PDA

Bekijk Volledige Versie : Trots op Nederland - in Marokko



Bief
29-07-03, 16:27
Trots op Nederland - in Marokko


In Marokko belijden 'Hollandse Marokkanen' op vakantie hun liefde voor Nederland. Met luide westerse popmuziek, dure Europese auto's en vlaggetjes van Feyenoord en Ajax. Velen hebben maanden bespaard op eten en kleding om hier de blits te kunnen maken.


Door onze redacteur Ahmet Olgun


MARTIL/TANGER, 28 JULI. Als de zilverkleurige Mercedes E220 Cabriolet van de Amsterdamse kapper Saïd langzaam rondrijdt in de straten van de Noord-Marokkaanse badplaats Martil, draaien alle hoofden zich om.

Saïd, die zich maar al te goed bewust is van de associatie van een duur ogende slee met rijkdom en ander geluk in Europa, schafte de negen jaar oude wagen zo'n vijf jaar geleden speciaal aan voor de vakanties in Marokko. Sindsdien zijn hij en zijn auto elke zomer te bewonderen in Noord-Marokko. ,,Mijn tweede huis'', zoals hij zijn geboortestreek noemt die hij op zijn tweede levensjaar verruilde voor Nederland. Eenmaal terug in Nederland, gaat de auto de garage in, wegens peperdure wegenbelasting en verzekering.

De eerste helft van zijn vier weken durende vakantie heeft Saïd gebruikt om zijn familie te bezoeken in Nador in de Rif. Als het verlangen naar bloedverwanten is gestild, zieke familieleden naar de dokter zijn gebracht of de bouw van de woning in de geboortestreek in gang is gezet, gaan gezinnen naar Rabat en Casablanca om kleine, in Nederland geboren kinderen in te wijden in 'hun' Marokko. Velen zonderen zich ook met hun gezin af in een vakantiehuisje in badplaatsen als Asilah of Saïdia.

Jonge mannen zoeken veelal het vertier in badplaatsen met een levendig nachtleven. Zoals Saïd doet in Martil.

Hoewel lang niet zo chic en levendig als Agadir in het zuiden, is Martil dé badplaats in Noord-Marokko waar veel eigentijdse Nederlandse Marokkanen hun vakantie doorbrengen. ,,Hier kom je ook veel vrienden en kennissen uit Nederland tegen. Leuk'', zegt Saïd. De meeste Marokkanen in Nederland komen uit Noord-Marokko.

Saïd is aan het begin van de middag te vinden op de brede boulevard van Martil. Net als veel andere jongeren toert hij langzaam rond in zijn slee. Met een beetje geluk wordt dan de 'date' voor de avond geregeld. Genoeg meiden die op zo'n auto afkomen. 's Middags koelt hij af in het water van de Middellandse Zee. Maar 's avonds, en daar draait een weekje Martil om, is het feesten geblazen in een van de vele discotheken en nachtclubs in het nabijgelegen Mrina Smir of Capo Negro. ,,De meiden zijn aardig, mooi, makkelijk in de omgang.'' Saïd lacht tevreden.

Vroeger, toen probeerden de Marokkaanse meisjes Europese Marokkanen te strikken. Om zo een enkeltje naar het 'rijke Europa' te bemachtigen. De tijden zijn veranderd, zegt Said. Tegenwoordig zijn er genoeg meiden die in zijn voor een beetje plezier zónder nadere verwachtingen. ,,Wel een beetje dankzij de auto'', verklaart hij zijn eigen successen op dat vlak. ,,Maar dat is toch prima.''

Als Nederlandse politici en journalisten Marokkaanse migranten in hun 'eigen' land eens zouden zien, zou de discussie over hun gebrekkige integratie in de Nederlandse samenleving waarschijnlijk snel verstommen: zoveel Marokkaanse jongens en mannen die massaal hun liefde voor Nederland, Ajax en Feyenoord tentoon spreiden op Marokkaanse straten en stranden, dát zie je niet op het Utrechtse Kanaleneiland, in Amsterdam-Oost of Rotterdam-Zuid.

Wordt in Nederland geklaagd dat Marokkaanse kinderen nauwelijks Nederlands spreken met hun ouders, hier op terrasjes pronken Marokkaanse ouders ermee - vaak gebrekkig - Nederlands met hun koters te spreken.

En hoor je in Nederland vooral Arabische muziek uit auto's van Marokkaanse jongeren, in Marokko blijken zelfs Marokkanen van middelbare leeftijd fervente liefhebbers van Europese en Amerikaanse pop, techno, house en hiphop.

,,Ze zijn Marokkanen in Nederland, en Nederlanders in eigen land'', zegt de Amsterdamse jongerenwerker Samir el Moussaoui (28). Hij zit met zijn 17-jarige vriendin in zijn rode Jeep hun gezamenlijke toekomst in Nederland te bespreken.

El Moussaoui kan wel lachen om de pogingen van Marokkanen om zich hier zo Nederlands mogelijk voor te doen. Het is ook wel een beetje spelletje, een show, zegt hij. Volgens hem draaien jongeren in Nederland niet alleen Marokkaanse muziek om hun Marokkaanse identiteit te benadrukken, maar ook uit heimwee. Eenmaal hier loeit uit de muziekinstallatie even hard westerse muziek, omdat ,,sommige van die gasten willen laten zien dat ze zich beter voelen dan Marokkanen hier omdat ze uit Europa komen'', zegt hij.

Ook in het 'eigen' Marokko lijken de Nederlandse Marokkanen te moeten opboksen tegen een stigma, dat echter met alle ijver in stand wordt gehouden door 'patserige' jonge Hoelandien, Hollanders zoals ze hier worden genoemd. Wordt overdreven lang en hard geclaxonneerd als het verkeer tot stilstand komt, voetgangers te traag oversteken, auto's plotseling invoegen of strakke meiden op het trottoir om een 'compliment' vragen, hoef je niet om te kijken om te zien dat het een Nederlandse auto is. Spuwt een auto loeiharde beats uit, dan betreft het wederom zeer waarschijnlijk een BMW, Mercedes, een verlaagde Golf GTI of een van pa geleende Duitse of Franse middenklasser met een Nederlands kenteken.

,,Ze denken dat ze heel wat zijn hier omdat ze uit Nederland komen'', zegt de Amsterdamse kapper Saïd, die zich 'doodergert' aan dit 'onbeschaafde' gedrag van zijn zijn 'mede-Hollanders'. Saïd vindt de inheemse Marokkanen vaak aardiger, rustiger, relaxter en beschaafder dan zijn Europese Marokkanen.

Europese Marokkanen praten luid en met hun handen, typeert Mohammed Bouakli. Hij baseert zijn oordeel op zijn jarenlange ervaring als gids in de toeristensector in Tanger. ,,Vooral Hollanders. Alsof ze de koning zelf zijn.''

Bouakli wil niet generaliseren, hij weet ook wel dat er Marokkanen zijn die het hebben gemaakt in Europa, zegt hij, maar deze patsers zijn wat hem betreft veelal arme sloebers. ,,Ze denken dat we niet weten hoe ze leven in Europa.''

Volgens de gids wonen de Marokkanen in de Europese steden in slechte huizen en hebben ze nauwelijks goed werk, áls ze al werken. Het hele jaar besparen ze op eten en kleding, zodat ze kort voor de vakantie een paar nieuwe kleren en een oude maar duur ogende auto kunnen kopen om hier indruk te maken, denkt Bouakli. ,,Ze zijn te rijk voor de armen en te arm voor de rijken hier.''

Het is geen afgunst, beweert hij. Maar toch: hij blijft maar informeren naar de salarissen in Nederland.

