PDA

Bekijk Volledige Versie : Legertop botst met Erdogan



Zwarte Schaap
06-08-03, 11:26
Legertop botst met Erdogan
AP


ANKARA - De onderhuidse spanningen in Turkije tussen regering en strijdkrachten zijn tot een uitbarsting gekomen. Verscheidene hoge generaals hebben zware kritiek geuit op premier Tayyip Erdogan vanwege het regeringsbesluit de door de militairen gedomineerde Nationale Veiligheidsraad terug te brengen tot een adviesraad zonder al te veel macht.

Turkse generaals vrezen machtsverlies

Volgens het kemalistische dagblad Cumhuriyet beschuldigde generaal Cetin Dogan de premier ervan de strijdkrachten te ondermijnen en pogingen te ondernemen de seculiere staat aan te tasten. Dat gebeurde afgelopen weekeinde tijdens het jaarlijkse militaire symposium, waarbij nieuwe generaalsbenoemingen worden bekendgemaakt. Het verhaal wordt in de krant bevestigd door een hoge militair. Ook het dagblad Milliyet maakte gewag van het incident.

Generaal Dogan zei dat Erdogan 'profiteert van de liefde van het Turkse volk voor de Europese Unie. Op een dag zult u daarvoor moeten betalen'. Hij zei dat niet het leger, maar het volk de premier om rekenschap zou vragen. Volgens de generaal 'zullen de pro-seculiere krachten zich verenigen. Indien nodig zullen het leger en de natie hand in hand dit resultaat behalen'.

Volgens Cumhuriyet werd Dogan bijgevallen door andere generaals. Premier Erdogan verdedigde zijn regering en zou hebben verklaard dat er geen sprake is dat deze de strijdkrachten zou willen beschadigen.

De Turkse strijdkrachten, de zelfbenoemde hoeders van de moderne republiek, wantrouwen Erdogan en zijn Gerechtigheids- en Ontwikkelingspartij (AKP). Deze partij, die haar wortels heeft in de politieke islam, behaalde in november de absolute meerderheid in het parlement. Erdogan beklemtoont keer op keer dat de AKP een gewone conservatieve partij is en niets te maken heeft met het islamisme.

De herstructurering van de Nationale Veiligheidsraad - gewenst door de Europese Unie, die vindt dat de militairen in een democratie onderschikt dienen te zijn aan de burgerregering - werd vorige week goedgekeurd door het parlement. In het vervolg zal de secretaris-generaal van de raad een burger zijn en niet langer een militair. De wetsvoorstellen moeten nog worden goedgekeurd door president Ahmet Necdet Sezer.

Op het symposium kwam het nog tot een tweede botsing tussen Erdogan en de militairen. De premier blies het traditionele erebanket voor de generaals af. Dat zou zijn gebeurd om ruzie met de militairen te voorkomen over de vrouw van Erdogan, die een hoofddoekje draagt.

Bron: Volkskrant 06/08/03

Pixelshade
06-08-03, 13:25
Geplaatst door Zwarte Schaap
. Dat zou zijn gebeurd om ruzie met de militairen te voorkomen over de vrouw van Erdogan, die een hoofddoekje draagt.

Bron: Volkskrant 06/08/03

in turkije is het verboden om hoofddoek te dragen??

Zwarte Schaap
06-08-03, 13:36
Geplaatst door Pixelshade
in turkije is het verboden om hoofddoek te dragen??

Ja het is verboden om in het parlement of universiteit en waarschijnlijk ook op officiele feesten van de staat, om een hoofdoek op te hebben.

Pixelshade
06-08-03, 13:49
Geplaatst door Zwarte Schaap
Ja het is verboden om in het parlement of universiteit en waarschijnlijk ook op officiele feesten van de staat, om een hoofdoek op te hebben.

focking triest, het practiseren van het geloof word dus belemmerd :moe:

Zwarte Schaap
06-08-03, 13:55
Geplaatst door Pixelshade
focking triest, het practiseren van het geloof word dus belemmerd :moe:

In Turkije aanbidt men de secularisatie.

s562m
06-08-03, 20:06
Of je dragen van een hoofddoek verbiedt, ÂtâTurk,

of het niet dragen daarvan verbiedt, Khomeini.( na 2 keer doodstraf)

In beide gevallen is er dwang en dat is fout.
Dan heb ik liever Marokko wat dit betreft.

