PDA

Bekijk Volledige Versie : Blair zwijgt over politieke crisis en loopt weg bij moeilijke vragen over de moord.



Zwarte Schaap
19-07-03, 15:54
Blair zwijgt over politieke crisis


HAKONE (ANP) - De Britse premier Tony Blair is zaterdag niet ingegaan op vragen van journalisten over een mogelijk aftreden. Blair ligt onder vuur na de vermoedelijke zelfmoord van wapenexpert David Kelly.

Toen journalisten hem tijdens zijn bezoek aan Japan vroegen of hij ,,bloed aan zijn handen'' had en speculeerden op zijn aftreden, weigerde Blair te antwoorden. In plaats daarvan staarde hij secondenlang de journalisten aan en liep toen, terwijl de spanning om te snijden was, de zaal uit.

Enkele minuten daarvoor wilde Blair ook niet zeggen of hij met zijn minister van Defensie Geoff Hoon of zijn vertrouweling en woordvoerder Alastair Campbell had gepraat over hun vertrek. In plaats daarvan herhaalde hij de dood van Kelly ,,een absoluut verschrikkelijke tragedie'' te vinden.

Kelly heeft zelfmoord gepleegd. Dat heeft de politie zaterdagmiddag bekendgemaakt. Hij maakte een einde aan zijn leven door zijn pols door te snijden.

Excuses

Het Britse parlementslid Andrew Mackinlay heeft zaterdag zijn excuses aangeboden voor zijn strenge ondervraging van Kelly. ,,Ik betreur de dood van dr. Kelly. Ik ben diepbedroefd over de stress die ik, hoewel onbedoeld, mogelijk heb veroorzaakt tijdens de ondervraging voor de commissie van Buitenlandse Zaken'', aldus de volksvertegenwoordiger van de Labour-partij.

De Britse kranten spraken zaterdag schande van het hardhandige verhoor en de manier waarop de ,,briljante bioloog'' door Mackinlay werd gepresenteerd als een ,,hansworst''. Zij denken dat de aggressieve manier van ondervragen wellicht tot zijn dood heeft geleid.

De Rode Roos
19-07-03, 16:17
Waarom heeft het zo lang geduurd voordat hij geïndentificeerd was? Was zijn gezicht dan toegetakeld? Heeft de CIA hem vermoord? Of een of andere geheime dienst om hem het zwijgen op te leggen? De hele Irak oorlog en gebeurtenissen erom heen stinkt. Ik ben blij dat ik ruim van te voren de stank al geroken had.