PDA

Bekijk Volledige Versie : Het zichtbare heelal bevat zeventig keer zoveel sterren als tot dusver werd gedacht

barfly
23-07-03, 12:43
Het zichtbare heelal bevat zeventig keer zoveel sterren als tot dusver werd gedacht. Dat zijn er nogal veel: denkt u aan het aantal zandkorrels op aarde, keer tien.
70.000.000.000.000.000.000.000
Meer sterren = meer werelden
dinsdag 22 juli 2003

Het zijn van die aantallen waarvan je een beetje raar wordt in je hoofd: zeventig sextiljoen. Dat is een zeven gevolgd door 22 nullen. Dat is de totale hoeveelheid sterren in de Melkweg, maar dan keer 350 miljard.

Zeventig sextiljoen is ook het aantal sterren dat zich volgens een nieuwe schatting in het zichtbare heelal bevindt. Daarvan kunnen we er in de beste omstandigheden slechts vijfduizend met het blote oog zien.

De Australische astronoom Simon Driver fotografeerde een stukje heelal, berekende aan de hand van de helderheid ervan hoeveel sterren het stukje moest bevatten, en rekende dat om naar de totale hoeveelheid sterren in het waarneembare heelal.

Het totaal aantal sterren moet nog vele malen hoger liggen, zei Driver deze week op de jaarconferentie van de Internationale astronomische unie (IAU). Astronomen kunnen immers alleen maar uitspraken doen over sterren waarvan we het licht kunnen opvangen. Buiten het bereik van de aardse telescopen liggen er vast nog veel meer.

Het neemt niet weg dat de nieuwe schatting nu al liefst zeventig keer hoger ligt dan de vorige aanname. En dat betekent weer dat de kans dat er meer planeten bestaan als de aarde enorm groot is. Zelfs als er slechts rond één op de miljard zichtbare sterren een aardachtige planeet draait, heb je nog altijd tien biljoen aardes over.

Als klap op de vuurpijl meldde het onderzoeksteam van Debra Fischer van de Universiteit van Californië op het IAU-congres dat er een heel redelijke kans is dat er rond sterren als de zon planeten ontstaan. Fischer, een collega van de beroemde planetenjagers Paul Butler en Geoffrey Marcy, onderzocht 754 sterren. En ontdekte wat astronomen al dachten: hoe meer zware elementen een ster uitstoot, des te groter is de kans dat er rond die ster planeten draaien.

De algemene aanname is dat van elke twintig sterren er eentje planeten heeft. Doorgaans gaat het daarbij niet om aardachtige wereldjes, maar om kolkende reuzenplaneten. Maar bij jonge sterren die, zoals de zon, rijk zijn aan zwaardere elementen als koolstof en ijzer, zit het anders. Daar is de kans op planeetvorming vijf keer zo groot.

De astronomie beleeft gouden tijden. Vorige week nog deden Amerikaanse astronomen alweer een sensationele ontdekking: ze hadden een oeroude planeet ontdekt, in een hoek van de Melkweg die 12,7 miljard jaar oud is. Dat betekent dat de planeet in kwestie is gevormd toen het heelal nog maar een miljard jaar oud was. En in die tijd bevatte het universum nog nauwelijks zware elementen. Dat betekent weer dat de vorming van planeten blijkbaar veel vroeger op gang kwam dan astronomen voor mogelijk hielden – en dat er veel meer planeten in het heelal moeten zijn dan wie dan ook had durven hopen.

Zeventig keer zoveel sterren, en veel meer kans dat er rond die sterren planeten zitten. Het maakt de beroemde ‘paradox van Fermi’ er alleen maar raadselachtiger op. Als het heelal echt zo tjokvol zit met sterren en planeten, zo vroeg de natuurkundige Enrico Fermi (1901-1954) zich al in de jaren vijftig van de vorige eeuw hardop af, waarom merken we er dan niet meer van? Waarom vliegen de ruimteschepen en de radioboodschappen van buitenaardse snit ons niet om de oren?

Driver denkt het antwoord wel te weten. Dikke kans dat het wemelt van het leven in het heelal, liet hij in Sidney weten. Maar dat is nog altijd wat anders dan met dat leven communiceren: daarvoor zijn de afstanden te groot.

Nu maar wachten op de volgende grote stap: de ontdekking van een echte, tweede aarde. Die doorbraak wordt over een jaar of vijf verwacht, als zowel Europa als de Verenigde Staten een reeks nieuwe telescopen in gebruik neemt, speciaal bedoeld om kleine planeetjes rond andere sterren waar te nemen en de dampkring ervan te analyseren.

Maarten Keulemans, NOS Online

http://www.vpro.nl/wetenschap/index.shtml?3626936+4257491+13081793

Zou God verantwoordelijk zijn als er nog meer (intelligent) leven wordt ontdekt? Of moeten we de oorzaak toch zoeken in de evolutie? :)
In ieder geval is het zaak om zsm zo'n aarde achtige planeet te bevolken, dan is de voortbestaan van de mensheid al een stuk meer gegarandeerd.

~Panthera~
23-07-03, 14:56
Star trekking acrosssss the Universeeeeeeeeeee :D

*melig mode*

Canaris
23-07-03, 15:17
ik kan mij bij dat soort getallen niets voorstellen en dat zal iedereen wel zo gaan

Ik heb daarom een leuke vergelijking die het 1 en ander duidelijk maakt

Je staat op een strand. Je maakt van je beide handen een scheplepel en neemt deze beide vol zand.

Hoeveel zandkorrels zijn er op dat moment tussen je handen ? 1 millioen ? Waarcshijnlijk

denk dan hoevel zandkorrels er op het strand van benidorm liggen (7 KM lang)

denk dan aan hoeveel zandkorrels er op deze aarde zijn inkl die op de bodem van de oceanen.

Voor elke zandkorrel op deze planeet zuijn er ca 1 Milioen sterren

Unfassbar oder ?

s562m
23-07-03, 18:13
Wanneer je Ezechieël, een van de Joodse profeten uit het oud testament, leest zie je duielijk het contacct.
wanneer je Ark des verbond bestudeert en JHWH on een vurige wolk met denderende geluiden die de vijanden schrok en......... zie je overtuigend het contact.
Wanneer je ziet dat een reageerbuisbaby 2000 jaar geleden, Jezus, werd ontwikkeld begrijp je veel dingen.
Wanneer je het verhaal van de profeet LOT opnieuw bestudeert zie ............
Heel oud testament staat er bol van. Zelfs in Quran staat er passeges hierover.

De contacten waren en zijn er al.

Natuurlijk zijn wij gauw geneigd om met ons waarnemingsvermogen dingen te beoordelen en bij zoiets te roepen: waar en hoe! Ik heb het nog niet gezien enz.

Evolutie of schepping?
Dat is al een issue waar alle mogelijke mensen zich met bezig houden. Zelfs heb ik in de Islamitische kringen boeken gelezen van de progressieve geleerden die beiden proberen te verzoenen.
Deze poging heb ik ook bij het Jodendom aangetroffen.

barfly
23-07-03, 22:18
Geweldig heh?!
De kans dat er geen leven is, behalve op Aarde is ongeveer heeeel klein! :)

Orakel
23-07-03, 22:50
Geplaatst door barfly
Geweldig heh?!
De kans dat er geen leven is, behalve op Aarde is ongeveer heeeel klein! :)

Dat betekent dus dat er ook nog anderen zijn die andere delen van het universum lopen te verroppen? :ninja2:

70.000.000.000.000.000.000.000 :wow:

Ik kan me hier dus echt geen voorstelling bij maken. Zal met me linkerhersenhelft te maken hebben. Een beetje de Elephantman.

Ik kan b.v. ook niks met verhalen van oudheidkundigen die ergens een drumstick hebben gevonden en beweren dat die 450 miljoen jaar oud is.

Dat kunnen ze echt niet weten. Dat is gewoon gokken volgen mij. Of hebben drumsticks ook jaarringen?

barfly
23-07-03, 23:05
Geplaatst door Orakel
Dat betekent dus dat er ook nog anderen zijn die andere delen van het universum lopen te verroppen? :ninja2:

70.000.000.000.000.000.000.000 :wow:

Ik kan me hier dus echt geen voorstelling bij maken. Zal met me linkerhersenhelft te maken hebben. Een beetje de Elephantman.

Ik kan b.v. ook niks met verhalen van oudheidkundigen die ergens een drumstick hebben gevonden en beweren dat die 450 miljoen jaar oud is.

Dat kunnen ze echt niet weten. Dat is gewoon gokken volgen mij. Of hebben drumsticks ook jaarringen?