Ron Haleber
06-08-03, 20:59
Geplaatst door s562m
Of je dragen van een hoofddoek verbiedt, ÂtâTurk,

of het niet dragen daarvan verbiedt, Khomeini.( na 2 keer doodstraf)

In beide gevallen is er dwang en dat is fout.
Dan heb ik liever Marokko wat dit betreft.


Er is een korantekst waar ik hier op dit prikbord geen touw aan kan vastknopen:

"er is geen dwang in de religie"...

Deze tekst wordt al naar gelang de behoefte door Schaap en consorte propagandistisch uitgebuiit wanneer het hen goed uitkomt, anderzijds wordt er van alles - tot lapjes stof - dwingend opgelegd...

Ook zijn er naïvelingen als Mars en Maarten die deze tekst misbruiken om de moslims als in wezen lieverdjes af te schilderen...


Is die tekst nou echt serieus te nemen of worden we gewoon in het ootje genomen door al die heren...?

Weet iemand het antwoord...?

an3sdej
06-08-03, 21:09
Al naar gelang de richting van de discussie worden we in het ootje genomen :)

Zwarte Schaap
06-08-03, 23:08
Geplaatst door Ron Haleber
"er is geen dwang in de religie"...

Deze tekst wordt al naar gelang de behoefte door Schaap en consorte propagandistisch uitgebuiit wanneer het hen goed uitkomt, anderzijds wordt er van alles - tot lapjes stof - dwingend opgelegd...

Geef één voorbeeld waar ik dat doe ! Ik durf stellig te beweren dat je dat niet kunt. Je gaat weer de fout in ronnieboy met je vooroordelen! verveeld

an3sdej
06-08-03, 23:50
hihihih op de kast :vingers:

barfly
07-08-03, 00:32
Voor mij is Turkije helaas niet geschikt om bij de EU te komen. Het hele vraagstuk seculier of niet is op losse schroeven daaro.
Jammer ik had de Turken er graag bij gehad. Nu moeten we het gaan doen met Polen cs. Dat word nog lachen... NOT.
Vooral de katholieke Polen.....




Of ben ik zooo negatief door de warmte? :p

Ron Haleber
07-08-03, 08:46
Geplaatst door an3sdej
hihihih op de kast :vingers:


Andries, we moeten maar een weddenschap afsluiten: "wie krijgt Schaap het eerst op de kast"... :lol:



Voor Farid van M. Online hoeft dat niet want die zit al constant op de kast! :maf3:

Vooral als jij je neus om de hoek steekt! :gniffel:

Zwarte Schaap
07-08-03, 11:25
Geplaatst door Ron Haleber
Andries, we moeten maar een weddenschap afsluiten: "wie krijgt Schaap het eerst op de kast"... :lol:



Voor Farid van M. Online hoeft dat niet want die zit al constant op de kast! :maf3:

Vooral als jij je neus om de hoek steekt! :gniffel:

Wil je nu serieus behandelt worden of niet ronnieboy? Wil je nu serieuze antwoorden hebben of niet?

Ik weet dat je hierboven liegt, het kwam je goed uit dat sukkel andries met zijn kastverhaal aan kwam. het bood je goede mogelijkheden om te ontsnappen aan je kinderachtige beschuldiging. Je hebt die kans met beide handen aangegrepen.

Maar daar trap ik niet in ronnieboy. Dus kom maar op met je antwoord !



Geplaatst door Ron Haleber
"er is geen dwang in de religie"...

Deze tekst wordt al naar gelang de behoefte door Schaap en consorte propagandistisch uitgebuiit wanneer het hen goed uitkomt, anderzijds wordt er van alles - tot lapjes stof - dwingend opgelegd...

Geplaatst door Zwarte Schaap
Geef één voorbeeld waar ik dat doe ! Ik durf stellig te beweren dat je dat niet kunt. Je gaat weer de fout in ronnieboy met je vooroordelen! verveeld

overigens valt het weer op dat je altijd bezig bent om over andere mensen te praten, laat faridje nou lekker met rust want die ken ik niet.

Kom eens uit de kast ronnieboy !

Ron Haleber
07-08-03, 11:35
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kom eens uit de kast ronnieboy !

Nou dat laat ik aan jou over want het is bekend dat Marokkanen daar erg veel moeite mee hebben...!

Veel zwaar gesubsidieerde stichtingen zijn daar speciaal voor opgezet...

Profiteer daarvan want anders was het weer allemaal weggegooid geld van die goedbedoelende Nederlanders!





P.S. Maar nu moet ik snel weg om `die Amerikaanse pion` van jou in het park te treffen...

Zwarte Schaap
07-08-03, 12:11
Geplaatst door Ron Haleber
Nou dat laat ik aan jou over want het is bekend dat Marokkanen daar erg veel moeite mee hebben...!

Veel zwaar gesubsidieerde stichtingen zijn daar speciaal voor opgezet...

Profiteer daarvan want anders was het weer allemaal weggegooid geld van die goedbedoelende Nederlanders!

P.S. Maar nu moet ik snel weg om `die Amerikaanse pion` van jou in het park te treffen...

Kortom je slaat een flaterfiguur omdat je je beschuldiging wederom niet kunt waarmaken.

En nu we het er toch over hebben, ben je homosexueel ronnieboy? Al dat gescherm op en in de kast moet toch een reden hebben of niet ronnieboy? :zegniets:

P.s. Kijk je uit met die pion van je ! Pionen en parken en ronnieboy, ik weet het zo net niet. :argwaan:

Ron Haleber
07-08-03, 16:52
Geplaatst door Zwarte Schaap
Kortom je slaat een flaterfiguur omdat je je beschuldiging wederom niet kunt waarmaken.

En nu we het er toch over hebben, ben je homosexueel ronnieboy? Al dat gescherm op en in de kast moet toch een reden hebben of niet ronnieboy? :zegniets:

P.s. Kijk je uit met die pion van je ! Pionen en parken en ronnieboy, ik weet het zo net niet. :argwaan:


Zelfs een bejaarde hetero In Nederland voelt nog wel eens een vaderlijk gevoel bij zich opkomen bij het voorbijspringen van zo'n jong Marokkaans fundie-schapie...!

Maar uit je reacties op onze Iraanse broeder op te maken, kunnen we die sentimenten maar beter achterwege laten...



Schiet je trouwens al lekker op met je visum voor de USA...? Mark meldde al dat je daar uitstekend op je gemak zult voelen.

Vertrutting alom net als in SA en fundie Sjors Bush zal als jouw big brother dag en nacht over jou en je lammetjes waken... Vooral dat je niet met slechte vrienden omgaat...!

Salahdinn
07-08-03, 17:46
He zielige ron, ga nou maar met je pionnetje spelen, want je bakt er toch niets van. Zet je zelf niet nog meer voor schut, want anders wordt je nog verwijderd ook. :D

RON :kalasniko

an3sdej
07-08-03, 17:52
Ik weet dat je hierboven liegt, het kwam je goed uit dat sukkel andries met zijn kastverhaal aan kwam

Zwart schaap, groeien je krullen in je hersens??? :kwaad:

sukkel andries??? Weet je wel tegen wie je het hebt?? :aftel: Ik tel tot tien miljoen, als je het dan nog niet teruggenomen hebt kom ik bij je :fplet:

Zwarte Schaap
07-08-03, 22:17
Geplaatst door Ron Haleber
Zelfs een bejaarde hetero In Nederland voelt nog wel eens een vaderlijk gevoel bij zich opkomen bij het voorbijspringen van zo'n jong Marokkaans fundie-schapie...!

Maar uit je reacties op onze Iraanse broeder op te maken, kunnen we die sentimenten maar beter achterwege laten...



Schiet je trouwens al lekker op met je visum voor de USA...? Mark meldde al dat je daar uitstekend op je gemak zult voelen.

Vertrutting alom net als in SA en fundie Sjors Bush zal als jouw big brother dag en nacht over jou en je lammetjes waken... Vooral dat je niet met slechte vrienden omgaat...!

Ik hoor het al ! :hihi:

Zwarte Schaap
07-08-03, 22:19
Geplaatst door an3sdej
Zwart schaap, groeien je krullen in je hersens??? :kwaad:

sukkel andries??? Weet je wel tegen wie je het hebt?? :aftel: Ik tel tot tien miljoen, als je het dan nog niet teruggenomen hebt kom ik bij je :fplet:


Hahaha.......oke als je je vingertjes weer bij je houdt ben ik bereid om sukkel in te trekken. :boer:

an3sdej
07-08-03, 22:50
OK, ik trek ze in! :mad:

Zwarte Schaap
07-08-03, 23:03
Geplaatst door an3sdej
OK, ik trek ze in! :mad:

:lol: Vooruit dan maar, hierbij trek ik officieel de bijvoegelijke naamwoord van sukkel in bij het gebruik van de naam andries.

an3sdej
07-08-03, 23:17
:wohaa: