PDA

Bekijk Volledige Versie : Anti-Amerikanisme gaat voorbij aan bedrijven



Orakel
27-07-03, 22:31
Anti-Amerikanisme gaat voorbij aan bedrijven

RIJSWIJK (ANP) - Bedrijven uit de Verenigde Staten ondervinden nauwelijks hinder van het anti-Amerikanisme dat wereldwijd broeit. Dat blijkt uit de jaarlijkse ranglijst van waardevolle merken, die het Amerikaanse weekblad Business Week deze week publiceerde.


Het solisme waarmee de VS opereren sinds de aanslagen van 11 september leidt weliswaar geregeld tot harde kritiek, maar er worden over de gehele wereld niet minder Amerikaanse producten door gekocht. De top-vijf van het overzicht in Business Week is volledig in handen van Amerikaanse bedrijven. Die hebben hun positie afgelopen jaar stuk voor stuk weten te verbeteren, ondanks het slechte economische tij.

Coca Cola

Op de eerste plek prijkt wederom het merk Coca Cola. Het zakenblad en het bedrijf Interbrand schatten de waarde van dit merk op 70,45 miljard dollar. Daarmee heeft Coca Cola zijn waarde afgelopen jaar met 1 procent weten op te voeren. De stijging is toe te schrijven aan de introductie van nieuwe drankjes, zoals Vanilla Coke.

Softwaregigant Microsoft blijft de tweede plek op de ranglijst bezetten, gevolgd door het computerconcern IBM, het conglomeraat General Electric en chipmaker Intel. De vijf Amerikaanse merken vertegenwoordigen samen een waarde van ruim 260 miljard dollar.

Het Brits-Nederlandse olieconcern Shell heeft afgelopen jaar aardig aan de weg getimmerd in de top-honderd. De merkwaarde steeg met 6 procent tot 2,98 miljard dollar. Met dank aan de bedrijfstop die het mes in de kosten zette.

Van de drie Nederlandse bedrijven die op de ranglijst prijken, neemt Philips op plek 59 de hoogste positie in. Grootste stijger in het overzicht is elektronicaconcern Samsung. De merkwaarde sprong met 31 procent omhoog naar 10,85 miljard dollar, waardoor het bedrijf op de 25e plaats belandde.

CapoDiTutiCapi
27-07-03, 23:23
Lijkt me niet dat de waarde van een merk een goeie graadmeter is van het anti-Amerikanisme. Dat lijkt mij beter te zien aan de omzet van de bedrijven. Dat is, geloof ik, niet onderzocht door Interbrand.

mrz
28-07-03, 00:22
Soms moet je het Anti-Amerikanisme misschien wat dichter bij huis zoeken blijkt maar weer... :cheefbek:

manc
28-07-03, 10:56
Geplaatst door CapoDiTutiCapi
[B]Lijkt me niet dat de waarde van een merk een goeie graadmeter is van het anti-Amerikanisme.

Wel toch...immers als typisch Amerikaanse merken a la CocaCola waardevol zijn dan is dat toch een graadmeter van de populariteit van Amerikaanse dingen.

Maar ja, misschien geeft dit wel beter aan hoe dubbel de moraal jegens de states is: aan de ene kant heeft de halve wereld om wat voor een reden dan ook een bloedhekel aan Bush, de grote Amerikaanse bedrijven, de Amerikaanse arrogantie en domheid etc.etc. aan de andere kans is alles wat Amerikaans is nog steeds erg gewild: merkkleding, cola en cigaretten, Amerikaanse films etc.etc.etc.

CapoDiTutiCapi
28-07-03, 10:57
Geplaatst door mrz
Soms moet je het Anti-Amerikanisme misschien wat dichter bij huis zoeken blijkt maar weer... :cheefbek:

Ik begrijp um niet? :wat?!: