PDA

Bekijk Volledige Versie : Essaouira revisited



angkor
24-07-03, 21:41
Essaouira revisited

Het is nu drie jaar geleden dat ik hier voor het eerst was. Ik schreef er een verhaaltje over in het MarocNL boek.
Wat is er veranderd?
Toen vond ik het bijna verpest door de toeristen die zich niet voegden. Nu zijn er andere toeristen. Veel meer Marokkanen die hier hun vakantie doorbrengen. Ze zijn wel wat rijker dan hun landgenoten die hier wonen. Toch gaat het wel goed. De stad is minder verscheurd. De gemiddelde toerist lijkt minder dom dan voorheen.
In de haven is het drukker. Er wordt meer vis gevangen dan ooit. Je kan het ook zien aan het aantal schepen in aanbouw. Ook wordt er veel gerepareerd.
Waar de vroegere, vreemde toeristen van drie jaar terug achter glas een snel rondje door de haven reden, mengen de Marokkaanse toeristen zich onder de vissers. Kopen soms een maaltje sardines en praten. Het doet me goed. In de haven heeft de vreemdeling dus niet gewonnen. Hij voegt zich.
In de stad is dat een beetje anders. Bij gebrek aan voldoende originele mooie spullen, heeft de rotzooi de overhand genomen. Nog steeds ligt het Thuya hout on top, maar het is net of er een aantal kunstenaars verdwenen zijn. De vormen worden primitiever en meer kitscherig. Er zijn meer schilderijen, stuk voor stuk het aanzien niet waard.
Gelukkig kan ik nog eigengemaakte verse yoghurt vinden. De patisserie bestaat ook nog. Cafe de France heeft zijn naam veranderd. Is ook wel beter. Voor de rest nog precies zo. Op het terras wordt s-avonds wel meer onder de tafel gemixt.
Aan de haven geroosterde vis eten is comfortabeler geworden. En de prijzen zijn nog best te doen.
Men zegt dat de criminaliteit is toegenomen. Laatst is er een meisje vermoord om haar geld. Ik hoorde het onwaarschijnlijke verhaal dat sinds die tijd Marokkanen van de politie niet meer met niet-Marokkaanse toeristen mogen omgaan. Niks van gemerkt. Rumours dus.
Ik liet in de stad iets maken en kwam drie keer geduldig terug voor het gewenste leer er was. De patron zei me dat een bekend Marokkaans spreekwoord zegt dat Wie haast heeft al bijna dood is. Toen ik hem zei dat dat spreekwoord waarschijnlijk erg veel gebruikt wordt door lieden die altijd overal te laat mee zijn, schalde zijn lach door de zaak.
Oja, laat ik de wind niet vergeten. Die is er echt nog steeds. Die gaat ook nooit meer weg. En als je je daar s-avonds niet op kleedt dan lig je de volgende dag net als ik gevloerd te snotteren en te bibberen in je bed.
Dat bed staat in de prachtigste kamer die ik ooit had. Direkt aan zee, pal op het westen, dus iedere avond zonsondergang cadeau. De branding slaat op de rotsen en maakt een heerlijk geluid. Zo heerlijk dat ik er niet door in slaap kan komen. Met het raam dicht hoor ik het minder en val toch in slaap.
Je kan niet alles hebben toch?

Een hartelijke groet aan alle bekenden.

Angkor

Orakel
24-07-03, 22:23
Zuchttttttttt. Kwil ook op vakantie. :(

barfly
24-07-03, 22:57
Geplaatst door Orakel
Zuchttttttttt. Kwil ook op vakantie. :(

Ik ben net geweest...Maar ik zou 't graag overdoen in Essaouira :)
Orakel; wanneer ga jij?

