PDA

Bekijk Volledige Versie : Job Cohen over respect voor elkaar



Marsipulami
19-07-03, 23:26
Dames en heren,

Laat ik beginnen met u van harte welkom te heten in Amsterdam.

Het is een goed idee van de Raad van Kerken en de Stichting Islam en Burgerschap om samen te komen. Terecht menen zij dat internationale conflicten en spanningen hun weerslag kunnen hebben op de sfeer in ons land en op de sfeer hier in de stad, en dus ook op de manier waarop wij met elkaar omgaan. Vorige week hadden wij hier een zelfde soort bijeenkomst voor Amsterdamse organisaties. Ik heb toen onderstaande tekst uitgesproken waarin ik mij richt op de Amsterdammers; minister Donner zal straks vast de rest van Nederland toespreken.

Amsterdam is door zijn kleurrijke en diverse bevolking verbonden met de rest van de wereld. Mensen hier zijn met hun hart verbonden aan de mensen daar, bijvoorbeeld in Irak, in Afghanistan, in Israël, met joden, met Palestijnen, maar ook met het Amerikaanse volk na de aanslagen van 11 september 2001.
De open zenuw die wordt geraakt wanneer we beelden zien van zielsverwanten, geloofsgenoten, en familieleden die elders in de wereld in de verdrukking raken, verklaart de bijzondere gevoeligheid van ieder van ons, die ook nog eens heel anders kan zijn dan die van onze buurman.
U hebt in Het Parool kunnen lezen dat ik ‘bezorgd’ zou zijn, omdat ‘de vlam misschien in de pan zou kunnen slaan’. Dat vind ik allemaal een beetje overdreven, maar dat er een samenhang is tussen internationale conflicten en de sfeer in de stad, lijkt mij zonneklaar. Afgelopen zaterdag namen zo’n zeventigduizend Nederlanders – waaronder veel Amsterdammers - de moeite om door middel van een demonstratie uiting te geven aan hun bezorgdheid over een eventuele oorlog. En anderen bleven demonstratief weg. Er wordt dus – ook in Amsterdam - verschillend over die mogelijke oorlog gedacht.

Maar: ondanks al onze verschillen, hebben wij een aantal belangrijke dingen gemeen. Wij wonen allemaal in deze stad, wij werken hier, wij moeten het met elkaar doen, wij zijn allemaal burgers van Amsterdam.
En als wij willen dat dat goed gaat, dat wij hier in deze stad een goed leven hebben met elkaar, dan moeten wij elkaar allemaal als Amsterdammers tegemoet treden, als medeburgers. Elke dag, elke avond. Als wij elkaar respecteren als Amsterdammers, dan kunnen wij met elkaar deze stad de stad laten blijven waar we zo trots op zijn.
Dat is niet altijd gemakkelijk. Door de hele geschiedenis heen, zie je steeds weer dat er door bepaalde krachten een beroep wordt gedaan op dat wat mensen scheidt. Dat het anders zijn wordt benadrukt: het Hollander zijn, het Fries zijn, het Nederlander zijn, het Spanjaard zijn, het Belg zijn, het Duitser zijn, het Turks zijn, het Chinees zijn, het christen zijn, het moslim zijn, het hindoe zijn, het joods zijn, het Servisch zijn, het Kroatisch zijn, het Afrikaan zijn, het Aziaat zijn, het Arabier zijn, enzovoort. Ook in dit land, ook in deze stad, heeft het aanwakkeren van etnische tegenstellingen zware sporen getrokken. In tijden van oorlog komt het erop aan niet datgene wat ons scheidt, maar juist wat ons bindt te benadrukken

Ik ben een Amsterdammer. Nog niet zo lang, maar ik ben er een. Ik vraag u ook om allereerst Amsterdammer te zijn, burger van deze stad, medeburger. Wij vormen hier met elkaar een samenleving, letterlijk samen-leving. En wel een democratische samenleving die open staat voor de opvattingen van iedereen, binnen de ruime regels die daar voor gelden. Een democratie die rechten geeft en die verplichtingen kent. Een democratie die met zich meebrengt dat wij ook moeten accepteren dat er verschillen van mening zijn, dat niet iedereen hetzelfde denkt. Kortom: tolerant voor toleranten, intolerant voor intolerantie. Dat willen wij graag zo houden.

