PDA

Bekijk Volledige Versie : Forse groei van aantal moslims in Nederland



Marsipulami
20-07-03, 23:32
Forse groei van aantal moslims
Van onze verslaggever


AMSTERDAM - Over twee jaar is het aantal Nederlandse moslims gegroeid tot een miljoen. Hun aantal steeg sinds 1995 met ruim 40 procent tot bijna 890 duizend nu. De stijging is voornamelijk toe te schrijven aan Marokkanen en Turken die in Nederland een gezin stichten, en minder aan immigratie van moslims. Dat heeft het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maandag gemeld.

De islam is daarmee de derde religieuze stroming van het land, en zal dat geruime tijd blijven. Het ledental van de christelijke kerken daalt al enige jaren gestaag. Gezamenlijk vertegenwoordigen zij ruim 7,7 miljoen gelovigen, blijkt uit cijfers van het Nijmeegse onderzoeksinstituut Kaski. Veruit het grootst is de rooms-katholieke kerk, met 5,6 miljoen gelovigen (32 procent van de Nederlandse bevolking). Op de tweede plaats komen de Nederlands hervormden (bijna twee miljoen, 12 procent van de bevolking). 4 Procent van de Nederlanders (ruim 677 duizend) is gereformeerd.

De christelijke kerken verliezen, in tegenstelling tot de islam, veel leden door afvalligheid. Uit onderzoek blijkt dat 30 procent van de Nederlanders met een katholieke of gereformeerde vader de kerk de rug toekeert, zegt CBS-onderzoeker Ron Tas. Bij de hervormden is dat zelfs 40 procent. Moslims blijven hun geloof vaker trouw; slechts 15 procent van de jongeren met een gelovige vader laat de religie voor wat ze is.

Die cijfers komen uit het CBS-onderzoek Gezinsvorming uit 1998, en hebben vooral betrekking op de tweede generatie Marokkanen en Turken.

Die tweede generatie is nu vooral verantwoordelijk voor de snelle stijging van het aantal moslims. De komende jaren moet blijken of ook de derde generatie de islam blijft aanhangen. Tas: 'Daar kunnen we nog nauwelijks iets over zeggen, maar het wordt een belangrijke factor voor het toekomstig aantal moslims in Nederland.'

Hij voorziet in elk geval ook na 2005 een verdere stijging van het aantal moslims - al liet het CBS het aanvankelijke plan varen om uit te rekenen wanneer de anderhalf miljoen wordt gehaald. 'De belangrijkste oorzaak voor de stijging is de gezinsvorming. Als daarin niets verandert, voorzie ik steeds grotere aantallen.'

De cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek geven niet aan in hoeverre moslims in Nederland hun geloof serieus belijden. Algemeen wordt aangenomen dat zij geloviger zijn dan christelijke Nederlanders. Van alle Nederlanders bijvoorbeeld bezocht in 1998 slechts 9 procent een rooms-katholieke kerkdienst, terwijl 33 procent van de bevolking als katholiek staat geregistreerd. Bij de hervormden zijn die percentages respectievelijk 5 en 14 procent.


© de Volkskrant

Marsipulami
20-07-03, 23:36
De komende jaren moet blijken of ook de derde generatie de islam blijft aanhangen.

Wat zijn die Hollanders toch naief. :maf2:

Zwarte Schaap
21-07-03, 00:23
Geplaatst door Marsipulami
. Moslims blijven hun geloof vaker trouw; slechts 15 procent van de jongeren met een gelovige vader laat de religie voor wat ze is.


Vreemde stelling. Ik vraag me af waarom ze de moeder niet als uitganspunt nemen, of tenminste beide ouders.

Het is juist de moeder die meer met de kinderen te maken heeft.

Grietje
21-07-03, 00:25
Geplaatst door Marsipulami
Wat zijn die Hollanders toch naief. :maf2:

Hoezo?

Zwarte Schaap
21-07-03, 00:26
Geplaatst door Marsipulami
Wat zijn die Hollanders toch naief. :maf2:

Dat zijn ze niet, vandaar dat men continu bezig is om de Islam als negatief en achterlijk te omschrijven om een soort minderwaardigheidscomplex te kweken bij de jonge moslims zodat zij er makkelijker afstand van nemen.

Marsipulami
21-07-03, 00:31
Geplaatst door Zwarte Schaap
Vreemde stelling. Ik vraag me af waarom ze de moeder niet als uitganspunt nemen, of tenminste beide ouders.

Het is juist de moeder die meer met de kinderen te maken heeft.

Ach wat, laat die Hollanders nu maar. Er wordt zelfs op geen enkele manier uitgelegd op welke grond men bepaalt of een moslim 'de religie laat voor wat ze is'.

Marsipulami
21-07-03, 00:48
Geplaatst door Grietje
Hoezo?

De schrijver van het artikel gaat uit van de dogmatische vooronderstelling dat atheďsme het eindpunt zal zijn in de actueel gangbare sociologische ontwikkelingen op religieus en levensbeschouwelijk vlak.

Er zullen ongetwijfeld wel een aantal moslims zijn die het spoor bijster raken onder druk van lokale assimilatiedwang. Maar op mundiaal vlak is de islam de snelst groeiende levensbeschouwing. Dat zal zijn effect niet missen op de godsdienstige voorkeur van mensen van moslimorigine. Bovendien leidt de maatschappelijke uitsluiting en stigmatisering van moslims alleen maar tot een toenemende belangstelling en verdieping van moslims voor hun religieuze identiteit.

Zwarte Schaap
21-07-03, 00:52
Geplaatst door Bouchra A
O. ik dacht dat dan juist het tegendeel gebeurde???
Ben je van mening veranderd?

Die 2 regels zijn onbegrijpelijk. Probeer meer woorden te gebruiken.

Marsipulami
21-07-03, 01:00
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat zijn ze niet, vandaar dat men continu bezig is om de Islam als negatief en achterlijk te omschrijven om een soort minderwaardigheidscomplex te kweken bij de jonge moslims zodat zij er makkelijker afstand van nemen.

Ik begrijp wat je bedoelt. Jonge moslims zijn slachtoffer van een botsing tussen culturen. Ze kunnen nooit iets goed doen, noch voor de vertegenwoordigers van hun herkomstcultuur, noch voor de culturele mainstream van het land waarin ze wonen en leven. En toch geloof ik niet dat dit psychisch lijden zinloos is. Mensen die in verschillende culturen thuis zijn en zich kunnen inleven in de positie van mensen van verschillende nationale en religieuze herkomst, bekleden een unieke positie en zijn onmisbaar voor de opbouw van een betere en meer verdraagzame wereld.

Grietje
21-07-03, 01:13
Geplaatst door Marsipulami
De schrijver van het artikel gaat uit van de dogmatische vooronderstelling dat atheďsme het eindpunt zal zijn in de actueel gangbare sociologische ontwikkelingen op religieus en levensbeschouwelijk vlak.

Er zullen ongetwijfeld wel een aantal moslims zijn die het spoor bijster raken onder druk van lokale assimilatiedwang. Maar op mundiaal vlak is de islam de snelst groeiende levensbeschouwing. Dat zal zijn effect niet missen op de godsdienstige voorkeur van mensen van moslimorigine. Bovendien leidt de maatschappelijke uitsluiting en stigmatisering van moslims alleen maar tot een toenemende belangstelling en verdieping van moslims voor hun religieuze identiteit.

Je kan het wel een dogmatische vooronderstelling noemen, feit blijft toch, en dat wijst de geschiedenis ook uit, dat religie in West-Europa met het voortschrijden van de tijd een minder dwingende rol gaat spelen (denk maar aan de miljoenen geassimileerde joden in west-europa pré 2e w.o.). Maar ik geef je gelijk als je zegt dat door de islam-bashing van de afgelopen tijd mensen van moslimorigine als reactie daarop meer en meer aan hun religie vastklampen en zelfs radicaliseren in hun geloofsopvattingen. Toch wil ik nog wel eens zien hoe religieus de tweede en derde generatie zal zijn over pakweg twintig á dertig jaar. De meesten zijn alleen moslim in naam, hun gedrag heeft meer op met satanisme ofzoiets (grapje ha ha).

Jammer dat je er weer van uit gaat dat mensen alleen maar afstand nemen van religie als ze onder druk staan van lokale assimilatiedwang. Het kan toch ook gewoon zo zijn dat een individu het geloof laat voor wat het is na besloten te hebben dat religie niets aan zijn wezen kan toevoegen?