Tis leuk dat je d'r over begint! Ik eet zelf graag drumsticks en ik weet best of ze een paar dagen oude zijn....Tis wel een wetenschap natuurlijjk :maf2:

Maarten
24-07-03, 05:37
Grote vraag: zijn die aliens moslim?? Zo ja, hebben ze óok een Boek? Dan hebben we wel meteen een probleem he?
Overigens staat de Koran al op de tocht, wanneer de eerste alien opduikt.. Er is namelijk helemaal geen ethiek voor de behandeling van aliens. Niet echt perfect dus. Of staat er ergens: Gij zult geen andere planeetjes pesten?

s562m
24-07-03, 07:43
Maarten,

Deze vergelijkbare vraag werd een tijd geleden ook gesteld door iemand die beweerde of Jezus ook voor de verlossing van die Aliens was gekomen of niet.

In Quran, en oud testament, staat dat de God allerbovenste is van alle wezens in het universum. In OT wordt ook vaak legers van universum genoemd en daarin JHWH als de sterkste van allemaal. Heeft het met de fantasie van de schrijver van OT mee te maken of ......

Wie al die boeken als een super heilige, trancentende en ongrijpbare beschouwt die de waarheid in zich hebben heeft er natuurlijk een probleem wanneer iets ontdekt wordt die met wetenschap mee te maken heeft. Of volgens jou een Alien opduikt.
Dat is ook gebeurd toen men in Europa zich begon los te maken van Bijbel en wetenschap liet ontwikkelen. Dan had je de patsstelling tussen Scheppingsverhaal en evolutie theorie.
Of zelfs met orthodoxe en Zionistische Joden gebeurd die de teksten uit OT dusdanig vertallen dat je moord en genocide rechtvaardigt.

Wie deze boeken als een liefdevolle boeken beschouwt die van ouds ons via onze voorouders vertellen hoe wij naasten lief moeten hebben heeft in dat geval geen probleem.

mocromike
24-07-03, 09:11
***"Alle lof zij Allah, de Heer der Werelden"
***"Praise be to Allah, the Cherisher and Sustainer of the worlds"

[quran 1:2]

Canaris
24-07-03, 09:28
maarten , stel je voor

de aliens komen naar ons toe en in plaats van groene mannetjes of enorme vrouwen met enorme brosten , stappen er een hoop Mujahedins uit , met een boel vrouwen in Tschador achter hun aan.

Contact met Aliens zal of alle religies op deze werled kompleet vernietigen of , 1 ervan als global dogma verheven.

Als er een god is, dan is er op die werelden een min of meer gelijke religie als 1 van de grote bij ons. Dat zou dan ook voor de grootste un-belivers het absolute bewijs zijn , dat die God moet bestaan.
(het zij, onze God is filiaal leider)

als op die werleden geen religies of compleet andere zijn , is het voor JC, Mohemmed an Abraham hier gedaan.

observer
24-07-03, 13:49
religie bestaat omdat er de wens is dingen uit te leggen die we niet begrijpen

als er iemand komt die de antwoorden heeft wordt religie overbodig

stel je voor dat die aliens de aarde al eeuwen in de gaten houden en beelden van christus mohammed en dergelijke hebben

geen mysterie meer

de basis van geloof is niet weten maar wel geloven

Maarten
24-07-03, 16:16
Geplaatst door s562m
Maarten,

Deze vergelijkbare vraag werd een tijd geleden ook gesteld door iemand die beweerde of Jezus ook voor de verlossing van die Aliens was gekomen of niet.

In Quran, en oud testament, staat dat de God allerbovenste is van alle wezens in het universum. In OT wordt ook vaak legers van universum genoemd en daarin JHWH als de sterkste van allemaal. Heeft het met de fantasie van de schrijver van OT mee te maken of ......

Wie al die boeken als een super heilige, trancentende en ongrijpbare beschouwt die de waarheid in zich hebben heeft er natuurlijk een probleem wanneer iets ontdekt wordt die met wetenschap mee te maken heeft. Of volgens jou een Alien opduikt.
Dat is ook gebeurd toen men in Europa zich begon los te maken van Bijbel en wetenschap liet ontwikkelen. Dan had je de patsstelling tussen Scheppingsverhaal en evolutie theorie.
Of zelfs met orthodoxe en Zionistische Joden gebeurd die de teksten uit OT dusdanig vertallen dat je moord en genocide rechtvaardigt.

Wie deze boeken als een liefdevolle boeken beschouwt die van ouds ons via onze voorouders vertellen hoe wij naasten lief moeten hebben heeft in dat geval geen probleem.

