PDA

Bekijk Volledige Versie : Ondertussen... In Basra.......



Donna
09-08-03, 21:03
Ongeregeldheden in Basra

Uitgegeven: 9 augustus 2003 20:07

BASRA - Britse militairen in de Zuid-Iraakse stad Basra zijn zaterdag door honderden woedende en ontevreden inwoners bestookt met stenen en brandende autobanden. Vier Iraakse burgers raakten gewond door afgevuurde Britse rubberkogels, aldus de BBC. Volgens een fotograaf van het Franse persbureau AFP raakten ook drie Britse militairen gewond.

Veel inwoners van Basra zijn boos over het langdurige proces van wederopbouw. Ze moeten onder meer uren in de rij staan voor benzine, en dat in een land met enorme olievoorraden. Ook de stroomvoorziening in Basra is nog altijd beroerd.

Het oproer ontstond volgens deels tegenstrijdigde berichten bij tankstations waar lange rijen wachtenden stonden. Een Britse truck bij een van de stations zou door een granaat zijn getroffen, maar de Britse Defensie heeft dat niet bevestigd.

De Britse marine maakte zaterdag bekend een schip te hebben onderschept in de Perzische Golf dat zeker 1100 ton Iraakse dieselolie smokkelde. Het in Panama geregistreerde vaartuig had een bemanning uit Oekraïne aan boord. Volgens de Britten was het de grootste oliesmokkel die sinds de val van het Iraakse regime is ontdekt.


Ik dacht: laat ik ook weer eens een thread openen.

Ik ga stappen. Tot later.

lennart
09-08-03, 21:34
dubbelpost :jammer: