PDA

Bekijk Volledige Versie : Individuele KAZAA gebruiker zometeen de kols



Joesoef
29-07-03, 15:36
Jacht op individuele internetpiraat

De muziekindustrie wijzigt haar strijd tegen het illegaal kopiëren via internet. Individuele gebruikers zijn nu het doelwit. Maar: ,,Hun privacy is in het geding''.

Door onze redacteur Jan Benjamin

EDE, 29 JULI. Honderden internetgebruikers in de Verenigde Staten en Denemarken kregen de afgelopen maanden de schrik van hun leven. Zij zijn aangeklaagd door de muziek- en filmindustrie. Ook in Spanje kunnen internetters binnenkort een brief van de industrie verwachten. De reden: zij gebruiken software zoals Kazaa en Morpheus om muziek, films of andere computerbestanden uit te wisselen. Volgens de industrie schenden gebruikers daarmee het auteursrecht. In Denemarken kregen zij boetes variërend van honderden tot duizenden euro's.

De industrie heeft haar stategie tegen piraterij op het web gewijzigd. Aanvankelijk probeerde zij de makers van programma's als Napster en Kazaa aan te pakken. Napster legde het loodje, maar Kazaa en vergelijkbare software bleken lastiger te vervolgen. In tegenstelling tot Napster heeft Kazaa geen zicht op de (illegale) transacties van zijn gebruikers. Er is geen centrale database met informatie wie waar welk liedje aanbiedt. Gebruikers regelen dit onderling. Zowel de Nederlandse als de Amerikaanse rechter bepaalde dat producenten van Kazaa en andere zogeheten peer-to-peer-programma's (p2p) niet aansprakelijk zijn voor schending van het auteursrecht door gebruikers van hun software. Een fabrikant van keukenmessen is immers ook niet verantwoordelijk voor een steekpartij.

De industrie richt haar vizier nu op individuele piraten. Dat kan, want de gebruikers van p2p-programma's zijn niet anoniem. Hun identiteit is af te leiden uit de code die iedere computer op internet heeft, het zogenoemde IP-nummer. De internetprovider kent de klant achter ieder IP-nummer dat de provider beheert. Politie en justitie kunnen de klantgegevens opvragen, maar hebben daartoe wel een gerechtelijk bevel nodig.

In de VS zouden p2p-gebruikers zelfs gevangenisstraf moeten kunnen krijgen, vinden twee leden van het Huis van Afgevaardigden die een wetsontwerp van deze strekking hebben ingediend.

In Nederland zijn nog geen individuele muziekpiraten aangeklaagd. Advocate W. van Kerkvoorden van het Amsterdamse kantoor SOLV, dat Kazaa vertegenwoordigde, verwacht dat in Nederland dat zeker zal gebeuren. Zij waarschuwt daarbij voor de opsporingsmethoden van de industrie. ,,Het ruilen van auteursrechtelijk beschermd materiaal is natuurlijk verboden, maar de manier waarop gebruikers worden vervolgd staat in geen verhouding tot de overtreding. Hun privacy is in het geding.''

Van Kerkvoorden sprak vorige week vrijdag op Megabit 2003, een bijeenkomst in Ede waar internetgebruikers spraken over technische en politieke onderwerpen. Volgens haar maakt de muziekindustrie gebruik van software om op afstand de computers van p2p-gebruikers te doorzoeken. Op grote schaal, systematisch en zonder verdenking vooraf. Kazaa-gebruikers stellen een map op hun computer open voor andere muziekfans (shared folder). In deze map plaatsen zij de bestanden die zij willen delen. Kazaa'ers kunnen rondkijken in deze mappen, evenals de 'speursoftware' van de muziekindustrie. Vindt men illegaal materiaal, dan stapt de industrie met het IP-nummer van de gebruiker naar zijn provider. In Denemarken en de VS hebben providers de namen van p2p-gebruikers afgestaan. Nederlandse providers zijn hiermee zeer terughoudend.

De inhoud van de openbare map dient als bewijsmateriaal tegen de muziekpiraten. Bij het tonen van deze map schendt de muziekindustrie de privacy, zegt Van Kerkvoorden. ,,De industrie beperkt zich niet tot bestanden uit de eigen stal, maar gooit om te intimideren de hele publieke folder op straat, inclusief bijvoorbeeld bestanden waaruit de seksuele of religieuze voorkeur van een persoon kan blijken.''

Zij betwijfelt of de Nederlandse rechter op deze wijze verkregen bewijsmateriaal accepteert. Het Belgische college voor de bescherming van persoonsgegevens gaf onlangs aan dat het niet is toegestaan om systematisch en pro-actief persoonlijke gegevens van p2p-gebruikers op te vragen.

Ondertussen lijken gebruikers geschrokken van alle negatieve publiciteit over p2p-programma's, meldde onderzoeksbureau Nielsen-Netratings twee weken geleden. Er wordt minder gebruikgemaakt van Kazaa en Morpheus. Bezoekers van Megabit 2003 in Ede daarentegen zijn niet bang. ,,Een nieuwe generatie p2p-programma's dient zich aan,'' aldus een bezoeker. ,,Hiermee kan je encrypted, volledig versleuteld, anoniem bestanden uitwisselen.''

Puk
29-07-03, 15:41
:argwaan:

Maarten
30-07-03, 03:35
Effe strafrechterlijk denken:

Degene die het abonnement neemt, hoeft niet de PC gebruiker te zijn. Ouders voor hun kinderen bijvoorbeeld. Kan ook buitenshuis. De wet kent geen aansprakelijkheid voor datastromen bij een IP. Kortom, enkel een abonnement hebben waar fout verkeer over gaat, is niet strafbaar.

Kabelexploitanten kunnen misschien gedwongen gaan worden dingen in een contract op te nemen, maar overtreding daarvan zou contractbreuk zijn, en nog geen strafbaar feit.

Ouders zijn civielrechtelijk aansprakelijk voor hun kinderen, maar niet strafrechtelijk.

Verder staat nergens dat je aansprakelijk bent voor wat er op je PC gebeurt. Wel voor illegale software die op je eigendom zit, maar niet voor Kazaa. Alleen de wijze van gebruik is fout. Maar dan zal toch strafrechtelijk bewezen moeten worden, dat jij het was die het deed. En hoeveel mensen laten niet anderen aan hun PC zitten? En dat mag hoor. Daar ben je echt niet aansprakelijk voor. Je bent niet eens verplicht te weten wie er aan je PC zit.
Maar ik zou straks geen mail sturen over wat je doet, of messages sturen met het P2P programma, en die met echte naam tekenen.

In Amerika proberen ze p2p dus helemaal te verbieden. Dat maakt het strafrechtelijk makkelijker. Maar ik vraag me af of zoiets hier kan. Zo'n wet kan getoetst worden aan de ECRechtenMens..
Vrije mensen die vrij gedistribueerde software op hun PC gebruiken, die een heel legaal doel kan dienen (uitwisselen van je postzegels. :) ) ?Weet niet of dat wel lukt..

Wat zouden Officieren doen, als ze een briefje terugkregen met: "sorry, ik ben het niet, en ik heb geen zin om me bezig te gaan houden met wie dit binnen mijn gezin wél doet." (gezinsleden hoeven niet eens te pikken, dat ze tegen elkaar moeten getuigen.)
Zelfs alleenstaanden kunnen zeggen een gezin te hebben. Daar hoeven ze verder niets over mee te delen.

Misschien gaan ze iets aan bedrijfs- of overheids-PC's doen, maar individuele gebruikers? Dat zie ik ze niet snel doen. Teveel complicaties, die ook snel bekend worden.

Een andere privacy-bedreiging komt van Microsoft: een toekomstig systeem, waarbij je programma's alleen maar bestanden kunnen openen, als je ook rechten op die bestanden hebt.. Dan wordt vanaf het net gekeken of je die rechten hebt. Het systeem dient o.a. om auteurs- en bedrijfsbestanden te beveiligen..

Simon
30-07-03, 10:03
De nieuwste versie van Kaaza Lite biedt wat meer privacy opties en het is zinvol PeerGuardian te gebruiken dat een groot aantal IP nummers blokkeert die vervolgens niet in je PC kunnen snuffelen.

Simon

~Panthera~
30-07-03, 10:20
Ach, er zijn zoveel betere proggies dan Kaaza. :hihi:

plexus
30-07-03, 10:37
Geplaatst door ~Panthera~
Ach, er zijn zoveel betere proggies dan Kaaza. :hihi:

precies! Je moet behoorlijk achterlopen als je nog Kazaa gebruikt! :zwaai:

manc
30-07-03, 11:36
Geplaatst door plexus
precies! Je moet behoorlijk achterlopen als je nog Kazaa gebruikt! :zwaai: Alleen een EZEL (hint hint) gebruikt dat nog....Kazaa zit ook vol met allerlei nare virussen.

Simon
30-07-03, 11:44
Geplaatst door manc
Alleen een EZEL (hint hint) gebruikt dat nog....Kazaa zit ook vol met allerlei nare virussen.

Nou dank jullie wel voor de ha(r)telijke reacties en voor de goede tips (not). Een virus zit volgens mij niet in Kazaa maar kan door ieder P2P netwerk verspreid worden. En voor de rest is het belangrijk hoeveel gebruikers er zijn lijkt mij. Je kan wel een geweldig programma hebben maar als er maar 50 gebruikers zijn dan schiet het ook niet op. Maar waarom zijn die anderen beter? Of gaat het meer om een mode verschijnsel?

Simon

~Panthera~
30-07-03, 12:45
Hint: Newsbin :hihi:


:zwaai:

Maarten
30-07-03, 12:59
Geplaatst door ~Panthera~
Hint: Newsbin :hihi:
:zwaai:

So get off your Cats, and give us the news!!!
Bij winMX moet je in elk geval de primary connection uitzetten, en de secondary op max-bitrate instellen (indien adsl of kabel), want de meeste PC's lopen anders vast..
E-donkey, E-mule, Imesh.. hoor er verschillende verhalen over..

plexus
30-07-03, 13:03
Geplaatst door ~Panthera~
Hint: Newsbin :hihi:


:zwaai:

Bottler - Dclipper - irc Ork - Sake ..'irc based'
Makkelijk snel & 'anoniem' :zwaai:

Simon
30-07-03, 13:26
Ik heb net de nieuwste Kaaza Lite 2.41 en ik geloof eigenlijk dat ze nu een soort Peer Guardian ingebouwd hebben: een IP blokkeer functie. Dat betekent dat een hele lijst IP nummers van de muziekindustrie geen toegang heeft tot je computer. Ook kan men niet meer zo maar al je gedeelde bestanden bekijken. Maar ja, ik weet ook niet hoe goed dat helpt.