PDA

Bekijk Volledige Versie : Meer emigratie dan immigratie



Orakel
30-07-03, 21:55
Meer emigratie in tweede kwartaal dan immigratie


Door een onzer redacteuren


ROTTERDAM, 30 JULI. Nederland telde in het tweede kwartaal meer emigranten dan immigranten. Het is de eerste keer sinds 1984 dat er sprake is van een emigratieoverschot op kwartaalbasis. De laatste keer dat Nederland een emigratieoverschot op jaarbasis had was in 1967.


Dit blijkt uit vandaag gepubliceerde cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). In de maanden april tot en met juni vestigden 23.600 ingezetenen zich in het buitenland. Het aantal immigranten bedroeg in dezelfde periode 22.600. In vergelijking met hetzelfde kwartaal vorig jaar nam het aantal emigranten toe met 800 en daalde het aantal immigranten met 4.400.

De daling van het aantal immigranten betreft vooral landen waar in het recente verleden veel asielzoekers vandaan zijn gekomen, zoals Angola en Sierra Leone. Ook uit de Antillen en Marokko nam de immigratie af. Uit Turkije kwamen het afgelopen kwartaal iets meer immigranten dan een jaar eerder.

Immigratie van niet-Nederlanders is altijd zeer conjunctuurafhankelijk geweest. Het is de meest dynamische factor in bevolkingsgroei. Het aantal immigranten loopt in het algemeen iets achter op de conjunctuurgolf. Daarom is te verwachten dat de daling van het aantal immigranten nog wel even aanhoudt, zodat het migratiesaldo op jaarbasis wel eens rond de nul kan uitkomen. Sinds 1980 ontvangt Nederland jaarlijks 50.000 tot 92.000 buitenlandse immigranten.

Immigratie van Nederlanders fluctueert veel minder. Sinds het midden van de jaren zeventig keren ruim 33.000 Nederlanders per jaar terug uit het buitenland. Er is slechts een zwak verband met de conjunctuur. De emigratie van Nederlanders neemt sinds het midden van de jaren tachtig gestaag toe, van ruim 31.000 in 1985 tot meer dan 45.000 vorig jaar.

De emigratie van niet-Nederlanders is de meest constante factor. Deze ligt sinds het midden van de jaren tachtig tussen de 20.000 en 23.000 personen per jaar. Wel verandert de samenstelling van deze groep. Het CBS signaleert dit jaar een toename van het aantal vertrekkende Angolezen, Iraniërs, Somaliërs en Antillianen. Veel Somaliërs verhuizen naar Engeland.

Aangezien geboorte en sterfte geen grote veranderingen laten zien, zal de daling van het migratiesaldo leiden tot een aanzienlijke terugloop van de bevolkingsgroei. Het CBS verwacht voor 2003 een bevolkingstoename van minder dan 79.000 personen.


http://www.nrc.nl/images/migra.jpg

Ff de ziener uithangen:

151klachten: ut zijn er nog steeds teveel en ze doen de hele dag geen flikker. Dat zie ik immers zelf als ik uit me raam kijk.

Bouchra-A: met hun pantys van 40 denier verloedert het straatbeeld. Dat was vroeger wel anders.

Hebben we dat alvast gehad.

~Panthera~
31-07-03, 06:58
Ik dacht al: wat wordt het hier toch leeg. :hihi: