PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Groep Antillianen boordevol problemen en zeer explosief'



Grietje
28-07-03, 15:07
'Groep Antillianen boordevol problemen en zeer explosief'
Door Marc van den Eerenbeemt


AMSTERDAM - Na de dood van een tiener gaat Tilburg Antilliaanse criminelen 'keihard' aanpakken. Hulpverlener Schrils is pessimistisch.

'Het koloniale verleden wreekt zich nu'

Over vijf jaar vallen er nog steeds doden, net zoals anderhalve week geleden in Tilburg. 'Sorry, ik kan het niet anders zeggen', zegt James Schrils, maatschappelijk werker voor Antillianen. Hij is somber over de manier waarop de Nederlandse overheid omgaat met losgeslagen Antilliaanse jongeren.
Schrils, historicus en voorzitter van de stichting Forsa voor hulpverlening aan Antillianen, heeft na vijftien jaar werk al zijn optimisme verloren. 'Dit is een groep boordevol problemen. Bijzonder explosief, bijzonder weinig scholing en met bijzonder weinig vooruitzichten.'

In Tilburg is vrijdag een nieuw beleid aangekondigd. Burgemeester Stekelenburg gaat Antilliaanse criminelen, 'rotzakken die de samenleving dreigen te ontwrichten', vanaf nu 'keihard' aanpakken. De politie gaat preventief fouilleren. Anderhalve week geleden werd in Tilburg de 18-jarige Bart Raaijmakers doodgestoken. Twee Antillianen, een Surinamer en een man uit West-Afrika zijn opgepakt.

Voor sommige Tilburgers is de nieuwe aanpak mosterd na de maaltijd. In hatemails werd Stekelenburg te verstaan gegeven dat hij als 'gevaarlijk links persoon' van Tilburg een 'multicul getto' en een 'moordstad' heeft gemaakt. Vooral de jonge Antilliaanse criminelen worden gevreesd, vanwege het gemak waarmee zij zwaar geweld gebruiken. Dinsdag werden nog vier Antilliaanse jongeren aangehouden na straatroof met een vuurwapen en aanranding.

Tilburg telde in 1997 nog 2700 Antillianen, nu zijn dat er ruim vijfduizend. Volgens Tilburg is er ook nog een grote groep die zich niet heeft laten registreren. Na Dordrecht, Rotterdam en Amsterdam heeft Tilburg de grootste Antilliaanse gemeenschap.

Schrils, zelf ook Antilliaan, omschrijft de Antillianen als mensen met een groot minderwaardigheidsgevoel en historische trauma's die samenhangen met het koloniale verleden van de Antillen. 'Ze hebben zeer lange tenen. Ze schreeuwen: ''Wij eisen respect!'' Maar ze geven zelf niemand respect. Ach, het is allemaal al lang beschreven en bedacht. Maar in Nederland worden er steevast wat projectjes tegenaan gegooid, die na een paar jaar weer geruisloos verdwijnen.'

Alleen een aanpak die 'handen vol geld gaat kosten' kan soelaas bieden, denkt Schrils. Niet alleen moeten de Antillen een Nederlandse provincie worden, om zo hun economische en sociale situatie snel te verbeteren. De politie moet niets meer accepteren , zegt Schrils. Geen wapenbezit, geen luidruchtige straatfeesten. 'Denk je dat Antillianen problemen hebben met preventief fouilleren? De meesten juichen het toe!'

Ook gemeenten, maatschappelijk werkers en scholen moeten intensief samenwerken om jonge Antillianen aan boord te trekken. 'Een mentaliteitsverandering die vele generaties kost. Dat kan alleen met programma's van tien, twintig jaar. We hebben internaten nodig die kinderen kunnen opvangen, zonodig onder dwang. Vaders moeten op hun verantwoordelijkheid worden gewezen. Ze kunnen de opvoeding niet overlaten aan tienermoeders wier opleidings- en taalniveau doorgaans niet hoger is dan die van de criminele jeugd zelf.'

De Antilliaanse gemeenschap moet intensief worden betrokken bij die aanpak, vindt Schrils. 'Dat is heel moeilijk. Veel mensen bestaan niet voor de instanties. Misschien zijn er in Nederland wel 150 duizend in plaats van 100 duizend Antillianen.

Doen we niks, en dat ligt in deze magere tijd voor de hand, dan moet Nederland de misdaad gewoon accepteren.'

Marsipulami
28-07-03, 15:29
Welke zouden de verschillen zijn tussen Antilliaanse jeugd in Nederland en de Antilliaanse jeugd in het land van herkomst ? Zijn er daar ook problemen ?

Grietje
28-07-03, 15:30
Geplaatst door Marsipulami
Welke zouden de verschillen zijn tussen Antilliaanse jeugd in Nederland en de Antilliaanse jeugd in het land van herkomst ? Zijn er daar ook problemen ?

Het schijnt dat ze daar de maatschappelijke drop-outs op het vliegtuig hier naartoe sturen.

Mafkees
28-07-03, 15:30
Geplaatst door Marsipulami
Welke zouden de verschillen zijn tussen Antilliaanse jeugd in Nederland en de Antilliaanse jeugd in het land van herkomst ? Zijn er daar ook problemen ?


Land van herkomst?!

Antillen behoren toch tot `t Koninkrijk der Nederlanden..:moe:

Grietje
28-07-03, 15:33
Geplaatst door Al3arbi
Land van herkomst?!

Antillen behoren toch tot `t Koninkrijk der Nederlanden..:moe:

En in Zuid-Afrika spreken ze nog steeds Nederlands.

Mafkees
28-07-03, 15:34
Geplaatst door Grietje
En in Zuid-Afrika spreken ze nog steeds Nederlands.


Nee joh gekkie, das Afrikaans.

Grietje
28-07-03, 15:35
Geplaatst door Al3arbi
Nee joh gekkie, das Afrikaans.

Aha!

Puk
28-07-03, 15:37
Geplaatst door Marsipulami
Welke zouden de verschillen zijn tussen Antilliaanse jeugd in Nederland en de Antilliaanse jeugd in het land van herkomst ? Zijn er daar ook problemen ?

Op Curaçao pakken ze het anders aan.
Als je daar een inbreker van je dak af schiet, zit daar niemand mee.
My house is my castle.
Overigens wordt het op Curaçao ook met de dag erger is mij verteld.
Een OK-verpleegkundige vertelde me dat het steeds erger wordt. Rond de klok worden er mensen binnengebracht met schotwonden etcetera. Er valt bijna niet tegenop te werken. Ze is inmiddels teruggekeerd naar Nederland.

We moeten het echt gaan aanpakken in Tilburg.

Voorstel:
1. Een slavenmonument oprichten.
2. Elke Antiliaan 1 miljoen Euro geven als schadevergoeding.

Marsipulami
28-07-03, 15:37
Geplaatst door Grietje
Het schijnt dat ze daar de maatschappelijke drop-outs op het vliegtuig hier naartoe sturen.

Geloof jij daar in ?

lennart
28-07-03, 15:39
Het probleem is dat er veel centen te verdienen zijn met de drugshandel en er zijn weinig andere banen op de Antillen. Waar criminaliteit zich verspreidt verhard ook het milieu hele simpele rekensom.

Grietje
28-07-03, 15:42
Geplaatst door Marsipulami
Geloof jij daar in ?

Ik zei daarom ook 'het schijnt'.

Marsipulami
28-07-03, 15:44
Geplaatst door Puk
We moeten het echt gaan aanpakken in Tilburg.

Voorstel:
1. Een slavenmonument oprichten.
2. Elke Antiliaan 1 miljoen Euro geven als schadevergoeding.

Daar zit wat in. Maar ik weet niet of mensen echt vragende partij zijn om aan hun slavenidentiteit herinnert te worden.

Dat miljoen schadevergoeding, tja...misschien maar ik weet niet of het veel oplost aan de huidige problemen. Maar het zou wel gerechtvaardigd zijn natuurlijk.

Marsipulami
28-07-03, 15:45
Geplaatst door Grietje
Ik zei daarom ook 'het schijnt'.

Doe eens een voorstel van correcte aanpak om de problemen die zich stellen op te lossen.

samir_re
28-07-03, 15:57
Het probleem met deze jongeren is denk ik hetzelfde als met marokkaanse criminele jongeren: sociale en maatschappelijke problemen: Ze komen uit (grote) gezinnen met een laag inkomen, school interesseert hen niet, studeren niet af, vinden geen werk, discriminatie, etc. the usual stuff

Grietje
28-07-03, 15:58
Geplaatst door Marsipulami
Doe eens een voorstel van correcte aanpak om de problemen die zich stellen op te lossen.

Daar vraag je me wat Mars! Ik kan niet zo een twee drie een aanpak bedenken waarmee je alle problemen uit wereld kunt helpen. Waar ik wel mee zou beginnen is een grondige inventarisatie van de problemen (zoals vaderloos gezin, drugshandel, schooluitval etc. )Ik denk dat het nodig is om dat eerst goed in kaart te brengen voordat je begint te spreken over hardere aanpak en meer van dat soort stoere taal. Maar het lijkt mij ook belangrijk om naast de sociale actoren ook proberen na te gaan in hoeverre het gedrag van deze mensen cultureel bepaald is. Daar kunnen misschien weleens heel onplezierige dingen uit voortkomen, maar dat moet dan maar. De vraag is dan hoe je gepaste oplossingen kunt vinden voor deze problemen. Ik geloof niet dat je alle problemen kunt oplossen maar het m.i. wel mogelijk zijn om met de kennis die je hebt opgedaan over deze mensen de problemen in ieder geval te beheersen en in te dammen. Maar je zult zien dat de praktijk altijd veel weerbarstiger is. Bottom line: ik zou bij god niet weten hoe je dit moet aanpakken.

jaja
28-07-03, 16:13
Geplaatst door Grietje
Daar vraag je me wat Mars! Ik kan niet zo een twee drie een aanpak bedenken waarmee je alle problemen uit wereld kunt helpen. Waar ik wel mee zou beginnen is een grondige inventarisatie van de problemen (zoals vaderloos gezin, drugshandel, schooluitval etc. )Ik denk dat het nodig is om dat eerst goed in kaart te brengen voordat je begint te spreken over hardere aanpak en meer van dat soort stoere taal. Maar het lijkt mij ook belangrijk om naast de sociale actoren ook proberen na te gaan in hoeverre het gedrag van deze mensen cultureel bepaald is. Daar kunnen misschien weleens heel onplezierige dingen uit voortkomen, maar dat moet dan maar. De vraag is dan hoe je gepaste oplossingen kunt vinden voor deze problemen. Ik geloof niet dat je alle problemen kunt oplossen maar het m.i. wel mogelijk zijn om met de kennis die je hebt opgedaan over deze mensen de problemen in ieder geval te beheersen en in te dammen. Maar je zult zien dat de praktijk altijd veel weerbarstiger is. Bottom line: ik zou bij god niet weten hoe je dit moet aanpakken. nou, je verhaal klinkt al redelijk goed. Daarnaast zal men direct bij mensen zoals de geinterviewde te rade moeten gaan. Hen plannen laten maken en dan niet te theoretisch gaan zeuren, maar gewoon kijken wat er praktisch mogelijk is.
Zoals je zegt, alle problemen zijn niet op te lossen. Er zullen altijd mensen zijn die het minder hebben ... en er zullen altijd mensen zijn die zich om wat voor reden ook niet aan de regels van de samenleving houden. (overigens zijn die groepen zeer duidelijk NIET hetzelfde!) Als je de ene groep binnenboord hebt gehaald, zal de volgende groep buitenboord hangen en in beeld komen. Daar moet je niet wanhopig van worden. Dat is nu eenmaal zo. Het idee dat we ooit iedereen "gelijk" krijgen is te optimistisch ... (of misschien wel te pessimistisch omdat dat waarschijnlijk de totale Big Brother staat zou worden).

Marsipulami
28-07-03, 16:17
Geplaatst door Grietje



Daar vraag je me wat Mars! Ik kan niet zo een twee drie een aanpak bedenken waarmee je alle problemen uit wereld kunt helpen. Waar ik wel mee zou beginnen is een grondige inventarisatie van de problemen (zoals vaderloos gezin, drugshandel, schooluitval etc. )

Ik vroeg me af in welke mate het probleem te vergelijken is met de specifieke problemen waarmee andere allochtone groepen te maken hebben.