Amsterdammers, vrouwen en mannen, jong en oud, zwart, bruin of blank. Wij en onze voorouders zijn naar deze stad gekomen, om hier iets goeds van ons leven te maken. Met elkaar te werken aan een gezamenlijke toekomst: met respect voor elkaar, met vertrouwen in elkaar en met de wil om er samen uit te komen.
Respect is een sleutelbegrip. Respect hoort bij democratie, het vraagt om de ander in zijn waarde te laten. Respect is een eigenaardig begrip. We snakken er allemaal naar om respect te krijgen. Maar: om respect te krijgen, zul je vaak eerst respect moeten geven. Respect is wederzijds: als je het niet aan een ander betoont, moet je niet raar opkijken, als je zelf evenmin met respect wordt behandeld. Voor respect geldt ook dat je het kunt verliezen. Je kunt het verliezen door je gedrag. Dan is het ook je eigen gedrag waardoor je het weer moet terug winnen. Maar het komt ook voor dat je geen respect krijgt, hoewel je gedrag daar in het geheel geen aanleiding toe geeft. Dat je zonder respect behandeld wordt omdat je deel uitmaakt van een groep die mensen om wat voor reden niet bevalt. Dat zou niet zo moeten zijn: respect is een zaak van en tussen individuen, niet van groepen.
Ik hoor mensen vaak praten over het begrip respect: het ligt in ieders mond bestorven. Dat geeft aan dat wij er veel mee bezig zijn. Dat diegenen die het, om wat voor reden dan ook niet krijgen, er wel naar hunkeren. Maar wie zegt dat hij recht heeft op respect, gebruikt het begrip niet goed. Hoe dan ook, het is een belangrijk begrip, zeker ook in de context van onze bijeenkomst van vandaag.

Dames en Heren,

Het is belangrijk dat deze bijeenkomst er is. Niet omdat hier in Amsterdam of in Nederland “de vlam in de pan” zou slaan, want dat verwacht ik niet.
Vorige week zei een deelnemer aan de bijeenkomst: “het leeft, maar het broeit niet.”
Maar omdat het leeft, is het goed erover te spreken en elkaar in de ogen te kijken, al die verschillende ogen, die verschillende dingen zien. Maar die wel graag, met elkaar, in vrede willen leven.

barfly
19-07-03, 23:55
Goeie vent heh die Job, ik had em graag premier zien worden al ben ik geen PvdAjer...

Marsipulami
20-07-03, 00:07
Geplaatst door barfly
al ben ik geen PvdAjer...

De tijd van de grote ideologische verhalen die elk op een eigen wijze een binnenwereldse heilsleer verkondigden is definitief voorbij. Mensen geloven niet meer in ideologieën. Ze worden wel nog steeds gecharmeerd door mensen met een goed hart en een dosis gezond verstand.

Tomas
20-07-03, 00:22
Geplaatst door Marsipulami
De tijd van de grote ideologische verhalen die elk op een eigen wijze een binnenwereldse heilsleer verkondigden is definitief voorbij. Mensen geloven niet meer in ideologieën. Ze worden wel nog steeds gecharmeerd door mensen met een goed hart en een dosis gezond verstand.

Ik vraag mij af of mensen ooit echt geinspireerd worden/werden door ideologieen. Volgens mij worden we altijd geleid door charismatische leiders en dat gaat soms gepaard met de illusie dat het niet om de man, maar een ideaal gaat.

Kortom er is niks veranderd. En er zal ook niet zo snel iets veranderen ook. Evolutie gaat langzaam en werkt slechts op basis van het voorkomen van het uitsterven van de soort. En als je om je heen kijkt zie je dat nog niet zo snel gebeuren.

Maargoed. Dat neemt niet weg dat als er een charismatisch leider spreekt met veel gevoel voor vrede en verdraagzaamheid, dat mij dat ook aanspreekt.

Alleen jammer dat ie en amsterdammer is.

Orakel
20-07-03, 00:37
Geplaatst door Bouchra A
1

7

Tomas
20-07-03, 00:39
Geplaatst door Orakel
7

11

Orakel
20-07-03, 00:40
Geplaatst door Tomas
11

Nietus. 11b.

Tomas
20-07-03, 00:43
Geplaatst door Orakel
Nietus. 11b.

Warm.

Orakel
20-07-03, 00:47
Geplaatst door Tomas
Warm.