S562m, je hebt natuurlijk helemaal gelijk. Wie van de boeken een superheilig stuk beton maakt, die krijgt voortdurend moeilijkheden. Wie alles benadrukt, benadrukt niets. Wie om alles wat betekenis heeft een hek zet, die creëert een wereld van hekken. Maar wie open oog heeft, en respect heeft voor de Boeken en de werkelijkheid, die weet vanzelf hoe te relativeren, met behoud van normen en waarden. En die weet ze ook toe te passen, of aan te passen aan veranderde situaties..
Fundies zijn vies van aanpassen. Ik meen dat het juist de kracht van de leer is, dat deze voortdurend kan adapteren aan het leven, zoals het op dat moment is. Het is zelfs mogelijk om regels bij te maken vanuit de leer. Vergelijk ook hoe de Koranregels wonderwel precies toegesneden zijn op de cultuur en de mentaliteit van de 7e eeuw. Stel je maar eens voor, dat de letterlijke leer destijds bij aboriginals terecht gekomen zou zijn. Die hadden er niets mee gekund.
Aliens hoeven geen enkele bedreiging voor de leer te zijn, hoe ze ook zijn. Hooguit zal onze visie op de leer wat kunnen veranderen. Maar de leer zelf is er inderdaad hoe dan ook voorál een van de menselijke moraliteit. En mensen zijn daarbij vrij om hun ziel te binden aan het “eeuwige leven”. Dat is misschien samengevat het belangrijkste voorschrift. Elk mens zal moeten uitzoeken hoe hij dat persoonlijk doet..

Intussen heb ik als christen geen reden om vies te zijn van Islam of moslims. We staan allemaal voor de opdracht. Ook de ateisten, die de dingen op hun manier bepaald niet slecht doen: het is nog maar de vraag of hun "geloof" in feite niet een heel eind in de richting gaat van geloof, zoals de Boeken dat bedoelen.
Fundies hebben wat betreft hun idee over "koufar" nog opvattingen die middeleeuws zijn, en het product zijn van onwetendheid en vooroordelen. Die kunnen echt wel een verlichtinkje gebruiken.

Maarten
24-07-03, 16:51
Geplaatst door Canaris maarten , stel je voor

de aliens komen naar ons toe en in plaats van groene mannetjes of enorme vrouwen met enorme brosten , stappen er een hoop Mujahedins uit , met een boel vrouwen in Tschador achter hun aan.

Je bedoelt, dat ze net zo’n serie tekortkomingen hebben als wij hier?? Nou, dat maakt het wel zo gezellig, niet? Dat geldt ook wanneer ze allemaal op Bush blijken te lijken.

Contact met Aliens zal, of alle religies op deze wereld kompleet vernietigen of , 1 ervan als global dogma verheven.

Hun technologische voorsprong, of buitengewone intelligentie hoeft nog geen superieure kijk op het leven op te leveren.

Als er een god is, dan is er op die werelden een min of meer gelijke religie als 1 van de grote bij ons. Dat zou dan ook voor de grootste un-belivers het absolute bewijs zijn , dat die God moet bestaan.

Niet dus. Het zegt allereerst, dat ze net zo gek zijn als wij. Verder is de situatie vergelijkbaar met de huidige, waarin alle geloofsgroepen met elkaar krakelen. Grotere diversiteit geeft alleen meer ijkpunten, net zoals grotere aantallen betrouwbaardere statistieken opleveren, of meer wetenschappelijke gegevens een vermoeden van waarheid.

hetzij, onze God is filiaalleider..

Best mogelijk, dat die aliens een veel beter verhaal hebben, waar alle gelovigen zich in herkennen, en inzien dat hun eigen geloof prima was, maar op moet gaan in de grotere leer.
Dat zullen ze wel doen, als ze daardoor in éen keer begrijpen wat er in de Koran of Bijbel staat.

Fundies zullen wel over hun nek gaan over je “filiaalleider”, maar volgens hun leer wás die er! Maar dat is niet God, maar de aartsengel Gabriel (Gebril), die hier de boodschap bracht.
Fundies gaan wél terecht van mij over de zeik: ik vind namelijk dat er aardig geklungeld is in het contact tussen Gabriel en de Profeet. Ik geloof dat het de Profeet een beetje teveel geworden is, gezien de systematiek en de formuleringen in de Koran. En aangezien de profeet maar gewoon mens was, ligt de schuld bij Gabriel. Maar ik sluit niet uit, dat de Profeet wat hoogmoedig geweest is. Ik weet nog niet of het ontvangen van de boodschap de Profeet wel meteen perfect maakte. Ook niet bijhet verwoorden van de boodschap.

als op die werelden geen religies, of compleet andere zijn , is het voor JC, Mohemmed an Abraham hier gedaan.

De echte gelovigen hier zullen dan misschien wijzen op het zuurstofgebrek daar.. Of op het degeneratie-effect van dat eindeloze tijdreizen.. Nee, dan zijn we nog niet klaar..