PDA

Bekijk Volledige Versie : Vakantiegangers



Grietje
20-07-03, 22:48
Zijn er al vakantiegangers terug uit Marokko? Is jullie het volgende opgevallen?

1 Het enorm gestegen aantal prostituees

2 Veel politie op straat en langs de wegen

3 Minder Europese toeristen

4 Een op volle toeren draaiende propagandamachine (ne touche mon paye etc)

5 Weet iemand anders nog iets te bedenken?

taouanza
20-07-03, 22:52
Geplaatst door Grietje
Zijn er al vakantiegangers terug uit Marokko? Is jullie het volgende opgevallen?

1 Het enorm gestegen aantal prostituees

2 Veel politie op straat en langs de wegen

3 Minder Europese toeristen

4 Een op volle toeren draaiende propagandamachine (ne touche mon paye etc)

5 Weet iemand anders nog iets te bedenken?


Hey, waar kom jij ineens vandaan?! :argwaan:

Grietje
20-07-03, 22:59
Geplaatst door taouanza
Hey, waar kom jij ineens vandaan?! :argwaan:

Uit de lucht komen vallen. Niet op vakantie geweest, kleine meid?

taouanza
20-07-03, 23:03
Geplaatst door Grietje
Uit de lucht komen vallen. Niet op vakantie geweest, kleine meid?

Ik ben toevallig wel ouder dan jij,ja!


Jawel, ik ben in mei naar Spanje geweest. naar Bafelona.

Grietje
20-07-03, 23:06
Geplaatst door taouanza
Ik ben toevallig wel ouder dan jij,ja!


Jawel, ik ben in mei naar Spanje geweest. naar Bafelona.


Ahhhhh! Mooie stad Barcelona. Alleen jammer dat er Spanjaarden wonen. Het is wel waar wat ik schrijf hoor, over het gestegen aantal prostituees.

taouanza
20-07-03, 23:09
Geplaatst door Grietje
Ahhhhh! Mooie stad Barcelona. Alleen jammer dat er Spanjaarden wonen. Het is wel waar wat ik schrijf hoor, over het gestegen aantal prostituees.


Wat heb jij tegen Spanjaarden?! Het viel me op dat de Spanjaarden openlijk tegen de oorlog zijn.
Ik geloof je wel hoor, zal wel te maken hebben met de barre economie. Ja Mo 6 doet het zzoooooooo geweldig.:moe:

Grietje
20-07-03, 23:14
Geplaatst door taouanza
Wat heb jij tegen Spanjaarden?! Het viel me op dat de Spanjaarden openlijk tegen de oorlog zijn.
Ik geloof je wel hoor, zal wel te maken hebben met de barre economie. Ja Mo 6 doet het zzoooooooo geweldig.:moe:


Spanjaarden spreken Spaans en dat bevalt mij niet.

taouanza
20-07-03, 23:18
Geplaatst door Grietje
Spanjaarden spreken Spaans en dat bevalt mij niet.


Ik vind Spaans na het Arabisch de mooiste taal ter wereld. :bril:

Grietje
20-07-03, 23:22
Spaans is anderré anderré, hiba hiba!! hijo da puta, marricon!



Helaas is Marokko nog steeds zo corrupt als de pest en wij Marokkanen/Nederlanders in den vreemde zijn er mede voor verantwoordelijk dat dit in stand wordt gehouden en zelfs wordt aangemoedigd.

taouanza
20-07-03, 23:26
Geplaatst door Grietje
Spaans is anderré anderré, hiba hiba!! hijo da puta, marricon!



Helaas is Marokko nog steeds zo corrupt als de pest en wij Marokkanen/Nederlanders in den vreemde zijn er mede voor verantwoordelijk dat dit in stand wordt gehouden en zelfs wordt aangemoedigd.



Absoluut! Ik begrijp bijvoorbeeld niet dat Marokkanen hier juichen wanneer de dirham valt. Das wel lekker als je geld wisselt maar denk je dan ook aan de Marokkanen in Marokko?!

moenna
21-07-03, 00:21
Geplaatst door Grietje
Zijn er al vakantiegangers terug uit Marokko? Is jullie het volgende opgevallen?