Pfff, eg wel.

Tomas
20-07-03, 00:49
Geplaatst door Orakel
Pfff, eg wel.

Ook dat, maar ik bedoelde 11c.

Tomas
20-07-03, 00:49
Geplaatst door Bouchra A
Ach, wanner de kinderkes maar gelukkig zijn.

Als cijfer ben je leuker.

barfly
20-07-03, 00:51
Biertje dan? :)

http://www.outdoor-club.de/individualerlebnisse/images/bier.jpg

Tomas
20-07-03, 00:52
Geplaatst door barfly
Biertje dan? :)

http://www.outdoor-club.de/individualerlebnisse/images/bier.jpg

Ik hou van je.

Orakel
20-07-03, 00:53
Geplaatst door Tomas
Als cijfer ben je leuker.

Reken d'r maar niet op.

En 11c is vaut. 11k ken wel.

Tomas
20-07-03, 00:55
Geplaatst door Orakel
Reken d'r maar niet op.

:moe:

Volgens mij wil ze gewoon een nummertje maken.

Ook :moe:


En 11c is vaut. 11k ken wel.

Nee, het is 11c. Nu wordt je weer koud.

Marsipulami
20-07-03, 00:58
Geplaatst door Tomas
Ik vraag mij af of mensen ooit echt geinspireerd worden/werden door ideologieen. Volgens mij worden we altijd geleid door charismatische leiders en dat gaat soms gepaard met de illusie dat het niet om de man, maar een ideaal gaat.

Nee hoor, ideologieën hebben hun rol gespeeld in de geschiedenis. Karl Marx' ideologie werd geïnspireerd door een sterk gevoel voor rechtvaardigheid en bekommernis om zijn onwetende, onderdrukte en tot de bedelstaf veroordeelde medemens. Een onderdrukking die uitging van een onbenoemd traditioneel en anoniem systeem van de maatschappelijk beter gesitueerden (dat hij dan maar kapitalisme genoemd heeft). Maar zelfs in zijn wildste communistische fantasieën had Marx niet durven dromen van de huidige welvaartspositie van de mensen die hij als proletariërs zag. Anderzijds blijkt dat mensen met het vermogen tot mededogen t.a.v. het lot van anderen prima bedrijfsleiders zijn (kapitalisten). Het is allemaal heel verwarrend en tegenstellingen zijn vervaagd. De mensheid heeft nood aan nieuwe vijanden.

Orakel
20-07-03, 00:59
Geplaatst door Tomas
:moe:

Volgens mij wil ze gewoon een nummertje maken.

Ook :moe:

:schok: En bedankt he. :aanwal: Ben nu helemaal de tel kwijt, met dat beeld voor ogen.




Nee, het is 11c. Nu wordt je weer koud.

Snietus. 3c kan wel, 11c niet. Gebruik de stelling van Pietje Hazegras maar es.

Tomas
20-07-03, 00:59
Geplaatst door Marsipulami
Nee hoor, ideologieën hebben hun rol gespeeld in de geschiedenis. Karl Marx' ideologie werd geïnspireerd door een sterk gevoel voor rechtvaardigheid en bekommernis om zijn onwetende, onderdrukte en tot de bedelstaf veroordeelde medemens. Een onderdrukking die uitging van een onbenoemd traditioneel en anoniem systeem van de maatschappelijk beter gesitueerden (dat hij dan maar kapitalisme genoemd heeft). Maar zelfs in zijn wildste communistische fantasieën had Marx niet durven dromen van de huidige welvaartspositie van de mensen die hij als proletariërs zag. Anderzijds blijkt dat mensen met het vermogen tot mededogen t.a.v. het lot van anderen prima bedrijfsleiders zijn (kapitalisten). Het is allemaal heel verwarrend en tegenstellingen zijn vervaagd. De mensheid heeft nood aan nieuwe vijanden.

Ja, het was mij al wel duidelijk dat jij de illusie niet kunt breken.

Tomas
20-07-03, 01:02
Geplaatst door Orakel
Ben nu helemaal de tel kwijt, met dat beeld voor ogen.

Dat uitgerekend jou dat moet overkomen. :moe:


Snietus. 3c kan wel, 11c niet. Gebruik de stelling van Pietje Hazegras maar es.

