PDA

Bekijk Volledige Versie : Bush zweert uitschakeling Hussein-regime



Zwarte Schaap
23-07-03, 19:14
Bush zweert uitschakeling Hussein-regime


WASHINGTON (ANP) - De Amerikaanse president Bush heeft woensdag gezworen ook de ,,laatste restanten'' van het Iraakse regime, onder wie Saddam Hussein, te verslaan. Bush reageerde op de uitschakeling van twee zonen van Hussein door Amerikaanse elitetroepen in Irak.

Washington uitte de hoop dat de dood van Uday en Qusay Hussein bijdraagt aan een verdere stabilisatie van Irak. De ondergedoken dictator Hussein zelf zou kwetsbaarder zijn geworden. Ook geloven de Verenigde Staten dat zij de overgebleven verzetshaarden tegen de internationale coalitie in Irak een belangrijke slag hebben toegebracht.

Bewijs

Omdat veel Irakezen zich afvragen of de twee gevreesde Hussein-trawanten werkelijk dood zijn, wil Washington foto's van de overleden Uday (39) en zijn zijn enkele jaren jongere broer Qusay vrijgeven. Sceptische Iraki's die nog steeds bang zijn dat de oude heersers terugkomen, moeten op die manier worden overtuigd dat de beruchte zonen écht niet meer in leven zijn.

De commandant van de Amerikaanse grondtroepen in Irak, luitenant-generaal Sanchez, verklaarde woensdag in Bagdad dat de VS kunnen bewijzen dat Husseins zonen onder de vier doden zijn die dinsdag na een urenlang vuurgevecht uit een villa in het Noord-Iraakse Mosul waren gehaald. Sanchez noemde als bewijs de gebitgegevens, röntgenfoto's en identificatie door voormalige medewerkers van Hussein.

De tipgever die verklapte waar de zonen van Hussein zich schuilhielden, is onder Amerikaanse bescherming geplaatst. De onbekende tipgever zou de 30 miljoen dollar die op de hoofden van de broers stond al in ontvangst hebben genomen.

Datum: 23-07-2003 19:46 Bron: ANP

Ikke4real
23-07-03, 22:13
Terrorismebestrijding ? :rolleyes:

barfly
23-07-03, 22:27
Laten we wel wezen, en heel blij zijn dat in ieder geval 2 ellendelingen het niet navertellen.
Ik hoop dat Saddam ook als lijk eindigt. En dan de opbouw van Iraq zsm...

Ikke4real
23-07-03, 22:48
Geplaatst door barfly
Laten we wel wezen, en heel blij zijn dat in ieder geval 2 ellendelingen het niet navertellen.
Ik hoop dat Saddam ook als lijk eindigt. En dan de opbouw van Iraq zsm...

De opbouw van Irak had ook gekund zonder een oorlog. De VN kon bijv. tijdelijk de ingestelde embargo voor een bepaalde tijd opheven.

barfly
23-07-03, 23:58
Geplaatst door Ikke4real
De opbouw van Irak had ook gekund zonder een oorlog. De VN kon bijv. tijdelijk de ingestelde embargo voor een bepaalde tijd opheven.

Met Saddampie c.s? Ik denk 't niet eigenlijk... Maargoed een oorlog had voorkomen kunnen worden als de Baath partij had mee willen werken. Mjah...

mulan
24-07-03, 10:10
Yeah right...... :hihi:
Iedere pino weet nu onderhand wel dat deze oorlog helemaal niet op bewijzen gevoerd is en dat die helemaal niet voorkomen had kunnen worden. Deze oorlog was gepland....

Wel weer dom van die Amerikanen om hetzelfde argument te gebruiken als Hans Blix 'we need more time to look for those weapons'......komt niet echt geloofwaardig over als je je realiseert dat zij degene waren die overtuigt waren dat het niet om de tijd ging die ervoor uitgetrokken werd maar om dat Saddam ze de vrijheid zou geven om alles te onderzoeken........het schiet op zullen we maar zeggen....

Ikke4real
24-07-03, 22:06
Geplaatst door Brie
De opbouw van nog meer paleizen bedoel je?

Zo konden eens fatsoenlijke medicijnen geïmporteerd worden.

Canaris
25-07-03, 08:53
de hele discussie over de verborgen wapens al of niet leugen is bedoelt voor mensen die dat nodig hebben.

Ik heb dat niet nodig gehad.

de intentie van de uSA was van het begin aan duidelijk en daarom interresseerd mij die diskussie geen ene malle moer

De intentie was "Sadam weg te krijgen" Punt uit.

Hierop moet men zich concentreren , Alles andere is voor natte ogen.

Was de orloog op deze basis legitiem
nee natuurlijk niet.

Is de utkomst positief
gedeeltelijk. Sadam en zijn mespoche zijn weg , en dat is voor iedereen in het Midden Oosten een feestje waard.

Gedeeltelijk omdat de USA zo ongelovelijk naiv zijn, dat men dus echt denkt, dit land makkellijk onder controlle te krijgen.

Of het ze gaat lukken weet ik nog niet , maar 1 ding is zeker , het gaat moeilijk worden. Moeilijk omdat een hele bende halve gare oportunisten , die 20 jaar hun bek hielden, nu hun kans ruiken en vanuit de moskee de ene na de andere zwakzinnige polemiek van zich geven , en zodoende als Rattenvangers ageren , met als doel hun persoonlijke macht en rijkdom te vergroten. Het lot van het volk , het land is hun geen ene donder waard.

De USA wel. Dat koop ik zelfs Bush af.
Maar het wespennest waarion ze zitten , kan weleens meer pijn gaan doen , als de hele clan in Washingtion voor mogenlijk had gehouden.