1 Het enorm gestegen aantal prostituees

2 Veel politie op straat en langs de wegen

3 Minder Europese toeristen

4 Een op volle toeren draaiende propagandamachine (ne touche mon paye etc)

5 Weet iemand anders nog iets te bedenken?

Zal wel handig zijn als je vermeld over welke stad/regio je het hebt. Ik weet alleen dat de politie/veiligheidsdiensten op een hoge staat van paraatheid staan. Heb een neef die officier van justitie is (van een noord-oostelijk provincie-stadje) die alvast meegedeeld heeft dat hij deze vakantie niet veel tijd zal hebben om voor ons gids te spelen. Hij draait overuren en er is blijkbaar recent nog een groepje ontmanteld met illegale wapens die waarschijnlijk ook een aanval in petto hadden:(.

Europese toeristen zie je bij ons toch maar zelden. Verschuiving van persoonsverheerlijking naar patriottisme is ook wel een aangename verandering. En hoeren hebben bij ons alleen de hotels in handen, op straat zie je ze niet zoveel.

Nee mijn vakantie ziet er vooralsnog rooskleurig uit:D. Had ik al gezegd dat ik dinsdag ga? Nee, nou bij deze dan:).

Zwarte Schaap
21-07-03, 00:27
Geplaatst door Grietje
Spaans is anderré anderré, hiba hiba!! hijo da puta, marricon!



Helaas is Marokko nog steeds zo corrupt als de pest en wij Marokkanen/Nederlanders in den vreemde zijn er mede voor verantwoordelijk dat dit in stand wordt gehouden en zelfs wordt aangemoedigd.

Maak een start en gooi de satan uit je binnenste weg.

KomMaar
21-07-03, 00:29
Geplaatst door Grietje
Uit de lucht komen vallen. Niet op vakantie geweest, kleine meid?



Bewijs jij maar eens dat je Marokkaanse bent :moe:

Grietje
21-07-03, 00:30
Geplaatst door moenna
Zal wel handig zijn als je vermeld over welke stad/regio je het hebt.


Ik heb het over heel Marokko. In elke stad/regio die ik heb bezocht en dat zijn er heel wat (behalve de Rif) zijn deze dingen mij opgevallen. Wat mij verbaasde van mijzelf is dat ik een zeker begrip kon opbrengen voor die terroristische actie in Casablanca. Niet als een daad van oprecht geloofsijver maar meer als een aanslag op de door en door corrupte rijke burgerij en politici die nog steeds op dezelfde voet doorgaan en opgesloten in hun exhoribitant dure villa's absoluut niet weten wat er zich in de rest van Marokko afspeelt noch enige moeite nemen om te weten wat er gaande is.

Grietje
21-07-03, 00:38
Geplaatst door KomMaar
Bewijs jij maar eens dat je Marokkaanse bent :moe:

Ik steel autoradio's, nou goed.

moenna
21-07-03, 00:40
Geplaatst door Grietje
Ik heb het over heel Marokko. In elke stad/regio die ik heb bezocht en dat zijn er heel wat (behalve de Rif) zijn deze dingen mij opgevallen. Wat mij verbaasde van mijzelf is dat ik een zeker begrip kon opbrengen voor die terroristische actie in Casablanca. Niet als een daad van oprecht geloofsijver maar meer als een aanslag op de door en door corrupte rijke burgerij en politici die nog steeds op dezelfde voet doorgaan en opgesloten in hun exhoribitant dure villa's absoluut niet weten wat er zich in de rest van Marokko afspeelt noch enige moeite nemen om te weten wat er gaande is.

Dat soort geluiden hoor je vaker en meer bij mensen die aan den lijve ondervonden hebben hoe schrijnend de situatie in dat soort gebieden is. En dan is Marokko nog niets eens in oorlog.

Ik ben benieuwd of ik daadwerkelijk wat veranderingen zal zien. Ik kom uit Nador overigens, maar waarschijnlijk gaat er ook een reis naar het westen ten hoogte van Rabat, Kenitra en omstreken (InchAllah).

P.s.; Aqua very much thanks :blauwkus:

Grietje
21-07-03, 00:43
Geplaatst door moenna
Dat soort geluiden hoor je vaker en meer bij mensen die aan den lijve ondervonden hebben hoe schrijnend de situatie in dat soort gebieden is. En dan is Marokko nog niets eens in oorlog.

Ik ben benieuwd of ik daadwerkelijk wat veranderingen zal zien. Ik kom uit Nador overigens, maar waarschijnlijk gaat er ook een reis naar het westen ten hoogte van Rabat, Kenitra en omstreken (InchAllah).

P.s.; Aqua very much thanks :blauwkus:

Ach, jullie Noorderlingen! Het Zuiden mensen, de Atlas! Da's van een wonderbaarlijke schoonheid!

Puk
21-07-03, 00:43
Geplaatst door Grietje
Ik steel autoradio's, nou goed.

