PDA

Bekijk Volledige Versie : Syrie trekt zich met grote vaart terug uit Libanon



lennart
22-07-03, 15:04
Sources to Albawaba: US demands Syria to pull out of Lebanon before year-end


The Syrian army made Tuesday its recent redeployment of forces in Lebanon in a move that has been described by sources as a response to massive US pressure on Damascus to pull out its troops from Lebanon by the end of this year.

By completing the recent redeployment the number of Syrian soldiers in Lebanon has dropped to 20,000 from 35,000 in 2000.

The managing editor of the Lebanese daily al Nahar, Jubran Twaini, said the Syrian withdrawal and redeployment have come late and should have been completed 10 years ago. “This redeployment is carried out with the hope of setting a timetable for a complete withdrawal from Lebanon in accordance with an agreement to be reached between the two countries,” Twaini told Albawaba.

The managing editor slammed the Lebanese government, which he considered responsible for the delay in the withdrawal of the Syrian forces from the country.

He added that “the Syrian forces complete withdrawal will take place but definitely under a different Lebanese government that represents all the Lebanese people and not the present government which has failed to implement its commitments.”

On the other hand Twaini views the present Syrian withdrawals as a reaction to extensive American pressures, expecting that all the Syrian forces would be out of Lebanon by the end of this year.

“The redeployment of the Syrian forces is a signal sent by the Syrian regime to the US,” said Twaini.

The US, which has been resented from Syria because of its stance towards the war in Iraq, described the presence of the Syrian forces in Lebanon as an occupation.

The Israeli daily Maariv has recently reported that the US told Syria that it needs to accelerate its withdrawal from Lebanon.

The US sources said, “the Syrians believe that the Americans will be busy in Iraq and consequently will reduce their pressure on them but they are mistaken. The US will continue to press and isolate Syria.”
http://www.albawaba.com/headlines/TheNews.php3?action=story&sid=254400&lang=e&dir=

Zoals ik al eerder voorspelde heeft de VS Libanon tot een groot issue gemaakt. Bush zei gisteren nog tijdens een persconferentie samen met Berlusconi dat Syrie nog steeds een groot probleem is. Het idee dat de VS ergens in 2004 zijn volgende stap maakt in 'de oorlog tegen terreur' is dus niet zo denkbeeldig als sommige mensen het maken. Syrie staat onder grote druk. Assad heeft ingezien dat wanneer Syrische troepen Libanon bezetten, het de VS een pretext geeft om Syrie aan te vallen. Het feit dat de VS heeft geeisd dat de Syrische troepen voor 2004 zich terug getrokken moeten hebben wil dus zeggen dat er iets broeit dat in 2004 tot ontploffing zal komen.

Maarten
22-07-03, 18:43
Goede actie van de Amerikanen, lijkt het.
Hoop alleen dat ze het niet verknallen, door er weer een te grote bek over te hebben. Dan is Assad gedwongen tot tegenacties.

Vraag me af wat er geworden is van die "christelijke fundamentalisten" die jarenlang het nieuws over Libanon haalden met hun geweld.

Kan me trouwens helemaal vinden in je onderschrift, en de link.
Kleine noot: we kunnen inderdaad meer geld steken in afrikanen, maar het is misschien geen goed idee om ze daarna uit te melken en op te eten.

taouanza
22-07-03, 22:08
Geplaatst door Bouchra A
Knap hoor, je weet echt wat er zoal in de wereld leeft.

Nee maar dat ga jij ons vast wel vertellen.
Laat me raden komt er een kat in voor die zo kijkt :moe:, en de hele dag lasagna eet?

manc
22-07-03, 23:16
Geplaatst door Maarten
Goede actie van de Amerikanen, lijkt het.
Hoop alleen dat ze het niet verknallen, door er weer een te grote bek over te hebben. Dan is Assad gedwongen tot tegenacties.

Vraag me af wat er geworden is van die "christelijke fundamentalisten" die jarenlang het nieuws over Libanon haalden met hun geweld.

Kan me trouwens helemaal vinden in je onderschrift, en de link.
Kleine noot: we kunnen inderdaad meer geld steken in afrikanen, maar het is misschien geen goed idee om ze daarna uit te melken en op te eten.

Ben het met je opmerking eens. Vooral die laatse paar regels.

jaja
23-07-03, 14:02
Geplaatst door Maarten
[B]Goede actie van de Amerikanen, lijkt het. ... het kan goed zijn ...

Hoop alleen dat ze het niet verknallen, door er weer een te grote bek over te hebben. Dan is Assad gedwongen tot tegenacties.zoals alle politiek is het balanseer-act ... voldoende druk om Assad tot de juiste acties te verleiden / dwingen ... maar niet te hoog zodat hij niet gaat reageren als een kat in het nauw.


Vraag me af wat er geworden is van die "christelijke fundamentalisten" die jarenlang het nieuws over Libanon haalden met hun geweld. de verschillende groeperingen zullen weer aan macht winnen, zowel de extremistische christenen als de extremistische moslims. Het is afwachten of de gematigde machten (inclusief de Druzen - als er niets veranderd is ...) het boeltje bij elkaar weten te houden. De Hezbollah werd door Syrië aardig in bedwang gehouden (des noods met een bijltjes-dag ... letterlijk!). Ik moet zeggen dat ik een beetje mijn hart vasthoud ... Die Syriërs deugden van geen meter en ik ben blij dat ze weg zijn, maar aan de andere kant is de interne spanning in Libanon - niet alleen christenen tegenover moslims, maar ook intern tussen moslims onderling en christenen onderling - hoog ... Er liggen nog een stelletje open rekeningen ... en ik zie op dit moment nog geen verzoenende figuur met voldoende charisma (zeg maar een Mandela-figuur) die de herwonnen onafhankelijkheid in goede banen kan leiden. Wellicht wacht de VN daar een schone taak ...


Kan me trouwens helemaal vinden in je onderschrift, en de link.
Kleine noot: we kunnen inderdaad meer geld steken in afrikanen, maar het is misschien geen goed idee om ze daarna uit te melken en op te eten. ... maar wel met beleid ... niet gewoon met grote zakken er heen slepen, waarna het op zwitserse bankrekeningen verdwijnt. Liever iets minder geld, maar gespendeerd aan goede kleine projecten, dan grote hoeveelheden waar regeringen gekke dingen meedoen (zoals wapentuig of supergrote gebedshuizen oid) ...