Mafkees
24-07-03, 22:59
Geplaatst door angkor
Essaouira revisited

Het is nu drie jaar geleden dat ik hier voor het eerst was. Ik schreef er een verhaaltje over in het MarocNL boek.
Wat is er veranderd?
Toen vond ik het bijna verpest door de toeristen die zich niet voegden. Nu zijn er andere toeristen. Veel meer Marokkanen die hier hun vakantie doorbrengen. Ze zijn wel wat rijker dan hun landgenoten die hier wonen. Toch gaat het wel goed. De stad is minder verscheurd. De gemiddelde toerist lijkt minder dom dan voorheen.
In de haven is het drukker. Er wordt meer vis gevangen dan ooit. Je kan het ook zien aan het aantal schepen in aanbouw. Ook wordt er veel gerepareerd.
Waar de vroegere, vreemde toeristen van drie jaar terug achter glas een snel rondje door de haven reden, mengen de Marokkaanse toeristen zich onder de vissers. Kopen soms een maaltje sardines en praten. Het doet me goed. In de haven heeft de vreemdeling dus niet gewonnen. Hij voegt zich.
In de stad is dat een beetje anders. Bij gebrek aan voldoende originele mooie spullen, heeft de rotzooi de overhand genomen. Nog steeds ligt het Thuya hout on top, maar het is net of er een aantal kunstenaars verdwenen zijn. De vormen worden primitiever en meer kitscherig. Er zijn meer schilderijen, stuk voor stuk het aanzien niet waard.
Gelukkig kan ik nog eigengemaakte verse yoghurt vinden. De patisserie bestaat ook nog. Cafe de France heeft zijn naam veranderd. Is ook wel beter. Voor de rest nog precies zo. Op het terras wordt s-avonds wel meer onder de tafel gemixt.
Aan de haven geroosterde vis eten is comfortabeler geworden. En de prijzen zijn nog best te doen.
Men zegt dat de criminaliteit is toegenomen. Laatst is er een meisje vermoord om haar geld. Ik hoorde het onwaarschijnlijke verhaal dat sinds die tijd Marokkanen van de politie niet meer met niet-Marokkaanse toeristen mogen omgaan. Niks van gemerkt. Rumours dus.
Ik liet in de stad iets maken en kwam drie keer geduldig terug voor het gewenste leer er was. De patron zei me dat een bekend Marokkaans spreekwoord zegt dat Wie haast heeft al bijna dood is. Toen ik hem zei dat dat spreekwoord waarschijnlijk erg veel gebruikt wordt door lieden die altijd overal te laat mee zijn, schalde zijn lach door de zaak.
Oja, laat ik de wind niet vergeten. Die is er echt nog steeds. Die gaat ook nooit meer weg. En als je je daar s-avonds niet op kleedt dan lig je de volgende dag net als ik gevloerd te snotteren en te bibberen in je bed.
Dat bed staat in de prachtigste kamer die ik ooit had. Direkt aan zee, pal op het westen, dus iedere avond zonsondergang cadeau. De branding slaat op de rotsen en maakt een heerlijk geluid. Zo heerlijk dat ik er niet door in slaap kan komen. Met het raam dicht hoor ik het minder en val toch in slaap.
Je kan niet alles hebben toch?

Een hartelijke groet aan alle bekenden.

Angkor


Weten we ook weer waar u uithangt.
`kwil ook op vakantie, maar `kben geduldig vakantie rent niet weg.

Orakel
24-07-03, 23:44
Geplaatst door barfly
Ik ben net geweest...Maar ik zou 't graag overdoen in Essaouira :)
Orakel; wanneer ga jij?

Eind sept. pas. Dus duurt nog ff.

"Ik heb er zin an" als ik bovenstaand verhaal zo lees.

Ron Haleber
25-07-03, 00:29
Hoi Dick...!

Alles naar wens? Ben je met de auto vanuit Agadir gekomen...? Dat is een prachtige tocht door de bergen!



Controleer ff snel of die Marokkanen onze Nederlandse kanonnen niet hebben gesloopt...?

Ze liggen op het fort van de haven:


http://www.ronhaleber.nl/z3.jpg


http://www.ronhaleber.nl/z4.jpg



Veel plezier!

Heb je Mohamed meegenomen...?

Die schreef me vandaag een brief vanuit een zonnig stekkie - natuurlijk om me samen met Matt_ttie stevig af te zeiken - zoals dat hoort...!


Matt_ttie wilde ook naar Marokko als ik de tickets maar betaal. Ik zei o.k. als hij maar de RAM weet plat te krijgen...

Maar hij blijkt toch te bang om met mij op reis te gaan want hij laat niets meer van zich horen die gluiperd...!

Niet de hele dag in het internet-café blijven plakken hoor!


Groeten van Ron.



http://skins.hotbar.com/skins/mailskins/img/Barn__/Barn__Animals_Sheep_prv.gif

Ron Haleber
25-07-03, 08:50
Zeg Dick,


Je hebt die luxe bureaustoel van je hier toch wel veilig opgeborgen...???


Want als de kat van huis is dansen de muizen...! :giechel:


Dat jonkie Matt_ttie heeft de macht gegrepen en is bezig alle moderator-fauteuils bij opbod te verkopen... :terrorist



Mohamed noemt dat "ondemocratische perestroika"!


Maar de prikkers hier vertrouwen het niet... :dood:


:romance:


http://skins.hotbar.com/skins/mailskins/img/Barn__/Barn__Animals_Sheep_prv.gif

Jane Doe
25-07-03, 23:49
Geplaatst door Ron Haleber
Zeg Dick,


Je hebt die luxe bureaustoel van je hier toch wel veilig opgeborgen...???


Want als de kat van huis is dansen de muizen...! :giechel:


Dat jonkie Matt_ttie heeft de macht gegrepen en is bezig alle moderator-fauteuils bij opbod te verkopen... :terrorist



Mohamed noemt dat "ondemocratische perestroika"!


Maar de prikkers hier vertrouwen het niet... :dood:


:romance:


http://skins.hotbar.com/skins/mailskins/img/Barn__/Barn__Animals_Sheep_prv.gif



Sjonge waar heeft deze gozer t over?

Ron Haleber
26-07-03, 07:51
Geplaatst door Jane Doe
Sjonge waar heeft deze gozer t over?


Jane je was ff weggeweest en dan mis je wel eens wat.

