PDA

Bekijk Volledige Versie : Media en beeldvorming AEL



mocromike
22-07-03, 11:30
LBR-bericht

Rotterdam, 11 juli 2003

Mediaonderzoek naar beeldvorming AEL in dagbladpers

De dagbladpers in zowel Nederland als België draagt bij aan negatieve beeldvorming van de AEL.Dit is de hoofdconclusie uit het onderzoeksverslag van Liesbeth Tillema van de Rijksuniversiteit Groningen (studie Communicatie- en Informatiewetenschappen). Tillema deed in opdracht van het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR) een vergelijkend mediaonderzoek naar de weergave van de AEL in de Belgische en Nederlandse dagbladpers.

Tillema nam 248 artikelen door uit zes dagbladen (De Morgen, Gazette van Antwerpen, De Standaard, de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw), waarbij zij de artikelen analyseerde aan de hand van de woordkeus, koppen en thema’s die de bladen gebruikten bij publicaties over de AEL en haar leden.

Het verslag ‘AEL in de media: een ware hetze?’ is te bestellen bij het LBR, Schaatsbaan 51, 3013 AR Rotterdam.
Prijs: 5 Euro (exclusief portokosten).
Voor meer informatie kunt u terecht bij LBR-medewerkers Jeroen Visser en Victor Joseph, tel 010 2010201.

Ron Haleber
22-07-03, 12:31
Geplaatst door mocromike
De dagbladpers in zowel Nederland als België draagt bij aan negatieve beeldvorming van de AEL.

Tillema nam 248 artikelen door uit zes dagbladen (De Morgen, Gazette van Antwerpen, De Standaard, de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw), waarbij zij de artikelen analyseerde aan de hand van de woordkeus, koppen en thema’s die de bladen gebruikten bij publicaties over de AEL en haar leden.




Jammer dat Tillema ook niet Maroc.NL in haar onderzoek betrok.

Met name het zwalkend beleid van dit medium en de onterecht uitgedeelde en daarna dus weer ingetrokken IP-bannen als er iets over de AEL verscheen, had zeker haar aandacht verdient...!

Dan hadden haar conclusies vast en zeker anders uitgepakt!





http://skins.hotbar.com/skins/mailskins/img/Barn__/Barn__Animals_Sheep_prv.gifRon, onschuldig zwartgemaakt Wit Schaap.

Zara
22-07-03, 14:09
Geplaatst door mocromike
LBR-bericht

Rotterdam, 11 juli 2003

Mediaonderzoek naar beeldvorming AEL in dagbladpers

De dagbladpers in zowel Nederland als België draagt bij aan negatieve beeldvorming van de AEL.Dit is de hoofdconclusie uit het onderzoeksverslag van Liesbeth Tillema van de Rijksuniversiteit Groningen (studie Communicatie- en Informatiewetenschappen). Tillema deed in opdracht van het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR) een vergelijkend mediaonderzoek naar de weergave van de AEL in de Belgische en Nederlandse dagbladpers.

Tillema nam 248 artikelen door uit zes dagbladen (De Morgen, Gazette van Antwerpen, De Standaard, de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw), waarbij zij de artikelen analyseerde aan de hand van de woordkeus, koppen en thema’s die de bladen gebruikten bij publicaties over de AEL en haar leden.

Het verslag ‘AEL in de media: een ware hetze?’ is te bestellen bij het LBR, Schaatsbaan 51, 3013 AR Rotterdam.
Prijs: 5 Euro (exclusief portokosten).
Voor meer informatie kunt u terecht bij LBR-medewerkers Jeroen Visser en Victor Joseph, tel 010 2010201.


Tsjah de AEl werd bij voorbaat al met de klauwen aangepakt. In Nederland werd er al over gepraat om de partij te verbieden nog voordat het voet op de bodem had gezet.
De AEL valt gewoon zwaar uit de toon. Niet zo verwonderlijk eigenlijk, want ze nemen zelf ook een houding aan die averechts ingaat tegen de gangbare opvattingen van de autochtonen. En daarom krijgen ze ook de nodige kritiek over zich heen. Tuurlijk zullen sommige media enkel uit zijn op het zwartmaken van het 'onrusstokertje' maar eerlijk gezegd heeft de AEL ook genoeg aanleiding daartoe gegeven.
De AEl heeft ook genoeg kans gehad om zich te profileren zoals zij zelf wouden; wat dat betreft hebben ze vaak genoeg het woord gedaan in de media en werd door henzelf duidelijk gemaakt wat hun standpunten waren. Er werd niet alleen OVER hen geschreven maar ze mochten zelf ook wel hun verhaal opdreunen. Conclusie: een naargeestig clubje

Simon
22-07-03, 14:17
Geplaatst door mocromike
De dagbladpers in zowel Nederland als België draagt bij aan negatieve beeldvorming van de AEL.

Dat is best mogelijk. Maar de partij zelf heeft er ook het een en ander aan bijgedragen en dat is helaas niet meegenomen in het onderzoek.

