PDA

Bekijk Volledige Versie : Alarm in India: Coke, Pepsi en Fanta vol pesticiden



Zwarte Schaap
07-08-03, 23:32
Donderdag 7 Augustus 2003

Alarm in India: Coke, Pepsi en Fanta vol pesticiden


Door onze correspondent Harald Doornbos


New Delhi - Mirinda Lemon: 70 keer. Coca Cola: 45. Fanta: 43. Pepsi Cola: 37. Geen uitslagen van de Indiase duivenvereniging, maar het aantal keren dat de in Europa en Amerika geldende norm voor de maximum toegestane hoeveelheid pesticiden in frisdranken wordt overschreden in India. Uit een onderzoek van het Indiase Centrum voor Wetenschap en Milieu, CSE, blijkt dat wat grote internationale firma's als Coca Cola en Pepsi Cola vermijden in het westen, gewoon toelaten in India: pesticiden in hun producten.

De CSE test was vrij simpel. Medewerkers van de milieu-organisatie kochten drie willekeurige flessen van twintig westerse frisdrankmerken in Indiase winkels. Ook werd er van dezelfde merken een fles gekocht in Europa of Amerika. Alle frisdranken werden vervolgens in een laboratorium onderzocht op pesticiden.

De resultaten waren alarmerend, zegt de CSE. In de buiten India gekochte frisdrank zaten geen pesticiden. Maar in de in India geproduceerde frisdranken van toonaangevende bedrijven als Coca Cola, Pepsi Cola en Mirinda zat tot zeventig keer meer pesticiden dan toegestaan voor dezelfde drankjes in Europa en de Verenigde Staten.

Aangezien India ; in tegenstelling tot westerse landen ; geen wetgeving heeft met betrekking tot de maximaal toelaatbare hoeveelheid pesticiden in frisdrank, overtreden de multinationals geen wet. ,,Maar het toont aan dat het westerse frisdrankfabrikanten totaal niet interesseert dat er in India vergif in hun producten zit,'' aldus de CSE.

De frisdrankfabrikanten hebben verbolgen gereageerd op de onderzoeksresultaten. Pepsi India en Coca-Cola India hielden, voor het eerst in hun bestaan, een gezamenlijke persconferentie waarin ze de aantijgingen van het CSE ontkenden. ,,Bullshit,'' riep een kwade Sanjeev Gupta, directeur van Coca Cola in India. ,,Onze eigen kinderen drinken Coke; we zijn niet gek.''

Beide multinationals ontkennen ten stelligste dat de frisdrank die voor de Indiase markt is bedoeld minder zorgvuldig wordt bereid. ,,Al onze producten worden iedere tien dagen getest in laboratoria in India en in Nederland,'' aldus Coca- Cola. ,,De CSE moet zorgvuldiger te werk gaan voordat ze firma's in de beklaagdenbank zet.''

De CSE blijft echter vierkant achter haar onderzoeksresultaten staan. En dat heeft geleid tot onrust bij de Indiase consument. ,,Ik weet niet wie ik moet geloven, maar in dit land is alles mogelijk,'' vertelt Maneesj Sharma, een 20-jarige jongen die door een supermarkt in de hoofdstad New Delhi loopt en vandaag geen frisdrank koopt. ,,Voorlopig kijk ik het even aan. Misschien dat ik daarna weer een Coke ga drinken,'' zegt Sharma.

Pesticiden zijn een groot probleem in India. Boeren gebruiken het giftige spul zonder maat te houden. Hierdoor is het grondwater ; dat een bestandsdeel is van de in India geproduceerde frisdranken ; serieus vervuild. Pesticiden kunnen leiden tot kanker.