Lees daarom mij, Mohamed en Karim op deze thread om bij te blijven:

http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=68055&pagenumber=2





Op die thread heeft MO_NL - dat is onze voorzitter Mohamed Aissati - een beschaafd persoon - belangrijk nieuws verklapt.


Dit nadat ik het bestuur daar heftig bekritiseerde om haar ondemocratisch beleid - met name over jonkie Matt_ttie, = Karim een 25 jarig it-student die hier de delete- en ban-knop naar willekeur hanteert...


Mohamed voert een peristroika door en zal ons (via Karim), weliswaar op "ondemocratische" manier een nieuw team van moderators gaan voorstellen...


Dat geef ik dus met de nodige kritische noot door aan de enige Nederlander in het bestuur, onze, de democratie altijd welgezinde Dick Sipkes - in de wandeling Angkor geheten - die zich in Essaouira ophoudt...!


Ik hoop namelijk dat Dick (met name als moderator) voor ons bestuur behouden blijft...!

En dat zijn stoel dus niet door Karim onder zijn kont vandaan gehaald en door anderen wordt bezet...!


Nou dit was in een notendop het verhaal...


Zelf post ik maar armzalig enkel onder mijn eigen naam hier... Vandaar al die naamsverwarring rond al die uiterst gewichtige ayatollahs hierboven...!




http://skins.hotbar.com/skins/mailskins/img/Barn__/Barn__Animals_Sheep_prv.gif



P.S. Ik zette het maar in vet omdat ik het vanwege de donkere achtergrond anders nauwelijk kan lezen...


http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=68055&pagenumber=3http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=68055&pagenumber=2

Ron Haleber
26-07-03, 08:17
Als slot van mijn verslag - dan basta ermee! - is het wel nuttig nog ff aan Dick de kritiek van Karim en mijn kort reply daarop te geven:

Maar uit de reacties van prikkers als Orakel en Plexus op te maken interesseren die zich voor geen ene jota voor democratie hier - ze vinden het gezeur -, dus ik hou er voortaan mee op om water naar de zee te dragen! Zoek het dus zelf maar uit, maar ga niet janken als je om niets geband wordt of je berichten ineens verdwenen blijken want dat heb je dus echt helemaal aan jezelf te danken...!



Geplaatst door Matt_ttie

Realiseren jullie je wel dat je 'Vriend' beledigt door mijn keuzes voor moderators te kwalificeren als het aanstellen van dictators. :corcky:





Vriend beledigen...?

Die aardige democratische prikker aan dat bijzet-tafeltje van je directeurs-bureau - die schat die niet eens weet wat een IP-ban is...? Hoe kom je daarbij...?



Welke voortvluchtige bastaard-zoon van Sadam heeft hier de macht gegrepen met het monopolie over het bliksemen met bans...? :D :D :D



Dacht je dat de prikkers dat nog steeds niet weten...? :fuckit2:



:nl: :nl: :nl:"Wij willen Angkor terug"...! :nl: :nl: :nl:

Leve Dick & de Nederlandse democratie...!!!




http://skins.hotbar.com/skins/mailskins/img/Barn__/Barn__Animals_Sheep_prv.gif

rafiq
26-07-03, 10:55
Salaam aleikum Angkor,

Wat heb ik problemen gehad in Essouira met de F@#$%&KING Franse Ordinateurs.

Essouira is echt gaaf, behalve die imitatie Marokkaanse Jimi Hendrixen... S 'avonds de hele tijd blowen die gasten!

Het viel me op dat veel Marokkaanse vrouwen totaal gesluierd zijn in het wit en zwart in Essouira.

Maar het water is teveel koud, ik heb daar niet gezwommen. Het was ook de eerste keer dat ik een vrouw in Marokko topless zag.

Een Franse touriste met haar vriend die zelfs aan zeer intiem bezig waren! En plein publique!

Shoema!

Als ik jou was....Vanuit Essouira--->Marrakech--->Atlas----> Ourzazete-----> en vanuit daar richting Sahara!

De mensen zijn daar :wohaa: Echt leuk en zeer open!

Salaam aleikum

Orakel
26-07-03, 19:10
Geplaatst door Ron Haleber
Als slot van mijn verslag - dan basta ermee! - is het wel nuttig nog ff aan Dick de kritiek van Karim en mijn kort reply daarop te geven:

[B]Maar uit de reacties van prikkers als Orakel en Plexus op te maken interesseren die zich voor geen ene jota voor democratie hier - ze vinden het gezeur -, dus ik hou er voortaan mee op om water naar de zee te dragen! Zoek het dus zelf maar uit, maar ga niet janken als je om niets geband wordt of je berichten ineens verdwenen blijken want dat heb je dus echt helemaal aan jezelf te danken...!

http://216.40.249.192/s/ups/budaz/jerk.gif Lekker belangrijk.

Ik ben hier te gast op dit prikbord en zolang ik me als zodanig gedraag, zal mijn gastheer zich ook dienovereenkomstig gedragen.

Hij is moeilijk, dus neem gerust de moeite om 'm 2 keer te lezen.