voor een cruciale uitdaging'', aldus het Vaticaan. ,,Als er geen effectieve instellingen komen om de plaag van de oorlog uit te bannen, bestaat het risico dat de wet van het geweld het wint van de kracht van de wet.''

Bron Anp Datum: 18-07-2003 14:15

Marsipulami
18-07-03, 23:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
Paus onderstreept belang internationaal recht


VATICAAN (ANP) - Paus Johannes Paulus II heeft het belang van het internationaal recht voor vreedzame relaties tussen de volkeren onderstreept. De Wereldvredesdag op 1 januari is komend jaar aan dit thema gewijd. Dat heeft het rk persbureau Zenit in Rome vrijdag gemeld.

In een toelichting zegt het Vaticaan dat het internationaal recht fragiel is, vooral het functioneren van de Verenigde Naties. Daarbij wordt verwezen naar de oorlog tegen Saddam Hussein, waarbij de Verenigde Staten en Groot-Brittannië een tweede resolutie van de Veiligheidsraad niet wilden afwachten. De paus was fel tegen die oorlog gekant.

,,De mensheid staat voor een cruciale uitdaging'', aldus het Vaticaan. ,,Als er geen effectieve instellingen komen om de plaag van de oorlog uit te bannen, bestaat het risico dat de wet van het geweld het wint van de kracht van de wet.''

Bron Anp Datum: 18-07-2003 14:15

Hey Schaap,

Waarom post jij hier voortdurend 'christelijke' berichten die mij bekend zijn, maar die ik niet wil posten uit respect voor moslims en ook al om niet beschuldigd te worden van christelijke zieltjeswinnerij ? :fpiraat:

Zwarte Schaap
18-07-03, 23:57
Geplaatst door Marsipulami
Hey Schaap,

Waarom post jij hier voortdurend 'christelijke' berichten die mij bekend zijn, maar die ik niet wil posten uit respect voor moslims en ook al om niet beschuldigd te worden van christelijke zieltjeswinnerij ? :fpiraat:

In casu : Elke stem tegen de oorlog moet gehoord worden.

Maarten
19-07-03, 00:22
Dat we voor dat beetje common sense de Paus nog nodig hebben.
Politici schijnen het niet te kunnen.

Marsipulami
19-07-03, 00:22
Geplaatst door Zwarte Schaap
In casu : Elke stem tegen de oorlog moet gehoord worden.

Nou, mijn persoonlijke achting voor mijn grote religieuze baas is wel wat gestegen bij het waarnemen van zijn eenzame religieus-politieke strijd tegen de oorlog in Irak en zijn strijd voor een betere verstandhouding tussen moslims en christenen. Hij heeft geen oorlog kunnen voorkomen in Irak, maar hij heeft met zijn standpunten wel kunnen voorkomen dat moslims en christenen deze oorlog zijn gaan zien als een 'clasch of civilizations'. Hij heeft het conflict herleidt tot zijn ware dimensies, namelijk een conflict tussen domme hebzuchtige op olie beluste amerikanen en een medogenloze dictator die geen van beiden bekommerd waren om het lot van de vele onschuldig lijdende irakezen.