Minder aanwezig in het straatbeeld zijn vakantievierende Marokkaanse tieners en meisjes uit Nederland en andere Europese landen. Die zitten vooral in en rondom de restaurants van McDonald's in grotere steden. Meisjes brengen de vakanties veelal thuis door met hun moeders en lokale familieleden. Veel meisjes, zeggen enkelen van hen op een terras in Tanger, genieten hier juist meer vrijheden dan in Nederland, omdat hun vaders Marokko veiliger voor ze achten. Als de meisjes uit Nederland optrekken met hun nichten hier, betekent het voor hen vaak automatisch meer bewegingsruimte dan ze in Nederland zijn gewend.

Toch kan de vakantie in Marokko ook een totaal tegenovergestelde reactie veroorzaken bij sommige vaders. Zoals die van Fatima, een 22-jarige bijna afgestudeerde studente sociaal-juridische hulpverlening. Mag ze in Nederland solo gaan winkelen en met vriendinnen afspreken, hier mag ze van haar vader alleen naar buiten in gezelschap van familieleden, van wie tenminste één mannelijk moet zijn. Die moeten Fatima beschermen tegen grijpgrage lokale jongemannen.

Ook al kan ze daarom nooit afspreken met Amsterdamse vriendinnen die de zomer ook hier doorbrengen, Fatima heeft begrip voor de preventieve maatregelen van haar vader. ,,Jongens hier knijpen in je kont.''

NRC 29-7-2003

Grietje
29-07-03, 16:53
Grappig artikel.

samir_re
29-07-03, 16:59
sad but true :mad:

In El hoceima helemaal hetzelfde scenario. Ik kan er meteen de hollanders uitpikken :)

barfly
29-07-03, 17:09
Wat leuk! Ik zie Yehi al rond rijden in zijn 2e handse auto met keiharde hiphop, terwijl ie hier het fundamentalisme predikt :D

Afrux
29-07-03, 17:35
Ik heb een zin voor:

Zij proberen gewoon die tweederangsgevoel die ze hier constant hebebn om te vormen voor een maandje tot een superieur gevoel t.o.v. van de arme marokkanen aldaar die alle ellende meemaken... Triest..

Ik ken ook een paar mensne die het hele jaar op brood en eieren doorbrengen en armoedige huisjes en hier aan de onderkant van de maatschappij staan, maar daar twee maanden zich superieur voelen aan hun broeders die zoveel meemaken... daardoor kopen velen de illegale overtocht met de dood....

Maar aan de andere kant zijn de mensne daar ook gek. Ik neem vaak de bus en laat mijn lease alfa 156 thuis om het gevoel terug te krijgen van vroeger (ik ben pas op mijn 17de naar nl gekomen) en om tussen mijn mensne te bevinden. gewoon sociaal, want een auto is voor mij niets meer en niets minder dan een vervoermiddel van A naar B. IK zou natuurlijk ook een Ferrari willen kopen als ik me dat kan veroorloven, niet daarvan, Iemand zegt in d ebus tegen mij: noem jejezelf iemand uit Lkharij (buitenland), nou dat verdien je niet, je hebt niet eens een auto en je komt gaat met de bus. IK werd woedend, materialisme is een relegie geworden voor velen daar....

Bus grapjes in Marokko:
-Je gaat als een bekende de bus in en je komt als onbekende eruit, omdat alle je papieren en geld dan gesloten zijn
-Je gaat de bus in als een dikke man en je komt eruit als een dunne, omdat je door de drukte in elkaar gedrukt wordt)...

Mafkees
29-07-03, 17:40
Leuk stuk, Waarheid.

