PDA

Bekijk Volledige Versie : LBR: AEL wordt negatief benaderd

Orakel
23-07-03, 22:52
LBR: AEL wordt negatief benaderd
Gepost door Rob ([email protected]) - woensdag 23 juli 2003 @ 12:30 -
Bron: LBR

Het Landelijk Bureau ter bestrijding van Rassendiscriminatie (LBR), heeft een media-onderzoek naar de beeldvorming van de Arabisch Europese Unie (AEL) in de dagbladpers laten uitvoeren. De hoofdconclusie uit het onderzoeksverslag is dat de dagbladpers, in zowel Nederland als BelgiŽ, bijdraagt aan negatieve beeldvorming van de AEL.

Het onderzoek werd gedaan door Liesbeth Tillema van de Rijksuniversiteit Groningen (studie Communicatie- en Informatiewetenschappen). Zij nam 248 artikelen door uit zes dagbladen (De Morgen, Gazette van Antwerpen, De Standaard, de Volkskrant, NRC Handelsblad en Trouw), waarbij zij de artikelen analyseerde aan de hand van de woordkeus, koppen en thema's die de bladen gebruikten bij publicaties over de AEL en haar leden.

Tillema concludeert dat je als nieuwe partij zijnde vooral in het nieuws komt, wanneer je als radicaal en bedreigend wordt ervaren. Nieuwe partijen staan volgens haar voor een dilemma: willen ze aandacht, dan moeten ze blijkbaar provoceren. Politiek en media zouden volgens haar meer aandacht kunnen schenken aan wat voor gevolgen dit heeft voor het democratisch proces.

www.fok.nl

Ben benieuw hoe genoemde bladen hier zelf over denken.

barfly
23-07-03, 23:13
Dit riekt weer een beetje naar de positieve discriminate van de linkse kerk... :jammer:
Ik heb er zelf niet veel van gezien. De AEL heeft tenslotte niemand nodig om d'r een zooitje van te maken. ;)

Grietje
23-07-03, 23:13
Geplaatst door Orakel

Ben benieuw hoe genoemde bladen hier zelf over denken.

Elke krant heeft een soort ombudsman die op objectieve wijze het doen en laten van de krant becommentarieŽrt. Dit om de suggestie van de transparantie te wekken, terwijl het er vaak op neer komt dat een uitgerangeerde journalist vrijblijvende praatjes houdt over redactie/koffievergaderingen en bloederige foto's die wel of niet op voorpagina kunnen. De tijd dat ik zo naÔef was om te denken dat journalisten altijd ethisch te werk gaan is allang voorbij.

Orakel
24-07-03, 00:00
Geplaatst door Grietje
Elke krant heeft een soort ombudsman die op objectieve wijze het doen en laten van de krant becommentarieŽrt. Dit om de suggestie van de transparantie te wekken, terwijl het er vaak op neer komt dat een uitgerangeerde journalist vrijblijvende praatjes houdt over redactie/koffievergaderingen en bloederige foto's die wel of niet op voorpagina kunnen. De tijd dat ik zo naÔef was om te denken dat journalisten altijd ethisch te werk gaan is allang voorbij.

Tjah, kvin die ombudsman van de Volkskrant b.v. weinig verheffend. Mag waarschijnlijk niet bijten in de hand die em voedt.

En m.b.t. je laatste zin heb ik bij tijd en wijle een enorm ongezond wantrouwen naar de media en weet ik niet meer wat ik moet geloven en geloof soms helemaal niks meer.

Tis jammer dat in dit onderzoek alleen de schrijvende media is betrokken. Van mij mogen ze nova en netwerk ook nog wel es onder de loep nemen. Over Andries Keuvel zal ik het maar niet hebben.

Maarten
24-07-03, 17:39
Geplaatst door Orakel
Van mij mogen ze nova en netwerk ook nog wel es onder de loep nemen. Over Andries Keuvel zal ik het maar niet hebben.

HAHAHAHAAA!.. Spijkers met koppen, Orakel!!!

Ik herinner me noch die beschamende vraag aan Jahjah: "hebben Belgen vrijheid van meningsuiting"?
De vraag was een inleiding geweest op de vrijheid van Hirsi, maar je zag Jahjah bijna naar lucht happen, met een gezicht van: ik heb al veel stompzinnigheid meegemaakt, maar dit slaat werkelijk alles!

De interviewes begrepen de achtergrond van zijn beweging maar half, en gingen dus eigenlijk alleen maar in op het bedreigende van wat hij zei. Dat leverde massa's stompzinnige interviews op.

De kranten benaderden enkel negatief, maar dat was het enige. De berichtgeving was verder journalistiek niet zo slecht. (hoewel de Volkskrant nogal eens heel demoniserend was in die laptop-geschiedenis.)
Maar wat er tijdens die interviews gebeurde, dat was echt erg. Erg knap hoe Jahjah tijdens die hilarische vragen nog goede antwoorden bleef geven.

Bij die actualitietenprogramma's begrijpen ze toch veel niet van moslims, en zijn ze nogal eens geobscedeert door hun angsten.
Ook de benadering van Hamas enzo is in feite zwaar onder de maat. Nooit een greintje begrip voor wat die doen. Altijd weer dat beeld van die gevaarlijke onredelijke jongens, en altijd weer enkel de vraag, of die zichzelf in toom houden. Beperkte geesten hoor, bij die media.

Maarten
24-07-03, 19:02
Geplaatst door Bouchra A
Begrijpen die baardmannekes actualitietenprogramma's dan wel?

Zoals die 2e en 3e generatie, die hier geboren zijn, hier een middelbare school deden, enz? Weet jij eigenlijk hoe een Marokkaan er ongeveer uit ziet??