PDA

Bekijk Volledige Versie : KaZaA gebruikers moeten zich zorgen gaan maken



Mark
08-08-03, 12:25
KaZaA gebruikers moeten zich zorgen gaan maken

- Bron: Automatiseringsgids.nl


De stichting Bescherming Rechten Entertainment Industrie Nederland (BREIN) is bezig met de voorbereiding van acties om gebruikers van muziek- en software-uitwisseldiensten, zoals KaZaA en Grokster, te vervolgen. Om tot actie over te kunnen gaan, moet BREIN eerst de adres (NAW)-gegevens achterhalen die horen bij een IP-adres waarop illegale kopieën worden aangeboden. Internet service providers (ISP's) geven die informatie over hun klanten niet, tenzij er een civielrechtelijk bevel ligt. BREIN is daardoor afhankelijk van de belangenafweging die de rechter voor elke individuele illegale downloader moet maken.

Maar het tij voor de stichting BREIN lijkt te keren. De branchevereniging van internetaanbieders NLIP wijst op het wetsvoorstel 'vorderen gegevens telecommunicatie' dat de opvragingsbevoegdheid van opsporingsambtenaren sterk verruimt. Bovendien heeft het Europees Parlement in juni de 'Declaration against Piracy' aangenomen die lidstaten maant deze schending van rechten aan te pakken.

BREIN-directeur Tim Kuik zegt dat de partijen die zijn organisatie vertegenwoordigt, in het najaar een besluit nemen over de acties. ''Ik verwacht geen grote verdeeldheid. De voorbereidingen liggen op schema''. In de Verenigde Staten, Denemarken en Italië kregen recent duizenden gebruikers van muziek- en bestandsuitwisseldiensten een schikkingsvoorstel in de bus die opliepen tot wel 10.000 dollar. Kuik voorziet een zelfde gang van zaken alhier.

Joesoef
08-08-03, 12:34
www.tweakers.net

Wanadoo stopt met cachen Kazaa-verkeer
Door Wouter Tinus - vrijdag 8 augustus 2003 - 10:32 - Bron: WebWereld - Submitter: Longbeard
Internetprovider Wanadoo heeft eind juli het omstreden PeerCache weer offline gehaald, zo schrijft WebWereld vandaag. Deze software is door de bedenkers van het FastTrack-netwerk ontworpen om P2P-verkeer van onder andere Kazaa te cachen. Wanadoo had bij wijze van test een cache van 800GB ingesteld om te kijken of er op deze manier bespaard kon worden op dataverkeer. Twee andere Europese providers zouden er ook mee aan het experimenteren zijn, maar hen is het wel gelukt om uit de publiciteit te blijven. Of het nou legaal was of niet blijft onduidelijk. Cachen mag dan wel 48 uur lang, maar populaire bestanden zouden na die twee dagen natuurlijk direct opnieuw gecached worden, en Stichting Brein zet er dus grote vraagtekens bij. Wanadoo zelf verklaart in ieder geval dat het geen piraterijpraktijken wil ondersteunen, maar slechts het netwerk wilde ontlasten:
"Op het moment dat alle relevante partijen overeenkomen om muziek- en filmcatalogi commercieel via internet te exploiteren, dan is het nodig dat de netwerken het verkeer op een goede manier kunnen verwerken. Daarvoor is het van belang dat internetaanbieders actief deelnemen aan dit soort testen."

mrz
08-08-03, 15:10
Van al die kazaa en 100en varianten data maak je het voor jezelf alleen maar saaie boel op den duur. Mensen moeten maar blij zijn met stichting als stichting brein die mensen beetje daarvoor probeert te behoeden misschien. Kazaa gebruikers moeten zichzelf zorgen gaan maken wat ze zichzelf in de vingers snijden om alleen maar meer en meer te moeten gaan klagen over verveling (DUH!) op den duur zou ik eerder zeggen dus. En ja spreek helaas uit ervaring.

Donna
08-08-03, 15:19
Zoals ik al zei: (Harhar), wanadoo komt er vanzelf achter dat het geen geld bespaart met deze cache.

Hadden ze maar naar mij geluisterd... zucht. Toch Ron?

lennart
08-08-03, 15:46
Hmm, de muziekindustrie vind het schijnbaar noodzakelijk de industriele productie van illegale CDs te stimuleren :) Het zal nu niet lang meer duren voordat er een login methode op KaZaa komt, zodat niet zomaar iedereen files kan downloaden.

barfly
08-08-03, 16:00
Ik vind het nogal een domme zet om de Kazaa gebruikers lastig te vallen. Het fenomeen blijft toch bestaan. Op dit moment haal ik trouwens meer mp3tjes van usenet dan met wat voor p2p programma dan ook.
En als ze daar achteraan gaan (wat heel moeilijk is) dan ontstaat er weer iets anders zoals via IRC. Laten ze de prijzen voor muziek gewoon verlagen dan heb je kans dat mensen weer gewoon cdtjes kopen.

Maarten
08-08-03, 16:24
Sorry edelachtbare, ik weet niet wie er bij mij in huis gebruikt maakt van Kazaa..
Enne... nee, ik doe geen mededelingen over wie er gebruik van de PC maakt.
Het gaat ook om gezinsleden, waar ik niet tegen hoef te getuigen...
En ik mag zelfs mijn eigen PC door anderen laten gebruiken. Ben ik dan strafbaar voor wat anderen daar op doen?

Ik moet het nog zien!
Als je niet actief betrapt wordt, lijkt me er niet veel aan de hand.
Als die brieven zijn vooral een vorm van intimidatie. Dat werkt natuurlijk wel..

Maarten
08-08-03, 16:26
Geplaatst door Donna
Zoals ik al zei: (Harhar), wanadoo komt er vanzelf achter dat het geen geld bespaart met deze cache.

Hadden ze maar naar mij geluisterd... zucht. Toch Ron?

:wow:
Tóch in reincarnatie gaan geloven???!... :D