Ik denk dat het nodig is om dat eerst goed in kaart te brengen voordat je begint te spreken over hardere aanpak en meer van dat soort stoere taal.

Harde aanpak mag wel, maar het is vooral een slogan die in de praktijk moeilijk uitvoerbaar is. Bovendien is criminaliteitsbestrijding altijd symptoombestrijding en dient men te zoeken naar onderliggende oorzaken van problemen.


Maar het lijkt mij ook belangrijk om naast de sociale actoren ook proberen na te gaan in hoeverre het gedrag van deze mensen cultureel bepaald is.

Er komen volgens mij vooral problemen als culturen met elkaar in contact komen binnen één levensfeer van hetzelfde individu. Goeie of slechte culturen zijn er niet volgens mij (maar kom alles is relatief). Maar te snelle aanpassing al dan niet gedwongen veroorzaakt ongelukken onderweg. Bij migratiegolven stel je altijd een toename van crimineel gedrag vast in de opvolgende generaties om het even vanuit welke cultuur men komt.


Daar kunnen misschien weleens heel onplezierige dingen uit voortkomen, maar dat moet dan maar. De vraag is dan hoe je gepaste oplossingen kunt vinden voor deze problemen. Ik geloof niet dat je alle problemen kunt oplossen maar het m.i. wel mogelijk zijn om met de kennis die je hebt opgedaan over deze mensen de problemen in ieder geval te beheersen en in te dammen. Maar je zult zien dat de praktijk altijd veel weerbarstiger is. Bottom line: ik zou bij god niet weten hoe je dit moet aanpakken.

Tja ik vroeg me hoger af of er op de Antillen ook zoveel problemen waren met jongeren. Ik heb het gevoel dat het met de jeugd in Marokko niet slecht gaat. Ze leven ginder wel anders, hebben daar wellicht ook problemen, maar ze komen in ieder geval minder snel in een drugs- of criminaliteitsstraatje terecht. Als het klopt dat het ginder niet slecht gaat dan moet men de zaak benaderen vanuit de invalshoek ' hoe komt het nu dat mensen met één en dezelfde culturele achtergrond problemen heeft in Nl en niet in het land van herkomst ?'

000NobelPrizes
28-07-03, 16:31
Geplaatst door Marsipulami
Tja ik vroeg me hoger af of er op de Antillen ook zoveel problemen waren met jongeren. Ik heb het gevoel dat het met de jeugd in Marokko niet slecht gaat. Ze leven ginder wel anders, hebben daar wellicht ook problemen, maar ze komen in ieder geval minder snel in een drugs- of criminaliteitsstraatje terecht. Als het klopt dat het ginder niet slecht gaat dan moet men de zaak benaderen vanuit de invalshoek ' hoe komt het nu dat mensen met één en dezelfde culturele achtergrond problemen heeft in Nl en niet in het land van herkomst ?'
Ja, die problemen zijn er. Corrupte politici die er een zootje van maken en hun zakken volproppen. Ze gedragen zich al een verwend zoontje wiens rijke vader (Nederland) voortdurend moet betalen, maar die daarnaast zijn spruit nergens op aan mag spreken. Zo schept men daar geen werkgelegenheid, de scholing is ondermaats, de sociale voorzieningen ook en niemand steekt een poot uit of geeft er een flikker om wat er met de Antilliaanse burgers gebeurt.
De criminele jongeren worden met vliegtuigen vol naar Nederland gestuurd. De Antilliaanse overheid was eerst pislink dat wij hen daarop aanspraken, maar na 10 jaar hebben ze het eindelijk zelf toegegeven dat het inderdaad gebeurde.

Voor wat betreft Mars' terloopse opmerking: Marokkanen en Antillianen dragen ex aequo de dubieuze eer als zijnde de grootste criminelen. Daarna komen de Surinamers en de Turken.

lennart
28-07-03, 16:33
Toch maf is dat, elke keer wanneer er de kans is om buitenlanders af te zeiken dan daagt 151 op.

000NobelPrizes
28-07-03, 16:37
Geplaatst door lennart
Toch maf is dat, elke keer wanneer er de kans is om buitenlanders af te zeiken dan daagt 151 op.

