PDA

Bekijk Volledige Versie : Een van mijn heldinnen



Grietje
28-07-03, 21:54
Moslims laten zich vaker begraven in Rotterdam



Door Abdel Ilah Rubio


Rotterdam - Steeds meer islamitische Rotterdammers maken gebruik van de voor hen gereserveerde gedeelten op de gemeentelijke begraafplaats in Crooswijk en de Zuiderbegraafplaats. Het kan al sinds 1975, maar nog steeds weten maar weinig moslims dat ze zich ook hier volgens de gebruiken van hun geloof kunnen laten begraven. Daar begint wel langzaam verandering in te komen. ,,Er zijn dagen dat we drie moslimbegrafenissen per dag uitvoeren,'' zegt C. Grootendorst van de begraafplaats in Crooswijk en de Zuiderbegraafplaats.


Volgens hem liggen er nu ongeveer zevenhonderd moslims begraven in Rotterdam. Vooral de laatste jaren is hun aantal snel toegenomen. Dat komt onder meer, omdat de begraafplaats sinds enkele jaren goede contacten heeft met moskeeën en vertegenwoordigers van de islamitische gemeenschap.

Ook voorzien de begraafplaatsen beter in de behoefte van de verschillende bevolkingsgroepen. Zo kunnen de overledenen er bijvoorbeeld sinds vier jaar ook op zondag terecht. Dat is belangrijk, vertelt Grootendorst, omdat moslims hun doden zo snel mogelijk willen begraven. In 1999 besloot de Rotterdamse gemeente een ontheffing van de Wet op de Lijkbezorging te gebruiken om een begrafenis binnen 36 uur mogelijk te maken.

Het zijn vooral Surinaams-Javaanse, Pakistaanse en soms Turkse moslims die hun overledenen in Rotterdam ter aarde bestellen. ,,Marokkanen gaan overwegend terug naar hun geboorteland, omdat ze daar een verzekering voor hebben afgesloten bij Marokkaanse banken. Maar de verwachting is dat volgende generaties gewoon hier worden begraven.''

Een probleem voor veel moslims is dat Nederland geen eeuwige graven heeft. ,,Dat bestaat hier niet.''

De aanwezigheid van islamitische graven heeft niet geleid tot vreemde taferelen op de algemene begraafplaatsen, vertelt Grootendorst. ,,Een moslimgraf hoort wel sober te zijn, en bloemen worden niet veel geplaatst, maar het grafbezoek wijkt niet veel af van dat van autochtone nabestaanden. Wel is onlangs aangegeven dat mensen graag aan het einde van de ramadan het graf van hun familieleden zouden willen bezoeken. Dat zou dan buiten de reguliere openingstijden van 8.00 tot 16.00 uur zijn. Wij staan daar wel voor open, maar hebben er verder niets meer over gehoord.''

Ook directeur I. Spalburg van Spior, de koepelorganisatie van moskeeën in Rijnmond, ziet steeds meer geloofsgenoten een laatste rustplek in Nederland kiezen. Volgens hem gaat het voornamelijk om Surinamers en kleinere bevolkingsgroepen, zoals Indonesiërs, Bosniërs en Somaliërs. Turken en Marokkanen kiezen voor het merendeel nog voor een graf in het land van herkomst, weet hij.

,,Er zijn wel wat Marokkanen en Turken die zich hier laten begraven, maar dat zijn vooral jongere mensen die goed geïntegreerd zijn en hier alles hebben.''

Maar het zal volgens hem niet lang meer duren of alle islamitische overledenen worden hier ter aarde besteld. ,,De band met het land van herkomst wordt steeds losser. In principe kun je volgens de islam begraven worden in het land waar je zit. Er zijn geen regels die bepalen dat je in Marokko of Turkije moet worden begraven. De hele wereld is wat dat betreft een groot kerkhof.''

Het grote bezwaar dat sommige moslims hebben tegen een begrafenis in Nederland, is dat zo'n graf niet eeuwig is, zegt ook Spalburg. ,,Als op een gegeven moment niemand meer betaalt, wordt het graf geruimd. Daar zal een oplossing voor moeten worden gevonden.''


Karakter
Een andere reden, waarom sommige groepen toch liever kiezen voor het buitenland, is het ontbreken van een eigen karakter van zo'n begraafplaats. ,,Nu is het zo dat een deel van de algemene begraafplaats gereserveerd is voor moslims. De mensen hebben het liefst een eigen islamitische begraafplaats, net zoals joden, katholieken en protestanten. Maar het is heel moeilijk om dat te realiseren.

Het is natuurlijk heel kostbaar. De moslims in Nederland hebben er tot nu toe ook niet echt over nagedacht. Binnen de kleinere groepen wordt er wel over gesproken, maar die zijn met te weinig om een vuist te maken. Als ook de grote groepen, zoals de Turken en Marokkanen hier serieus over gaan nadenken, kan zo'n eigen begraafplaats wel worden gerealiseerd,'' verwacht de directeur.


Wie van de Marokkaanse prikkers zou zich in Nederland laten begraven? Als hij of zij dood is natuurlijk. Wat God verhoede!

Orakel
28-07-03, 22:52
Ik denk dat ik toch liever bijgezet word in het familiegraf in Marokko.

Niet alleen vanwege de emotionele redenen die ik nu op voorhand heb, maar ook vanwege de praktische factor dat ik inderdaad vind dat het een laatste rustplaats moet zijn.

Ik dacht trouwens dat het verplicht was om in je geboorteland begraven te worden of in ieder geval op "Islamitische grond"?

Ow jah, hoe bedoel je: één van mijn heldinnen?

Grietje
28-07-03, 22:55
Geplaatst door Orakel


Ow jah, hoe bedoel je: één van mijn heldinnen?


Ging iets fout toen ik een bericht over Carla del Ponte wijzigde. Kan nu de titel niet meer veranderen.


ALLEMAAL THE SOPRANO'S KIJKEN!!!

barfly
28-07-03, 23:02
Ik laat me na crematie, lekker uitgooien over de zee :)
Kan ik iedereen aanraden ;)

taouanza
28-07-03, 23:04
Geplaatst door Grietje
Ging iets fout toen ik een bericht over Carla del Ponte wijzigde. Kan nu de titel niet meer veranderen.


ALLEMAAL THE SOPRANO'S KIJKEN!!!


NEE! :ego:

Orakel
28-07-03, 23:07
Geplaatst door taouanza
NEE! :ego:

:D Wieslippe.

taouanza
28-07-03, 23:12
Geplaatst door Orakel
:D Wieslippe.


no comprende :cheefbek:

Orakel
29-07-03, 00:11
Geplaatst door taouanza
no comprende :cheefbek:

Is dialect en betekent bij ons eigenwijze. Is plat voor wijze lip, maar dat klink nie.

Als je in de war bent, heet het hier: ie hep de kermis in de kop.

taouanza
29-07-03, 00:18
Geplaatst door Orakel
Is dialect en betekent bij ons eigenwijze. Is plat voor wijze lip, maar dat klink nie.

Als je in de war bent, heet het hier: ie hep de kermis in de kop.

in mijn geval kloppen allebei :maf2:

Orakel
29-07-03, 00:42
Geplaatst door taouanza
in mijn geval kloppen allebei :maf2:

I neuw! takes 1 2 neuw 1.