Babyface
29-07-03, 18:17
Geplaatst door samir_re
sad but true :mad:

In El hoceima helemaal hetzelfde scenario. Ik kan er meteen de hollanders uitpikken :)



Ja hé?

hanane teteouan
29-07-03, 18:20
welahila je hebt helemaal gelijk :melig2:

Simon
29-07-03, 18:27
Op de lokale amsterdamse zender AT5 hadden ze wat documentaires over Marokkanen op vakantie en dat was zo'n beetje hetzelfde beeld. Maar ja, ook wel logisch als je gaat filmen in de badplaatsen. Ik neem aan dat er ook wel mensen naar hun geboortestreek gaan?
Maar die badgasten hadden zelf ook de indruk dat ze daar in marokko 'nederlanders' en in nederland 'marokkanen' zijn. Ik moest wel lachen toen de interviewer vroeg of er nu nog verschil was tussen 'nederlandse marokkanen' en 'franse marokkanen'. Nou deze amsterdamse marokkaan gaf gelijk het antwoord: die franse marokkanen hadden absoluut geen manieren en geen behoorlijke opvoeding gehad.

Simon

Bief
29-07-03, 18:59
Geplaatst door Afrux
Ik heb een zin voor:

Zij proberen gewoon die tweederangsgevoel die ze hier constant hebebn om te vormen voor een maandje tot een superieur gevoel t.o.v. van de arme marokkanen aldaar die alle ellende meemaken... Triest..

Lees "Madame Ba (dakje op a)" van Eric Orsenna, als je Frans leest, ik weet niet of dat ooit in NL vertaald zal worden. Dit boek gaat over Mali, maar zelfde principe.

Afrux
29-07-03, 20:41
Dank u Bief:

Ik lees een beetje frans en zal het boek zeker halen (ik hoop dat het niet te dik en natuurlijk niet te duur is)

Zwarte Schaap
29-07-03, 21:33
Geplaatst door Al3arbi
Leuk stuk, Waarheid.

Elk jaar komen ze met zo'n verhaal. Ik lees ze nu jaar op jaar in de vakantieperiode. Ach ja als het over marokkanen moet gaan moet het negatief blijven. Achmetje olgun dacht i.p.v turkije kan ik nu eens een keer naar Marokko op vakantie. Het zou me niets verbazen als ahmedje de turkse namen verandert heeft door marokkaanse namen.

barfly
29-07-03, 22:58
Geplaatst door Zwarte Schaap
Elk jaar komen ze met zo'n verhaal. Ik lees ze nu jaar op jaar in de vakantieperiode. Ach ja als het over marokkanen moet gaan moet het negatief blijven. Achmetje olgun dacht i.p.v turkije kan ik nu eens een keer naar Marokko op vakantie. Het zou me niets verbazen als ahmedje de turkse namen verandert heeft door marokkaanse namen.

Dan rest mij de volgende vraag:
Als je op vakantie gaat, waarheen dan? :)

Zwarte Schaap
29-07-03, 23:21
Geplaatst door barfly
Dan rest mij de volgende vraag:
Als je op vakantie gaat, waarheen dan? :)

Marokko

barfly
29-07-03, 23:27
Geplaatst door Zwarte Schaap
Marokko

Ik moet het eens zelf gaan bekijken denk ik :)

000NobelPrizes
30-07-03, 08:04
Wat is dat toch, die manie met dat patserige en al dat uiterlijke "Kijk mij 's!"-vertoon. Bleah. Surinamers doen dat ook al: die steken zich in de schulden om in het thuisland de blits te kunnen maken. Met als verschil dat Surinamers nooit zo sterk de behoefte hebben gehad om zich tegen Holland af te zetten.
Belachelijk om elk jaar weer te lezen hoe verschrikkelijk de Marokkanen lopen op te scheppen over hun NL-paspoort. En als ze eenmaal terug zijn laten ze geen gelegenheid onbenut om op Nederland af te geven.

Dat meten met 2 maten is wel zo'n beetje schering en inslag he?

Zwarte Schaap
30-07-03, 08:13
Geplaatst door 151 NobelPrizes


Dat meten met 2 maten is wel zo'n beetje schering en inslag he?

In israel is het meten met 2 maten wettelijk verplicht.

000NobelPrizes
30-07-03, 08:16
Geplaatst door Zwarte Schaap
In israel is het meten met 2 maten wettelijk verplicht.

Hahaha... altijd maar weer even de joden erbij halen, he Zwarte?

Zullen we het dan ook maar hebben over de onwettige bezetting van de Westelijke Sahara door de Marokkanen?

rafiq
30-07-03, 11:11
hmmm,

Die Said lijkt me niet anders als een gemiddelde dronken Engelsman in Thailand of de Filipijnenen.

Vooral achter de meiden aan.

Dit gedrag is funest voor een land als Marokko.

Dat de hoofdpersoon van dit verhaal gefingeerd of niet ‘westers’ zouden willen denken en handelen en als volmaakte liberale burgers dan zijn ze super nederlanders geworden.

een betere titel is;

ALLOCHTONEN IN MAROKKO ZIJN EEN BEDREIGING VOOR DE NORMEN EN WAARDEN IN MAROKKO

Parraderen als een gemiddelde sextourist over de boulevards en struinen de locale discotheken af. Iedereen weet in Marokko dat het verkapte bordelen zijn . Bij kritiek wordt verwezen naar hun rechten op grond van de wetten van de liberale Marokkaanse rechtsstaat!

Wat heeft Europa de gewone Marokkaan gebracht? Bitter weinig. Wat zijn de beschermingsvoorwaarde voor de eigen volkeren nog niet eens vervuld in Marokko. Er is dus werk aan de winkel.Er is geen etnische saamhorigheid!

Een nog huiveringwekkender voorbeeld van dis_loyaliteit is het knijpen in de konten van Marokkaanse meiden.

De ‘botsing der beschavingen’ is binnen Marokko dus volop los gebarsten.

En die Marokkanen maar lachen in hun Mercedes.

Marokko wordt binnengestormd door weinig zachtzinnige horden allochtonen die allerminst bereid zijn om afstand te doen van hun ghetto mentaliteit en verbasterde liberale opvattingen.

Bedawi
30-07-03, 12:02
salaam

elk jaar opnieuw wordt duidelijk gemaakt hoe marginaal heel wat europese marokkaantjes wel zijn. ouders die daar plots geen moeite meer hebben om nederlands te spreken met hun kinderen, jongens die in hun gedag niet veel verschillen van een pack hyena's zonder normen en waarden en zonder opvoeding, zichzelf bedriegend door hun collectieve illusie van superioteit ten opzichte van de lokale bevolking.

Ik moet daar zo hard mee lachen wetende dat dat soort volkje in nederland en belgië minderwaardiger beschouwd worden dan insecten die de maatschappij aantasten.
Waar ik ook mee moet lachen is het volgende:
Ik ben zelf van Casablanca. ALs je Casa gewoon eens door het jaar , pak november of februari, naar Casa, Rabat, Agadir of Marrakech, komt dan zie je pas wat de échte marokkaan zich kan veroorloven. In casa hoef je als europese marokkaan niet meer te proberen om met dure wagens de show te stelen, dat lukt al JAREN niet meer. Een vriend van me zei dat onlangs nog. Hij gaat graag door het jaar naar marokko om die legioenen europese barbaren te vermijden. X5, Mercedes ML, Hummer, Jeeps, M3 nieuwe model ...you name it (in rabat is een ferrari geen uitzondering meer), je kan er als europese marokkaan niet meer tegen op. Die rijkelui's kinderen zie je in de zomer ook weinig omdat ze niet willen mengen met wat zei als 'el 3robia djel khariej' beschouwen. Ze trekken naar betere een duurdere oorden in Marokko (Ifrane, Agadir, de Villadorpjes rond Casablanca, Agadir en Marrakech) of in het buitenland. ja je hebt armoede in marokko, maar de rijke elite heeft ook heel wat kinderen en die weten pas wat 'the good life' is in marokko.

Ik heb spijt met die arme sloebers in Nederland en beligë die door het jaar werken als paarden (of stelen dat de zon zich ervoor gaat schamen) om toch maar gedurende 4 weekjes in het jaar een beetje de 'king' te kunnen zijn in Marokko. Mode, auto's , geld, meisjes, ....alle zogenaamde deugden des levens komen nu meer in marokko voor dan bij de europese marokkanen. Voor heel wat inheems marokkanen zijn de denkbeelden van europese marokkanen archaïsch en voorbij gestreven. Hier hangen sommige marokkanen de heilige uit terwijl ze in marokko plots 'herboren' wordn en zich lustig op de zovele mooie dames storten als wolven die jaren niets meer te eten hebben gehad.

ach ja....integratie is voor heel wat marokkanen relatief. Geen wonder dat de autochtone nederlander het kostbeu is die zever nog te moeten slikken. aanpassan of oprotten is een slogan van het Vlaams Blok......kweenie maar....

Ron Haleber
30-07-03, 14:20
Geplaatst door Zwarte Schaap
Elk jaar komen ze met zo'n verhaal. Ik lees ze nu jaar op jaar in de vakantieperiode. Ach ja als het over marokkanen moet gaan moet het negatief blijven. Achmetje olgun dacht i.p.v turkije kan ik nu eens een keer naar Marokko op vakantie. Het zou me niets verbazen als ahmedje de turkse namen verandert heeft door marokkaanse namen.

Ik waagde al eerder een heel voorzichtige toespeling op wat Olgun zegt.

Meteen stoven Schaap en Orakel hevig verontwaardigd op dat ik een hele generatie vreselijk discrimineerde...!

Toen ik dit las dacht ik al, nou als Schaap en Orakel dit lezen is die Turk zijn leven niet meer zeker - binnenkort gaat zijn kop eraf!


Dom hè dat die Turken maar niet willen snappen wat voor een echte en eerlijke moslims die Marokkanen zijn!

Jullie moeten een voorlichtingscursus over Marokkanen voor ze organiseren en Islam Online bij de hand houden om op hun vragen te antwoorden... Nooit weg zo'n voorlichtingscursus voor Turken!




Maar ik vind het wel heel typerend dat Dick Sipkes van beheer in zijn topper-topic over Tanger met geen woord rept over al die "hyena's" (volgens Bedawi).

Ze komen toch via de Boulevard d'Espagna vanaf de boot Tanger binnenrijden, je struikelt daar over hun onbeschoft gedrag, over hoe honds ze - net aan wal - Marokkanen behandelen...

Maar ja, Dick heeft zijn les op maroc.nl geleerd: bek houden, andere kant opkijken, over de Souk Daghel schrijven en net doen of je neus bloedt...!

Zwarte Schaap
30-07-03, 17:47
Geplaatst door Ron Haleber
Ik waagde al eerder een heel voorzichtige toespeling op wat Olgun zegt.

Meteen stoven Schaap en Orakel hevig verontwaardigd op dat ik een hele generatie vreselijk discrimineerde...!

Toen ik dit las dacht ik al, nou als Schaap en Orakel dit lezen is die Turk zijn leven niet meer zeker - binnenkort gaat zijn kop eraf!


Dom hè dat die Turken maar niet willen snappen wat voor een echte en eerlijke moslims die Marokkanen zijn!

Jullie moeten een voorlichtingscursus over Marokkanen voor ze organiseren en Islam Online bij de hand houden om op hun vragen te antwoorden... Nooit weg zo'n voorlichtingscursus voor Turken!




Maar ik vind het wel heel typerend dat Dick Sipkes van beheer in zijn topper-topic over Tanger met geen woord rept over al die "hyena's" (volgens Bedawi).

Ze komen toch via de Boulevard d'Espagna vanaf de boot Tanger binnenrijden, je struikelt daar over hun onbeschoft gedrag, over hoe honds ze - net aan wal - Marokkanen behandelen...

Maar ja, Dick heeft zijn les op maroc.nl geleerd: bek houden, andere kant opkijken, over de Souk Daghel schrijven en net doen of je neus bloedt...!

Volgens mij wil jij het niet snappen ronnieboy, jouw uitspraakjes kunnen niet door de beugel of je nu naar jean marie le pen verwijst of naar ahmetje of naar bedawi, fout is fout ! Het is geen argument om naar anderen te wijzen dat zij het ook doen en dat daarom jouw uitspraken correct zijn.

