PDA

Bekijk Volledige Versie : Twee Antwerpse politieagenten geschorst wegens foltering Noord-Afrikanen.



Marsipulami
29-07-03, 15:49
Antwerpse korpschef schorst twee agenten preventief

ANTWERPEN - De Antwerpse korpschef Eddy Baelemans heeft vanmorgen twee agenten van de zone City preventief geschorst bij ordemaatregel. De twee worden ervan verdacht arrestanten te hebben gefolterd.

Met de zware betichting ,,foltering'' had de onderzoeksrechter vrijdagmiddag de twee politieagenten aangehouden. Ze takelden begin vorige week twee Algerijnen toe, waarbij één van de slachtoffers gebroken ribben opliep. De afrekening vond plaats op een verlaten spoorterrein.

De twee Algerijnen zijn volgens het doktersrapport tot half augustus werkonbekwaam. Ze hebben ernstige verwondingen aan rug, armen, benen en ribben, met zelfs één of meerdere breuken.

De burgemeester heeft nu tien dagen tijd om de preventieve schorsing te bevestigen. Aangezien Antwerps burgemeester Patrick Janssens momenteel in het buitenland verblijft, komt die taak toe aan de vervangende burgemeester Erwin Pairon.

Grietje
29-07-03, 16:59
Waarom komen de Belgen niet massaal in actie tegen het racistische politiekorps van Antwerpen, Mars? Ik zou, ware ik een Anterpenaar geweest, mijn biezen hebben gepakt en ergens naartoe zijn verhuist. Dat veel liever dan in een stad wonen waar de politie mensen in elkaar timmert vanwege hun afkomst.

Marsipulami
29-07-03, 17:16
Geplaatst door Grietje
Waarom komen de Belgen niet massaal in actie tegen het racistische politiekorps van Antwerpen, Mars? Ik zou, ware ik een Anterpenaar geweest, mijn biezen hebben gepakt en ergens naartoe zijn verhuist. Dat veel liever dan in een stad wonen waar de politie mensen in elkaar timmert vanwege hun afkomst.

Het is wat ingewikkelder dan dat. In het Antwerpse politiecorps zitten niet enkel racisten. Daar zitten ook goei en sympathieke mensen bij.

Bovendien gelooft bijna niemand dat de politie in Antwerpen of elders in België ongeoorloofd geweld gebruikt. Politieagenten dekken elkaar wel in als er iemand protesteert en ze zorgen er wel voor dat er geen getuigen zijn. Zolang er geen officiele rechterlijke uitspraken zijn vind men het allemaal overdreven als men met zulke verhalen afkomt.

Ik denk dat sommige politieagenten regelmatig hun boekje te buiten gaan. Maar ze kennen de wet. In geval van verzet bij arrestatie bv. is het geoorloofd om geweld te gebruiken. Dat dit soms gepaard gaat met nodeloos en overmatig geweld is erg moeilijk te beoordelen achteraf als de agenten hun verklaringen netjes hebben opgepoetst met enige verdraaiing van de realiteit.

Bovendien zijn de slachtoffers van dergelijk optreden ook niet altijd zuiver op de graat. Een strafblad of bij gebrek daaraan de mededeling dat het slachtoffer verdacht werd van ..blabla...wordt steevast opgediept om de politionele versie nog wat geloofwaardiger te maken. Dat voorkomt wel dat de publieke opinie gaat sympathiseren met de slachtoffers.

Er is ook een toenemend aantal klachten van mishandeling op politiebureau's (achter gesloten deuren dus). Hoe moet een slachtoffer zoiets achteraf bewijzen ?

Poltieagenten voelen zich gesteund door het toenemend applaus dat ze krijgen van de publieke opinie die zonder veel kennis van zaken is gaan geloven in een 'harde aanpak'. Dat die harde aanpak niet altijd een rechtvaardige aanpak is wil men gewoon niet weten.

samir_re
30-07-03, 14:16
In Amerika zijn er ook 2 politiemensen aangeklaagd voor het in elkaar timmeren van een zwarte. Die zijn nu weer al vrijgesproken, hoewel dat er een video-opname van de geweldpleging was. :( Typische Amerikaans. Maar dat zie ik niet direct in België gebeuren.

Marsipulami
30-07-03, 14:25
Geplaatst door samir_re
In Amerika zijn er ook 2 politiemensen aangeklaagd voor het in elkaar timmeren van een zwarte. Die zijn nu weer al vrijgesproken, hoewel dat er een video-opname van de geweldpleging was. :( Typische Amerikaans. Maar dat zie ik niet direct in België gebeuren.

Ik heb die video ook gezien. Dat lijkt me zo'n typisch grensgeval waar machtsmisbruik optreedt. Het ging om een arrestatie en dan is het politiemensen geoorloofd om geweld te gebruiken. Dezelfde casus zou wellicht ook in België tot een vrijspraak leiden omdat het bij ons wettelijk verboden is om arrestaties door politiemensen te filmen. Men zou dus zo'n video niet kunnen gebruiken als bewijsmateriaal op een rechtbank.

Bovendien vermoed ik dat het in hogergenoemd geval in Antwerpen om een ernstiger delict gaat dan op die Amerikaanse video. Die antwerpse agenten zijn gewoon met hun slachtoffers naar een afgelegen plaats gereden zonder getuigen met de intentie om slachtoffers in elkaar te rammen om ze een lesje te leren. Deze strategie wordt wel vaker toegepast door sommige politiemensen. Ik heb zulke verhalen nog gehoord.