Shit! Was jij dat?!

Grietje
21-07-03, 00:44
Geplaatst door Puk
Shit! Was jij dat?!

En met mij nog veel meer. Op vakantie geweest Herr Puk?

Puk
21-07-03, 00:51
Geplaatst door Grietje
En met mij nog veel meer. Op vakantie geweest Herr Puk?

Ja! Was goed! Zuid-Franrijk... de bergen in!

Was erg leuk... geen extremisten gezien.

En mijn autoradio hebben ze gewoon in mijn auto laten zitten.

moenna
21-07-03, 00:56
Geplaatst door Grietje
Ach, jullie Noorderlingen! Het Zuiden mensen, de Atlas! Da's van een wonderbaarlijke schoonheid!

Volgend jaar InchAllah. Rechtstreekse vlucht naar de wonderen der Sahara. Agadir, Ourzazate, Essaouira :love:. Heb me altijd al aangetrokken gevoelt tot het Zuiden. Geweldige mensen, cultuur, en taal. Een karakteristiek gemeenschap die hun identiteit (no matter what) heeft weten te behouden:duim:.

Ben gewoon een Zuidelijke Nadoriaan, ben zelfs te donker voor een noordeling :hihi:.

Grietje
21-07-03, 01:00
Oja, heb ook gehoord dat het Berbers de verplichte voertaal gaat worden in een paar honderd scholen in het Zuiden. In het Noorden worden het maar vijftig. Waarschijnlijk om ze in toom te blijven houden. Die M6 is met een heel slinkse politiek bezig. Meer aandacht voor de Berbercultuur om zo te voorkomen dat mensen zich bij de geloofsfanaten aansluiten.

Puk
21-07-03, 01:01
Geplaatst door Grietje
Oja, heb ook gehoord dat het Berbers de verplichte voertaal gaat worden in een paar honderd scholen in het Zuiden. In het Noorden worden het maar vijftig. Waarschijnlijk om ze in toom te blijven houden. Die M6 is met een heel slinkse politiek bezig. Meer aandacht voor de Berbercultuur om zo te voorkomen dat mensen zich bij de geloofsfanaten aansluiten.

Dat lijkt me verstandig...

Is dat slinks? Waarom?

Grietje
21-07-03, 01:12
Geplaatst door Puk
Dat lijkt me verstandig...

Is dat slinks? Waarom?


Omdat het een nogal achterbakse manier is om de aandacht af te leiden van de problemen die er werkelijk toe doen. Het is mooi dat de Berbertaal en cultuur eindelijk de aandacht en respect krijgen die het jarenlang is ontzegt (misschien dat mensen zich dan eindelijk niet gaan schamen om berbers te spreken als ze een hoge functie bekleden), alleen is het mijn bescheiden mening dat je met Berbergezang en dans op de nationale televise geen veilige wegen kunt bouwen, geen halt toeroepen aan de corruptie, de werkeloosheid, de honger, de schijnheilige huwelijksmoraal etc etc etc

Puk
21-07-03, 01:30
Geplaatst door Grietje
Omdat het een nogal achterbakse manier is om de aandacht af te leiden van de problemen die er werkelijk toe doen. Het is mooi dat de Berbertaal en cultuur eindelijk de aandacht en respect krijgen die het jarenlang is ontzegt (misschien dat mensen zich dan eindelijk niet gaan schamen om berbers te spreken als ze een hoge functie bekleden), alleen is het mijn bescheiden mening dat je met Berbergezang en dans op de nationale televise geen veilige wegen kunt bouwen, geen halt toeroepen aan de corruptie, de werkeloosheid, de honger, de schijnheilige huwelijksmoraal etc etc etc

Maar het lijkt me een stap in de goede richting.
En als je daarmee het extremisme de wind uit de zeilen neemt...

En Berberzang en dans op de verrekijk is ook niet niks.
Dit is misschien een stap in de richting van een groter zelfbewustzijn van vooral het Berbervolk?

Grietje
21-07-03, 01:38
Geplaatst door Puk
Maar het lijkt me een stap in de goede richting.
En als je daarmee het extremisme de wind uit de zeilen neemt...

En Berberzang en dans op de verrekijk is ook niet niks.
Dit is misschien een stap in de richting van een groter zelfbewustzijn van vooral het Berbervolk?


Geloof me, dat zelfbewustzijn is er al. Zelfs in een mate die met goed fatsoen niets van doen heeft. Een xenofober volkje als de zuidelijke Berbers vind je misschien alleen in het Dritte Reich. Nee, serieus, waarom het een achterbakse manier van doen is, is omdat de Berbers voor de gek worden gehouden met een verkitsching van hun eeuwenoude cultuur. Het is gewoon ordinaire ruilhandel: jullie je gezang en gedans, wij de macht.

Puk
21-07-03, 01:42
Geplaatst door Grietje
Geloof me, dat zelfbewustzijn is er al. Zelfs in een mate die met goed fatsoen niets van doen heeft. Een xenofober volkje als de zuidelijke Berbers vind je misschien alleen in het Dritte Reich. Nee, serieus, waarom het een achterbakse manier van doen is, is omdat de Berbers voor de gek worden gehouden met een verkitsching van hun eeuwenoude cultuur. Het is gewoon ordinaire ruilhandel: jullie je gezang en gedans, wij de macht.

Als je op die manier Het Marokkaanse Reich tevreden kan houden dan vind ik dat geen slechte ruil. Scheelt weer een hoop mensenlevens?

Trouwens... niet mis wat je hier beweerd. Is het echt zo erg gesteld met het Berbervolk? Ik begreep dat de Berbers meer en meer hun rechten aan het opeisen zijn wat betreft hun cultuur en taal. Daar is toch niks mis mee?

Grietje
21-07-03, 01:53
Geplaatst door Puk

Trouwens... niet mis wat je hier beweerd. Is het echt zo erg gesteld met het Berbervolk?

Hoe bedoel je?

Puk
21-07-03, 01:56
Geplaatst door Grietje
Hoe bedoel je?

Je had het over het Dritte Reich...

Grietje
21-07-03, 02:10
Geplaatst door Puk
Je had het over het Dritte Reich...

Nou ja, mijn ervaring is dat het heel trotse en zelfbewuste mensen zijn die erg gebrand zijn op het van vreemde smetten vrij houden van hun bloed. Ik had bijna willen schrijven dat ze niet uitgesproken rasistisch zijn, maar toen schoot me iets te binnen waar ik deze vakantie zelf getuige van ben geweest. In een dorpje aan de rand van de Sahara is 15 jaar na de vrijlating van Nelson Mandela een soort van apartheid ingevoerd. In het onderhavige dorpje mogen de zwarte dorpelingen niet bidden in de dorpsmoskee, zijn ze afgesloten van het electriciteitsneit en de watertoevoer. Ze hebben hun eigen moskee moeten bouwen, hun eigen generator moeten aanschaffen en hun eigen waterput moeten slaan.

Tegenover Europeanen gedragen ze zich met een bizarre mengeling van respect en minachting. In hun contacten met Europeanen leggen ze de grootste gastvrijheid en oprechte vriendelijkheid aan de dag maar onderling zijn ze het er over eens dat Europeanen zwijnen zijn. Heel bizar volkje

Puk
21-07-03, 02:14
Geplaatst door Grietje
Nou ja, mijn ervaring is dat het heel trotse en zelfbewuste mensen zijn die erg gebrand zijn op het van vreemde smetten vrij houden van hun bloed. Ik had bijna willen schrijven dat ze niet uitgesproken rasistisch zijn, maar toen schoot me iets te binnen waar ik deze vakantie zelf getuige van ben geweest. In een dorpje aan de rand van de Sahara is 15 jaar na de vrijlating van Nelson Mandela een soort van apartheid ingevoerd. In het onderhavige dorpje mogen de zwarte dorpelingen niet bidden in de dorpsmoskee, zijn ze afgesloten van het electriciteitsneit en de watertoevoer. Ze hebben hun eigen moskee moeten bouwen, hun eigen generator moeten aanschaffen en hun eigen waterput moeten slaan.

Tegenover Europeanen gedragen ze zich met een bizarre mengeling van respect en minachting. In hun contacten met Europeanen leggen ze de grootste gastvrijheid en oprechte vriendelijkheid aan de dag maar onderling zijn ze het er over eens dat Europeanen zwijnen zijn. Heel bizar volkje

Die gastvrijheid is dan vooral gebaseerd op het geld dat Europeanen meebrengen ofzo?

Veder wel een bizar verhaal. Vooral omdat Mandela door Marokkanen als een halfgod wordt vereerd.

Grietje
21-07-03, 02:22
Geplaatst door Puk
Die gastvrijheid is dan vooral gebaseerd op het geld dat Europeanen meebrengen ofzo?

Veder wel een bizar verhaal. Vooral omdat Mandela door Marokkanen als een halfgod wordt vereerd.