Het is 11c

Je moet redeneren naar de conclusie, niet de conclusie af laten hangen van de redenering!

Marsipulami
20-07-03, 01:05
Geplaatst door Tomas
Ja, het was mij al wel duidelijk dat jij de illusie niet kunt breken.

Huh ? Wat zeg je nou weer. Kan je nu niet eens voor één keer de moeite doen om je aan te passen aan het niveau van een domme Belg? :fpiraat:

Tomas
20-07-03, 01:07
Geplaatst door Marsipulami
Huh ? Wat zeg je nou weer. Kan je nu niet eens voor één keer de moeite doen om je aan te passen aan het niveau van een domme Belg? :fpiraat:

Warm.

Babyface
20-07-03, 01:07
En ik dacht dat ik alleen onzin uitkraamde.....

Orakel
20-07-03, 01:10
Geplaatst door Tomas
Dat uitgerekend jou dat moet overkomen. :moe:

Eige schuld. Heb buiten de waard gerekend.




Het is 11c

Eg nie. Op 11c woont de heer K. Annie en op 11k mw. K. Loptalseenbus.



Je moet redeneren naar de conclusie, niet de conclusie af laten hangen van de redenering!

Ook niet goed. Dat is dezelfde denkfout als bij "de wens is de vader van de gedachte".

Er is altijd eerst een gedachte vooraleer er een wens gevormd kan worden. Zo ook met redenatie en conclusie.

Marsipulami
20-07-03, 01:13
Geplaatst door Tomas
Warm.

egoïst :cola: (<-- Belgisch bier)

Tomas
20-07-03, 01:14
Geplaatst door Orakel
Eige schuld. Heb buiten de waard gerekend.

OK.


Eg nie. Op 11c woont de heer K. Annie en op 11k mw. K. Loptalseenbus.

Nu weet ik dus waar jij woont. Ik zou de sleutel nog maar 's extra omdraaien vanacht als ik jou was....



Ook niet goed. Dat is dezelfde denkfout als bij "de wens is de vader van de gedachte".

Er is altijd eerst een gedachte vooraleer er een wens gevormd kan worden. Zo ook met redenatie en conclusie.

Nee de wens is er allang zonder te denken. Kijk 's morgens als je wakker wordt maar eens goed.

Tomas
20-07-03, 01:14
Geplaatst door Marsipulami
egoïst :cola: (<-- Belgisch bier)

:cola: <-- Vandaag Duits bier.

Orakel
20-07-03, 01:16
Geplaatst door Babyface
En ik dacht dat ik alleen onzin uitkraamde.....

Is ook zo.

Babyface
20-07-03, 01:18
Geplaatst door Orakel
Is ook zo.




Hahahaha is goed dan. Bedankt voor de bevestiging.

Orakel
20-07-03, 01:18
Geplaatst door Tomas

Nu weet ik dus waar jij woont. Ik zou de sleutel nog maar 's extra omdraaien vanacht als ik jou was....

Je maakt mij niet bang. Heb namelijk geen katte(n)luik.



Nee de wens is er allang zonder te denken. Kijk 's morgens als je wakker wordt maar eens goed.

Kben gelovig en heb daar dus geen last van.

Orakel
20-07-03, 01:19
Geplaatst door Babyface
Hahahaha is goed dan. Bedankt voor de bevestiging.

:regie: Pleasure is all mine. :)

Tomas
20-07-03, 01:19
Geplaatst door Orakel
Je maakt mij niet bang. Heb namelijk geen katte(n)luik.


Ik heb een portable.


Kben gelovig en heb daar dus geen last van.

Dat was een behoorlijke besnijdenis.... Welke sekte?

Marsipulami
20-07-03, 01:21
Geplaatst door Orakel
Er is altijd eerst een gedachte vooraleer er een wens gevormd kan worden. Zo ook met redenatie en conclusie.


Pff, wat een ge-'Orakel'. Kan je nou eens niet voor één enkele keer dapper en recht door zee zijn ? Wat wil je nou eigenlijk zeggen met wat je zegt . :fpiraat:

Babyface
20-07-03, 01:27
Geplaatst door Marsipulami
Pff, wat een ge-'Orakel'. Kan je nou eens niet voor één enkele keer dapper en recht door zee zijn ? Wat wil je nou eigenlijk zeggen met wat je zegt . :fpiraat:



Dat hij moe is voor een discussie op dit tijdstip van de nacht. En tevens ook dat hij wil gaan slapen.