Simon

Ron Haleber
22-07-03, 15:45
Geplaatst door Brie
Hoi Ron,

Over de rechtvaardigheid van jouw ban kan ik niet oordelen, eerlijk gezegd heb ik er zelfs de aankondiging van gemist, maar ik kan wel uit eigen ervaring vertellen dat veel Marokkaanse fora op een zwalkende manier worden beheerd en men er niet voor schroomt om een ban te gebruiken als wapen om iemand monddood te maken. Niet vanwege wangedrag of scheldpartijen, maar vanwege een afwijkende mening.

Ja Brie, ik ben het daar helemaal mee eens. Volgens mij ontvangen die sites - ook al werken ze met vrijwilligers - toch overheidsgeld voor de software, hardware en dergelijke...

Dan zou je toch meer democratie verwachten. Ze zouden toch wel eens bestuursverkiezingen kunnen houden...

Al was het maar voor één enkel lid dat de deelnemers zou kunnen vertegenwoordigen en dat een zekere mate van ombudsman/vrouw zou kunnen spelen...

Maar niets van dat alles. Ik heb dat op deze site al eens voorgesteld met verkiezingen om Maarten dat te laten doen omdat hij met een persbericht erg in de gratie was bij het bestuur... Nooit meer iets van gehoord... ook Maarten niet!

Subsidiegevers zouden toch een minimum aan democratie als voorwaarde moeten stellen...!

Brie zeg dat maar als de volgende taart ven D66 binnenkomt...! Die club heeft democratie zo hoog zitten.


Internet is nog steeds een woeste jungle waar ieder zijn gang maar gaat...!




Geplaatst door Brie

Maroc.nl zou daar dan dus geen uitzondering op zijn, maar mijn indruk is juist dat hier erg veel kan. Hoelang duurde het wel niet voor yehi het eindelijk te bont had gemaakt?.


Yehi was een duidelijk geval. Maar er zijn andere gevallen als JMT en ook zaken zoals het verdwijnen van topics zonder aanwijsbare reden, waar bij grote vraagtekens gesteld moeten worden...




Geplaatst door Brie


Wat de AEL betreft ben ik eerder verbaasd dat de media er niet bovenop zit, nu er zoveel interne problemen en ruzies zijn en een crimineel bestuurslid. Zeker wanneer ik dat vergelijk met hoe de LPF contstant in het nieuws was, al is dat gezien de grootte van de partijen geen eerlijk vergelijk.

Bij de AEL zijn de boze leden niet naar de pers gelopen...!!!



Geplaatst door Brie

Ook vind ik het raar dat het LBR dit bericht de wereld instuurt maar zich er niet voor interesseert dat de AEL discrimineert bij het aannemen van leden.

Ik dacht dat dit nog niet definitief is beslist. Onder Cheppie heette het dat iedereen welkom was...





Ron, onschuldig Wit Schaap.

http://skins.hotbar.com/skins/mailskins/img/Barn__/Barn__Animals_Sheep_prv.gif

Puk
22-07-03, 16:29
Geplaatst door mocromike
LBR-bericht

Rotterdam, 11 juli 2003

Mediaonderzoek naar beeldvorming AEL in dagbladpers

De dagbladpers in zowel Nederland als België draagt bij aan negatieve beeldvorming van de AEL.Dit is de hoofdconclusie uit het onderzoeksverslag van Liesbeth Tillema van de Rijksuniversiteit Groningen (studie Communicatie- en Informatiewetenschappen). Tillema deed in opdracht van het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR) een vergelijkend mediaonderzoek naar de weergave van de AEL in de Belgische en Nederlandse dagbladpers.

Tillema nam 248 artikelen door uit zes dagbladen (De Morgen, Gazette van Antwerpen, De Standaard, de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw), waarbij zij de artikelen analyseerde aan de hand van de woordkeus, koppen en thema’s die de bladen gebruikten bij publicaties over de AEL en haar leden.

Het verslag ‘AEL in de media: een ware hetze?’ is te bestellen bij het LBR, Schaatsbaan 51, 3013 AR Rotterdam.
Prijs: 5 Euro (exclusief portokosten).
Voor meer informatie kunt u terecht bij LBR-medewerkers Jeroen Visser en Victor Joseph, tel 010 2010201.

Sorry hoor... zelfs de meest politiek correcte linkse Nederlandse journalist is het niet gelukt de Arabische Europese Hezbollah positief over het voetlicht te krijgen. Ook al heeft de Nederlandse pers daar flink haar best voor gedaan.

De Arabische Europese Hezbollah is geheel en al zelf verantwoordelijk voor die beeldvorming. Sterker nog, volgens mij was de AEH juist heel tevreden over de Nederlandse pers; er is ze geen strobreed in de weg gelegd. Er is nauwelijks kritiek geuit op de AEH.

En dat terwijl de AEH bestaat uit een club reli-fascisten.

Wat een dom gejank kortom van het LBR.

Ron Haleber
23-07-03, 09:24
Geplaatst door Puk
Sorry hoor... zelfs de meest politiek correcte linkse Nederlandse journalist is het niet gelukt de Arabische Europese Hezbollah positief over het voetlicht te krijgen. Ook al heeft de Nederlandse pers daar flink haar best voor gedaan.



Die drammerige Felix Rottenberg van jou heeft daar dan ook niet echt zijn best voor gedaan!

Zie de thread daarover.