Nee, de gastvrijheid is oprecht gemeend. Ik ken legio voorbeelden van Europeanen die met panne in de Sahara stranden en kosteloos en met veel liefde door de dorpelingen in huis worden genomen, daar getrakteerd worden op lekkernijen die de dorpelingen zelf zelden eten (vlees bijv.) zonder er een cent voor terug te vragen (er voor willen betalen zou als misdaad worden beschouwd).

Puk
21-07-03, 02:26
Geplaatst door Grietje
Nee, de gastvrijheid is oprecht gemeend. Ik ken legio voorbeelden van Europeanen die met panne in de Sahara stranden en kosteloos en met veel liefde door de dorpelingen in huis worden genomen, daar getrakteerd worden op lekkernijen die de dorpelingen zelf zelden eten (vlees bijv.) zonder er een cent voor terug te vragen (er voor willen betalen zou als misdaad worden beschouwd).

Ik ben zelf nog nooit in Marokko geweest. Maar de Marokkaanse gastvrijheid is spreekwoordelijk, met name in het zuiden heb ik altijd van Marokkogangers begrepen.

sienia
21-07-03, 08:43
Geplaatst door Grietje
Zijn er al vakantiegangers terug uit Marokko? Is jullie het volgende opgevallen?

1 Het enorm gestegen aantal prostituees

2 Veel politie op straat en langs de wegen

3 Minder Europese toeristen

4 Een op volle toeren draaiende propagandamachine (ne touche mon paye etc)

5 Weet iemand anders nog iets te bedenken?

Ik moet nog gaan en zal er eens op letten.

Ik weet nog dat ik me in ´99 in het centrum van Tanger bevond toen bekend werd dat de koning was overleden. Ineens onstond er een soort van grimmige sfeer. Taxi´s namen geen mensen meer mee, winkels die de deuren sloten, iedereen die zo snel mogelijk van de straat wilde. Men was bang dat er anarchie zou uitbreken.
Op zo´n moment weet je weer wat het waard is om in Nederland te leven.

Tomas
21-07-03, 08:54
Geplaatst door sienia
Ineens onstond er een soort van grimmige sfeer. Taxi´s namen geen mensen meer mee, winkels die de deuren sloten, iedereen die zo snel mogelijk van de straat wilde. Men was bang dat er anarchie zou uitbreken.


Op zo´n moment weet je weer wat het waard is om in Nederland te leven.

Dan heb jij zeker nooit een taxi oorlog in nederland mee gemaakt.

Soms denk ik wel eens dat wereldbeelden of landbeelden afhankelijk is van uiterst toevallige belevenissen.

taouanza
21-07-03, 09:00
Geplaatst door Tomas
Soms denk ik wel eens dat wereldbeelden of landbeelden afhankelijk is van uiterst toevallige belevenissen.


Daar heb je zoooooooo gelijk in.

Tomas
21-07-03, 09:02
Geplaatst door taouanza
Daar heb je zoooooooo gelijk in.

En ik vind jouw taouanza wel cool.

sienia
21-07-03, 09:03
Geplaatst door Tomas
Dan heb jij zeker nooit een taxi oorlog in nederland mee gemaakt.

Soms denk ik wel eens dat wereldbeelden of landbeelden afhankelijk is van uiterst toevallige belevenissen.

Ik woon in het hoge Noorden waar nauwelijks taxi´s rijden en het openbaar vervoer er wel is, maar waar ook meteen alles mee is gezegd.

Tel elk jaar alle toevallige en willekeurige gebeurtenissen bij elkaar op en je hebt een redelijke betrouwbaar beeld.

taouanza
21-07-03, 09:08
Geplaatst door Tomas
En ik vind jouw taouanza wel cool.





:argwaan:

Tomas
21-07-03, 09:20
Geplaatst door taouanza
:argwaan:

Wat nou weer?!

Tomas
21-07-03, 09:21
Geplaatst door sienia
Tel elk jaar alle toevallige en willekeurige gebeurtenissen bij elkaar op en je hebt een redelijke betrouwbaar beeld.

Dat zou kunnen.

Maar normaal gesproken kom je niet veel vaker dan een paar weken om de zoveel jaar in een bepaald land. En dan ook nog in de rol van toerist, in enkel de toeristische gebieden.

sienia
21-07-03, 09:27
Geplaatst door Tomas
Dat zou kunnen.

Maar normaal gesproken kom je niet veel vaker dan een paar weken om de zoveel jaar in een bepaald land. En dan ook nog in de rol van toerist, in enkel de toeristische gebieden.

Dat is best mogelijk, maar geldt niet voor mij.