Mars, have a break have a kitkat. :fpetaf:

Orakel
20-07-03, 01:28
Geplaatst door Marsipulami
Pff, wat een ge-'Orakel'. Kan je nou eens niet voor één enkele keer dapper en recht door zee zijn ? Wat wil je nou eigenlijk zeggen met wat je zegt . :fpiraat:

Nou je d'r naar vraagt. Ik wou eigenlijk zeggen dat de werled naar z'n mallemoer is omdat we het mileu naar de klote(n) hebben geholpen, de aardse bronnen uitgemergeld hebben, er geen sprake meer is van gemeenschapszin, solidariteit en medemenselijkheid, we zo hypocriet zijn dat we demonstreren tegen oorlogen en mensenlijk leed die we zelf creëren en in stand houden, we materialisme en consumentisme als geloof aanhangen en de Maxis als tempel zien, onze volksvertegenwoordigers leugenachtige zakkenvullers zijn maar dat het volk de vertegenwoordigers krijgt die het verdient, dat we niet meer kunnen vertrouwen op een krop sla omdat ermee gerotzooid is en we er nooit achter zullen komen via welke uitgang Elvis het gebouw heeft verlaten.

Maar ik zei dat niet omdat ik nog aan het nadenken was over jouw opmerking dat "de mensheid node heeft aan een nieuwe vijand".

Marsipulami
20-07-03, 01:29
Geplaatst door Orakel
Kben gelovig en heb daar dus geen last van.

Tsss, opschepper. Jij bent gewoon een ontwortelde succesvolle Marokkaan.

Orakel
20-07-03, 01:33
Geplaatst door Marsipulami
Tsss, opschepper. Jij bent gewoon een ontwortelde succesvolle Marokkaan.

Ben ik succesvol? Tsss, heb ik al die tijd niet op zitten letten. Gras bij de buren is altijd groener.

Ben trouwens wel erg fundamenteel in mijn ontworteling. Bijna sektarisch. Zoek nog leden.......

Orakel
20-07-03, 01:34
Geplaatst door Tomas


Dat was een behoorlijke besnijdenis.... Welke sekte?

:hihi: Stichting Eunich.

Tomas
20-07-03, 01:35
Geplaatst door Orakel
:hihi: Stichting Eunich.

oh... Somalisch zeker?

Marsipulami
20-07-03, 01:36
Geplaatst door Orakel
Nou je d'r naar vraagt. Ik wou eigenlijk zeggen dat de werled naar z'n mallemoer is omdat we het mileu naar de klote(n) hebben geholpen, de aardse bronnen uitgemergeld hebben, er geen sprake meer is van gemeenschapszin, solidariteit en medemenselijkheid, we zo hypocriet zijn dat we demonstreren tegen oorlogen en mensenlijk leed die we zelf creëren en in stand houden, we materialisme en consumentisme als geloof aanhangen en de Maxis als tempel zien, onze volksvertegenwoordigers leugenachtige zakkenvullers zijn maar dat het volk de vertegenwoordigers krijgt die het verdient, dat we niet meer kunnen vertrouwen op een krop sla omdat ermee gerotzooid is



:confused: Tsonge, tsjonge toch, wat een geklaag en gezeur. Jij had wel eens een verzuurde Vlaams-Blok-Belg kunnen zijn die niet beseft hoeveel redenen een mens heeft om dankbaar en gelukkig te zijn.

Tomas
20-07-03, 01:39
Geplaatst door Marsipulami
:confused: Tsonge, tsjonge toch, wat een geklaag en gezeur. Jij had wel eens een verzuurde Vlaams-Blok-Belg kunnen zijn die niet beseft hoeveel redenen een mens heeft om dankbaar en gelukkig te zijn.

Nee, alsof GM zo leuk is.

Marsipulami
20-07-03, 01:42
Geplaatst door Tomas
Nee, alsof GM zo leuk is.

GM ? Doe nou niet zo Hollands met je afkortingen en spreek gewoon. :mad:

Orakel
20-07-03, 01:44
Geplaatst door Marsipulami
:confused: Tsonge, tsjonge toch, wat een geklaag en gezeur. Jij had wel eens een verzuurde Vlaams-Blok-Belg kunnen zijn die niet beseft hoeveel redenen een mens heeft om dankbaar en gelukkig te zijn.

