PDA

Bekijk Volledige Versie : Bowling for Columbine



manc
09-08-03, 15:20
Wie hebben Bowling for Columbine gezien? Is echt een aanrader voor een indringend beeld van de Amerikaanse 'wapengekte'.

Weet je wat mij het meeste verbaasde?




Dat ik het nog het meeste met Marlyn Manson eens was.

lennart
09-08-03, 16:03
Ik heb al eens gepoogd heel erg interessant over deze film te doen.

De film Bowling for Columbine is zelf ook een gemanipuleerde film in beste Amerikaanse tradities:

1) Plaats een eng idee in iemands hoofd en
2) maak ze bang met nutteloze en onvergelijkbare feiten die
3) niets te maken hebben met je eigenlijke agenda.
4) Neem het niet zo nauw met de feiten

Michael Moore is er goed in geslaagd om de Amerikaanse samenleving zelf op de hak te nemen en ageert tegen de cultus van de angst die echt niet alleen in de VS heerst.

manc
09-08-03, 16:48
Geplaatst door lennart
Ik heb al eens gepoogd heel erg interessant over deze film te doen.

De film Bowling for Columbine is zelf ook een gemanipuleerde film in beste Amerikaanse tradities:

1) Plaats een eng idee in iemands hoofd en
2) maak ze bang met nutteloze en onvergelijkbare feiten die
3) niets te maken hebben met je eigenlijke agenda.
4) Neem het niet zo nauw met de feiten

Michael Moore is er goed in geslaagd om de Amerikaanse samenleving zelf op de hak te nemen en ageert tegen de cultus van de angst die echt niet alleen in de VS heerst.

Tja, ach Moore speelt zijn spelletje mee. Maar door de laag van manipulatie heenprikkend blijft het toch een mooi stukje werk. Vooral de link die Moore legt met het onderhuids racisme jegens negers is kunstig gedaan. Want feitelijk is dat de *enige* link die Moore legt zonder deze aan spaanders te hakken. En ja, die cultuur jegens zwarten heerst er wel degelijk in Amerika, al spreek ik alleen al uit eigen ervaring. Ik heb nog nooit een land gezien waar zwart en blank pertinent aan eigen tafels gingen zitten, waar zwarten opstonden als je naast aanschoof.

Opmerkelijk stukje film en zeker de moeite waard om (met enige reserves) te bekijken.

taouanza
09-08-03, 17:01
Ik heb de docu gezien. wat ik vreselijk vond is dat een alleenstaande moeder 60 uur per week werk en toch het hoofd niet boven water kan houden.

manc
09-08-03, 17:14
Geplaatst door taouanza
Ik heb de docu gezien. wat ik vreselijk vond is dat een alleenstaande moeder 60 uur per week werk en toch het hoofd niet boven water kan houden.

Is dat niet een ander Moore werkje? Columbine gaat over vuurwapengekke Amerikanen. Of is mijn geheugen nu defect?

lennart
09-08-03, 17:15
Dit gaat over die kleuter die een andere kleuter had neergeschoten. De moeder kon niet meer op haar kind passen omdat ze 60 uur per week moest werken en ze derhalve dus haar kind bij haar drugsdealende broer had geplaatst waar hij een pistool had gevonden.

taouanza
09-08-03, 17:19
Ja werkgevers die bijstandmoeders aan een baan 'hielpen' kregen belastingverlaging.

manc
09-08-03, 17:26
Geplaatst door lennart
Dit gaat over die kleuter die een andere kleuter had neergeschoten. De moeder kon niet meer op haar kind passen omdat ze 60 uur per week moest werken en ze derhalve dus haar kind bij haar drugsdealende broer had geplaatst waar hij een pistool had gevonden.

Oh, dat was me even ontschoten. Ik kon dat niet meer in BfC plaatsen. Thanks.

OVerigens vond ik die aflevering op TV over de doodstraf en over die bejaarden ook kick ass....of die over de corporate criminals. Hehehe...elk land zou een Moore moeten hebben. Eigenlijk is Moore het 'linkse' geweten van het rechtse Amerika....hadden we in Nederland ook maar zo'n kerel. Die ongeneerd tegen schenen schopte, wat boeken schreef enzo... ;)

lennart
09-08-03, 17:34
Willem Oltmans....

Mja die kerel is beetje te oud he.

Misschien Prem Radhakishun, die maakte wel leuke tv, alleen het was s'middags dus ik heb niet alles gezien.

manc
09-08-03, 17:42
Geplaatst door lennart
Willem Oltmans....

Mja die kerel is beetje te oud he.

Ja, maar die boeit veel mensen niet. En hij is nogal onaardig en arrogant. Moore is juist heel vriendelijk, ontwapenend. Ook tegen zijn opponenten. Dat maakt hem juist zo sterk, met dat sullige petje, die dikke kop...