Zwarte Schaap
21-07-03, 01:17
Geplaatst door Marsipulami
Ik begrijp wat je bedoelt. Jonge moslims zijn slachtoffer van een botsing tussen culturen. Ze kunnen nooit iets goed doen, noch voor de vertegenwoordigers van hun herkomstcultuur, noch voor de culturele mainstream van het land waarin ze wonen en leven. En toch geloof ik niet dat dit psychisch lijden zinloos is. Mensen die in verschillende culturen thuis zijn en zich kunnen inleven in de positie van mensen van verschillende nationale en religieuze herkomst, bekleden een unieke positie en zijn onmisbaar voor de opbouw van een betere en meer verdraagzame wereld.

De offer daarvoor is te groot, daar dient men zich tegen te verzetten. Als de culturele mainstream van het land waarin ze leven zoveel energie insteekt in het creeren van een afstand tussen de jongeren en hun culturele achtergrond, dan zegt dat heel veel over de werkelijke vrijheid die hier heerst.

Marsipulami
21-07-03, 02:03
Geplaatst door Grietje
Je kan het wel een dogmatische vooronderstelling noemen, feit blijft toch, en dat wijst de geschiedenis ook uit, dat religie in West-Europa met het voortschrijden van de tijd een minder dwingende rol gaat spelen (denk maar aan de miljoenen geassimileerde joden in west-europa pré 2e w.o.).

Je kan religies maar tot op zekere hoogte onder dezelfde noemer brengen. Je kan er niet omheen dat religies inhoudelijk op een aantal vlakken van elkaar verschillen. Ik geloof in een soort van Darwinisme op religieus vlak. Alleen de sterkste soorten zullen overleven. De islam is een sterke godsdienst omwille van zijn intellectuele eenvoud, het rigoreus vasthouden aan een aantal rituele praktijken wat een gigantische onderling solidariteitsgevoelen veroorzaakt en het beklemtonen van een aantal fundamentele humane waarden die ook niet door anders- of niet-gelovigen geloochend kunnen worden.


Maar ik geef je gelijk als je zegt dat door de islam-bashing van de afgelopen tijd mensen van moslimorigine als reactie daarop meer en meer aan hun religie vastklampen en zelfs radicaliseren in hun geloofsopvattingen.

Dat is een overgangsfase.Men wordt tegen zijn wil in het defensief gedrongen door de omgevingscultuur. Naarmate de acceptatie van de islam in het westen vordert zal ook de neiging tot onverzoenlijk extremisme afnemen. In de islam is het streven naar goede relaties met buren van fundamenteel belang. Dat is de kiem voor een verdraagzame samenleving en dat hebben moslims gemeen met Mahatma Gandhi en Mother Theresa. Een betere wereld begint met het streven naar verzoening en een goede verstandhouding met de mensen in je onmiddelijke leefwereld.

Toch wil ik nog wel eens zien hoe religieus de tweede en derde generatie zal zijn over pakweg twintig á dertig jaar. De meesten zijn alleen moslim in naam, hun gedrag heeft meer op met satanisme ofzoiets (grapje ha ha).

Ik ken veel moslims die op het 'slechte pad' geraakt zijn. Opgroeien in een omgeving waar je voortdurend moet voldoen aan tegengestelde verwachtingen veroorzaakt vertwijfeling, normvervaging, verbittering, hardheid, enz. Maar ook in het hart van de mensen die op moreel vlak gefaald hebben klopt het verlangen om een goed mens te zijn.

Jammer dat je er weer van uit gaat dat mensen alleen maar afstand nemen van religie als ze onder druk staan van lokale assimilatiedwang. Het kan toch ook gewoon zo zijn dat een individu het geloof laat voor wat het is na besloten te hebben dat religie niets aan zijn wezen kan toevoegen?

Nee, ik geloof niet in de eng rationele positie van het atheďsme dat zich verschanst op een eilandje van materialistisch determinisme. Op de meest fundamentele vragen die het bestaan kenmerken hebben atheďsten geen antwoorden. Gelovigen hebben daarop ook geen pasklaar antwoord maar ze erkennen tenminste hun beperktheid. Nederigheid is een weg die tot de ontdekking kan leiden van dingen die meer levensvervullend zijn dan het zweren bij een eng menselijke rationaliteit en empirisch berekenbare wetenschappelijkheid.