Dan ben ik een keer dapper en recht door zee en danistnogniegoe. :confused:

En een Vlaams-Blok-Belg hoeft niet te beseffen, en kan dat ook niet, hoeveel redenen hij heeft om dankbaar en gelukkig te zijn omdat die 2 hersencellen onvoldoene bevattingvermogen kunnen genereren en omdat ie het een contradictie in termietus is. :rolleyes:

Tomas
20-07-03, 01:44
Geplaatst door Marsipulami
GM ? Doe nou niet zo Hollands met je afkortingen en spreek gewoon. :mad:

Ik schrijf het wel even op: Genen-manipulatie. Daar draait het allemaal uiteindelijk om. Nog even en Lennart heeft dat hele complot blood gelegd. Hij weet alleen nog niet dat het daar juist om draait. Ik weet dat wel. Van wie? Zeg ik niet.

Orakel
20-07-03, 01:45
Geplaatst door Marsipulami
GM ? Doe nou niet zo Hollands met je afkortingen en spreek gewoon. :mad:

:melig:

Tomas
20-07-03, 01:47
Geplaatst door Orakel
:melig:

Lach niet, slijmjurk.

~Panthera~
20-07-03, 01:47
De stemming stijgt, ten koste van het peil. :moe:


:cola: <--- MazMaz Spa

Tomas
20-07-03, 01:48
Maargoed.

Ik ga maar 's in m'n eigen zweet liggen.

Truste.

Ook Bouchra en Puk.

~Panthera~
20-07-03, 01:50
Zwem ze.

k ga nog even buiten spelen. :D

Orakel
20-07-03, 01:52
Geplaatst door Tomas
Lach niet, slijmjurk.

Wens je fijne nachtmerries toe. :zwaai:

Marsipulami
20-07-03, 01:55
Geplaatst door Orakel
Dan ben ik een keer dapper en recht door zee en danistnogniegoe. :confused:

Pff je klinkt gewoon als een Hollander die zich druk maakt om walvissen, zeehondjes en pandabeertjes en hun ogen sluiten voor actuele genocides. Hollanders houden van dieren omdat die niet kunnen (tegen-)spreken.


En een Vlaams-Blok-Belg hoeft niet te beseffen, en kan dat ook niet, hoeveel redenen hij heeft om dankbaar en gelukkig te zijn omdat die 2 hersencellen onvoldoene bevattingvermogen kunnen genereren en omdat ie het een contradictie in termietus is. :rolleyes:

Je moet niet zo denigrerend spreken over mijn Vlaams Blok broeders. Die hebben tenminste de moed om hun culturele identiteit te verdedigen.

Puk
20-07-03, 02:11
Geplaatst door Tomas
Maargoed.

Ik ga maar 's in m'n eigen zweet liggen.

Truste.

Ook Bouchra en Puk.

Truste Tomas... je was weer lekker op dreef!

:giechel:

Orakel
20-07-03, 02:36
Geplaatst door Marsipulami
[B]

Pff je klinkt gewoon als een Hollander die zich druk maakt om walvissen, zeehondjes en pandabeertjes en hun ogen sluiten voor actuele genocides. Hollanders houden van dieren omdat die niet kunnen (tegen-)spreken.

Wat is er oneerbaar aan het je druk maken om walvissen, zeehondjes en pandabeertjes. Zijn ook volgens jouw leer Gods creaties. :)
Verschil tussen dieren en de mens is dat deze laatste bij machte is zijn eigen omgeving aan te passen en het resultaat is niet om over naar huis te schrijven.
Als je het hebt over genocide: hoe bestaat het dat mensen huilen om de ca. 3500 doden van 9/11 of de dood van een kale politicus, maar tegelijkertijd ongegeneerd wegzappen bij het zien van hongerende kinderen in Afrika of slachtpartijen in Congo? En dan met droge ogen roepen dat het westen geciviliseerd is....


Je moet niet zo denigrerend spreken over mijn Vlaams Blok broeders. Die hebben tenminste de moed om hun culturele identiteit te verdedigen.