Misschien Prem Radhakishun, die maakte wel leuke tv, alleen het was s'middags dus ik heb niet alles gezien.

Ken ik niet. Is dat zo'n VPRO of Ikon jongen?

taouanza
09-08-03, 17:48
Geplaatst door manc
Ja, maar die boeit veel mensen niet. En hij is nogal onaardig en arrogant. Moore is juist heel vriendelijk, ontwapenend. Ook tegen zijn opponenten. Dat maakt hem juist zo sterk, met dat sullige petje, die dikke kop...



Ken ik niet. Is dat zo'n VPRO of Ikon jongen?

Das die Hindoestaan die een paar keer bij B&D is geweest en niemand laat uitpraten.(net goed!)

Ik heb ook helaas al zijn afleveringen gemist. Behalve een en dat was de laatste. zooooo typisch:rolleyes:

lennart
09-08-03, 18:10
http://www.omroep.nl/nps/premtime/

manc
09-08-03, 18:13
Geplaatst door taouanza
Das die Hindoestaan die een paar keer bij B&D is geweest en niemand laat uitpraten.(net goed!)

Ik heb ook helaas al zijn afleveringen gemist. Behalve een en dat was de laatste. zooooo typisch:rolleyes:

Ik kijk te weinig tv...gisteren wel iets leuks gezien, ene AB of 100% AB ofzo, met een (nep?) Marokkaan.

Lennart, bedankt voor de link. Ik ga 's kijken.

manc
09-08-03, 18:17
Oooooh. het is die kerel....nu herken ik 'm .

taouanza
09-08-03, 18:20
Geplaatst door manc
Ik kijk te weinig tv...gisteren wel iets leuks gezien, ene AB of 100% AB ofzo, met een (nep?) Marokkaan.



Zwaar nep het is een Spanjaard.

Maar wat vond je er zo leuk aan?! :vreemd:

manc
09-08-03, 18:37
Geplaatst door taouanza
Zwaar nep het is een Spanjaard.

Ja dat dacht ik al. Het accent klonk eerder turks (en eigenlijk ook niet echt) dan marokkaans.


Maar wat vond je er zo leuk aan?! :vreemd:

Dat ie zo brutaal deed tegen oltmans en die vervelden braakhekke.

taouanza
09-08-03, 18:44
Geplaatst door manc
Ja dat dacht ik al. Het accent klonk eerder turks (en eigenlijk ook niet echt) dan marokkaans.



Dat ie zo brutaal deed tegen oltmans en die vervelden braakhekke.


oja bandiet

Simon
09-08-03, 20:07
Ja die film heb ik ook gezien. Het leukste en interessantste vond ik de vergelijking tussen de VS en Canada op het terrein van wapenbezit, moordcijfers, sociaal systeem, inbraken etc.

Verder blijft mij verbazen hoe mensen daar in de VS op Michael Moore reageren als hij ze een gewone kritische vraag stelt.

Simon

manc
09-08-03, 20:07
Geplaatst door taouanza
oja bandiet Vooral dat 'he, ik zzzit hier hoor....kijk mee eenzz aan als je tegen me praat' tegen Braakhekke...ik moest daar wel om lachen. Maar ja, ik heb dan ook een gigantische braakhekke allergie.....was hij dat niet met dat Turkse gezin in zijn restaurant? Dat hij wilde weigeren?


Jep, het is waar, want het stond op Google:

"In dezelfde week in maart van dit jaar bezocht een reportageteam van de TROS het fameuze restaurant Le Garage van Joop Braakhekke. Zij filmden met verborgen camera hoe een Turks gezin werd teruggewezen, terwijl een Nederlands gezin even later wel terecht kon. Braakhekke kondigde aan een procedure tegen de TROS te zullen aanspannen. De discussie over het gebruik van verborgen camera's in de journalistiek laaide weer eens op.""

~Panthera~
10-08-03, 13:33
Geplaatst door manc
Vooral dat 'he, ik zzzit hier hoor....kijk mee eenzz aan als je tegen me praat' tegen Braakhekke...ik moest daar wel om lachen. Maar ja, ik heb dan ook een gigantische braakhekke allergie.....was hij dat niet met dat Turkse gezin in zijn restaurant? Dat hij wilde weigeren?

---------------

Misschien moeten ze Braakhekke maar eens weigeren in de Darkroom. :hihi:

manc
10-08-03, 13:53
Geplaatst door ~Panthera~
---------------

Misschien moeten ze Braakhekke maar eens weigeren in de Darkroom. :hihi:

Ik denk dat er weinig snorremansen zijn die zin hebben in de vetklep......dat 'varkenspootje'... :jumping:

taouanza
10-08-03, 18:23
Geplaatst door manc
Vooral dat 'he, ik zzzit hier hoor....kijk mee eenzz aan als je tegen me praat' tegen Braakhekke...ik moest daar wel om lachen. Maar ja, ik heb dan ook een gigantische braakhekke allergie.....was hij dat niet met dat Turkse gezin in zijn restaurant? Dat hij wilde weigeren?


