PDA

Bekijk Volledige Versie : Shimon Peres wil van Jeruzalem "hoofdstad van de wereld" maken



Marsipulami
26-07-03, 21:21
Shimon Peres wil van Jeruzalem "hoofdstad van de wereld" maken
--------------------------------------------------------------------------------
2003-07-24 BRUSSEL (RKnieuws.net) - De gewezen Israëlische premier Shimon Peres wil van Jeruzalem "de hoofdstad van de wereld" maken, met een joodse en Arabische burgemeester voor elk van de twee delen van de stad, zo melden verscheidene katholieke persagentschappen.


De heilige plaatsen in Jeruzalem moeten onder het toezicht komen van de Verenigde Naties, terwijl de secretaris van de VN zelf burgemeester zou worden van Jeruzalem.

Volgens ingewijden is het voorstel van Peres betekenisvol omdat het afkomstig is van een belangrijke Israëlische politieke leider en een oplossing aanreikt voor een van de meest delicate punten van de vredesonderhandelingen tussen Israël en de Palestijnse Autoriteiten.

Echt nieuw zijn de voorstellen echter niet. Zo pleit het Vaticaan er al langer voor om aan Jeruzalem een internationaal statuut te geven, terwijl de internationale gemeenschap zou instaan voor de bescherming van de Heilige Plaatsen. Waarnemers zijn overigens kritisch over de slaagkansen van het voorstel en wijzen erop dat de nederlaag van Peres tijdens de verkiezingen van 1996 deels was toe te schrijven aan zijn voorstel toen om Jeruzalem op te delen.

Volgens de Israëische krant Maariv formuleerde Peres het voorstel afgelopen maandag op een ontmoeting met Russische verantwoordelijken. Het kent wel historische precedenten. Zo werd in 1947 bij de Verenigde Naties een resolutie goedgekeurd waarin Jeruzalem toen geinternationaliseerd werd en gesteld werd dat het aan geen enkele partij toebehoorde. In de oorlog van 1948-1949, die aan de oprichting van de staat Israë vooraf ging, veroverde Israë het westelijke deel van de stad, terwijl Oost-Jeruzalem, met de Klaagmuur en de joodse, christelijke en islamitische heilige plaatsen in het oude deel van de stad, door Jordanië bestuurd werd. In 1967 slaagde Israë er dan in heel Jeruzalem onder controle te krijgen. (tb)

KomMaar
26-07-03, 21:28
Wat is jouw mening hierop?

Marsipulami
26-07-03, 21:49
Geplaatst door KomMaar
Wat is jouw mening hierop?

Ik denk dat het goed zou zijn als de Verenigde Naties een veel grotere rol gingen spelen. Jeruzalem onder rechtstreeks bestuur van de VN vind ik een prima idee. En dat mag van mij altijd zo blijven. Ze mogen bovendien het hoofdkwartier van de VN ook naar ginder overbrengen. Dan kan de VN zich wat onafhankelijker opstellen tgo de VS.

Joden en Palestijnen geraken daar toch niet uit. Er is teveel onderling wantrouwen. Bovendien zijn de Palestijnen al langer vragende partij voor een veel actievere rol van de VN. De tandem Bush Sharon daar moeten de Palestijnen niet te veel van verwachten om hun rechten te bekomen. Joden en Palestijnen hebben wellicht meer vertrouwen in de VN dan in elkaar. Dus het lijkt me wel wat. Maar ik geloof nooit dat de joden dat zullen aanvaarden.

Simon
27-07-03, 09:51
Tja merkwaardig dat Israel niet gewoon de resoluties van de VN uitvoert in plaats van te doen alsof dit een nieuw idee is.

CapoDiTutiCapi
27-07-03, 12:26
Geplaatst door Simon
Tja merkwaardig dat Israel niet gewoon de resoluties van de VN uitvoert in plaats van te doen alsof dit een nieuw idee is.

Psies, en merkwaardiger dat er geen sancties volgen op het niet uitvoeren van die sancties.