PDA

Bekijk Volledige Versie : Turkse vakantiegangers in Bulgarije opgepakt, beroofd en gemarteld



Mark
20-07-03, 19:15
'Stuur snel het geld, want ik word gemarteld'
door onze correspondent Fidan Ekiz
Net als veel Turkse gezinnen uit Nederland vertrok de familie Dural uit Leiden per auto en trein naar Turkije. Bij de Bulgaarse grens werd vader Hasan zonder aanleiding meegenomen door drie Bulgaarse agenten. De familie reisde door naar Turkije, waar ze werden gebeld door vader Dural. "Hij zei: 'Stort meteen 4000 euro, dan laten ze me vrij. Doe het snel, want ik word gemarteld'."


EDIRNE | Ze zien er ongerust en vermoeid uit, terwijl ze druk door elkaar vertellen wat er is gebeurd in Bulgarije. Hasan Dural vertrok zondagmorgen met zijn gezin en een broer uit Leiden. Met twee auto's reden ze tot Oostenrijk. Daar stapten ze over op de trein die hun naar de Turkse grens zou rijden. Op Hasan Ural na is iedereen daar aangekomen.
"Ze namen hem zomaar mee", zegt de 20-jarige zoon Berkant geëmotioneerd. "En hij dacht alleen maar aan ons. 'Niet bang zijn, alles komt goed', riep hij terwijl die mannen hem meenamen."
Het incident vond plaats toen de trein dinsdagochtend bij de Servisch-Bulgaarse grens stopte voor paspoortcontroles. "We zaten in de coupé gezellig te kletsen. Mijn vader zat in de coupé naast ons een boek te lezen. Plotseling hoorde ik agressieve stemmen en de stem van mijn vader. Geschrokken gingen we kijken."
Zij zagen Hasan met drie agenten praten. Eén van hen had een pak papier in zijn handen. Het vakantiegeld van de familie: 9000 euro. De agenten beweerden dat het verboden is zo veel geld op zak te hebben tijdens de reis. Vermoedelijk wilden ze er een deel van hebben en Hasan daarna laten gaan. "Maar dat wilde mijn vader niet toestaan. Hij heeft keihard gewerkt voor dat geld."
Hasan Dural werd door de agenten vastgepakt en meegenomen. De familie mocht de trein onder geen beding verlaten, kregen Berkant en zijn oom te horen.
"Mijn zusjes, ik en mijn oom, we werden gek. Mijn vader zei dat we niet ongerust moesten zijn. Hij was erg kalm. Maar zo is hij nu eenmaal."
Moeder Gülay werd onwel. Toen haar man was meegenomen, rende ze naar het voorste deel van de trein. "Om de conducteur te waarschuwen", zegt ze met zachte stem. De Leidse oogt erg uitgeput. "Ik heb gerend als een gek, dacht er niet bij na. Wat kan een conducteur nou doen? Niet veel. Ik riep: 'niet rijden, niet rijden!'" Maar de trein kwam toch in beweging. Gülay viel flauw, maar kwam snel weer bij. In de trein wist niemand wat er aan de hand was. Oom Altan Dural belde per gsm naar het Turks consulaat in Bulgarije en naar Nederland, en vervolgens naar de Turkse gouverneur in de Turkse grensplaats Edirne.
Zij vonden uit dat vader Dural in een politiecel zat in Silinica, veertig kilometer van de Bulgaarse hoofdstad Sofia. Enkele uren later kwam een telefoontje vanuit de gevangenis. "Hij zei dat hij werd gemarteld en dat we snel 4000 euro op een geheimzinnige rekening moesten overmaken", vertelt Altan.

Hoewel de Turkse gouverneur adviseerde om dat niet meteen te doen, hebben we het geld toch overgemaakt.
Berkant: "Mijn vader wilde zijn geld niet geven. Hij zou nooit ook nog eens 4000 euro extra geven aan die Bulgaren. Maar toen hij om dat geld vroeg, wisten we dat het ernstig was." Het gezin wacht nu gespannen de vrijlating van Hasan af. Verwacht wordt dat de Leidenaar een dezer dagen wordt vrijgelaten. "We eisen dat de treinmaatschappij ons verblijf hier vergoedt. We hebben geen cent op zak. Maar ze willen de verantwoordelijkheid niet dragen", zegt de oom. Volgens het Turkse consulaat heeft de Bulgaarse politie geen verklaring gegeven voor de aanhouding.

Berkant: "De agenten hadden alleen het recht om onze paspoorten te controleren niet om te fouilleren. Bovendien reizen wij direct door naar Turkije, dan maakt het niet uit hoeveel geld je op zak hebt. Hier laten we het echt niet bij zitten. Onze hele vakantie is naar de kloten."
Oom Altan adviseert alle Turken hun treinticket naar Turkije te annuleren. "Het is levensgevaarlijk. Wij weten ook niet hoe we over vier weken terug moeten. Het is een retourtje. Maar ik ga niet met de trein terug...." | GPD

bron: Haagse Courant

fatiha elg...
20-07-03, 22:10
Triets.:jammer: