PDA

Bekijk Volledige Versie : Blair wil 'bewijzen' dat oorlog in Irak gerechtvaardigd was



Simon
31-07-03, 16:10
Blair wil 'bewijzen' dat oorlog in Irak gerechtvaardigd was

Door onze correspondent

LONDEN, 31 JULI. De Britse premier Blair heeft gisteren toegegeven dat de bevolking weinig vertrouwen heeft in de manier waarop hij de oorlog in Irak heeft gevoerd. Hij hield vol dat de oorlog gerechtvaardigd was, maar zei dat ,,we dat niet alleen moeten blijven zeggen, maar ook in de komende tijd moeten bewijzen''.


Ook gaf Blair toe voor een moeilijke taak te staan om ,,verdere vooruitgang'' te boeken bij de verbetering van de gezondheidszorg, het onderwijs, misdaadbestrijding en het openbaar vervoer. Die hervormingen krijgen nu verder prioriteit, zei hij, maar hij toonde zich geërgerd dat veel Britten ,,doen alsof er helemaal niets is bereikt'', zei hij met een verwijzing naar een statistieken over vooruitgang die onder Labour geboekt heet te zijn.

De premier wordt zaterdag, na zes jaar en drie maanden regeren, de langst zittende Labourpremier. Hij verslaat dan het record van Clement Attlee, die van 1945 tot 1951 premier was. Blair hield zijn laatste persconferentie voor hij met vakantie gaat naar Barbados, en de eerste sinds de dood van wapenexpert David Kelly, die de regering ervan zou hebben beschuldigd bewijzen tegen Irak te hebben aangedikt. De premier weigerde verder commentaar te geven op de rel die daarover tussen de BBC en Downing Street is ontstaan, noch te bevestigen dat zijn chef-spin doctor Alastair Campbell in september vertrekt, zoals algemeen wordt verwacht. Ook speculaties dat hij zelf overweegt kort na de verkiezingen van 2005 op te stappen smoorde hij. ,,Er is nog veel werk te doen en daar heb ik onverminderd trek in'', zei Blair. De vraag of hij aftreedt als in Irak geen massavernietigingswapens worden gevonden, ontweek hij. Hij riep opnieuw op ,,geduld'' te hebben en de rapportage af te wachten van de 1.300 inspecteurs die Iraakse geleerden aan de tand voelen.

Sommige journalisten waren boos dat Blair vertegenwoordigers van de meest kritische media nauwelijks aan het woord liet, waardoor de persconferentie weinig vuurwerk opleverde. Dat was er toch even aan het einde. Catherine Mayer, correspondente van het Duitse blad Focus, wist niet zeker of ze een vraag kon stellen en vroeg: ,,Do you want me now?''. ,,I want you any time'', flapte Blair eruit en kreeg meteen een knalrood hoofd.

31 juli 2003

© Op dit artikel berust auteursrecht

Maarten
01-08-03, 04:22
Is eigenlijk ooit gepubliceerd hoeveel doden er gevallen zijn?
Meen van niet.. en maar lullen over rechtvaardigheid.

Golfoorlog 1 leverde meen ik zo'n 200.000 dode Iraki's op.
Saddam had voordien meen ik 235.000 dode Iraki's op zijn geweten.
Kortom, om Kuweit te bevrijden, hebben ze Saddam's complete oevre zo'n beetje over moeten doen. Rechtvaardig? sja sja..

Nou Golfoorlog 2.
Dat ging niet alleen over een stukje Irak, maar over héel Irak!
Hoeveel doden kon dat gaan opleveren?
Voorzienbaar was ook, dat de Feddajin in Bagdad een massale tegenstand hadden kunnen organiseren. Dat had ook 100.000 of meer kunnen opleveren. Totaal 300.000?

Kortom, om Saddam weg te krijgen hebben ze het risico genomen, dat er veel meer doden zouden vallen, dan ooit onder Saddam gevallen zijn. En maar roepen hoe rechtvaardig de beslissing was, en hoe vreselijk het regime was. Ergens klopt daar iets niet..
En geen kip weet hoeveel er nu gevallen zijn.. (meen ik)
Rechtvaardigheid?