Hahh, die microben weten niet eens hoe je kultuur moet spellen. Het zijn losers die het niet hebben kunnen maken in de maatschappij en de verantwoordelijkheid voor hun eigen falen buiten zichzelf leggen.
"Ze pikken onze banen en vrouwen in" heet het dan. Man, laay die Blokkers er dan ook voor zorgen dat ze beter geschoold zijn, er beter uit zien en meer charmes hebben.
Hoeveel Belgen, of Nederlanders for that matter, zijn daarnaast in staat om hun culturele identiteit tastbaar en vormvast te beschrijven zonder direct de cliche's aan te dragen als vlijt, nijverheid en spaarzaamheid.

Als ze nou es de moed hadden om eerst na te denken voordat ze domme dingen gingen roepen.......

(doe ik zo voldoende stof opwaaien?)

Donna
20-07-03, 09:08
Geplaatst door Marsipulami
Nee hoor, ideologieën hebben hun rol gespeeld in de geschiedenis. Karl Marx' ideologie werd geïnspireerd door een sterk gevoel voor rechtvaardigheid en bekommernis om zijn onwetende, onderdrukte en tot de bedelstaf veroordeelde medemens. Een onderdrukking die uitging van een onbenoemd traditioneel en anoniem systeem van de maatschappelijk beter gesitueerden (dat hij dan maar kapitalisme genoemd heeft). Maar zelfs in zijn wildste communistische fantasieën had Marx niet durven dromen van de huidige welvaartspositie van de mensen die hij als proletariërs zag. Anderzijds blijkt dat mensen met het vermogen tot mededogen t.a.v. het lot van anderen prima bedrijfsleiders zijn (kapitalisten).

Hmmm... Ik zag gisteren een prachtige film. Over een schitzofrene man, een briljant wiskundige (a beautiful mind). Ik kan die film echt aan iedereen aanraden, was echt een prachtig verhaal.

Maargoed. Die briljante wiskundige kwam er een keer bij toeval tijdens het stappen en meisjes versieren achter dat de basis van de theorie van het liberalisme/kapitalisme (iedereen doet wat in zijn/haar eigen belang is en dat creeert een situatie waarin vooruitgang mogelijk is) niet klopt. De mens is niet los te zien van zijn omgeving, en doet weliswaar datgene wat in zijn eigen belang is, maar wel binnen het algemeen belang van 'de groep'. De mens kan niet optimaal gelukkig zijn (zijn belang dienen) als het collectief waar hij deel van uitmaakt niet tegelijkertijd profiteert.

En ik denk dat hij gelijk heeft.

Stel nou dat schitzofrenie helemaal geen ziekte is, maar dat schitzofrene mensen zodanig intelligent zijn dat ze de regels waarbinnen de wereld functioneert kunnen ontdekken?

Dan is schitzofrenie geen afwijking, maar een bijproduct van het feit dat een schitzofreen de regels heeft leren zien, en dus kan manipuleren. Met andere woorden: de reden dat een schitzofreen niet kan functioneren binnen de maatschappij is omdat hij 'dingen ziet' die er weliswaar echt zijn, maar die de rest van de wereld niet kan zien omdat de rest van de wereld niet over de intelligentie beschikt om ze te leren herkennen.

En stel nou dat we dus toch binnen meerdere dimensies dan de drie die we nu kennen leven, en dat schitzofrenen die nu dus al kunnen waarnemen.

Dan zou je ideologie helemaal af kunnen schaffen (immers ook pogingen om de werkelijkheid te verklaren), en de schitzofrenen gewoon de beslissingen kunnen laten nemen.



Geplaatst door Marsipulami
Het is allemaal heel verwarrend en tegenstellingen zijn vervaagd. De mensheid heeft nood aan nieuwe vijanden.


Ja inderdaad :confused:

Ik ben alweer belachelijk vroeg wakker vandaag. Wat is dat toch? :moe:

het is overigens 9. 9b om precieste zijn.

Marsipulami
20-07-03, 09:34
Geplaatst door Orakel
Wat is er oneerbaar aan het je druk maken om walvissen, zeehondjes en pandabeertjes. Zijn ook volgens jouw leer Gods creaties. :)

Ja das waar ;)

Verschil tussen dieren en de mens is dat deze laatste bij machte is zijn eigen omgeving aan te passen en het resultaat is niet om over naar huis te schrijven.