Zwarte Schaap
30-07-03, 17:49
Geplaatst door Bedawi
salaam

elk jaar opnieuw wordt duidelijk gemaakt hoe marginaal heel wat europese marokkaantjes wel zijn. ouders die daar plots geen moeite meer hebben om nederlands te spreken met hun kinderen, jongens die in hun gedag niet veel verschillen van een pack hyena's zonder normen en waarden en zonder opvoeding, zichzelf bedriegend door hun collectieve illusie van superioteit ten opzichte van de lokale bevolking.

Ik moet daar zo hard mee lachen wetende dat dat soort volkje in nederland en belgië minderwaardiger beschouwd worden dan insecten die de maatschappij aantasten.
Waar ik ook mee moet lachen is het volgende:
Ik ben zelf van Casablanca. ALs je Casa gewoon eens door het jaar , pak november of februari, naar Casa, Rabat, Agadir of Marrakech, komt dan zie je pas wat de échte marokkaan zich kan veroorloven. In casa hoef je als europese marokkaan niet meer te proberen om met dure wagens de show te stelen, dat lukt al JAREN niet meer. Een vriend van me zei dat onlangs nog. Hij gaat graag door het jaar naar marokko om die legioenen europese barbaren te vermijden. X5, Mercedes ML, Hummer, Jeeps, M3 nieuwe model ...you name it (in rabat is een ferrari geen uitzondering meer), je kan er als europese marokkaan niet meer tegen op. Die rijkelui's kinderen zie je in de zomer ook weinig omdat ze niet willen mengen met wat zei als 'el 3robia djel khariej' beschouwen. Ze trekken naar betere een duurdere oorden in Marokko (Ifrane, Agadir, de Villadorpjes rond Casablanca, Agadir en Marrakech) of in het buitenland. ja je hebt armoede in marokko, maar de rijke elite heeft ook heel wat kinderen en die weten pas wat 'the good life' is in marokko.

Ik heb spijt met die arme sloebers in Nederland en beligë die door het jaar werken als paarden (of stelen dat de zon zich ervoor gaat schamen) om toch maar gedurende 4 weekjes in het jaar een beetje de 'king' te kunnen zijn in Marokko. Mode, auto's , geld, meisjes, ....alle zogenaamde deugden des levens komen nu meer in marokko voor dan bij de europese marokkanen. Voor heel wat inheems marokkanen zijn de denkbeelden van europese marokkanen archaïsch en voorbij gestreven. Hier hangen sommige marokkanen de heilige uit terwijl ze in marokko plots 'herboren' wordn en zich lustig op de zovele mooie dames storten als wolven die jaren niets meer te eten hebben gehad.

ach ja....integratie is voor heel wat marokkanen relatief. Geen wonder dat de autochtone nederlander het kostbeu is die zever nog te moeten slikken. aanpassan of oprotten is een slogan van het Vlaams Blok......kweenie maar....

Beetje last van zelfhaat of zo?

Ron Haleber
30-07-03, 18:12
Geplaatst door Zwarte Schaap
Volgens mij wil jij het niet snappen ronnieboy, jouw uitspraakjes kunnen niet door de beugel of je nu naar jean marie le pen verwijst of naar ahmetje of naar bedawi, fout is fout ! Het is geen argument om naar anderen te wijzen dat zij het ook doen en dat daarom jouw uitspraken correct zijn.

Ik zal effe op Islam online gaan kijken of ik een goeie hadith kan vinden...?

Dat mag toch wel van je, Zwart Schaap...?

Mafkees
30-07-03, 19:39
Geplaatst door aQua
Klopt, begint cliché te worden. Elke zomer is er weer een artikel te lezen over Marokkanen en vakantie. Te beginnen met de imperiaal busjes en paar weken daarna over het gedrag van Nl-Marokkanen in Marokko.
't is gekauwd, uitgespuwd en weer herkauwd, de grap is er zo'n beetje vanaf


Was `t maar een grap. :cheefbek:

Ron Haleber
30-07-03, 20:05
Geplaatst door Zwarte Schaap
Volgens mij wil jij het niet snappen ronnieboy, jouw uitspraakjes kunnen niet door de beugel of je nu naar jean marie le pen verwijst of naar ahmetje of naar bedawi, fout is fout ! Het is geen argument om naar anderen te wijzen dat zij het ook doen en dat daarom jouw uitspraken correct zijn.

Je brengt me op een idee, Schaap...


In Nederland hebben we nog steeds geen Minister van Informatie...!

Ik zal zorgen dat dat een programma-punt wordt in het AEL-programma...

En dan meteen jou voordragen als de beste candidaat...!

Je bent er geknipt voor! Nog veel beter dan Mohammed Sahaf...


Met Schaap krijgen we tenminste weer iets te lachen op het journaal en bij NOVA...!

Bedawi
30-07-03, 20:07
neen schaapje geen zelfhaat, wel afkeer van barbaren en primitievelingen die dezelfde land als herkomst hebben als ik, maar waarvan ik en hen dag en nacht verschillen.
Ik veracht dat soort gespuis volkje dat zich beter voelt dan de gemiddelde inwoner in marokko. daar is niets mis mee dat bekend te maken. ik ben ervan overtuigd dat heel wat marokkanen van goede komaf net als hetzelfde denken.
Als ik minister was van binnenlandse zaken in marokko, dan zou ik even hard optreden tegen inheemse overtreders als die europees-marokkaanse barbaren. nu gebeurt dat helaas niet, voor een snoepje laten ze je al gaan ook al heb door rood gereden of beschamend openlijk gedrag vertoont.

ik hou van orde en beschaafdheid, iets waar die hyena's uit de nederlandse, frase en belgische sloppenwijken niets van verstaan.

Zwarte Schaap
30-07-03, 22:41
Geplaatst door 151 NobelPrizes
Hahaha... altijd maar weer even de joden erbij halen, he Zwarte?

Zullen we het dan ook maar hebben over de onwettige bezetting van de Westelijke Sahara door de Marokkanen?

Jij hebt nooit iets anders gedaan dan over moslims of marokkanen negatief te schrijven.

Kom maar op over je saharatje. In marokko meet de dictatuur niet met 2 maten, in israel wel.Vraag het de palestijnen.

Simon
30-07-03, 23:01
Geplaatst door Bedawi
salaam

elk jaar opnieuw wordt duidelijk gemaakt hoe marginaal heel wat europese marokkaantjes wel zijn. ouders die daar plots geen moeite meer hebben om nederlands te spreken met hun kinderen, jongens die in hun gedag niet veel verschillen van een pack hyena's zonder normen en waarden en zonder opvoeding, zichzelf bedriegend door hun collectieve illusie van superioteit ten opzichte van de lokale bevolking.


Nu ja, op iedere commerciele zender hebben ze wel een serie gehad over landgenoten op vakantie die de beest uithangen. Of het nu kaaskoppen zijn op Ibiza of Marokkanen in Casablanca ... ik geloof het allemaal wel. Er kijken blijkbaar meer mensen naar dan een interessante documentaire over een streek. En het is snel en goedkoop te maken. Je loopt met zo'camera achter een groep jongeren aan die zich volgieten en vervolgens hun hotelkamer afbreken en menen het tussendoor nog met iemand op het strand te doen hoewel ze dat de volgende ochtend niet zeker meer weten.

Simon

Bedawi
02-08-03, 09:29
dit haal ik niet uit een tv serie of iets dergelijks, ik zie het ELK jaar met mijn eigen ogen. vandaar dat ik prefereer om de zomervakantie in Italië of in griekenland door te brengen. rust, zon en zee. je moet namelijk heel wat eurotjes betalen voor slechts 2 weken.dat zie ik die primitievelingen niet doen.