PDA

Bekijk Volledige Versie : Mullah Krekar over zijn celstraf in Nederland



Simon
23-07-03, 16:12
Mullah Krekar over zijn celstraf in Nederland

'In Vught leerde ik pas wat heroïne is'


Noorwegen verdenkt mullah Krekar niet langer van terrorisme. Gesprek in Oslo met de leider van de Ansar al-Islam.


Door onze redacteur Joost Oranje


OSLO, 23 JULI. Nederland? Najm al-Din Faraj Ahmad, alias mullah Krekar, glimlacht. Vroeger kwam hij er graag. Nederlanders en Italianen, is zijn ervaring, waren ,,de meest open Europeanen'' die hij kende. Niet stug of afwerend. Altijd geïnteresseerd om te praten, óók over de islam en Iraaks Koerdistan. Maar toen kwam 11 september 2001. Krekar: ,,De gebeurtenis waardoor moslims uit Jordanië, Indonesië of Koerdistan 'de' islamieten werden.' Hij glimlacht bitter nu. ,,Het is 'de' westerse wereld tegen 'de' islam geworden. We leven met vooroordelen, haat en onwetendheid. Gecompliceerde begrippen uit de islam als 'jihad' of 'fatwa' worden ongenuanceerd gebruikt. Dialoog, uitleg over elkaars culturen, verdraagzaamheid: het is weg.''

Dat het ook in Nederland zo ver is gekomen, verbaast de leider van de Iraaks-Koerdische moslimbeweging Ansar al-Islam. In september 2002 werd hij op Schiphol opgepakt, op doorreis van Koerdistan naar Noorwegen, waar hij sinds 1991 als vluchteling woont. Mullah ('islamitisch wetsgeleerde') Krekar zat vier maanden in uitleveringsdetentie in Vught, wegens een Jordaans verzoek om rechtshulp. Dat land wilde hem hebben wegens heroïnehandel, het enige delict waarvoor Nederland mensen aan Jordanië kan overdragen. Oorspronkelijk had Amman zijn uitlevering wegens een bomaanslag gevraagd, totdat duidelijk werd dat dát verdragsrechtelijk niet kon. Daarop werd het rechtshulpverzoek gewijzigd. Jordanië kon de beschuldigingen echter niet hardmaken, waarna de mullah in januari naar Noorwegen werd uitgezet. Hoe de zaak precies in elkaar zit, is nog steeds niet duidelijk. Wel heeft minister Donner (Justitie) gezegd dat hij contact met de VS hield over de kwestie-Krekar.

Beide Jordaanse aantijgingen zijn ,,onzinnig', zegt de mullah in zijn kleine flatwoning in de Noorse hoofdstad Oslo, waar hij met vrouw en vier kinderen woont. ,,Ik ben nog nooit in Jordanië geweest, ken er niemand. Hier in Noorwegen staat inmiddels vast dat ik niets met aanslagen te maken heb. En van heroïne'', zegt hij lachend, ,,heb ik pas in de gevangenis in Vught geleerd wat het is.''

Krekar zegt ervan overtuigd te zijn dat hij destijds, aan de vooravond van de oorlog tegen Irak, onderdeel was van een groot spel achter de schermen, met Amerika als regisseur. ,,Ze wilden mij in Jordanië hebben om te ondervragen. De VS hebben steeds geroepen dat Ansar al-Islam de link zou zijn tussen Al Qaeda en Saddam Hussein. Er is tot op de dag van vandaag geen enkel bewijs voor.''

Mullah Krekar blijkt goed te kunnen relativeren: ,,Die gevangenis van jullie in Vught schijnt als streng bekend te staan, maar het is niets vergeleken met de gevangenissen die ik ken. Om maar niet te spreken van de martelkamers in Jordanië.''

(het vervolg van dit interview staat in de NRC van vandaag)

Soci-Kapitalist
23-07-03, 17:10
Mullah Krekar
Nederlanders en Italianen, is zijn ervaring, waren ,,de meest open Europeanen'' die hij kende.

Klopt,we lijken op elkaar stijlvol,knap,intelligent.Ondanks dit laat een schrikbarend groot aantal mensen zich voor de gek houden door koekebakkers als Berlusconi en wijlen Pim.

an3sdej
23-07-03, 17:43
En toch hoop ik dat die Krekar eens voor het gerecht komt ergens om te zien of hij echt niet schuldig was, hetzij aan heroïne handel, hetzij aan terroristische aktiviteiten.

lennart
23-07-03, 18:02
Ach ja er komen wel vaker mensen niet voor het gerecht die ik er graag zou zien staan.