Marsipulami
21-07-03, 02:32
Geplaatst door Zwarte Schaap
De offer daarvoor is te groot, daar dient men zich tegen te verzetten. Als de culturele mainstream van het land waarin ze leven zoveel energie insteekt in het creeren van een afstand tussen de jongeren en hun culturele achtergrond, dan zegt dat heel veel over de werkelijke vrijheid die hier heerst.

Jantje vroeg eens ooit aan zijn vader: 'Pa, wanneer zal ik nu eens ooit oud genoeg zijn om helemaal vrij te zijn om mijn goesting te doen zonder rekening te moeten houden met de verwachtingen van anderen ?' De Pa van Jantje gaf als antwoord: 'Zo oud is nog nooit een mens geworden.'

Moslimjongeren worden unfair bejegend. Maar als goede gelovigen streven ze er meestal naar om hun lot (Qadr Allah) te aanvaarden. Bovendien begint elk hoofdstuk in de Koran met het herinneren aan de waarde van de barmhartigheid -het niet aanrekenen van de fouten van anderen. Barmhartigheid opent -als meest geliefde naam van God- een weg van verzoening, vrede en toekomst voor alle mensen.

Eén en ander neemt natuurlijk niet weg dat de strijd tegen onbegrip en onrechtvaardigheid een legitiem en nobel doel is en zelfs een religieuze plicht is voor elke gelovige die zijn godsdienst ernstig neemt.

Maarten
21-07-03, 03:33
Geplaatst door Marsipulami
De stijging is voornamelijk toe te schrijven aan Marokkanen en Turken die in Nederland een gezin stichten,

En tellen ze dan de foetussen ook mee?
Laat Allah maar niet horen, dan nieuw-geborenen automatisch gelovigen zijn.
Ja hoor, mijn baby is moslim! Hihi, weet niet of de Heere het helemaal zo bedoeld heeft in zijn boeken..
Vraag me af hoe het CBS telt..

manc
21-07-03, 09:06
Geplaatst door Zwarte Schaap
Vreemde stelling. Ik vraag me af waarom ze de moeder niet als uitganspunt nemen, of tenminste beide ouders.

Het is juist de moeder die meer met de kinderen te maken heeft.

Op zich maakt dat uitgangspunt weinig uit (als dit niet gewoon een 'verschrijving' is)...als je het maar hetzzelfde neemt voor iedereen. Bij moslims (zie de 'trouwregels' met joden en christenen) is dit volgens de islamitische regels zelfs de meest logische keuze dunkt me.

manc
21-07-03, 09:07
Geplaatst door Marsipulami
Ach wat, laat die Hollanders nu maar. Er wordt zelfs op geen enkele manier uitgelegd op welke grond men bepaalt of een moslim 'de religie laat voor wat ze is'.

Dat heet zelfdeterminatie (ben je gelovig? welk geloof heb je? beleid je je geloof actief?)

manc
21-07-03, 09:09
Geplaatst door Marsipulami
Ik begrijp wat je bedoelt. Jonge moslims zijn slachtoffer van een botsing tussen culturen. Ze kunnen nooit iets goed doen, noch voor de vertegenwoordigers van hun herkomstcultuur, noch voor de culturele mainstream van het land waarin ze wonen en leven. En toch geloof ik niet dat dit psychisch lijden zinloos is. Mensen die in verschillende culturen thuis zijn en zich kunnen inleven in de positie van mensen van verschillende nationale en religieuze herkomst, bekleden een unieke positie en zijn onmisbaar voor de opbouw van een betere en meer verdraagzame wereld.

....jonge gereformeerden en katholieken ervaren en ervoeren OOK die verscheuring tussen 'seculier' en 'religieus'...alleen is het bij moslims zo dat de keuze soms 'radicaler' is omdat de scheidslijn niet alleen religieus maar ook ethnisch en cultureel is.

Tomas
21-07-03, 09:12
Maar aan de andere kant als ik het zo zelf observeer, groeien ze niet alleen in aantal. Sommig ook gewoon dicht.