Jep, het is waar, want het stond op Google:

"In dezelfde week in maart van dit jaar bezocht een reportageteam van de TROS het fameuze restaurant Le Garage van Joop Braakhekke. Zij filmden met verborgen camera hoe een Turks gezin werd teruggewezen, terwijl een Nederlands gezin even later wel terecht kon. Braakhekke kondigde aan een procedure tegen de TROS te zullen aanspannen. De discussie over het gebruik van verborgen camera's in de journalistiek laaide weer eens op.""


Dat hij allochtonen weigert was me al jaren bekend. Maar aan de andere kant missen ze niks. Als ik naar zijn kookprogramma's kijk....: :rolleyes:

manc
10-08-03, 21:22
Geplaatst door Simon
Ja die film heb ik ook gezien. Het leukste en interessantste vond ik de vergelijking tussen de VS en Canada op het terrein van wapenbezit, moordcijfers, sociaal systeem, inbraken etc.

Ja Canada is een beetje het Belgie van de States...ze hebben er zelfs een lastige franstalige minderheid.


Verder blijft mij verbazen hoe mensen daar in de VS op Michael Moore reageren als hij ze een gewone kritische vraag stelt.
Simon

Ja, dat is echt werkelijk waar NIET te geloven...wat een zwakte. Amerikanen zijn heel mediageil, hebben altijd een of ander verhaaltje over zichzelf en hun ambities klaar (alsof ze dat elke dag even voor de spiegel oefenen) dat zit een beetje in de cultuur. Al van kindsbeen af moeten ze opstelletjes schrijven en spreekbeurtjes houden over het een of ander en hun ambities, hun toekomst, hun land etc. Die verhaaltjes ratelen ze er vaak erg soepel uit, maar in het debat zijn ze vaak een stuk zwakker dan bijvoorbeeld britten. Niet alleen vanwege een totaal gebrek aan feitenkennis, maar ook omdat er dan mogelijk buiten de regliere kaders gedacht moet kunnen worden.

Verbaal en schriftelijk kunnen ze een voorgekookt verhaalte heel goed uitdrukken, ze kunnen een bestaand ideetje heel goed verkopen (echt HEEL goed), maar reageren, ad rem naar oplossingen zoeken, feitenkennis ed. daar ontbreekt het aan.

Amerikanen zijn ook haast alleen maar aan positieve kritiek gewend. Afgeven doet men vooral op derden (zwarten, homo's, atheisten, communisten, moslims, buitenlanders) maar nooit of vrijwel nooit op de gesprekspartner. Toen ik daar studeerde viel ik natuurlijk bijzonder op, door mijn hollandse botheid.... ;)

manc
10-08-03, 21:24
Geplaatst door taouanza
Dat hij allochtonen weigert was me al jaren bekend. Maar aan de andere kant missen ze niks. Als ik naar zijn kookprogramma's kijk....: :rolleyes: Kom anders maar bij mij eten... ;) Roti met sambalkip of batata met pika...

Orakel
10-08-03, 22:58
Leuke documentaire inderdaad. Ik heb b.v. nooit geweten dat het in sommige staten in de VS zelfs verplicht is om eem wapen in huis te hebben. Ik meende dat in deze docu gezien te hebben.

Ook de achterlijkheid dat je een shotgun kado krijgt bij het openen van een spaarrekening.

Waar ik met name van onder de indruk was, was van de omschrijving van de Culture of fear die erin genoemd werd, ik meen ook in vergelijking met Canada.

manc
10-08-03, 23:02
Geplaatst door Orakel
Leuke documentaire inderdaad. Ik heb b.v. nooit geweten dat het in sommige staten in de VS zelfs verplicht is om eem wapen in huis te hebben. Ik meende dat in deze docu gezien te hebben.

Nee dat was alleen in een stadjes. Niet in hele staten.


Ook de achterlijkheid dat je een shotgun kado krijgt bij het openen van een spaarrekening.

Ja, die was wel heeeeel bizar. Hoewel je natuurlijk NOG achterlijker bent als je met die shotgun (zonder kogels) diezelfde bank zou proberen te beroven....


Waar ik met name van onder de indruk was, was van de omschrijving van de Culture of fear die erin genoemd werd, ik meen ook in vergelijking met Canada.

Ja, ik vond daarnaast de link die hij legde met the 'fear of a black planet' (Public Enemy) erg treffend en misschien (deels) niet zo ver gezegd. Daarnaast natuurlijk het bizarre lage vertrouwen van veel amerikanen in hun eigen regering, hun eigen politie.....dat is echt een paranoide staaltje complotisme waar Lennart zelfs een broekie bij is.