PDA

Bekijk Volledige Versie : Schoolprestatie niet beter na crèche: Voorschoolse programma's werken niet



Zwarte Schaap
29-07-03, 08:33
Prestatie niet beter na crèche

Van onze verslaggeefster Maria Hendriks


AMSTERDAM - Kinderen worden niet beter op school als ze voor hun vierde jaar naar de crèche of de peuterspeelzaal gaan of een voorschools leerprogramma volgen. Dit blijkt uit onderzoek door de Katholieke Universiteit Nijmegen in opdracht van het ministerie van Onderwijs.

Voorschoolse programma's werken niet

Van de jonge kinderen gaat 40 procent naar de kinderopvang. Dat zijn vooral kinderen van hoogopgeleide Nederlandse ouders en van Antilliaanse en Surinaamse moeders. Van de 2- en 3-jarigen bezoekt 70 procent een peuterspeelzaal.

Bijna de helft van de Marokkaanse ouders houdt hun kind thuis voordat het naar de basisschool gaat. Opmerkelijk genoeg geldt dat ook voor 30 procent van de Nederlandse ouders met alleen basisonderwijs. Voorschoolse leerpogramma's bereiken nog geen 10 procent van de peuters en dat geldt vooral voor Turkse en Marokkaanse kinderen.

Onderzoeker Geert Driessen stelt dat er geen samenhang is tussen deelname aan voorschoolse activiteiten en latere resultaten op school. Kinderen die voor school buitenshuis actief waren, hebben ook geen betere werkhouding dan kinderen die in de voorschoolse periode thuis bleven.

Het is niet voor het eerst dat wordt aangetoond dat voorschoolse activiteiten geen effect hebben op leerprestaties. Toch blijft de overheid er veel geld in stoppen.

Dit jaar is er 209 miljoen euro beschikbaar gesteld voor gemeentelijk onderwijs-achterstandsbeleid, waaronder voorschools leren. Gemeenten besteden dat geld naar eigen inzicht aan tientallen verschillende programma's, uitgevoerd op peuterspeelzalen of bij de kinderen thuis. Soms lopen die programma's door op de basisschool.


Toch moet volgens onderzoeker Driessen niet worden getwijfeld aan de waarde van dergelijke projecten. Ze zijn alleen niet voldoende om de tekorten in de thuisomgeving op te heffen.

'Het gaat toch om relatief weinig intensieve voorzieningen of kortdurende programma's', aldus Driessen. De onderzoeker pleit voor vervolgprogramma's als kinderen thuis niet voldoende steun krijgen.

Driessen staat niet alleen in zijn conclusie. Onderzoekers die eerder vaststelden dat bijspijkeren nauwelijks of geen effect heeft, vonden ook altijd dat de programma's moesten worden verbeterd of veranderd, niet dat ze moesten stoppen. In het verleden is dan ook vaak gepleit voor vervroeging van de leerplicht naar drie jaar en voor het samenvoegen van crèche, peuterspeelzaal en basisschool tot een doorlopende voorziening.

De Onderwijsraad adviseerde vorig jaar scholen en kindercentra dezelfde methode te laten gebruiken, onder leiding van de scholen, zodat er een doorgaande lijn in de scholing komt.

De Raad voor Maatschappelijke Ontwikkeling is daar tegen omdat de scholen er nu al niet in slagen een doorgaande lijn te verwezenlijken tussen de kleuterklas en groep drie.

De raad wil aparte, ambulante educatieve groepen die ouders en kinderen in hun eigen omgeving - bijvoorbeeld op consultatiebureau's, crèches of bij moeder thuis - opzoeken.

Dutchguy
29-07-03, 10:56
Ik heb zoiets van laat kinderen toch kinderen zijn. We leven al in zo'n hectische jachtige maatschappij waar prestatiedrang heilig is. Nu blijkt dat de programma's niet werken heb ik zoiets van laat die kinderen toch lekker spelen. Tijd zat om op de basisschool met lessen te beginnen.

Puk
29-07-03, 11:24
Geplaatst door Dutchguy
Ik heb zoiets van laat kinderen toch kinderen zijn. We leven al in zo'n hectische jachtige maatschappij waar prestatiedrang heilig is. Nu blijkt dat de programma's niet werken heb ik zoiets van laat die kinderen toch lekker spelen. Tijd zat om op de basisschool met lessen te beginnen.

Dat vind ik ook. Je kan nog je hele leven meedoen aan de ratrace.

Zwarte Schaap
29-07-03, 11:36
Geplaatst door Dutchguy
Ik heb zoiets van laat kinderen toch kinderen zijn. We leven al in zo'n hectische jachtige maatschappij waar prestatiedrang heilig is. Nu blijkt dat de programma's niet werken heb ik zoiets van laat die kinderen toch lekker spelen. Tijd zat om op de basisschool met lessen te beginnen.

Naar mijn mening was de voorschoolse opvang een indirecte wijze om de assimilatie te versnellen niet om de schoolprestaties te verhogen. Hoe minder contact met de eigen achtergrond des te minder weet men ervan af. Zeker in de essentiele fase als de kinderen het meest ontvankelijk zijn.

Puk
29-07-03, 11:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
Naar mijn mening was de voorschoolse opvang een indirecte wijze om de assimilatie te versnellen niet om de schoolprestaties te verhogen. Hoe minder contact met de eigen achtergrond des te minder weet men ervan af. Zeker in de essentiele fase als de kinderen het meest ontvankelijk zijn.

En is dat versneld assimileren wél gelukt? Heb je daar gegevens over?

Fillastiene
29-07-03, 12:01
Geplaatst door Puk
En is dat versneld assimileren wél gelukt? Heb je daar gegevens over?

Volgens mij probeerde Zwarte Schaap niet zozeer te vertellen of het gelukt was, maar wat de ideologie achter de voorschoolse programma's was. En daar ben ik het mee eens.
Wanneer je Frankrijk als voorbeeld neemt, kun je zien dat allochtonen daar volkomen verFranst zijn, omdat ze al van jongs af aan losgekoppeld zijn van hun achtergrond. En daar heeft het een enorm succes. Iedereen spreekt er Frans. En probeert zich ook op een zodanige wijze te gedragen. Maghrebijnen daar laten zelfs hun voornaam van Abdel in David veranderen. Alleen jammeer dat ze die kop van een beur niet kunnen veranderen. Dat zou effectiever zijn...

Puk
29-07-03, 12:05
Geplaatst door Fillastiene
Volgens mij probeerde Zwarte Schaap niet zozeer te vertellen of het gelukt was, maar wat de ideologie achter de voorschoolse programma's was. En daar ben ik het mee eens.
Wanneer je Frankrijk als voorbeeld neemt, kun je zien dat allochtonen daar volkomen verFranst zijn, omdat ze al van jongs af aan losgekoppeld zijn van hun achtergrond. En daar heeft het een enorm succes. Iedereen spreekt er Frans. En probeert zich ook op een zodanige wijze te gedragen. Maghrebijnen daar laten zelfs hun voornaam van Abdel in David veranderen. Alleen jammeer dat ze die kop van een beur niet kunnen veranderen. Dat zou effectiever zijn...

En hoe zijn de resultaten in Frankrijk? Heeft voorschoolse opvang daar wel een positief effect op latere schoolprestaties. Is dat bekend?