Ach ik zal je hier ook maar gelijk geven. :p

Als je het hebt over genocide: hoe bestaat het dat mensen huilen om de ca. 3500 doden van 9/11

Daar is nu wel genoeg over gesnotterd en die hebben wel voldoende media-aandacht gekregen. Dat ze mogen rusten in vrede.

of de dood van een kale politicus,

Dat was een hollandermop. Met zijn allen liepen ze achter de nieuwe Hollandse messias aan. Het resultaat was een politiek debacle zoals Nederland de laatste eeuw niet meer gekend heeft.

maar tegelijkertijd ongegeneerd wegzappen bij het zien van hongerende kinderen in Afrika of slachtpartijen in Congo? En dan met droge ogen roepen dat het westen geciviliseerd is....

Heeft ook wel iets met onmacht te maken.

Hahh, die microben weten niet eens hoe je kultuur moet spellen.

Kultuur is fout gespeld. Het moet Cultuur zijn.

Het zijn losers die het niet hebben kunnen maken in de maatschappij en de verantwoordelijkheid voor hun eigen falen buiten zichzelf leggen.

Bwoah, het is ook een modetrend. Echte losers zijn vaak minder blokgezind dan de gearriveerde middenklasse.

"Ze pikken onze banen en vrouwen in" heet het dan. Man, laat die Blokkers er dan ook voor zorgen dat ze beter geschoold zijn, er beter uit zien en meer charmes hebben.

Ware schoonheid zit van binnen :lekpuh: . Verder heeft Vlaanderen sowieso al te veel geleerden en dus veel te weinig mensen die werkelijk ergens bekwaam voor zijn.

Hoeveel Belgen, of Nederlanders for that matter, zijn daarnaast in staat om hun culturele identiteit tastbaar en vormvast te beschrijven zonder direct de cliche's aan te dragen als vlijt, nijverheid en spaarzaamheid.

Die spaarzaamheid is iets voor de Hollanders. Vlamingen zijn zo niet. Verder zijn Vlamingen, lief, onderdanig en bescheiden (kijk maar naar mij :p).

Als ze nou es de moed hadden om eerst na te denken voordat ze domme dingen gingen roepen.......

Na-denken komt altijd te laat. Voor-denken is beter als je iets roept. :maf2:

(doe ik zo voldoende stof opwaaien?)

Nee, je bent veel te braaf en te hoffelijk en blijft genuanceerd. Probeer het nog maar es een keer. Je kan beter. :fplet:

Ron Haleber
20-07-03, 10:45
Geplaatst door Marsipulami

Kultuur is fout gespeld. Het moet Cultuur zijn.



Mars, voor Orakel is Cultuur nu eenmaal Kul - dat praat jij hem toch niet meer uit zijn hoofd...!


Geplaatst door Marsipulami


Vlamingen zijn lief, onderdanig en bescheiden (kijk maar naar mij ).


Als ik dat ironisch tegen Mars en zijn Monseigneurs in vol paars durf te zeggen, zwaait er wat voor mij...! :fplet:



Geplaatst door Marsipulami


Verder heeft Vlaanderen sowieso al te veel geleerden en dus veel te weinig mensen die werkelijk ergens bekwaam voor zijn.


Als je onbekwaam bent, heet je in Vlaanderen dus geleerde.

Dat werpt een heel nieuw licht op de zaak en op al die Vlaamse geleerden die Mars in zijn topics aan het woord laat!. :confused:

Tomas
20-07-03, 10:52
Geplaatst door Donna
Dan zou je ideologie helemaal af kunnen schaffen (immers ook pogingen om de werkelijkheid te verklaren), en de schitzofrenen gewoon de beslissingen kunnen laten nemen.


Dat zouden wij ook wel willen.

Maar voor ons persoonlijk hoeft dat eigenlijk ook niet in ieder quanta van de vierde dimensie.


het is overigens 9. 9b om precieste zijn.

verveeld

Donna
20-07-03, 11:38
Geplaatst door Tomas
Dat zouden wij ook wel willen.

Maar voor ons persoonlijk hoeft dat eigenlijk ook niet in ieder quanta van de vierde dimensie.

Om dat te bereiken moet je eerst ophouden in jezelf te praten. Jullie weten wel dat jullie met meerderen zijn, maar de rest van de wereld is voor dat besef nog niet klaar.

Zelfverloochening als investering in de toekomst :D




Geplaatst door Tomas
verveeld

Ja wat nou?