Wel ja. Ik geef gewoon antwoord op Mars' vraag. En dat de Antilliaanse overheid er een puinhoop van maakt is volgens mij oud nieuws, alleen wist Mars het nog niet.

Grietje
28-07-03, 21:01
Geplaatst door 151 NobelPrizes


Voor wat betreft Mars' terloopse opmerking: Marokkanen en Antillianen dragen ex aequo de dubieuze eer als zijnde de grootste criminelen. Daarna komen de Surinamers en de Turken.


Voormalig NAVO-topman Willem M. en al die bouwfrauders delen jammergenoeg niet een en dezelfde etniciteit. Anders zouden ze eenzaam aan de criminaliteitstop staan. O, wat hoor ik? Zijn het allemaal autochtone Nederlanders? Toe maar! Stelletje parasieten!

Zwarte Schaap
28-07-03, 21:08
Geplaatst door 151 NobelPrizes

Voor wat betreft Mars' terloopse opmerking: Marokkanen en Antillianen dragen ex aequo de dubieuze eer als zijnde de grootste criminelen. Daarna komen de Surinamers en de Turken.

Dat waren de getallen betreffende jeugdcriminaliteit. De jeugdcriminaliteit is een scheintje vergeleken bij de totale criminaliteit.

De lijst is nog steeds als volgt.

Nederlanders
Antillianen
Surinamers
Marokanen
Turken

Marsipulami
28-07-03, 21:13
Geplaatst door Zwarte Schaap
De lijst is nog steeds als volgt.

Nederlanders
Antillianen
Surinamers
Marokanen
Turken

Waar zijn de criminele Belgen in Nederland nou gebleven ? Hebben jullie die niet ? Omgekeerd wel een pak Hollanders bij ons in de gevangenissen. Meestal XTC labs en internationale drugstraffiek. Wat georganiseerde criminaliteit betreft staan ze zelfs op nummer 1 in België.

Orakel
28-07-03, 21:38
Geplaatst door Marsipulami
drugstraffiek :p

Mooi taaltje.

Wat ik ervan weet is het volgende: de werkgelegenheid en andere sociaal-eonomische omstandigheden op de ABC-eilanden zijn belabberd waarbij de Nederlandse Antillen de kroon steken.
Daarbij zijn de zittende politici zakkenvullers die daarnaast los willen komen van Nederland en bijbehorende "ontwikkelingshulp".

Vanwege de sociaal-economische omstandigheden worden er inderdaad veel jongeren naar Nederland gestuurd in de hoop dat ze hier een beter bestaan op kunnen bouwen.

Nederland heeft dat een jaar of vier geleden proberen te "kaderen" door de verplichting op te werpen dat minderjarigen alleen naar hier konden komen als er sprake was van een voogd bij wie deze minderjarigen terecht konden.

De praktijk was vaak dat deze voogd een zus of tante was, die de handen vol had aan de eigen kinderen. Daardoor moest de minderjarige al gauw van adres naar adres en was er van opbouwen geen sprake.

Een ander deel van het probleem schijn te zijn (zie het artikel) dat Antilliaanse vrouwen op steeds jongere leeftijd kinderen krijgen en de vaders wat de opvoeding betreft niet thuis geven en zelfs kinderen bij meerdere vrouwen hebben.

Opgroeien in veiligheid en geborgenheid is er op die manier minder bij wat een weerslag heeft op de ontwikkeling van een jongere.

Tegenwoordig wordt er geprobeerd om te investeren in onderwijs en werkgelegenheid en voorlichtng aan Antilliaanse vrouwen en meiden daar waar het gaat om zwangerschap, opvoeding en ontwikkeling.

De ellende is echter dat je een 17-jarige niet voor het minimumloon aan het werk krijgt als hij datzelfde loon per dag verdient met drugstraffiek.

Wellicht ten overvloede, maar ook bij Antillianen is er sprake van een kleinde harde kern die de naam van de groep besmeurt.

Zwarte Schaap
28-07-03, 21:48
Er is een dubbele trek, de hoogopgeleiden trekken ook al jaren massaal naar Nederland, vandaar dat in de statistieken de antilianen het al jaren het best doen van alle allochtonen op onderwijsgebied.